صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 22 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مذاکره یک فریب است بر سر آنچه که او[دشمن] می‌خواهد...آمریکایی‌ها نتوانستند مقاصدشان را از راه فشارها به دست بیاورند. می‌گویند بیایید با ما مذاکره کنید تا پیشرفت کنید. بله! ما پیشرفت می‌کنیم اما بدون شما.(1398/4/5)

نشریه اخبار و تحلیل هاword
نشریه اخبار و تحلیل ها pdf

 

▼ حرف روز

پدیدآیی ایران پس از پیچ تاریخی
بیشتر کنشگران و تحلیلگران مسائل سیاسی سال‌های سپری شده و تحولات به وقوع پیوسته در منطقه غرب آسیا را از نظر شدت و پیچیدگی برهه‌ای کم‌نظیر و منحصر به فرد برآورد می‌کنند. در این بین به دلایل مختلف جمهوری اسلامی هسته مرکزی این تحولات محسوب می‌شود. جدای از این موضوع، رهبر حکیم انقلاب اسلامی پیشتر از این، بیان تاریخی و ماندگاری داشتند که طرح آن به کار این نوشتار می‌آید؛ در بحبوحه رویدادهای متنوع غرب آسیا و مصاف سخت و نفسگیر مقاومت منطقه با جریان آمریکایی، رهبر معظم انقلاب اظهار داشتند جمهوری اسلامی در یک پیچ تاریخی قرار گرفته است.
حال که به صحنه و میدان و مسیر طی شده نگاه می‌کنیم، می‌توان ادعا کرد جمهوری اسلامی در نقطه پدیدآیی پس از پیچ تاریخی قرار گرفته است. ممکن است پرسش شود که تفاوت‌ها و وجوه ممیز وضع فعلی با گذشته چیست که چنین ادعایی مطرح می‌شود؟ در پاسخ سخن فراوان می‌توان گفت؛ در عرصه سیاست داخلی بر مبنای قوام ارزش‌های ملی و اسلامی و متأثر از دشمنی‌ها و توطئه‌های جریان استکباری، سطح بالایی از انسجام ملی پدید آمده است، ضرورت‌های تاریخی، نخبگان ایرانی را در مسیر جدایی کامل حرکت اقتصادی کشور از نفت قرار داده است، درک نخبگان و عامه مردم از امنیت و ضرورت حفظ آن به یک گفتمان تبدیل شده است، ظرفیت‌های اقتصادی همسایگی به شکل بی‌سابقه‌ای برای ایران تولید فرصت کرده است. در محیط منطقه، امارات و عربستان در عرصه تحولات امنیتی منطقه با ارسال پیام‌های متعدد، برای خروج آبرومندانه از یمن دست به دامان ایران شده‌اند؛ هژمونی قدرت‌های نظامی دنیا، مانند آمریکا و انگلیس در خلیج‌فارس در حال نابودی است؛ نیروی دریایی انگلیس که روزگاری برای جهان خط و نشان می‌کشید، حال از ترس اقدام متقابل ایران، دغدغه اصلی‌اش عبور بی‌ضرر کشتی‌هایش از تنگه هرمز است، آمریکا هم که با سقوط پهپادش، حیثیتش بر باد رفت. دیروز سیدحسن نصرالله با تحلیل مقتدرانه آخرین شرایط منطقه، جملاتی را بیان کرد که نفس صهیونیست‌ها را در سینه حبس کرد؛ اینها فقط اندکی از بسیارهاست، آیا نوید قرار گرفتن جمهوری اسلامی در نقطه پس از پیچ تاریخی را نمی‌دهد؟ البته الزامات این مسیر را نباید از نظر دور داشت و از مکر دائمی شیطان بزرگ و اذنابش غفلت ورزید.


▼ گزارش روز

انتخاب بین افول و سقوط!
ناکامی دونالد ترامپ در تسلیم کردن ملت ایران، با وجود خروج از برجام و وضع سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی، به شدت رئیس‌جمهور جمهوریخواه آمریکا را که ابداً دوست ندارد با دستان خالی در زمینه مسئله ایران وارد کارزار انتخاباتی 2020 شود، آشفته کرده است! ترامپ در حالی به استیصال در تقابل با ایران رسیده است که مشاورانی چون جان بولتون که سخت به دنبال روشن کردن آتش جنگ علیه ایران هستند، در کنار او قرار دارند؛ قرابتی که جامعه و سیاستمداران آمریکایی را نگران کرده است؛ نگرانی که انتشار فرمان انجام عملیات نظامی علیه ایران از سوی ترامپ پس از سرنگون کردن پهپاد فوق پیشرفته «گلوبال هاوک» آمریکا به وسیله سامانه پدافند بومی سوم خرداد به محض ورود به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران‌ بیش از پیش به آن دامن زد تا اینکه مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام مجاب شد طرحی را در دستور کار قرار داده و با 251 رأی موافق به تصویب برساند که براساس آن، دیگر رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد، مگر اینکه از کنگره این کشور مجوز لازم را دریافت کند. طرحی که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها بهتر از هر کسی می‌دانند عواقب رویارویی با ایران تا چه اندازه برای ایالات متحده بحران‌زاست! طرحی که نشان می‌دهد اگرچه آمریکایی‌ها گاه و بی‌گاه تلاش می‌کنند از محتمل بودن گزینه جنگ سخن به میان آورند و بر روی تأثیرات روانی و ذهنی آن حساب باز کنند، اما خود بیش از همه نگران هرگونه تقابل نظامی با ایران هستند و پیام هشدارآمیز جمهوری اسلامی از طریق کشوری ثالث با این فحوا که هرگونه تجاوز به ایران مساوی با نابودی تمامی منافع و پایگاه‌های آمریکا در منطقه خواهد بود‌ را به خوبی دریافت کرده و مطلعند که آغاز جنگ با ایران ورود به بحرانی خواهد بود که افول تدریجی این کشور را به سقوطی دفعی تبدیل خواهد کرد.


▼ اخبار ویژه

تلاش امارات برای ترمیم روابط با ایران
روزنامه «الاخبار» با اشاره به حمله پهپاد‌های یمنی به امارات و حوادث الفجیره نوشت: «حاکمان ابوظبی پس از آنکه آتش به داخل خانه‌های‌شان رسیده برای دور کردن این آتش، دست به دامن تهران شده‌اند و هیئتی امنیتی از امارات به ایران سفر کرده که بر اساس اخبار منابع دیپلماتیک، بازگرداندن روابط میان دو کشور به روال قبلی، تأمین مشترک امنیت گذرگاه‌های دریایی خلیج‌فارس و آمادگی امارات برای ترک یمن را به تهران پیشنهاد کردند. اما پاسخ قاطعی که شنیده شده، این بوده که پس از اینکه شما خطوط قرمز را زیر پا گذاشتید، دیگر چیزی نزد ما باقی نمانده که بر سر آن با شما مذاکره کنیم. اما اماراتی‌ها پس از آنکه جواب قاطع ایران را شنیدند، باز هم ناامید نشدند و زمانی که «عبدالله‌بن زاید» به روسیه سفر کرد، خواستار میانجی‌گری این کشور برای (راضی کردن) ایران شدند.

▼ اخبار
1ـ مهاجرهای سپاه بالای سر تروریست‌های کردستان
نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در پاسخ به اقدامات اخیر تروریست‌ها در مناطق غرب و شمال‌غرب کشور، مواضع این گروهک‌ها در جدار مرزی با اقلیم کردستان عراق را گلوله‌باران کرده است. یگان‌های موشکی، توپخانه و پهپادی نیروی زمینی سپاه مراکز تجمع و مقرهای عملیاتی تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داده‌اند که در نتیجه آن شمار زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیده‌اند. آنچه در این عملیات مهم است، استفاده نیروی زمینی سپاه از پهپاد برای هدف قرار دادن مواضع تروریست‌هاست. یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه از جمله یگان‌‌های تازه تأسیس این نیرو است که در مدت زمانی کوتاهی که از زمان تشکیل آن می‌گذرد، توانسته است کارایی بالایی از خود نشان دهد. پس از موشک‌باران مواضع حزب دموکرات کردستان عراق در سال گذشته که پهپادهای نیروی زمینی سپاه در آن عملیات نقش شناسایی را ایفا کردند، این نخستین بار است که نیروی زمینی سپاه در یک عملیات برون‌مرزی، پهپادهای خود را در نقش رزمی به کار گرفته و اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داده‌اند.


2ـ جنگ را آغاز کنند وارد منطقه الجلیل می‌شویم
«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه به اسرائیل توصیه می‌کنم از ادبیات بازگرداندن لبنان به عصر حجر استفاده نکند، گفت: مقاومت به نوار ساحلی سرزمین‌های اشغالی، از شهرک نتانیا تا اشدود که تمامی مراکز دولتی اسرائیل از جمله فرودگاه بن‌گوریون و انبارهای سلاح و کارخانجات پتروشیمی و دو بندر تل‌آویو و اشدود در آن قرار دارد، دسترسی دارد. تصور کنیم مقاومت که هزاران موشک در اختیار دارد این منطقه را موشک‌باران کند، آیا رژیم صهیونیستی می‌تواند با پیامدهای آن کنار بیاید؟ چه کسی می‌تواند طرف دیگر را به عصر حجر بازگرداند؟ «سیدحسن نصرالله» با تأکید بر اینکه سران اسرائیل امروز بیش از هر زمان دیگری از مقاومت هراس دارند، افزود: آنها می‌دانند که جنگ با لبنان آنها را در آستانه نابودی قرار می‌دهد. در صورت بروز هر جنگ ورود به الجلیل جزء برنامه مقاومت خواهد بود.


3ـ سازوکار فعلی اینستکس کارایی ندارد
شبکه «دویچه‌وله» در گزارشی سازوکار اینستکس را بررسی کرد و با تشبیه آن به باروت خیس نوشت: «سازوکار فعلی اینستکس کارایی چندانی ندارد.» این شبکه آلمانی در ادامه با اذعان به اینکه سازوکار ایجاد شده از سوی آلمان، فرانسه و بریتانیا برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران به دارو و مواد غذایی محدود است که اکنون نیز شامل تحریم‌های آمریکا نمی‌شود، افزود: «اروپا برای آنکه نظر تهران را جلب کند، باید خرید و فروش نفت را نیز به این سازوکار بیفزاید؛ اما این اقدام به مثابه اعلام استقلال اروپا از سوی آمریکا تعبیر خواهد شد و اروپا باید منتظر ضربات وارده از سوی آمریکا باشد.» این شبکه در ادامه گزارش خود پیشنهاد می‌دهد برای کمتر شدن هزینه توسعه سازوکار اینستکس، روسیه و چین نیز به این سازوکار بپیوندند.


4ـ رقابت سنگین برای تصاحب بازار محصولات ارگانیک
گردش مالی محصولات ارگانیک در جهان به 80 میلیون دلار رسیده و 172 کشور در این زمینه فعالیت می‌کنند که رتبه ایران در تولید این محصولات به 85 رسیده است. ایران پس از ابلاغ سند راهبردی توسعه کشاورزی ارگانیک در سال 1390 به این سمت گرایش بیشتری پیدا کرد؛ به گونه‌ای که اکنون 300 هزار هکتار از زمین‌های زراعی کشور برای پرورش محصولات ارگانیک رصد می‌شوند و 40 هزار هکتار از این زمین‌ها توانسته‌اند مجوز ارگانیک کسب کنند. ایران همچنین توانسته برای 35 محصول کشاورزی گواهی ارگانیک اتحادیه اروپا را بگیرد.گفتنی است، محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که هیچ‌گونه نهاده‌های شیمیایی در آنها استفاده نمی‌شود.


▼ اخبار کوتاه
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای چندمین بار در روزهای گذشته علیه ایران لفاظی کرد و از ایران خواست که مراقب باشد! او گفت: «ایران بهتر است مراقب باشد. دارند به حیطه خطرناکی پا می‌گذارند. ایران، اگر داری گوش می‌دهی، بهتر است مراقب باشی.» برخی از ناظران تهدیدهای ترامپ را بخشی از راهبرد او برای وادار کردن طرف مقابل به پذیرش شرایط مدنظر او می‌دانند. گفته می‌شود او از دو تئوری به نام‌های «مرد دیوانه» و «بازی بزدل» برای اثرگذاشتن بر ذهن طرف مقابل استفاده می‌کند.
«جو بایدن» معاون باراک اوباما و از نامزدهای مطرح حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در یک نشست انتخاباتی با اشاره به فواید توافق برجام، گفت: «ترامپ توافق هسته‌ای را کنار گذاشت و با این کارش باعث شد ایران برنامه هسته‌ای خود را دوباره توسعه دهد. اگر تهران انجام تعهدات هسته‌ای خود را از سر بگیرد، من به برجام بازخواهم گشت.» بایدن در عین حال اتهاماتی را علیه ایران با نام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه مطرح کرده و مدعی مقابله با آن شده است.
«مجتهد» یکی از مخالفان آگاه به اسرار خاندان پادشاهی آل سعود فاش کرد، براساس دستور محرمانه‌ای که صادر شده، فرودگاه «ابها» در جنوب عربستان که بار‌ها هدف حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار گرفته، به علت ناتوانی پدافند هوایی ارتش سعودی از تأمین امنیت آن، شب‌ها تعطیل می‌شود و دستور مشابهی نیز برای برخی دیگر از فرودگاه‌ها صادر خواهد شد.
در پایان تیر ماه امسال مهلت چهار ماهه رهبر معظم انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه به پایان خواهد رسید. این در حالی است که بسیاری از نمایندگان مجلس حتی از انتشار برنامه اصلاحی سازمان برنامه و بودجه اطلاعی ندارند. نکته قابل توجه این است که رهبر فرزانه انقلاب، مجلس و دولت را مکلف به ارائه برنامه اصلاح ساختاری بودجه کرده بودند.
خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه مدعی شده است دولت آمریکا فعلاً «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران را تحریم نخواهد کرد. منبع مورد استناد رویترز دلایل خاصی برای انصراف از تصمیم به تحریم ظریف ارائه نکرده‌ و تنها ادعا کرده است «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا «فعلاً» با قرار دادن نام ظریف در فهرست تحریم‌ها مخالف است.
«سیدمحمد علوی» دبیرکل جامعه رسمی حسابداران با اشاره به ضعف سیستمی در حسابرسی گفت: پس از انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی در سال گذشته و امسال مشخص شد، 2 هزار و 300 شرکت دریافت‌کننده ارز 4200 تومانی حسابرسی نشده بودند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
0
سلام
خداقوت
اخبار که گذاشتین فایلش رو نذاشتید
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات