صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۰۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 25 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بیانیه‌ گام دوم، یک ترسیم کلی از گذشته و حال و آینده انقلاب است. چهار نقطه‌ اصلی در بیانیه: «عظمت حادثه انقلاب و ماندگاری آن»، «عظمت راه طی شده و کارکرد انقلاب تا امروز»، «چشم‌انداز پیش‌روی انقلاب» و «عظمت نقش نیروی جوان متعهد» است.(1398/3/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

بازی جدید غرب!
با بررسی روند خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و رفتار اروپایی‌ها پس از آن، می‌توان گفت بین کاخ سفید و تروئیکای اروپا به نوعی تقسیم کار صورت گرفته است.
بر اساس این راهبرد، آمریکا با خروج از برجام عملاً تحریم‌های سابق را با شدت بیشتری ادامه می‌دهد و اروپایی‌ها نیز با سیاست تعللی خود، همچنان ایران را در برجام نگه می‌دارند. حال که ایران تصمیم به اقدام متقابل گرفته است، غرب با یک تقسیم کار بسیار خطرناک‌تر سعی دارد ایران را دچار یک خطای محاسباتی کند. به این معنا که این بار فرانسه نقش «پلیس خوب» و آمریکا نقش «پلیس بد» را بازی کند. بنابراین جامعه غربی نه تنها به اجرای تعهدات برجامی خود تمایلی ندارد؛ بلکه به دنبال امتیازگیری بیشتر است.
در این راستا، فرانسوی‌ها طرح خطرناک مرحله به مرحله را به ایران پیشنهاد داده‌اند که در این طرح از کشورمان خواسته شده فوراً همه اقدامات خود در زمینه کاهش تعهدات به توافق هسته‌ای را متوقف کرده و به پیش از اقداماتش بازگردد.
فرانسوی‌ها همچنین از ایران می‌خواهند تا در زمینه نقش خود در غرب آسیا تغییراتی ایجاد کند تا آنچه تحرک آمریکایی‌ها در این منطقه خوانده می‌شود نیز متوقف شود. در مقابل نیز آمریکا به هشت کشور معافیت تحریمی صادر کند. کاخ سفید به این نتیجه رسیده است که با سیاست فشار حداکثری ایران هیچ‌گاه به سمت مذاکره نخواهد رفت، بنابراین با پوشش اروپا به سمت سیاست به اصطلاح تعامل و مذاکره رفته است تا بتواند ایران را به خیال خود مدیریت کند.
اما ایران که تجربه توافق‌نامه هسته‌ای را دارد، دیگر به سمت مذاکره با غرب نخواهد رفت. بی‌اثر بودن سیاست فشار که با زدن پهپاد آمریکایی نماد واقعی‌تری به خود گرفت، سبب شد رفتار غرب در قبال جمهوری اسلامی ایران ابهام‌آلود شود؛ به گونه‌ای که ایالات متحده آمریکا در یک طرف تحریم را مطرح کند و در طرف دیگر صحبت از مذاکره کند. اتحادیه اروپا نیز از سویی نفت‌کش ایرانی را به گروگان بگیرد و در طرف دیگر نقش میانجی را بازی کند. در یک جمله غرب همه توان خود را برای متوقف‌ کردن ایران به‌کار گرفته که البته نتیجه‌ای جز شکست برای غرب نخواهد داشت.


▼ گزارش روز

توریست یا دیپلمات!
اگرچه «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده است هنوز سفر رئیس‌جمهور فرانسه به کشورمان قطعی نشده، اما منابع فرانسوی اعلام می‌کنند «مکرون» تصمیم خود را برای سفر به تهران گرفته است. اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با همتای صربستانی‌اش، مبنی بر اینکه به زودی با همتایان ایرانی، آمریکایی و روسی خود با هدف کاهش تنش‌ها دیدار خواهد داشت، نشان می‌دهد باید در روزهای آینده منتظر نشستن هواپیمای وی در فرودگاه مهرآباد باشیم! اما مکرون با چه پیشنهادهایی به تهران خواهد آمد؟ شبکه «المیادین» روز گذشته به نقل از منابع مطلع خود در این باره اعلام کرد، ایده فرانسه برای کاهش تنش‌ها یک فرایند مرحله به مرحله است که در گام اول ایران و آمریکا باید به پیش از تاریخ دوم ماه «می» و به پیش از پایان معافیت‌های تحریمی بازگردند؛ یعنی ایران به اجرای مو به‌ مو و حتی فراتر از برجام و آمریکا به کاهش تحریم‌ها! اما نکته عجیب‌تر در طرح فرانسه شباهت و همانندی نعل به نعل این طرح با شروط دوازده‌گانه پمپئو برای مذاکره با تهران است! چنانچه بر اساس این طرح، جمهوری اسلامی ایران باید فوراً همه اقدامات خود در زمینه کاهش تعهداتش به توافق هسته‌ای را متوقف کرده، در نقش خود در غرب آسیا تغییراتی ایجاد کند، گروه‌های عراقی از تهدید منافع آمریکا پرهیز کنند، حمایت از گروه‌های مقاومت، از جمله حزب‌‌الله را متوقف کند، حضور خود در سوریه را کاهش دهد، انصارالله یمن را مجاب کند که حملات موشکی و پهپادی خود به عربستان را متوقف کند و...؛ اقداماتی که به نظر می‌رسد بیش از تأمین منافع ایران در برجام و حفظ توافق، سازوکاری برای تحقق خواسته‌های فرا برجامی واشنگتن و کشورهای اروپایی است؛ اما فرانسوی‌ها و همه طرف‌های حاضر در برجام باید بدانند که نجات برجام، تنها با اقدامات فوری، عملی و ملموس ممکن است و سفر امانوئل مکرون به تهران با چنین پیشنهادهایی، نقش رئیس‌جمهور فرانسه را تا حد یک توریست پایین خواهد آورد و هیچ عایدی برای او و دوستان آمریکایی و اروپایی‌اش نخواهد داشت.


▼ اخبار ویژه

اعزام خبرنگار بی‌بی‌سی به تهران!
«جاناتان مونرو» رئیس بخش گردآوری اخبار در «بی‌بی‌سی» رسانه دولتی انگلیس، در توئیتری مدعی شده بخش انگلیسی این رسانه خبرنگار به ایران اعزام کرده است. این خبرنگار در توئیتی نوشته است: «امروز، بی‌بی‌سی‌ با «مارتین پیشنس» پوشش اخبار از داخل ایران را آغاز می‌کند. این یک دسترسی نادر در مقطعی کلیدی است. محدودیت‌هایی درباره جابه‌جایی‌های این تیم وجود دارد، اما در خصوص آنچه آنها می‌گویند محدودیتی نیست.» گفتنی است، رسانه دولتی «بی‌بی‌سی» از جمله رسانه‌هایی است که از دیرباز به دشمنی با ملت ایران شهرت دارد و در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در سرنگونی دولت «مصدق» نقش‌آفرینی کرد. بخش فارسی این رسانه موسوم به «بی‌بی‌سی فارسی» که در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرد، از رسانه‌های نقش‌آفرین در فتنه این سال بود.

خبرنگار خبرگزاری فارس مدعی شده است، به تازگی در جلسه هیئت دولت، اعتراض شدیدی از سوی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به سریال گاندو می‌شود که پس از آن رئیس‌جمهور اعلام می‌کند باید محدودیت‌های جدیدی در بودجه صداوسیما اعمال شود تا زمانی که دولت بتواند نظارت خود را بر این سازمان بیشتر کند. گفتنی است، پس از پخش مجموعه تلویزیونی «گاندو» از شبکه سوم سیما که بر اساس پرونده جیسون رضائیان، جاسوس ایرانی‌ـ آمریکایی ساخته شده بود، موجی از واکنش‌های سیاسی از سوی مسئولان و مقامات دولتی علیه رسانه ملی به راه افتاد.

 

▼ اخبار
1ـ 13 درصد از واحد‌های مسکونی پایتخت خالی است
بر اساس گزارش معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی، نرخ واقعی خانه‌های خالی در کشور در سال ۱۳۸۵ حدود 4/2 درصد (معادل ۶۳۳ هزار واحد خالی) بوده است که این تعداد در سال ۱۳۹۰ به حدود 8/3 درصد (معادل 1/6 میلیون واحد خالی) و در سال ۱۳۹۵ به حدود 11/3 درصد (معادل 2/6 میلیون واحد خالی) افزایش یافته است؛ یعنی از هر ده خانه در کشور حداقل یک خانه خالی از سکنه است. این در حالی است که تعداد خانه‌های خالی در تهران از ۳۲۷ هزار واحد در سال ۱۳۹۰ به ۴۹۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته و با توجه به این آمار ۱۳ درصد از کل موجودی واحد‌های مسکونی پایتخت خالی است، حال آنکه مطابق استاندارد جهانی، نسبت خانه‌های خالی بین ۴ تا ۶ درصد کل واحد‌های یک شهر یا کشور است. گفتنی است، یکی از راه‌های جلوگیری از احتکار مسکن و همچنین خالی ماندن خانه‌ها از سکنه، دریافت مالیات است.


2ـ ترامپ درباره ایران دروغ می‌گوید
«دنیل لاریسون» در دو ماهنامه «امریکن کانسروتیو» نوشت: دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود چندین اتهام نادرست را به ایران وارد کرد؛ از جمله اینکه ادعا کرد ایران برخلاف تعهدات هسته‌ای خود برای مدتی طولانی در حال غنی‌سازی اورانیوم بوده است و این توافق پس از چند سال منقضی خواهد شد. متأسفانه هیچ یک از ادعاهای رئیس‌جمهور صحت ندارند. ایران به طور مخفیانه به غنی‌سازی اورانیوم دست نزده است، چرا که مطابق با محدودیت‌های برجام اجازه داشت غنی‌سازی اورانیوم را در سطوح پایین ادامه دهد و مقداری از این اورانیوم تولید شده را در داخل کشور نگه دارد. سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز در 15 گزارش متوالی خود، پایبندی ایران را به محدودیت‌های توافق برنامه جامع اقدام مشترک تأیید کرده است. ترامپ به دنبال گمراه کردن ما و پنهان کردن این واقعیت است که خود او عامل اصلی شروع بحران اخیر بود.


3ـ پیشنهاد کارگزاران برای وزارت آموزش و پرورش!
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره گزینه‌های احتمالی دولت برای وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: گزینه‌های متعددی برای این وزارت‌خانه مطرح هستند که سیدجواد حسینی، سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش گزینه اصلی است. شاپور محمدزاده، مدیرکل دفتر وزارت آموزش و پرورش و داود محمدی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش مجلس از دیگر گزینه‌های احتمالی هستند. این در حالی است که فائزه هاشمي، درباره مطالبه وزير زن و وعده‌هاي رئيس‌جمهور گفته است: آقاي رئيس‌جمهور بارها درباره به‌كارگيري زنان شايسته و توانمند صحبت كرده و وعده‌هايي داده‌اند. امروز نوبت عمل ايشان است و معتقديم وقت معرفي يك وزير زن به مجلس فرا رسيده است. عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران افزوده است: فاطمه سعيدي، نماینده مردم تهران در مجلس گزينه‌اي قابل ‌قبول است.


4ـ در دیدار سردار سلیمانی و پوتین چه گذشت؟
«سردار محمدجعفر اسدی» درباره چگونگی حضور روس‌ها در سوریه گفت: پس از چهار سال مبارزه و مقاومت ایران در سوریه سردار حاج‌قاسم سلیمانی در سفری به روسیه به مدت دو ساعت و 20 دقیقه با پوتین دیدار و گفت‌وگو کرد تا روس‌ها را قانع کند در سوریه حضور یابند. شهید مصطفی بدرالدین(از رهبران حزب‌الله) به من می‌گفت به لحاظ دیپلماتیک هر فرد در هر سطحی در مدت زمان مشخصی می‌تواند با رئیس‌جمهور کشوری، مانند روسیه دیدار کند و وقتی شنیدم سردار سلیمانی دو ساعت و 20 دقیقه با پوتین دیدار کرده، خیلی تعجب کردم. سردار سلیمانی به پوتین تفهیم کرد که سوریه آخرین سنگر جبهه شرق است و اگر این را از دست بدهید، غربی‌ها ارزشی برای شما قائل نیستند.

 

▼ اخبار کوتاه
بنیاد «رزولوشن» گزارش داد این احتمال وجود دارد که اقتصاد انگلیس طی سه سال آینده وارد رکود شود. در گزارش این مؤسسه آمده است، دلایل ورود انگلیس به رکود هم داخلی است و هم خارجی که از جمله آن می‌توان به کاهش رشد اقتصادی به دلیل تشدید تنش‌های تجاری و افزایش عدم اطمینان نسبت به آینده در سایه خروج این کشور از اتحادیه اروپا اشاره کرد. بر اساس این گزارش، اگر دولت انگلیس نتواند تأثیرات کاهش رشد اقتصادی این کشور را جبران کند، ممکن است شاهد سقوط 12 درصدی تولید ناخالص داخلی انگلیس باشیم که معادل ضرر 8000 پوند به ازای هر خانوار است.
سخنگوی رسمی وزارت خارجه چین با بیان اینکه کشورش نگران اوضاع متشنج درباره توافق هسته‌ای با ایران است، گفت: «علت اصلی وضعیت به وجود آمده، فشار حداکثری آمریکا است و امیدواریم واشنگتن از اقدامات اشتباه خود دست بردارد و به حقوق مشروع {ایران} احترام بگذارد.» «گنگ شوانگ» از همه طرف‌های مسئول خواست در قبال این مسئله خویشتن‌دار باشند و همه تلاش خود را برای اجرای این توافق به کار بگیرند.
«علیرضا یزدانی» مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۱۲۳ هزار تن شکر چغندری و حدود ۸۷۲ هزار تن شکر نیشکری در کشور تولید شد و ایران به رکورد تاریخی در تولید این محصول راهبردی دست یافت. گفتنی است، نیاز سالیانه شکر کشور حدود ۲/۲ میلیون تن است که در سال‌های اخیر حدود ۸۰ درصد آن در داخل کشور تولید و مابقی آن از طریق واردات تأمین می‌شود.
«لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی گفت: در صورتی که کشورهای اروپایی به حمایت از ایران ادامه دهند، آمریکا آنها را با تحریم‌ له خواهد کرد. من به اروپایی‌ها خواهم گفت اگر می‌خواهید از ایران جانبداری کنید، راحت باشید؛ ولی حق استفاده از یک بانک آمریکایی یا مراوده با اقتصاد آمریکا را نخواهید داشت.
«مسیح کشاورز» دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه واردات برنج در چهار ماهه امسال ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، گفت: در دو ماه اخیر، ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرک معطل تخصیص ارز است.
«مرکز حقوقی شورات هادین» که مأموریتش را وکالت پرونده‌های مربوط به «قربانیان تروریسم» اعلام کرده، قصد دارد با اقامه دعوا علیه «اینستکس» به نیابت از چند خانواده، دارایی‌های ایران در این کانال را توقیف کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات