صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۱۱۴

چرا روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد؟!

روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد و اولویت ایجاد ثبات در بازار ارز است و بانک مرکزی با این مسیر می‌تواند اقدامات خوبی انجام دهد.

 در سال گذشته دشمنان در صدد بودند با جنگ ارزی،  اقتصاد کشور را نابود کنند اما از میان حجم انبوه توطئه ها تراز بازرگانی ایران در سال 97، 2 میلیارد دلار مثبت بود. این تراز علامت خوبی به طرف مقابل بود که اقتصاد ایران قابل تحریم شدن نیست و ایران توانایی عبور از این مسیر دشوار را داشت و در آینده مسیر هموار تر است و با این  روند نرخ کاهشی ارز ادامه خواهد داشت.دلایل آن به شرح ذیل می باشند:

  1. تصمیم برای بازار متشکل ارزی از اقدامات مثبت بود که با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور انجام شد.
  2. مصوبات این شورا درباره امکان واردات بود که محدودیتی که سیاست غلط ارزی برای واردات ارز ایجاد کرده بود، برداشته شد .
  3. این امکان فراهم شد تا بخش خصوصی بتواند به روش‌های مخلتف نسبت به تعهدات ارزی خود اقدام  کند که قبلا محدودیت‌های زیادی در این حوزه وجود داشت.
  4. تصمیمات بانک مرکزی به‌سوی ایجاد بازار متشکل پیام مهمی به اقتصاد داد که باعث کنترل ارز شد.
  5. جداشدن از چند نرخ و رفتن به سمت یک نرخ تعادلی و مدیریت بازار غیر رسمی
  6. بها دادن به صرافی‌ها برای مدیریت بازار ارز نیز از جمله این اقدامات بود که قبلا آنها را حذف کرده بودند و نقل و انتقال ارز از طریق آنها در زمان تحریم‌ها انجام می‌شد.
  7. بازار متشکل کمک کرد به اینکه ما عرضه را بهتر انجام دهیم.
  8. آخرین خبرها درباره راه‌انداری بازار متشکل فضایی ایجاد کرده تا کسانی که به تعهدات قبلی‌شان هم عمل نکردند، آمادگی خود را برای ارائه ارز اعلام کردند.
  9. نظارت دقیق بر تراکنش‌های بانکی به عنوان ابزار مدیریت بازار ارز نکته بسیار مهمی است که کار بسیار هوشمندانه‌ای بود. بانک مرکزی در مدیریت تراکنش‌های بانکی برای تسلط بر نحوه نقل و انتقال پول در بازار ارز به‌شدت اثر گذاشت و این مدیریت استمرار خواهد داشت.
  10. روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد و اولویت ایجاد ثبات در بازار ارز است و بانک مرکزی با این مسیر می‌تواند اقدامات خوبی انجام دهد.
  11. بازار سومی که در حوزه ارز ایجاد شده بود و این بازار مشکلات عدیده‌ای در حوزه اقتصاد و هم در حوزه معیشت و رفتار مردم ایجاد کرده بود، هم اکنون با سیاست‌های ارزی که در این مدت زمان اخیر از سوی بانک مرکزی اجرایی شده است به سمتی پیش رفته که باعث شده به یک قیمت متعادلی بین بازار سوم ارز و بازار نیمایی برسیم.
  12. اتفافاتی که در هفته گذشته رخ داد و سقوط قیمت ارز در بازار آزاد و حرکت ارز در بازار آزاد به سمت قیمت ارز در سامانه نیما نشان از همکاری مردم و توجه نکردن به حرکات دشمن در فضای مجازی بود، به طوری که در گذشته با انتشار هر نوع خبر سیاسی از سوی کشورهای غربی مردم دارایی‌های خود را تبدیل به ارز خارجی می‌کردند، اما در حال حاضر مردم از انجام این گونه سیاست‌ها و رفتارها فاصله گرفته‌اند.
  13. اقدامات شورای عالی امنیت ملی در کاهش تعهدات برجامی در خصوص مطالبات اقتصادی موثر بود. انعطاف اروپا و کشورهای دیگر در موضوع حق قانونی جمهوری اسلامی ایران، فضای جدید ایجاد کرده و پیش بینی می‌شود دست پُر در حوزه مطالبات اقتصادی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.
  14. عدم همکاری کشورهایی مانند روسیه، چین، ترکیه و برخی کشورهای منطقه با آمریکایی‌ها در تحریم ایران و همچنین شکسته‌شدن دیوار تحریم توسط این‌ها و پیوستنِ به‌تدریجِ سایر کشور در مراودات اقتصادی هم خبرهای خوبی از عدم موفقیت آمریکایی‌ها بود.
  15. همین که در حال حاضر قیمت ارز در بازار آزاد به قیمت ارز در سامانه نیما نزدیک شده بسیار کار بزرگی در حوزه اقتصاد صورت گرفته است، به همین جهت اگر بانک مرکزی بتواند همین ثبات را در بازار ارزحفظ کند به بخش صنعت و تولیدی کشور کمک قابل توجهی کرده است و تولیدکنندگان و تجار ما از این نگرانی‌ها و به نوعی قیمت‌های روزمره خارج شده و رونق تولید و کسب و کار در تمام بخش‌های کشور صورت خواهد گرفت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات