صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۲۹۴

دی‌ولت: امپراتور اقیانوس‌ها در مقابل تلافی ایران گرفتار شد

یک نشریه آلمانی با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران تاکید کرد: انگلیس در کلافی سردرگم که خودش ساخته گرفتار شده است.

دی‌ولت: امپراتور اقیانوس‌ها در مقابل تلافی ایران گرفتار شد
به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:
«دی‌ ولت» نوشت: یک اتفاق برای کشوری که در گذشته بر بخش اعظم اقیانوس‌ها فرمانروایی می‌کرد،  بسیار غافلگیرکننده و نگران‌کننده بود: پس از توقیف یک تانکر نفت بریتانیایی توسط سپاه پاسداران ایران،‌ انگلستان متوجه شد نمی‌تواند در درگیری با ایران به آمریکا متکی باشد. مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا گفت که وظیفه محافظت از کشتی‌های انگلیسی در درجه اول بر عهده خود کشور انگلیس است.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، در ادامه این تحلیل آمده است: لندن با مشکلی روبه‌رو است:  نیروی دریایی سلطنتی توانایی حفاظت از تمام کشتی‌های انگلیسی در تنگه هرمز را به تنهایی ندارد. توبیاس الوود، معاون وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه‌ای گفت: «محافظت از تمامی کشتی‌های بریتانیایی که از این مسیر عبور می‌کنند، غیرممکن است.» او منابع مالی ناچیز نیروی دریایی را عامل این وضعیت خواند.
به عبارت دیگر، پس از آنکه ایران یک تانکر نفتی انگلیسی را در خلیج‌فارس به فاصله چند مایل دریایی از کشتی جنگی انگلیسی متوقف و آن را به بندرعباس منتقل کرد، لندن متوجه شد که تقریبا هیچ گزینه‌ای برای مقابله با ایران ندارد. بنابراین مهم‌ترین موضوع این است که لندن راه‌حلی پیدا کند تا وجهه خود را حفظ کند،‌ اما در عین حال به بحران بین‌المللی کنونی در یکی از مهم‌ترین تنگه‌های جهان بیش از پیش دامن نزند.
هانت،‌ وزیر امورخارجه (سابق)‌ انگلیس هفته گذشته تهران را با  «پیامدهای جدی» در پاسخ به این‌گونه رفتارها تهدید کرد. اما سپس به سرعت اعلام کرد کشورش به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک است نه یک راه‌حل نظامی. رسانه‌های انگلیسی در مورد تحریم‌های احتمالی یا مسدود کردن دارایی‌های ایران گزارش دادند. اما به گفته سید علینقی خاموشی،‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس در تهران،‌ ایران در انگلیس اموالی ندارد که دولت این کشور بتواند آنها را ضبط کند.
نشریه آلمانی در پایان تاکید کرد: انگلیس نمی‌خواهد وجهه خود را در مناقشه با خطرپذیری ایران از دست بدهد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات