اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۵۵
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب:

سالانه ۱۴ هزار چاه آب غیر مجاز مسدود می‌شود

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بعد از سال ۹۳ و با آغاز اجرای طرح تعادل بخشی منابع زیرزمینی آب، تعداد مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز به سالانه ۱۳ تا ۱۴ هزار حلقه رسیده است.
محمد حاج‌رسولی‌ها اظهار داشت: حدود ۴۷۰ هزار حلقه چاه مجاز و حدود ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم. یکی از مهم‌ترین مسائل مدیریت منابع آب کشور، مدیریت برداشت از منابع زیرزمینی است که در این خصوص نیز یکی از مهم‌ترین اقدامات، برخورد با برداشت‌های غیرمجاز است.
وی با بیان اینکه تا قبل از دولت یازدهم سالانه ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ چاه غیرمجاز مسدود می‌شد، گفت: بعد از سال ۹۳ و با آغاز اجرای طرح تعادل بخشی منابع زیرزمینی آب، تعداد مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز به سالانه ۱۳ هزار تا ۱۴ هزار حلقه رسیده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: درست است که نسبت به تعداد چاه‌های غیرمجاز، سالانه ۱۳ تا ۱۴ هزار حلقه مسدود کردن، رقم چندان بزرگی نباشد، اما ما در مسئله مسدودسازی چاه‌ها، با موضوع مهم معیشت مواجهیم. نمی‌توان مواجه با موضوع مهم معیشت را تنها از جانب وزارت نیرو انتظار داشت.
در همین زمینه، بنفشه زهرایی، دبیر کارگروه سازگاری با کم‌آبی بیان کرد: سرانه مصرف آب شهر به شهر در ایران متفاوت است، اما به هر حال متوسط سرانه مصرف آب در کشور ۱۵۰ لیتر است که عدد خوبی است، اما اکثر شهر‌های بزرگ بیش از الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند و برخی شهر‌های کوچک هم هستند که استفاده نامتعارف از آب شرب خانگی برای استفاده در دامداری‌ها می‌کنند که باعث می‌شود سرانه مصرف آن‌ها بالا برود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا بالا بودن سرانه مصرف آب در ایران بیشتر به اقتصاد آب بازمی‌گردد یا اینکه مشترکان آب فرهنگ‌سازی بیشتر نیاز دارند گفت: سبک زندگی نامتناسب هم نقش بسیار زیادی در بالا بودن سرانه مصرف آب دارد و نحوه استفاده از آب نیز بسیار مهم است؛ چراکه در برخی مناطق خشک حتی در برخی واحد‌های مسکونی استخر و فضای سبز بزرگ وجود دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات