صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۲۰۲

گزیده تحلیل های رسانه ها

آنچه باید بگویند-سکولاریزم پنهان در جمهوری اسلامی-توهین گستاخانه ترامپ به مردم افغانستان-تکثیر ترامپ در لندن-سربازان نفتی ملکه

آنچه باید بگویند
کیهان:
از قدیم گفته‌اند که «ز شوخی بپرهیز ‌ای باخرد، که شوخی تو را آبرو می‌برد»!. در شرایط فعلی با توجه به نتایج بی‌حاصل مذاکرات هسته‌ای و برجام نافرجام و ایجاد مشکلات اقتصادی در شش سال گذشته با وعده‌های محقق نشده در سایه توافق هسته‌ای، «واژه مذاکره» به «شوخی ناراحت‌کننده‌ای» برای ملت تبدیل شده و با اعصاب مردمی که درگیر مشکلات زندگی هستند،بازی می‌کند. لذا هرگونه مذاکره‌ای با آمریکا حقیقتا باعث بی‌آبرویی کشور و هر جریان و شخص مذاکره‌کننده‌ای خواهد بود. چنانچه ظریف در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا اذعان کرده «تعامل با غرب اعتبارش را در ایران از دست داده و من نیز در حال از دست دادن اعتبارم هستم»، براساس نظرسنجی روزنامه واشنگتن پست نیز «بی‌اعتمادی مردم ایران به نتیجه مذاکرات با آمریکا به ۸۸ درصد رسیده است». به اذعان خود جریان غربگرای داخلی و متولی برجام هم محبوبیت دولت برآمده از آنها بدلیل مذاکرات بی‌نتیجه هسته‌ای به کمتر از ده درصد در جامعه رسیده است!.
اولا رهبر معظم انقلاب از ابتدای مذاکرات هسته‌ای بارها به خوشبین نبودن نتایج آن تذکر داده بودند و در سخنان خود بویژه در یک‌سال اخیر هرگونه مذاکره با آمریکا را «مسخره»، «بازی خطرناک»، «بازی بی‌ارزش سیاسی»، «تجربه تلخ»، «خسارت محض»، «باخت قطعی»، «سم مضاعف»، «مطلقاً بی‌معنی» و...توصیف و آن را ممنوع و گزینه جمهوری اسلامی را مقاومت اعلام کردند. ثانیا ایشان با اشاره به اقدام شورای عالی امنیّت ملّی در کاهش تعهدات برجامی بعنوان یکی از ابزارهای فشار جمهوری اسلامی، بر ادامه این روند تاکید کردند و فرمودند «اگر دولتی فریب دعوت به مذاکره را خورد و گفت احتیاجی نیست از اهرمهای فشاری که در اختیار دارم استفاده کنم، لغزیده و رفته؛ باخت قطعی است». ثالثا رهبرمعظم انقلاب با انتقاد از همنوایی برخی در داخل با ترامپ و با بیان اینکه «آدم می‌بیند و می‌شنود که رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید مذاکره، در داخل هم بعضیها می‌گویند مذاکره»!، هشدار دادند «هیچ ایرانی غیرتمند و با ‌شعوری نمی‌رود راجع ‌به نقاط قوّت خودش با طرف مقابل معامله کند و مذاکره تحت فشار را نمی‌پذیرد»
حال که کفگیر آمریکا به ته دیگ تحریم خورده، فرانسه با مطرح کردن«طرح فریز» با عنوان «آتش بس متوازن» و «پایان بازی»!، تلاش دارد با تثبیت تحریم‌های آمریکا، عوامل قدرت و بازدارندگی و فشار ایران را از دست جمهوری اسلامی بگیرد و مسئولان کشور را از تصمیم خود در کاهش تعهدات برجامی منصرف کند.
سکولاریزم پنهان در جمهوری اسلامی
جهان نيوز:
هر فرد ابعاد مختلفی دارد. خودش، او و همسرش، او و فرزندانش، او و پدر و مادرش، او و بالادست‌هایش، او و زیردست‌هایش، او و همکارانش، او و همسایه اش، او و محیط زیست، او و دولت و...
دو نگاه در نسبت با مناسبات اسلام و این ابعاد وجود دارد؛ نگاهی که معتقد است اسلام برای همه این ابعاد برنامه دارد و به تعبیر امام راحل(ره)، فقه تئوری اداره زندگی بشر از گهواره تا گور است و هیچ فعل مکلف خارج از پنج حکم حرام و حلال و مستحب و مکروه و مباح نیست. نگاه دیگری نیز وجود دارد که معتقد است اسلام فقط مربوط به ابعاد زندگی شخصی است و با اجتماعیات ارتباطی برقرار نمی‌کند. این نگاه دوم را به عنوان نگاه سکولار می‌شناسیم.
جمهوری اسلامی مبتنی بر نگاه اول ایجاد شد و بر همین اساس در اصل ۴ قانون اساسی خواسته شده است که تمام قوانین کشور می‌باید مبتنی بر اسلام باشد و کف این مساله را ـ که عدم تغایر قوانین با شرع است ـ شورای نگهبان بررسی و مراقبت می‌کند. حال سوال اینجاست که رویکرد اسلام اجتماعی و به عبارتی اسلام برای تمام ابعاد زندگی، چه میزان توسط متولیان تبلیغ دین در جامعه مورد توجه است؟ به تعبیر دیگر هر چند رسما کسی در جمهوری اسلامی، زیر بار سکولاریزم نمی‌رود آیا در عمل ما شاهد سکولاریزم پنهان هستیم یا نه؟
برای بررسی این موضوع، دو ـ سه روایت را به مخاطبان محترم عرض می‌کنم و سوالی می‌پرسم:
۱ـ به پیامبر اسلام گفتند این خانم، اهل نماز شب است اما همسایه آزار است. پیامبر فرمودند: هیچ خیری در او نیست.
۲ـ به پیامبر اسلام عرض کردند یا رسول الله، این اعرابی تا بحال فرزندانش را نبوسیده است. پیامبر فرمودند: او اهل آتش است.
۳ـ امام صادق(ع) فرمودند کسی که خانه خالی داشته باشد و برادر دینی‌اش بدون خانه باشد، هرگز در بهشت ساکن نخواهد شد.
۴ـ پیامبر(ص) فرمودند: نشستن مرد در کنار همسرش، یک ساعت از اعتکاف در مسجد النبی بالاتر است.
۵ـ امام صادق(ع) فرمودند: کسی که دلسوزی‌اش برای اموال شخصی‌اش بیشتر از اموال عمومی باشد، مومن نیست.
حالا این سوال را مطرح می‌کنم: ما چقدر از متولیان دین از منابر و هیئات گرفته تا صدا و سیما و... این دست روایات را شنیدیم و چقدر در مورد نماز و روزه و این قبیل اعمال فردی شنیدیم؟
اگر جواب این است که اکثرا عموم جامعه در معرض دومی‌اند، پس سیاست فرهنگی، سکولار است؛ هر چند اسمش نباشد. اما اگر جواب، اولی است پس سیاست تبلیغ دینی جمهوری اسلامی، جامع و غیرسکولار است.
اما تجربه شخصی بنده دومی را تایید می‌کند. تا بحال شده که به مناسبت‌های خاصی، در کلاس‌ها به این دست روایات اشاره کنم. شاید قابل باور نباشد اما بعضا از ۴۰ نفر کلاس، یک نفر هم نبوده که اینها را شنیده باشد. برایم این سوال ایجاد می‌شود که مثلا در هیات‌ها، پس چه چیزی گفته می‌شود و چقدر، زندگی اجتماعی مردم از منظر اسلام، مورد توجه است.ما می‌توانستیم به اتکای این معارف، زندگی بهتری داشته باشیم، اما متاسفانه به خاطر وجود سکولاریزم پنهان، محقق نشده است. تحقق جامعه اسلامی که یکی از مراحل تمدن نوین اسلامی است، بدون رفع سکولاریزم پنهان، ممکن نخواهد بود.

توهین گستاخانه ترامپ به مردم افغانستان
خراسان:
ترامپ در دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت: آمریکا می تواند در عرض یک هفته پیروز جنگ افغانستان باشد اما از آن جایی که این پیروزی هزینه جانی بسیاری دارد در نتیجه ما ترجیح می دهیم که برای خروج از افغانستان با شرکای منطقه ای همکاری کنیم تا تقابل نظامی دو دهه ای را به پایان برسانیم. ترامپ در سخنانی مدعی شد: اگر ما بخواهیم برنده جنگ افغانستان باشیم می توانیم در کمتر یک هفته این کار را انجام دهیم اما من نمی خواهم که ۱۰ میلیون نفر کشته شوند. من می توانم افغانستان را به کلی محو کنم! این اظهارات ترامپ موجبات تمسخر عمران خان را برانگیخت و تصاویری که از او منتشر شده است در حال خنده یا قیافه گرفتن های عجیب است. همزمان،ارگ ریاست جمهوری افغانستان به توهین ترامپ به ملت این کشور واکنش نشان داد و ضمن خواستار توضیح بیشتر در این خصوص گفت که ملت افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد. حامد کرزای رئیس‌جمهور پیشین افغانستان اظهارات توهین‌آمیز ترامپ درباره افغانستان را بازتاب مکنونات درونی رهبری آمریکا در قبال مردم و کشور افغانستان دانست و گفت، آن ها برای زندگی و کرامت انسانی، هیچ احترامی قائل نیستند. لطیف پدرام یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز ترامپ، گفت: لحن ترامپ یک لحن اشغالگر بی‌فرهنگ و قلدر است،برخی کارشناسان نظامی اظهارات ترامپ را احمقانه توصیف کردند.
تکثیر ترامپ در لندن
جوان:
دلیل حمایت ترامپ از جانسون انگلیسی یک چیز بیشتر نیست: تکثیر شخصیت‌های عوام‌گرا، اسلام‌ستیز، جنجالی، ضد مهاجر و اروپا‌ستیزی مثل خودش که حالا به یمن دموکراسی غربی، یک به یک در گوشه و کنار اروپا و امریکا سبز می‌شوند! همین هفته قبل بود که رئیس‌جمهور امریکا پیش‌بینی کرد که نخست‌وزیر شدن بوریس جانسون کار بزرگی خواهد کرد. ترامپ، جانسون را «مردی متمایز» توصیف کرده و البته به خاطر همذات‌پنداری با او، این را هم گفته که آن‌ها «می‌گویند من هم مرد متفاوتی هستم.»‌ جانسون ۵۵ ساله، از امروز وارد ساختمان نخست‌وزیری انگلیس می‌شود تا رهبرانی مانند او و ترامپ، نه فقط ستون فقرات اروپا را به لرزه اندازند، بلکه فراتر از آن، بنا به پیش‌بینی فرانسیس فوکویاما صاحب نظریه پایان تاریخ، نشانه‌های «زوال لیبرال دموکراسی» را بیشتر از هر موقع دیگری آشکار کنند. جانسون هم مانند ترامپ، نه فقط برای انگلیس، بلکه برای کل اروپا یک معضل است. او وعده کرده بود نخست‌وزیر که شود، هزینه ۳۹میلیارد پوندی (۵۰ میلیارد دلاری) برگزیت را پرداخت نکند و از اتحادیه اروپا خارج شود (برگزیت سخت)، سخنانی که ترامپ پیش‌تر، آن را به انگلیسی‌ها توصیه کرده بود: «اگر من به جای آن‌ها بودم ۵۰ میلیارد دلار برای خروج از اتحادیه اروپا را پرداخت نمی‌کردم، این رقم خیلی بزرگی است». جانسون، نه فقط در خود انگلیس نشانه تکثیر یک معضل است، بلکه برای مسلمانان نیز یک چالش محسوب می‌شود. او در مطلبی قدیمی، نوشته است: «اسلام باعث شده که جهان اسلام قرن‌ها از غرب عقب بیفتد.» و در موضعی جدید خود را عاشق اسرائیل و صهیونیست متعصب معرفی کرده است. رهبران اروپایی مانند ماکرون و مرکل، نخست‌وزیر شدن جانسون را تبریک گفته‌اند، ولی تبریکی از روی تردید که در رئیس‌جمهور شدن یک مو بور دیگر، یعنی دونالد ترامپ نیز، حسب ملاحظات دیپلماتیک، تکرار شده بود. حالا می‌توان گفت جمع آنگلوساکسون‌های دیوانه تکمیل شده است.
سربازان نفتی ملکه
وطن امروز
: در ماجرای توقیف نفتکش حامل نفت ایرانی در منطقه جبل‌الطارق که توسط نیروی دریایی انگلیس انجام شد، بی‌بی‌سی فارسی در اخبار و گزارشات متعددی تلاش کرد علت این اقدام غیرقانونی انگلیس را تعدی ایران از تحریم‌‌های اتحادیه اروپایی علیه سوریه عنوان کند. این سایت حتی در تصاویری که به‌عنوان نمایش مسیر «گریس 1» منتشر کرده بود، پالایشگاه «بانیاس» را به‌عنوان مقصد آن تعریف کرد. این در حالی است که مقامات کشورمان در این مدت بارها تاکید داشتند مقصد «گریس 1» پالایشگاه بانیاس در سوریه نبوده است. ضمن اینکه در همان ساعات ابتدایی توقیف این نفتکش ایرانی، سرپرست وزارت خارجه اسپانیا تاکید داشت این اقدام به درخواست آمریکا از مقامات انگلیسی انجام شده است. این گزاره به مرور دامنه گسترده‌تری پیدا کرد و برخی رسانه‌‌های انگلیس نیز بر آن مهر تایید زدند. نقش‌آفرینی بعدی بی‌بی‌سی فارسی علیه ایران در هفته‌‌های اخیر طرح شایعه دروغ تلاش قایق‌‌های نیروی دریایی سپاه برای توقیف یک نفتکش انگلیسی و سپس عقب‌نشینی آنها به‌واسطه دخالت و هشدار ناو انگلیسی «اچ‌ام‌اس مونتروز» بوده است. این سایت در چند گزارش خود در این‌باره بارها کلیدواژه «عقب‌نشینی» را درباره قایق‌‌های سپاه و گزاره «تا بن دندان مسلح» را برای ناو جنگی انگلیس به کار برد. ناو «اچ‌ام‌اس مونتروز» متعلق به نیروی دریایی بریتانیا که درحال اسکورت نفتکش از پشت بود، سلاح‌هایش را به سوی قایق‌ها نشانه رفت و به طور شفاهی به آنها دستور داد دور شوند، که آنها پیروی کردند!
بی‌بی‌سی فارسی در ماجرای توقیف نفتکش «اسپینا ایمپرو» هم تمام‌قد در کنار انگلیس ایستاد. این رسانه سلطنتی نخست از تعبیر «یورش» برای بازرسی نیروهای سپاه از نفتکش انگلیسی استفاده کرد و در ادامه متنی ناقص از مکالمه چند دقیقه‌ای نیروهای سپاه با نفتکش انگلیسی و همچنین ناو اسکورت‌کننده آن منتشر کرد. این سایت در گزارش خود در این‌باره ادعای مقامات انگلیسی مبنی بر اینکه اسپینا ایمپرو در آب‌‌های بین‌المللی و نه در آب‌‌های ایران توقیف شده را رسمیت بخشید و همچنین تلاش کرد توقیف آن را که به دلایل سه‌گانه‌ای انجام شده بود اقدامی خلاف مقررات بین‌المللی معرفی کند.
تحمل نظر مخالف به سبک بی‌بی‌سی! اقدامات ضدایرانی بی‌بی‌سی درباره توقیف نفتکش انگلیسی البته به این موارد محدود نماند و سایت این شبکه 29 تیرماه صدای کارشناس یکی از برنامه‌هایش را هنگامی که در حال صحبت درباره توقیف نفتکش‌های انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اقتدار ایران بود قطع کرد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات