صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۰۵
همزمان با فشار برتولید داخل صورت گرفت:

همراهی سؤال‌ برانگیز وزارت صنعت با واردات لاستیک خارجی

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با‌ اشاره به سختگیری وزارت صنعت بر تولید داخلی لاستیک از همراهی سؤال برانگیز این وزارتخانه با واردکنندگان تایر خودرو خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا گنجی درباره وضعیت تولید و واردات لاستیک اظهار کرد: مدتی است آمار‌اشتباهی مبنی بر اینکه « کشور نیازمند سه میلیون حلقه لاستیک است» توسط واردکنندگان لاستیک و تایر منتشر می‌شود. کل مصرف تایر کشور بین یک میلیون و 900 هزار تا دو میلیون و 200 هزار حلقه لاستیک است که از این میان، یک میلیون حلقه مورد نیاز آن نخی بوده و یک میلیون و 200 هزار حلقه دیگر سیمی است که ایران در تولید لاستیک‌های نخی کاملاً خودکفا است و کارخانه‌های داخلی بیش از یک میلیون حلقه تایر نخی در سال تولید می‌کنند.
رئیس‌انجمن صنفی صنعت تایر افزود: در مورد یک میلیون و 200 هزار حلقه تایر سیمی مورد نیاز هم تا پایان شهریورماه، تولید این نوع لاستیک به 600 هزار حلقه می‌رسد که این به این معناست که ما در کشور تنها نیاز به 600 هزار حلقه لاستیک سیمی داریم. برای تولید هر حلقه لاستیک، تنها 28 درصد از مواد مورد نیاز آن وارد می‌شود اما واردات این کالا، ​ چهار برابر تولید آن ارزبری دارد.
گنجی درباره علت قیمت بالای لاستیک گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد هیچ کمبودی در تولید لاستیک وجود ندارد. قیمت‌ها هم در دو سال گذشته 9 درصد و امسال 22 درصد افزایش داشته، اما اگر مردم با قیمتی بالاتر از قیمت‌های مصوب هر حلقه لاستیک، مواجه شدند حتماً به سازمان تعزیرات اطلاع دهند تا با واحد‌های صنفی متخلف برخورد شود.
وی درباره علت کاهش تولید لاستیک در داخل کشور تصریح کرد: کمبود تایر برای خودروسازان به دلیل مشکلاتی است که آنها در تولید ما ایجاد کرده‌اند. برای مثال پیش از این ما با قرارداد‌های 60، 90 یا 120 روزه، ​هر ماه 50 درصد تایر‌های درجه یک خود را به خودروسازان تحویل می‌دادیم، اما با تأخیری که خودروسازان در پرداخت قیمت تایر‌ها به کارخانه‌ها انجام دادند نقدینگی کارخانه‌های تولید تایر کم شده است و ناخودآگاه تولید این محصول و تحویل تایر مورد نیاز خودروساز‌ها کاهش پیدا کرده است.
رئیس‌انجمن صنفی صنعت تایر افزود: یکی از بزرگترین مشکلات تولید کنندگان تایر، عدم هماهنگی وزارت صنعت با کارخانجات است، قرار بود از یک تا دو ماه آینده تایر‌های ایرانی با استاندارد‌های جدید وارد بازار شوند. درحالیکه وزارت صنعت، تولید‌کننده داخلی را به تولید تایر با استاندارد‌های روز اروپا ملزم کرد ‌اما به وارد کنندگان اجازه داده شده تا از دو ماه پیش تایر‌هایی با کیفیت پایین‌تر و بدون نیاز به تأییدیه‌های استاندارد وارد کنند که این می‌تواند هم برای تولید‌کننده‌ها و هم برای مصرف‌کننده‌ها خطرات جدی ایجاد کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات