صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۲۸

از اشتباه کاخ سفید تا منفجر شدن قیمت نفت

1ـ کاخ‌سفید سخت در اشتباه است
شبکه خبری «المانیتور» در تحلیلی با اشاره به اینکه «دونالد ترامپ» فکر می‌کرد با اعطای چند امتیاز می‌تواند مسکو را در برابر تهران قرار داده و راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را تکمیل کند، نوشت: «برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه و توافق بر سر ادامه کاهش تولید نفت آن هم پس از دیدار پمپئو از روسیه نشان داد که کاخ سفید سخت در اشتباه است.» این پایگاه آمریکایی در ادامه نوشت: «روسیه انگیزه‌ای برای معامله بر سر ایران ندارد. دو کشور علاوه بر بحران سوریه، در منطقه خزر و آسیای مرکزی در زمینه‌های گوناگونی همکاری دارند. توافق بر سر رژیم حقوقی دریای خزر در سال ۲۰۱۸ هم بدون همکاری تهران به دست نمی‌آمد. از این گذشته، روسیه در همکاری با قزاقستان در تلاش است تا ایران را به هاب تجاری‌اش برای فروش غلات به دیگر بازارهای شرق، میانه و جنوب آسیا تبدیل کند.»


2ـ ایران می‌تواند قیمت نفت را منفجر کند
شبکه «راشاتودی» در گزارشی با اشاره به تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا، نوشت: «زمان آن رسیده است تا به تأثیر هر گونه درگیری نظامی در «خلیج فارس» بر قیمت نفت بپردازیم.» این شبکه با اشاره به تحقیق «مرکز تحقیقات و مطالعات نفتی ملک عبدالله» که در آوریل 2018 انجام شده است، افزود: «در صورتی که جهان توانایی عرضه بیشتر نفت به بازار را به دلیل بسته شدن تنگه هرمز نداشته باشد، قیمت نفت می‌تواند به بیش از 325 دلار در هر بشکه برسد.» این شبکه روسی در ادامه گزارش خود ‌آورد: «اما بسته شدن تنگه هرمز بدترین سناریو نیست، بلکه ممکن است این اقدام منجر به درگیری نظامی شود که در پی آن شاهد آسیب دیدن جدی زیرساخت‌های نفتی، گازی و تأسیسات صادراتی در خلیج‌فارس باشیم. در این شرایط قیمت نفت به میزان نامعلومی افزایش یافته و در اصطلاح منفجر خواهد شد.»


3ـ آمریکایی‌ها اصلاً توان جنگ ندارند
«سردار حسین نجات» معاون فرهنگی‌ـ اجتماعی سپاه با اشاره به ترس دشمنان از مواجهه با ایران در میدان نبرد، گفت: «اوباما در یکی از اجلاس‌های بین‌المللی که اسرائیل خواستار جنگ با ایران بود، اعلام کرد که اگر ایران را بمباران کنیم، «حماس» و «حزب‌الله» به عنوان دو بال ایران، «اسرائیل» را شخم می‌زنند... اما برخی می‌گویند با برجام خطر جنگ را از ایران دور کردیم، آنها اصلاً توان جنگ ندارند. برنامه آنها فشار حداکثری و کشاندن ایران به پای میز مذاکره است.» وی همچنین با تأکید بر اینکه برنامه آمریکا در کشاندن ایران به مذاکره شکست خورد و تیر خلاص این ترفند را رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن زدند، گفت: «مشکلات اقتصادی به تحریم ربطی ندارد و به مدیریت ما ربط دارد که ناشی از سوءمدیریتی است که نگاه انقلابی و جهادی ندارد.»


4ـ ایران باید با اروپا به توافق برسد!
«قاسم محبعلی» از مقامات وزارت خارجهِ دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه «آرمان» با تأکید بر اینکه ایران باید تلاش کند با اروپا به توافق برسد، گفته است: «ایالات متحده با تحت فشار قرار دادن ایران با تحریم‌هایی که گام‌به‌گام عملیاتی می‌شود، در پی پاسخ به این پرسش است که آیا ایران آمادگی بازگشت به میز مذاکره با واشنگتن، برای تنظیم توافق جدید پیرامون برنامه هسته‌ای را دارد یا نه. بنابراین تحریم‌ها شدیدتر شده و هنوز هم می‌تواند شدیدتر شود و ایران گزینه‌ای برای پاسخ ندارد.»! اظهاراتی که این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که چرا یک جریان سیاسی خاص اصرار دارد ایران را در مقابل دشمن، دست و پا بسته نشان داده و در مقابل ترس از آمریکا و اقدامات احتمالی آن را در جامعه به وجود آورد؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات