صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۸۴

از ناتوانی اروپا تا استیصال عربستان

1ـ اروپا توان تأمین منافع ایران را ندارد
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» نوشت: «انتظارات ایران هر چند به‌ طور کامل در چارچوب برجام و حق ایران است؛ اما نباید فراموش کرد این توقعات در حد و اندازه‌های اتحادیه اروپاـ با توجه به مراوده‌اش با آمریکاـ نبوده و برای آنها به ‌شدت سنگین است، به ‌خصوص در مورد بحث فروش نفت و ایجاد یک شبکه بانکی برای نقل و انتقال پول، برای اتحادیه اروپا بسیار سنگین است. اتحادیه اروپا ضمن اینکه باید آمریکا را نیز راضی کند باید گوشه‌چشمی به عربستان و اسرائيل داشته باشد، بنابراین اگر مسئله صدور نفت ایران به اروپا عملیاتی شود، در حقیقت کمر تحریم‌های آمریکا شکسته می‌شود و اگر شبکه‌ها و اتصالات بانکی نیز برقرار شود، می‌تواند یک شکست بزرگ‌تر برای تحریم‌های آمریکا باشد؛ اما در حقیقت اروپایی‌ها توانایی آن را ندارند که این دو انتظار را برآورده کنند.»


2ـ استیصال «محمدبن‌سلمان» در جنگ یمن
یک روزنامه فرانسوی در گزارشی با ادعای اینکه جنگ یمن یک درگیری نیابتی میان ایران و عربستان سعودی است، نوشت: «پس از گذشت بیش از چهار سال از آغاز جنگ بی‌نتیجه یمن، امارات اعلام کرده است که نیروهای خود را از این کشور خارج و به سمت صلح می‌رود. محمدبن‌سلمان نیز به عنوان کسی که این جنگ را آغاز کرده تمایل شدیدی برای پایان دادن به آن دارد؛ اما همزمان می‌خواهد آبروی خود را نیز حفظ کند.» به نوشته روزنامه «لیبراسیون» ولی‌عهد سعودی از یک سو تحمل این را ندارد که ببیند حوثی‌ها مقابل کشوری که خود را قدرتمند می‌داند، این‌گونه ایستاده‌اند و از سوی دیگر در داخل نیز توضیحی برای خسارت‌های جنگی بدون دستاوردش ندارد. گفتنی است، در این راستا، «مجتهد» افشاگر معروف سعودی فاش کرده است، محمدبن‌سلمان برخی از رهبران قبایل یمنی را برای میانجی‌گری به سوی انصارالله یمن فرستاده تا زمینه تفاهم دوجانبه را فراهم کند.


3ـ پیشنهادها را می‌پذیریم، اما باج‌خواهی را خیر!
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عده‌ای اعلام کردند باید با شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها وارد لابی شویم، گفت: «رفت‌وآمدها از قدیم وجود داشته، الآن هم وجود دارد. گوش ما هم برای شنیدن راهکارها و پیشنهادها باز است و فرقی نمی‌کند که از طرف چه گروه و جناحی باشد؛ اما نسبت به باج‌خواهی و زیاده‌خواهی و لابی‌ها گوش‌های ما ناشنوا خواهد بود. ملاک شورای نگهبان قانون است.» عباسعلی کدخدایی همچنین درباره طرح آمار و ارقام انتخابات سال 88 در آستانه انتخابات سال ۹۸ گفت: «نسبت به این ادعای مضحک باید گفت، این ادعاها قابل پاسخ نیست و از این حرف‌های بی‌پایه و اساس است، اگر ما بخواهیم وقت‌مان را برای پاسخ به این حرف‌ها اختصاص دهیم، به کارهای دیگر نمی‌رسیم، توضیحات روابط عمومی کافی بود.»


4ـ 7 میلیارد دلار تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی
7 میلیارد و 20 میلیون دلار تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۷ برای تکالیف مصوب شده در نظر گرفته شد. بخشی از عملکرد صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۷ در حوزه میزان اعطای تسهیلات ارزی بدین‌گونه بوده است. طرح تکمیل انتقال آب به اراضی سیستان 350 میلیون دلار، طرح مهار و تنظیم آب‌های مرزی مصوب سال ۱۳۹۳ هیئت وزیران بالغ بر 834 میلیون دلار و برای اجرای بند «د» تبصره 4 قانون بودجه ۱۳۹۷ نیز 3 میلیارد و 393 میلیون دلار پرداختی ثبت شد. طرح توسعه اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام 100 میلیون دلار، اجرای بند «و» تبصره 4 قانون بودجه ۱۳۹۷ نیز 9/6 میلیون دلار و برای سرفصل سایر منابع که جزئیات آن نامعلوم و غیرشفاف است، 2 میلیارد و 334 میلیون دلار پرداخت شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات