صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۱۷۷

از تفاوت اوباما و ترامپ تا کم کردن هزینه شکست

1ـ راهی برای کم کردن هزینه شکست
«عبدالله ناصری» فعال اصلاح‌طلب درباره اظهارات اخیر محمد خاتمی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند، بر درون نظام بودن وی تأکید کرده و گفته است: «به نظر من اگر دو جمله آقای خاتمی، یعنی اینکه «انتخابات نباید تحریم شود» و «همچنین اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند» را تز و آنتی‌تز بدانیم، سنتز آن نظریه غالبی است که اکنون در جامعه و در بین اصلاح‌طلبان با عنوان «مشارکت مشروط» درانتخابات وجود دارد.» این فعال اصلاح‌طلب افزوده است: «انتخابات را نمی‌توان تحریم کرد، زیرا تحریم انتخابات هیچ‌گاه در ادبیات سیاسی اصلاح‌طلبان نبوده است[!]. ممکن است برخی از جریان‌های سیاسی در اسفند ماه لیست ارائه ندهند؛ اما کسی انتخابات را تحریم نمی‌کند!» به نظر می‌رسد، اصلاح‌طلبان با علم بر اینکه نه توان از رونق انداختن انتخابات را دارند و نه پیروزی در انتخابات را، در پی طرحی برای کم کردن هزینه شکست در انتخابات پیش رو هستند.


2ـ تفاوت اوباما و ترامپ در استراتژی است!
«وندی شرمن» با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ اقدامات ایران را وحشتناک خواند و گفت: «من به ایران هیچ اعتمادی ندارم و ما (دولت اوباما) نمی‌خواستیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد و قدرت خود را در سراسر خاورمیانه ساطع کند و در برابر ما و متحدان ما بازدارندگی ایجاد کند.» معاون وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما با تأکید بر اینکه در ایران «میانه‌رو» وجود ندارد و افرادی مانند روحانی و ظریف، «تندرو» هستند و سپاه و نیروی قدس «ابرتندرو»، گفت: راهبرد دولت اوباما در قبال ایران این بود که ابتدا مسئله هسته‌ای را حل کند و سپس با استفاده از تحریم‌های دیگر به بهانه‌های منطقه‌‌ای، موشکی و حقوق بشری در برابر دیگر اقدامات شرارت‌بار ایران بایستد. شرمن افزود: «تفاوت ما و دولت ترامپ در استراتژی است و سؤال بنیادین من از این دولت این است که استراتژی شما چیست؟ می‌دانم که بحث فشار حداکثری است؟ اما چه نتیجه‌ای داشته است؟»


3ـ امروزه جهان نیازمند مقابله اقتصادی با آمریکاست
«حسین عسکری» مشاور پیشین صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: امروزه جهان نیازمند است تا به صورت گسترده‌تری در مقابل آمریکا و کشورهای اروپایی که نفوذشان را در ساختار مالی بین‌المللی به ویژه در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی افزایش داده‌اند، مقابله کند. باید توجه داشت بیش از آنکه سوئیفت بخواهد از اهداف آمریکا پشتیبانی کند، در واقع این آمریکاست که می‌خواهد از طریق سوئیفت خواسته‎‌هایش را اجرا و دنبال کند؛ چون آمریکا می‌داند تحریم‌ها به طور کلی کارایی و تأثیری نخواهد داشت، مگر آنکه این تحریم‌ها از سوی دیگر کشورها نیز پشتیبانی و حمایت شوند. گفتنی است، سوئیفت بزرگ‌ترین نظام انتقال اطلاعات پرداخت در جهان با 11 هزار مؤسسه بانکی و مالی در 200 کشور همکاری دارد؛ ولی متأسفانه به ابزاری برای آمریکا و دیگر کشورهای غربی در راستای اجرای دیپلماسی اقتصادی بدل شده است.


4ـ ژاپن درخواست آمریکا را رد کرد
در حالی که برخی اخبار حاکی از آن بود که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با هدف جلب حمایت ژاپن برای تشکیل ائتلاف نظامی دریایی در تنگه هرمز به توکیو سفر کرده و خبرگزاری «کیودو» ژاپن هم گزارش داد، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نشست‌هایی را با مقامات ارشد ژاپن برگزار کرد و انتظار می‌رود در این نشست‌ها درباره طرح واشنگتن برای تشکیل یک ائتلاف چندملیتی برای آنچه که محافظت از امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز خوانده‌ شده، بحث‌ها و گفت‌وگوهایی انجام گرفته باشد. «یوشیهیده سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن تصریح کرد هیچ تغییری در موضع پیشین این کشور به وجود نیامده است و بنابراین توکیو اعزام نیرو برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا را بررسی نمی‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات