صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۲۶۶
روزنامه «هندوستان تایمز» گزارش داد؛

اقدام ایران در سرنگونی بهترین مُدل پهپاد آمریکایی، هند را از خرید تسلیحات از واشنگتن منصرف کرد

پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران، بخش‌های سه‌گانه ارتش هند در طرح خود مبنی بر خرید پهپاد‌های آمریکایی بازنگری می‌کنند.

اقدام ایران در سرنگونی بهترین مُدل پهپاد آمریکایی، هند را از خرید تسلیحات از واشنگتن منصرف کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه «هندوستان تایمز» چاپ هند در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: در پی سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران، نیروی هوایی هند درباره توانایی پهپاد‌های آمریکایی ابراز تردید کرد.
این روزنامه هندی نوشت: سرنگونی پهپاد آمریکایی مدل گلوبال هاوک توسط ایران در منطقه خلیج فارس که ماه گذشته به وقوع پیوست، باعث شده است بخش‌های نظامی هند و در راس آن‌ها نیروی هوایی این کشور درباره خرید پهپاد‌های آمریکایی به علت قیمت بالای آن‌ها و به علت سوالات درباره توانایی‌های این پهپاد‌ها تجدیدنظر کنند.
به نوشته این روزنامه هندی، قرار بود بخش‌های سه‌گانه نیرو‌های نظامی هند سی پهپاد آمریکایی را به قیمت شش میلیارد دلار خریداری کنند. البته بخش‌های سه گانه نیرو‌های مسلح هند هنوز نتوانسته‌اند وزارت دفاع این کشور را درباره خرید این پهپاد‌ها متقاعد کنند. قرار بود نیروی هوایی هند و ارتش این کشور هر کدام ده فروند پهپاد‌های مدل پردِیتور-بی خریداری کنند و نیروی دریایی هند هم قرار بود مدل‌های دوربرد و شناسایی این پهپاد‌ها را خریداری کند.
به گفته منابع نظامی در هند، نیروی هوایی این کشور درباره توانایی‌های پهپاد‌های آمریکایی برای بکارگیری آن‌ها در مناطقی مانند حریم هوایی بخش اشغال شده کشمیر توسط پاکستان، حریم هوایی خط واقعی کنترل و بر فراز حریم هوایی مرز مشترک میان هند و چین ابراز تردید کرده است. چون در هر دو طرف مرز رقیبان اصلی هند به سیستم‌های پیشرفته موشکی زمین به هوا مجهز شده اند.
بهترین مدل پهپاد‌های آمریکا موسوم به آر کیو فور گلوبال هاوک در روز بیستم ژوئن توسط ایران بر فراز خلیج فارس ساقط شد.
یکی از عوامل دیگری که باعث شده است نیروی هوایی هند در طرح خود مبنی بر خرید پهپاد‌های آمریکایی تجدیدنظر کند قیمت بسیار بالای این پهپاد‌ها است. برای مثال قیمت یک پهپاد مدل پریدیتور بی حدودا صد میلیون دلار است و تجهیز آن به تسلیحات و امکانات موردنیاز مانند بمب‌های هدایت شونده لیزری و مسلسل‌ها حدود صد میلیون دلار دیگر هزینه در برخواهد داشت. این بدان معنا است که یک پهپاد با همه تجهیزاتش گرانتر از جنگنده‌های رافائل می‌شود که کاربرد‌های چندگانه دارند و به همه تجهیزات و تسلیحات هم مجهز هستند.
در چنین شرایط ارتش هند ترجیح می‌دهد جنگنده‌های رافائل خریداری کند که هم چندمنظوره هستند هم به انواع تسلیحات از جمله موشک‌های دوربرد و هوا به هوا هم مجهز هستند. ارتش هند هم به جای خرید پهپاد‌های گران‌قیمت آمریکایی ترجیح می‌دهد که تانک‌های قدیمی مدل تی هفتاد و دو را با تجهیزات جدیدتری جایگزین کند. نیروی دریایی هند هم بیشتر به تجهیزات جنگی روی آب نیازمند است تا پهپاد‌های مدرن و از طریق دستیابی به این تجهیزات می‌تواند قدرت خود را به عنوان یک ابرقدرت در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام تثبیت کند.
در پی آن که یک جنگنده میگ بیست و یک هند در تنشی هوایی توسط یک اف شانزده پاکستانی ساقط شد اکنون نیروی هوایی هند بیشتر علاقمند به دستیابی به موشک‌های دوربرد هوا به هوا است و ارتش هم بیشتر خواهان تجهیز نیرو‌های خود به تجهیزات تهاجمی مانند تانک‌ها و توپخانه‌ها است تا در صورت لزوم بتواند در برابر رقیب خود واکنش سریعی نشان بدهد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات