صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۶۲۴۶

از کاهش محبوبیت رژیم صهیونیستی تا طرح به گل‌نشسته

1ـ تصویب چهار راهکار دولت برای جبران کسری بودجه

راهکار پیشنهادی دولت برای جبران کسری بودجه امسال در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به تصویب رسید. کل کسری بودجه امسال حدود 150 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده و طبق پیشنهاد دولت، قرار است نیمی از آن با کاهش هزینه‌ها و نیمی دیگر با افزایش منابع تأمین شود. دولت چهار راهکار برای افزایش منابع بودجه امسال مجموعاً به میزان 76 هزار و 500 میلیارد تومان پیشنهاد داده است که عبارتند از: واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت از سوی وزارت اقتصاد: 10 هزار میلیارد تومان؛ 50 درصد موجودی حساب ذخیره ارزی: 4 هزار و 500 میلیارد تومان، فروش اوراق مالی اسلامی مازاد قانون بودجه 98: 38 هزار میلیارد تومان و برداشت از حساب مخصوص نزد صندوق توسعه ملی: 45 هزار میلیارد تومان. گفتنی است، مجموع ارقام فوق، 97 هزار و 500 میلیارد تومان است؛ ولی سقف مجاز دولت برای فروش اوراق و برداشت از صندوق توسعه ملی (بندهای ج و د)، 62 هزار میلیارد تومان است. بنابراین 21 هزار میلیارد تومان از رقم فوق کسر می‌شود و مجموع ارقام فوق برابر 76 هزار و 500 میلیارد تومان است.

2ـ رژیم صهیونیستی برای آمریکایی‌ها مهم نیست

مطالعات مؤسسه نظرسنجی «گالوپ» مؤید این واقعیت است که محبوبیت رژیم صهیونیستی نزد افکار عمومی رأی‌دهندگان آمریکایی به ویژه دموکرات‌ها با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو است. بر اساس این، در سال ۲۰۰۹ حمایت دموکرات‌ها از این رژیم ۶۰ درصد بود؛ اما این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۴۲ درصد رسیده است. این مرکز مطالعاتی کاهش شدید حمایت از رژیم صهیونیستی در میان مردم آمریکا را یک «خطر راهبردی» توصیف کرده و افزوده است: نشانه‌های زیادی به ویژه در میان اعضای جدیدالورود کنگره آمریکا وجود دارد که اثبات می‌کند این روند در آینده ادامه خواهد داشت و بر این مبنا اکثریت در دست جناح منتقد تل‌آویو قرار خواهد گرفت. «آیلت شاکد» وزیر دادگستری سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به نتایج مطالعات انجام شده درباره سیر نزولی کاهش محبوبیت این رژیم در آمریکا گفته است: «وقتی این تحقیقات را مشاهده کردم از شدت نگرانی خوابم نمی‌برد.»

3ـ نباید پاسخ زیاده‌خواهی‌های انگلیس را بدهیم!

«پیرمحمد ملازهی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه «جهان صنعت» نوشت: «نیروهای نظامی، بخش سیاسی و دولت همه باید به یک جمع‌بندی برسند که از طریق مذاکره چگونه می‌شود این مشکل (مسئله نفت‌کش‌ها) را حل کرد، چون انگلیسی‌ها کشتی ایرانی را توقیف کرده و اقدام مقابله به مثلی هم از جانب ایران صورت گرفت... به نظر می‌آید در این زمینه نباید ایران وارد می‌شد. اکنون مشکل به سمت حادشدن و برخورد نظامی می‌رود؛ لذا مصلحت ایران این است که یک راه‌حل سیاسی پیدا کند. روحانی آزادسازی دو کشتی را به عنوان راه‌حل مطرح کرد؛ اما این موضوعی نیست که انگلیس زیربار برود.» گفتنی است، طیف اصلاح‌طلب هرگونه واکنش مقتدرانه به زورگویی نظام سلطه را تنش‌زا و مقدمه جنگ قلمداد می‌کنند. این در حالی است که اتفاقاً همین اقدامات اقتدارآفرین است که سایه جنگ را از کشور دور می‌کند.

4ـ طرحی که به گِل نشسته است!

وبگاه «اویل پرایس» در یادداشتی درباره طرح جدید کاخ سفید برای اسکورت کشتی‌ها و شناورهایی که قصد عبور از خلیج‌فارس را دارند، نوشته است: پس از عقب‌نشینی ترامپ از حمله نظامی به ایران در ماه گذشته (طرح اول یا نقشه A)، طرح دوم یا همان نقشه B آمریکا این بود که طرفین ذی‌نفع را به اسکورت نفت‌کش‌ها در تنگه هرمز متقاعد کند؛ اما طرح دولت ترامپ مبنی بر صف‌آرایی نیروهای دریایی جهان برای حفاظت از خطوط کشتیرانی در خلیج‌فارس به خوبی پیش نمی‌رود. نکته مهم اینکه تاکنون این طرح به گِل نشسته و متحدان نزدیک آمریکا در تلاشند خود را از این اقدام ایالات متحده دور نگه دارند، به ویژه آنکه طرح کلی راهبرد امنیت دریایی اروپا که در روزهای اخیر ارائه شد، اگرچه بازتابی از این اقدام آمریکاست؛ اما به وضوح از آن جدا و منفک است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات