صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 19 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در قضیه برجام وظیفه اروپایی‌ها چه بود؟ وظیفه اروپایی‌ها بود که در مقابل آمریکا بایستند. تعهد آنها این بود که تحریم‌ها برداشته بشود. اما با بهانه‌های مختلف نایستادند. در عین اینکه مدام به ما تأکید کردند و می‌کنند که مبادا از برجام خارج بشوید، خودشان عملاً از برجام خارج شدند. از اینها می‌شود توقع داشت؟(1398/1/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

نمايش انفعال
جاسوسي و نفوذ، موضوعي است که همواه در تاريخ بشر وجود داشته است و دشمنان و رقباي سياسي براي کسب اطلاعات و کارشکني از ترفندهاي گوناگون در اين عرصه بهره برده‌اند؛ اما آنچه مهم‌تر است چگونگي مواجهه با جاسوسان سرويس‌هاي امنيتي کشورهاي بيگانه است که موضوعی پيچيده‌ است و سریال و فیلم‌های مختلفي پيرامون آن ساخته شده که براي افکار عمومي جذابيت‌هايي دارد و بر هوشياري آنها مي‌افزايد.
پخش سريال جاسوسی‌ـ امنیتی گاندو بار ديگر موضوع جاسوسي و نفوذ را در اذهان عمومي زنده کرده است. اين مجموعه که با استقبال کم‌نظير بينندگان مواجه شد، با آزادسازي «مايکل هاشميان» جاسوس آمريکايي فيلم در قبال دريافت يک ميليارد و هفتصد ميليون دلار به پايان رسيد.
فارغ از اينکه آنچه در سريال گاندو به نمايش گذاشته شد، تا چه اندازه با حقيقت پرونده «جيسون رضاييان» تطبيق داشته و چه بخش‌هايي از آن اقتضای درام و فيلم‌نامه بوده، با صراحت مي‌توان گفت بيننده از تعويض جاسوس آمريکايي در قبال پول قانع نشده و اين معامله را مبتني بر منافع ملي نمي‌بيند! بیشتر بينندگان، به ویژه نسل جوان معتقد بودند، بايد با جاسوس آمريکايي برخورد قاطع‌تري کرد و حکم اعدام وي اجرا مي‌شد. تماشاگران در اين فيلم ضعف دستگاه ديپلماسي را مشاهده کرده و به وضوح ديدند وقتی از موضع ضعف و انفعال در قبال دشمن در پاي ميز مذاکره حاضر شویم، چندان توان دفاع از منافع ملي را نخواهیم داشت.
طبيعي است پخش قسمت‌هاي پاياني اين سريال چندان به مذاق جريان غربگرا در کشور خوش نيايد و واکنش‌ها و اعلام مواضع تند آنان را به همراه داشته باشد. اين جريان تلاش کرد با هجمه به سازندگان سريال، آنان را به يک جريان سياسي خاص مرتبط کند! تا بدين وسيله از پاسخ به پرسش مخاطب که چرا اقتدار در ديپلماسي کشور کمرنگ شده و رفتارهاي انفعالي جايگزين آن شده است، رها شود!
واقعيت آن است که آنچه در ويترين ديپلماسي به اصطلاح اعتدالی به نمايش درآمده، بيش از آنکه نمايانگر ديپلماسي اقتدار در تراز انقلاب و جايگاه ملت ايران باشد، نماد ديپلماسي انفعالي است که پس از گذشت نزدیک هفت سال دستاورد قابل ارائه‌ای براي جامعه به همراه نداشته و سريال گاندو تنها بخشي از اين حقيقت را رونمايي کرده است.

 

▼ گزارش روز

شرایط کاملاً متفاوت
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اسفند ماه برگزار خواهد شد و از همین حالا جریان‌های سیاسی در پی طراحی راهبرد‌ها و برگزیدن تکنیک‌های انتخاباتی هستند، اما نکته قابل توجه شرایط کاملاً متفاوت دو جریان سیاسی کشور است؛ اصولگرایان خود را به پیروزی در انتخابات بسیار نزدیک می‌بینند تا آنجا که «محمدرضا باهنر» اعلام کرده است: «زمینه برای رأی‌آوری اصولگرایان فراهم است»؛ اگرچه برخی طیف‌های درونی این جریان تلاش‌هایی جداگانه برای ورود مستقل به انتخابات را در دستور کار دارند، ولی ریش‌سفیدان اصولگرا از سازوکار جایگزین «جمنا» برای وحدت در انتخابات رونمایی کردند. اما شرایط در طیف اصلاحات کاملاً دگرگون است، اصلاح‌طلبان که پیروز مطلق انتخابات مجلس دهم و شورای پنجم در تهران بوده و در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری یازدهم و دوازدهم نامزد مورد حمایت آنها راهی پاستور شد، این‌بار چشم‌انداز روشنی در برابر خود نمی‌بینند و تصمیم‌سازان اصلاحات در سردرگمی به سر می‌برند، در حالی که حتی فردی چون «بهزاد نبوی» می‌گوید باید در انتخابات شرکت کرد و تضعیف نهاد انتخابات به صلاح نیست. چهره‌هایی چون «حجاریان»، «تاج‌زاده» و دیگران از تحریم یا در بهترین حالت انتخابات مشروط حرف می‌زنند؛ چرا که معتقدند بخت اصلاح‌طلبان برای بردن انتخابات اسفند ‌ماه نزدیک به صفر است، مگر اینکه بتوانند با تضعیف شورای نگهبان، چهره‌های رادیکال خود را به میدان آورده و زمین بازی انتخابات را تغییر دهند. البته برای تحقق این شعار از یک سو سعی می‌کنند حربه انتخاباتی خود را در پس مطالبه‌ها و مطلوب‌های نظام، مانند مشارکت حداکثری پنهان کنند. چنانکه «فیض‌الله عرب‌سرخی» به تازگی در مصاحبه با روزنامه «همدلی» گفته است: «اگر نظارت استصوابی نباشد، مشارکت در انتخابات بالا می‌رود» و از سوی دیگر، نظام را به نوعی تهدید می‌کنند که اگر اجازه حضور چهره‌های مورد نظر اصلاح‌طلبان در انتخابات داده نشود، براندازان به میدان می‌آیند یا به تعبیر دقیق‌تر براندازان را به میدان می‌آوریم! چنانکه رئیس دولت اصلاحات به تازگی گفته است: «اگر مردم از اصلاحات مأیوس شوند، اندک اندک ذهنیت براندازی قوت می‌گیرد و ممکن است خدایی نکرده بتوانند موفق شوند.»


▼ اخبار ویژه

نگرانی سعودی‌ها از جنبه سیاسی حج!
هیئت وزیران رژیم سعودی در آستانه انجام مناسک حج در بیانیه‌ای هشدار داد: «حجاج باید فضا را برای ادای مناسک حج مهیا کرده و مراعات برادران دینی خود را در اماکن مقدس بکنند و از هر چیزی که روحانیت و آرامش حج را مکدر کرده، پرهیز کنند و هیچ شعار سیاسی یا مذهبی سر ندهند. به هیچ وجه انجام این قبیل کار‌ها در هیچ شرایطی پذیرفته نیست و اقدامات لازم در حق هر شخصی که مرتکب آن شود؛ انجام خواهد شد.» گفتنی است، مراسم «برائت از مشرکین» طبق عقاید فرقه وهابیت بدعت محسوب شده و حرام است! رژیم سعودی نیز در طول سالیان گذشته تلاش بسیاری برای ممانعت از برگزاری این مراسم و سر دادن شعار علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی کرده است.


اطلاعات گاندو را از منبع اصلی گرفتیم
«مجتبی امینی» تهیه‌کننده سریال گاندو درباره موضع سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما اطلاعات مکفی برای سریال داشتیم و این کیس در دست سپاه بود و هیچ نهادی نمی‌تواند ادعا کند اطلاعات بیشتری داشته است. وی با بیان اینکه ما از منبع اصلی اطلاعات را گرفتیم، درباره سکانس‌های حذف شده گفت: وقتی سریالی ساخته می‌شود ده نسخه آن به جاهای مختلف ارسال می‌شود. اگر اصلاحیه‌ای باشد، باید به ما می‌گفتند. رسانه ملی باید بگوید چه کسی فشار آورده است.

 

▼ اخبار
1ـ کاخ‌سفید سخت در اشتباه است
شبکه خبری «المانیتور» در تحلیلی با اشاره به اینکه «دونالد ترامپ» فکر می‌کرد با اعطای چند امتیاز می‌تواند مسکو را در برابر تهران قرار داده و راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را تکمیل کند، نوشت: «برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه و توافق بر سر ادامه کاهش تولید نفت آن هم پس از دیدار پمپئو از روسیه نشان داد که کاخ سفید سخت در اشتباه است.» این پایگاه آمریکایی در ادامه نوشت: «روسیه انگیزه‌ای برای معامله بر سر ایران ندارد. دو کشور علاوه بر بحران سوریه، در منطقه خزر و آسیای مرکزی در زمینه‌های گوناگونی همکاری دارند. توافق بر سر رژیم حقوقی دریای خزر در سال ۲۰۱۸ هم بدون همکاری تهران به دست نمی‌آمد. از این گذشته، روسیه در همکاری با قزاقستان در تلاش است تا ایران را به هاب تجاری‌اش برای فروش غلات به دیگر بازارهای شرق، میانه و جنوب آسیا تبدیل کند.»


2ـ ایران می‌تواند قیمت نفت را منفجر کند
شبکه «راشاتودی» در گزارشی با اشاره به تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا، نوشت: «زمان آن رسیده است تا به تأثیر هر گونه درگیری نظامی در «خلیج فارس» بر قیمت نفت بپردازیم.» این شبکه با اشاره به تحقیق «مرکز تحقیقات و مطالعات نفتی ملک عبدالله» که در آوریل 2018 انجام شده است، افزود: «در صورتی که جهان توانایی عرضه بیشتر نفت به بازار را به دلیل بسته شدن تنگه هرمز نداشته باشد، قیمت نفت می‌تواند به بیش از 325 دلار در هر بشکه برسد.» این شبکه روسی در ادامه گزارش خود ‌آورد: «اما بسته شدن تنگه هرمز بدترین سناریو نیست، بلکه ممکن است این اقدام منجر به درگیری نظامی شود که در پی آن شاهد آسیب دیدن جدی زیرساخت‌های نفتی، گازی و تأسیسات صادراتی در خلیج‌فارس باشیم. در این شرایط قیمت نفت به میزان نامعلومی افزایش یافته و در اصطلاح منفجر خواهد شد.»


3ـ آمریکایی‌ها اصلاً توان جنگ ندارند
«سردار حسین نجات» معاون فرهنگی‌ـ اجتماعی سپاه با اشاره به ترس دشمنان از مواجهه با ایران در میدان نبرد، گفت: «اوباما در یکی از اجلاس‌های بین‌المللی که اسرائیل خواستار جنگ با ایران بود، اعلام کرد که اگر ایران را بمباران کنیم، «حماس» و «حزب‌الله» به عنوان دو بال ایران، «اسرائیل» را شخم می‌زنند... اما برخی می‌گویند با برجام خطر جنگ را از ایران دور کردیم، آنها اصلاً توان جنگ ندارند. برنامه آنها فشار حداکثری و کشاندن ایران به پای میز مذاکره است.» وی همچنین با تأکید بر اینکه برنامه آمریکا در کشاندن ایران به مذاکره شکست خورد و تیر خلاص این ترفند را رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن زدند، گفت: «مشکلات اقتصادی به تحریم ربطی ندارد و به مدیریت ما ربط دارد که ناشی از سوءمدیریتی است که نگاه انقلابی و جهادی ندارد.»


4ـ ایران باید با اروپا به توافق برسد!
«قاسم محبعلی» از مقامات وزارت خارجهِ دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه «آرمان» با تأکید بر اینکه ایران باید تلاش کند با اروپا به توافق برسد، گفته است: «ایالات متحده با تحت فشار قرار دادن ایران با تحریم‌هایی که گام‌به‌گام عملیاتی می‌شود، در پی پاسخ به این پرسش است که آیا ایران آمادگی بازگشت به میز مذاکره با واشنگتن، برای تنظیم توافق جدید پیرامون برنامه هسته‌ای را دارد یا نه. بنابراین تحریم‌ها شدیدتر شده و هنوز هم می‌تواند شدیدتر شود و ایران گزینه‌ای برای پاسخ ندارد.»! اظهاراتی که این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که چرا یک جریان سیاسی خاص اصرار دارد ایران را در مقابل دشمن، دست و پا بسته نشان داده و در مقابل ترس از آمریکا و اقدامات احتمالی آن را در جامعه به وجود آورد؟


▼ اخبار کوتاه
«ابراهیم اصغرزاده» از چهره‌های اصلاح‌طلب گفت: «مشکل اصلاح‌طلبان این است که ابتکار عمل ندارند یا اگر دارند آن را در موقعیت نامناسبی به کار می‌برند، جایی که می‌توانند تفاهم کنند، قهر می‌کنند و جایی که نباید کوتاه بیایند، کوتاه می‌آیند و چک سفید امضا به رقیب می‌دهند. خروج از برجام و فشار حداکثری آمریکا، ناکارآمدی، سوءمدیریت و بحران فزاینده اقتصادی، مشروعیت اصلاح‌طلبان به عنوان حامی و هم‌پیمان دولت را در موقعیت افول و سقوط قرار داده است.»
«عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «اتحادیه اروپا از ترامپ هم به تحریم‌ها پایبندتر است، زیرا محیط‌ زیست در تحریم‌های آمریکا نبود؛ اما اتحادیه اروپا امکانات محیط زیستی را هم از ایران گرفت. شاهد این حرف نیز سفر یکی از اعضای این اتحادیه به ایران است که وی به دلیل تحریم نفت ایران، حتی حاضر نشد در خصوص بهره‌مندی ایران از فناوری‌های کاهش‌دهنده مصرف سوخت‌های فسیلی مذاکره کند.»
«محمدجواد ظریف» در پیامی توئیتری نوشت: «بولتون و نتانیاهو در سال ۲۰۰۵ معاهده پاریس را میان کشورهای E3 و ایران از طریق پافشاری بر غنی‌سازی صفر از سوی ایران، از بین بردند. نتیجه چه شد؟ ایران غنی‌سازی خود را تا سال ۲۰۱۲ به میزان ۱۰۰ برابر افزایش داد. آنها اکنون دونالد ترامپ را با همان توهم فریب داده‌اند تا برجام را از بین ببرد. تیم «ب» درس نگرفت؛ اما جهان باید درس بگیرد.»
عصر دیروز خودروی حامل رزمندگان قرارگاه «حمزه سیدالشهداء(ع)» که در حال انجام مأموریت بود‌، در محل ورودی شهرستان «پیرانشهر» مورد حمله تروریست‌های کوردل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت‌ و سه نفر از رزمندگان غیور قرارگاه حمزه به نام‌های «حاصل احمدی»‌، «ستار پیروتی» و «امید ملازاده» به شهادت رسیدند و یک نفر دیگر نیز مجروح شد.
«مرتضی الویری» عضو شورای شهر تهران گفت: «یک نهاد امنیتی به خود من هم گفت انتخاب آقای نجفی به صلاح نیست.» ولی وی به عنوان رئیس سنی شورای پنجم قانع نشده بود و در نهایت، نجفی با رأی ۲۱ نفر از اعضای شورای شهر به عنوان شهردار انتخاب شد و پس از آن بود که بی‌ثباتی و تلاطم به مدیریت شهری تهران وارد شد.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ در نشست موسوم به «اتحاد مسیحیان برای اسرائیل» با اشاره به توقیف نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق از سوی نیروهای انگلیسی گفت: «از اقدام انگلیس تشکر می‌کنیم. این یک هدیه چهارم ژوئیه (روز استقلال آمریکا) برای ما بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات