اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۶۲۰۹
عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان خبر داد:

داخلی‌سازی «کامپیوتر خودرو» توسط نخبگان دانشگاهی

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان از داخلی‌سازی کامپیوتر خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو با کمک نخبگان دانشگاهی خبر داد.
محمد شه‌پری در گفتگو با فارس با بیان اینکه شرکت ایران خودرو و سایپا برای تولید کامپیوتر خودرو چاره‌اندیشی کرده اند، اظهار کرد: این شرکت‌ها با کمک نیرو‌های دانشگاهی و نخبگان برای تولید کامپیوتر خودرو برنامه‌ریزی کرده و حرکت‌های بزرگی در این زمینه صورت گرفته که شهریور ماه شاهد به نتیجه رسیدن آن خواهیم بود.
وی افزود: این حق خودروساز است که وضعیت تأمین قطعه را از تک سورس بودن خارج کند و در این زمینه برنامه‌ریزی مفصلی داشته باشد.
عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه تأمین کامپیوتر خودرو توسط سه منبع صورت می‌گیرد، ادامه داد: یک قطعه ساز ایرانی نیز در آلمان کامپیوتر خودرو تولید می‌کند که بخشی از آن به ایران صادر می‌شود.
شه‌پری همچنین با‌اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای تولید کیسه هوای خودرو در کشور، خبر داد: شرکت ایران خودرو در زمینه داخلی سازی ایربگ حرکت بزرگی کرده و تولید چاشنی انفجاری این قطعه نیز با همکاری وزارت دفاع صورت خواهد گرفت.
وی تأکید کرد: تولید پارچه ایربگ مشکل خاصی ندارد و داخلی سازی آن امکان‌پذیر است.
شایان ذکر است دبیر انجمن قطعه‌سازان هم با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار خودرو ناقص در کارخانجات وجود دارد گفت: اگر بانک مرکزی تسهیلات قطعه سازان را پرداخت کند به طور حتم این خودرو‌ها کامل شده و به دست خریداران خواهد رسید، اما متأسفانه هنوز این موضوع اجرایی نشده است.
مازیار بیگلو در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، با‌اشاره به اینکه در جلسه اخیر قطعه‌سازان و نماینده بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی قرار شده تاریخ پرداخت مابقی تسهیلات ۱۱ هزار میلیاردی به قطعه سازان تمدید شود، بیان کرد: مهلت پراخت این تسهیلات ۳۱ خرداد ۹۸ بود که قرار شده تاریخ پرداخت این تسهیلات تا پایان بهمن ماه امسال تمدید شود.
وی با اعلام اینکه هنوز بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان با دو مشکل جدی روبرو هستند، ادامه داد: بانک مرکزی نرخ ریسک ارز را به بانک‌های عامل محول کرده و آن‌ها نیز حاضر به پذیرش این ریسک نیستند، علاوه‌بر این بانک مرکزی اعلام کرده در بازپرداخت تسهیلات ارزی با مشتری طرف حساب نیست و باید بانک عامل مبالغ را در سررسید به بانک مرکزی پرداخت کند که این دو موضوع عاملی شده تا هنوز بانک‌های عامل تمایلی به پرداخت تسهیلات ارزی به قطعه‌سازان نداشته باشند.
دبیر انجمن قطعه سازان تصریح کرد: در حال حاضر حجم مطالبات قطعه سازان به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که شش تا هفت هزار میلیارد تومان از این مطالبات سررسید شده است.
وی افزود: ارزش خودرو‌های ناقص در کارخانجات حدود هفت هزار میلیارد تومان است که این رقم معادل مطالبات سررسید شده قطعه سازان از خودروسازان است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات