تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۳۶

عربستان و پیامدهای خروج امارات از یمن

افزایش قدرت انصارالله و هم‌پیمانان آن و دستیابی آنها به سلاح‌هایی پیشرفته به ویژه در زمینه موشک و پهپاد و موفقیت آنها در اجرای عملیات‌های بازدارنده به شکلی که سامانه‌های پدافندی ائتلاف عربی به طور کلی خنثی شده و عملیات‌های آن ناکام ماند.

در روزهای اخیر خبرهای ضد و نقیضی از صحت گزارش‌هایی که به تازگی درباره عقب ‌نشینی تدریجی نیروهای اماراتی از یمن منتشر شده، به گوش می‌رسند و این تناقض با سکوت معنادار این روزهای ابوظبی و خودداری بیشتر مسؤولان آن از هرگونه اظهارنظری در این خصوص شدت گرفته است. اما تردیدی نیست که امارات متحده عربی دیگر نمی‌تواند پس از تحمل چهار سال خسارت‌های گسترده مالی، انسانی، سیاسی و معنوی به این جنگ ادامه دهد و تداوم حضورش در این مسیر نتایج معکوسی از جمله انتقال جنگ به عمق خاک عربستان و تهدید شدن امارات از سوی انصارالله و بالا گرفتن مخالفت‌های داخلی و جامعه جهانی را به همراه خواهد داشت.

در همین راستا موضوع خروج امارات از یمن و پیامدهایی که رویکرد جدید این کشور برای همپیمان آنها در یمن (عربستان سعودی) خواهد داشت، مورد توجه رسانه های مختلف عربی قرارگرفته است:

*شبکه خبری العالم (7/7/2019) در تحلیلی به نقل از پایگاه امریکایی لوبلاگ که به قلم جیمز دوروسی  نوشته شده است، تاکید می کند که خروج  نیروهای اماراتی می تواند حاکی از این باشد که اماراتی ها موضوع رویارویی بین ایران و امریکا را جدی گرفته اند و درصورت وقوع یک جنگ، امارات و عربستان از میدان های اصلی آن خواهند بود. نویسنده این رویکرد امارات را عقب نشینی آن در مقابل ایران ارزیابی کرده و تاکید می کند که خروج امارات را باید نشان دهنده اخلافات جدی این کشور با امریکا نیز تلقی کرد؛ موضوعی که برملا شدن پیام های ایمیل سفیر امارات در واشنگتن هم موید آن است.

* پایگاه خبری الجزیره (5/7/2019) در گزارشی به نقل از میدل ایست آی، اقدام امارات را به صدا درآمدن ناقوس خطر برای عربستان سعودی دانسته است و تاکید می کند که محمد بن سلمان به واسطه نوع عملکردی که در یمن داشته است از سوی جامعه جهانی محکوم است و چاره ای جز مذاکره با حوثی ها و رسیدن به یک راه حل سیاسی ندارد؛ امری که در نهایت اتفاق خواهد  افتاد.

* پایگاه الخلیج اون لاین (29/6/98) در گزارشی مجموعه ای از عوامل را در رویکرد جدید امارات نسبت به جنگ در یمن دخیل می داند:

  • خسارت های مالی سنگین و هزینه ماهیانه 1.3 میلیارد دلار (16 میلیارد دلار در سال)،
  • آسیب دیدن اعتبار بین المللی امارات به واسطه جنایات جنگی که در یمن صورت گرفته است و اقدامات حقوقی که در این زمینه در سطح جهانی علیه امارات صورت گرفته و دنبال می شود،
  • تلفات نظامی که علاوه بر کشته شدن تعدادی از نیروهای مزدور، 111 نفر از نظامیان اماراتی هم تا ژوئن 2018 در یمن کشته شده اند،
  • مخالفت های گسترده مردمی در یمن نسبت به عملکردی که نیروهای اماراتی در این کشور داشته اند،
  • نگرانی از تهدیدهای انصار الله که اعلام کرده اند تاسیسات مختلف امارات و جمله فرودگاه های این کشور را هدف قرارخواهند داد؛ امری که می تواند پیامدهای اقتصادی سنگینی برای اقتصاد امارات ومشخصا دبی داشته باشد.

*پایگاه خبری تحلیلی البعد الرابع (2/7/2019) به نقل از کارشناسان نسبت به خطرات خروج امارات از یمن هشدار می دهد. در این مطلب با تلاش برای برجسته کردن نقش امارات در ایجاد امنیت در جنوب یمن، تصریح شده است که خروج امارات از یمن باعث بازگشت هرج و مرج و فعالیت دوباره گروه های تروریستی می شود.

* روزنامه الیوم 8 (8/7/2019) در گزارشی به پیامدهای اقدام امارات برای خروج از یمن می پردازد و نقل از ایلانا دیلزیه، پژوهشگر انستیتو واشنگتن، تاکید می کند که خروج اماراتی ها از یمن باعث می شود تا سعودی ها مجبور به گفتگو با انصار الله یمن شوند. نویسنده تاکید می کند که با توجه به حساسیت هایی که در این زمینه وجود دارد و ائتلافی که بین امارات و عربستان شکل گرفته، طبیعی است که ابوظبی به صورت رسمی خروج خود را اعلام نکند.

* خبرگزاری حمرین نیوز (8/7/2019) در تحلیلی به قلم صادق القاضی به بررسی پیامدهای خروج امارات از یمن و تاثیر آن بر عربستان سعودی پرداخته و تاکید می کند که اقدام امارات در سطح نظامی برخی از جبهه های جنگ را تحت تاثیر قرار می دهد و در حوزه سیاسی کمکی به دولت مستعفی یمن نخواهد کرد.

* پایگاه اینترنتی متابعات (3/7/2019) به نقل از یک فعال رسانه ای کویتی (عبد الله محمد الصالح) موضوع تصمیم امارات به خروج از یمن را به تحولات  میدانی مربوط به جنگ نسبت داده و از نگرانی هایی می گوید که مقامات اماراتی متوجه آن شده اند. به گفته این فعال رسانه ای محمد بن زاید ولیعهد امارات در ملاقاتی که با ولادیمیر پوتین داشته اطلاعاتی درباره توان موشکی انصارالله یمن دریافت کرده است که براساس آن حوثی های یمن می توانند در یک حمله واحد به ابوظبی حدود 13 موشک را به سمت آن شلیک کنند.

* عبدالباری عطوان، تحلیلگر معروف عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم (6/7/2019) درباره دلایل تصمیم اخیر ابوظبی برای عقب‌نشینی تدریجی از یمن و بازتاب این تصمیم بر روابط ائتلافی عربستان-امارات و نیز تاثیر آن بر یمن نوشته و مجموعه ای از دلایل را در تصمیم امارات متحده عربی برای خروج از یمن ذکر می کند:

  • انتقال جنگ توسط جنبش انصارالله و هم‌پیمانان داخلی و خارجی آن از خاک یمن به عمق خاک کشورهای عضو ائتلاف عربی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم جهت افزایش سرزنش مردمی، نگرانی‌ها و در نهایت افزایش سوالات مردم این کشورها درباره مشروعیت این جنگ شده است.
  • افزایش قدرت انصارالله و هم‌پیمانان آن و دستیابی آنها به سلاح‌هایی پیشرفته به ویژه در زمینه موشک و پهپاد و موفقیت آنها در اجرای عملیات‌های بازدارنده به شکلی که سامانه‌های پدافندی ائتلاف عربی به طور کلی خنثی شده و عملیات‌های آن ناکام ماند.
  • به پایان رسیدن لیست اهداف غیرنظامی و نظامی ائتلاف عربستانی – اماراتی و در مقابل وجود بیش از ۴۰۰ هدف برای انصارالله که اکنون در تیررس موشک‌های بالستیک و هدایت‌شونده و پهپادهای آن قرار دارند.
  • فروپاشی چشم‌گیر توانمندی‌های دفاعی زمینی و هوایی کشورهای ائتلاف عربی که برای آن ده‌ها میلیارد هزینه کرده بودند. موشک‌های پاتریوت به ارزش شش میلیون دلار اکنون در برابر موشک‌های انصارالله که قیمت آنها کمتر از ۱۵۰۰ دلار است ناکارآمد هستند و این موشک‌های ارزان اکنون اگر نگوییم تمام فرودگاه‌های عربستان اما بیشتر آنها را تهدید می‌کنند.
  • وجود کانال‌های ارتباطی سری که میان امارات و انصارالله فعال هستند. این کانال‌ها در دستیابی به توافق‌هایی غیرعلنی از جمله عقب‌نشینی نیروهای اماراتی و مهمات سنگین آن از شمال یمن و ماندن آنها در جنوب در مقابل توقف حملات موشکی انصارالله علیه فرودگاه‌های ابوظبی و دبی به دلیل پیامدهای منفی هر کدام از این حملات برای اقتصاد امارات موفق بودند.
  • گسترش احساس بی‌تفاوتی به صورت گسترده و رو به فزونی در امارات، مناطقی همانند شارجه، دبی و راس الخیمه برای ورود به این جنگ از ابتدا اشتیاقی نداشتند با این حال این مساله را علنی نمی‌کردند اما با ورود به سال پنجم جنگ یمن بدون دستیابی به نتیجه‌ای مشخص و یا راه‌حل‌های سیاسی موجب شد که این نارضایتی علنی شود.
  • افزایش خسارت‌ها و تلفات در میان نیروهای اماراتی و کشته و زخمی شدن برخی از اعضای خاندان حاکم و خانواده‌های بزرگ آن برای اولین‌بار در تاریخ این کشور.
  • کاهش سطح هماهنگی‌های نظامی میان دو هم‌پیمان اماراتی و عربستانی در میادین جنگ و نکته قابل توجه اینکه حضور عربستان در منطقه‌ای مثل المهره، خروج امارات از آنجا را به دنبال دارد. علاوه بر این عربستان درگیر جنگ در مرز جنوبی خود و مقابله با پیشروی ارتش یمن و نیروهای مقاوت این کشور از سمت جیزان، نجران و عسیر است.
  • شکایت بسیاری از مسؤولان نظامی امارات از آمادگی پایین ارتش عربستان در میادین نبرد با وجود داشتن تجهیزات نظامی پیشرفته.
  • توسعه دخالت‌های سیاسی و نظامی امارات به ویژه در لیبی و منطقه شاخ آفریقا و حتی در افغانستان و کوزوو باعث شد که فشارها بر این کشور افزایش یافته و همزمان تعهدات مالی، نظامی و سیاسی این کشور چند برابر شوند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات