صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۱۷

از وضعیت نقدینگی تا شکاف اتحاد منطقه‌ای

1ـ ائتلاف ضد مقاومت در آستانه فروپاشی

روزنامه «ینی شفق» چاپ ترکیه نوشت: «کسانی که تنش‌های اخیر در «خلیج‌فارس» را دنبال می‌کنند، احتمالاً از تحولات جدیدی که در حال وقوع است، آگاهی دارند. در ماجرای حمله به نفت‌کش‌ها در الفجیره جایی که عربستان انگشت اتهام را مستقیم به سمت ایران نشانه گرفت؛ امارات حاضر به متهم کردن ایران نشد و خواستار تحقیقات بین‌المللی در این رابطه شد. بن زاید، عقب‌نشینی از یمن را شروع کرده است و امارات واحدهای نظامی خود را از مکان‌های استراتژیک یمن بیرون کشیده و در حال ترسیم نقشه راه جدید و البته متفاوت از سیاست‌های بن‌سلمان است. با وجود آنکه رسانه‌های عربستان، هنوز مقالات تحریک‌آمیز زیادی علیه قطر منتشر می‌کنند، تعداد مقالاتی که علیه قطر در امارات نوشته شده‌اند، به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. نشانه‌هایی که شکاف اتحاد منطقه‌ای را که توسط ولی‌عهد عربستان و ولی‌عهد امارات ایجاد شده بود، به روشنی نشان می‌دهد.»

2ـ چهره جدید انتخابات 2020 آمریکا

در تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در آمریکا افزایش میزان آرای سناتور «کامالا هریس» نشان می‌دهد، او توانسته است گوی سبقت را از افرادی، مانند «الیزابت وارن» و «برنی سندرز» ربوده و پس از «جو بایدن» به رتبه دوم صعود کند. نکته قابل تأمل اینکه، در ایالت مهم «آیووا»، نخستین ایالتی که انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در آن برگزار می‌شود، آرای وی افزایش تصاعدی پیدا کرده و حتی از جو بایدن نیز پیشی گرفته است. نکته مهم دیگر این است که او از حامیان رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید و با لابی صهیونیستی «آیپک» (کمیته امور عمومی آمریکا‌ـ اسرائیل) رابطه مستقیم و خوبی دارد؛ چنانکه می‌گوید: «فکر می‌کنم اسرائیل هرگز نباید موضوعی حزبی باشد. تا زمانی که من سناتور ایالات متحده باشم، هر آنچه بتوانم برای بسط حمایت دو حزبی از امنیت اسرائیل و حق اسرائیل برای دفاع از خود، انجام می‌دهم.»

3ـ اعضای جدید شورای نگهبان هفته آینده انتخاب می‌شوند

براساس گزارش‌های منتشر شده به‌زودی نام حقوقدانان مورد نظر رئیس قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان اعلام خواهد شد. گفتنی است، مطابق اصل 91 قانون اساسی، شورای نگهبان 12 عضو دارد که از این تعداد 6 فقیه از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب می‌شوند و 6 حقوقدان با معرفی رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی و رأی‌گیری بر اساس اکثریت نسبی برگزیده می‌شوند. در روز 23 تیر ماه 1395 نمایندگان مجلس سه عضو حقوقدان شورای نگهبان را از بین پنج نفر انتخاب کرده بودند که عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده و سید‌فضل‌الله موسوی برگزیده شدند. در حال حاضر نیز دوره نجات‌الله ابراهیمیان، سام سوادکوهی‌فر و محسن اسماعیلی، سه حقوقدان شورای نگهبان به پایان رسیده و باید دید رئیس دستگاه قضا چه افرادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد کرد.

4ـ آخرین وضعیت نقدینگی

بانک مرکزی آمارهای نقدینگی را تا پایان سال 1397 اعلام کرد. آخرین رقم نقدینگی سال گذشته به 18 هزار و 828 هزار میلیارد تومان رسیده است. میزان رشد نقدینگی در طول سال ۹۷ مماس با سال‌های 1395 و 1396 و معادل 23/1 درصد گزارش شده است. از این نظر همچنان سطح رشد نقدینگی فاصله‌ای از میانگین اقتصاد ایران نگرفته است. از نظر حجمی در سال 1397، نقدینگی موجود در سطح اقتصاد به میزان 352/9 هزار میلیارد تومان حجیم‌تر شد؛ به عبارتی هر روز ۹۶۶ میلیارد تومان به نقدینگی افزوده شد. روند پیشروی نقدینگی نشان می‌دهد، سریع‌ترین رشد نقدینگی در سه ماه پایانی سال رخ داده است. در این سه ماه میزان رشد نقدینگی حدود 6/7 درصد گزارش شده است؛ در حالی که رشد نقدینگی در زمستان ۹۶ معادل 5/8 درصد بود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات