صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۲۹۹

از افول آمریکا تا کاهش تعهدات ایران

1ـ آمریکا در مسیر افول
مجله «فارن‌افرز» روی جلد جدیدترین شماره خود تصویری تمام‌صفحه از عقاب سرسفید [نمادین آمریکا] چاپ کرده که پرهای آن در حال ریختن است و به نظر می‌آید حتی پای چشمش هم کبود باشد. این مجله آمریکایی که اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» منتشر می‌کند، با بررسی روند افول آمریکا می‌نویسد: «یک نسل قبل‌تر، آمریکا با اعتمادبه‌نفس داشت جهان را به سوی آن چیزی هدایت می‌کرد که قرار بود هزاره‌ای جدید با صلح، رفاه، آزادی و اجتماع باشد. در حال حاضر، جهان به سوی آشفتگی پیش می‌رود و آمریکا هم مصداق آهنگ «لئونارد کوهن» [خواننده کانادایی] است: «زندگی همین است و همه هم می‌دانند.» چگونه می‌شود همه چیز این‌قدر سریع از هم بپاشد. به نظر می‌رسد این افول اجتناب‌ناپذیر بوده است. رؤیاهای تب‌آلود واشنگتن در انتهای قرن [بیستم] درباره تداوم سلطه نیک‌اندیشانه آمریکا، جای خود را به واقعیت کنونی یعنی درگیری‌های دائمی در داخل و خارج از کشور داده است.»


2ـ چین بزرگ‌ترین صادرکننده و عراق بزرگ‌ترین واردکننده
بر اساس اعلام معاونت بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران، پنج مقصد اول صادرات ایران در بهار ۹۸ به ترتیب به کشورهای عراق، چین، امارات، افغانستان و ترکیه بوده است. عراق با ۲ میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار در رتبه اول، چین با ۲ میلیارد و ۳۵۴ میلیون دلار در رتبه دوم، امارات با 1 میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار در رتبه سوم، افغانستان با ۵۱۳ میلیون دلار در رتبه چهارم و ترکیه با 382/3 میلیون دلار در رتبه پنجم قرار دارد. همچنین بررسی آمارهای روزانه گمرک نشان می‌دهد، بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران، چین با ۲ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار است. در جایگاه دوم این فهرست، امارات با صادرات یک میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار است و رده سوم این فهرست نیز در اختیار ترکیه با یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار است. ایران همچنین از هند در فصل بهار یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار وارد کرده است.


3ـ ‌روحانی تنها کاندیدای ممکن ما بود!
«محمدجواد امام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیر عامل بنیاد «باران» در اظهاراتی جالب گفته است: «مردم باید این را بدانند، هم در سال 92 و هم در سال 96 اصلاح‌طلب‌ها در شرایطی پشت روحانی درآمدند که امکان معرفی یک چهره اصلاح‌طلب نبود و در واقع‌ حسن ‌روحانی تنها کاندیدای ممکن ما بود. همچنین شرایط کشور ایجاب کرد تا برای خروج از وضعیتی که آقای احمدی‌نژاد ایجاد کرده بود، از حسن ‌روحانی اعلام حمایت کنیم. در واقع جریان اصلاحات در آن برهه حساس، به ‌جای اینکه به فکر منافع جریانی باشد، مصلحت نظام و کشور را در نظر گرفت تا به هر طریقی که ممکن است، از بحران عبور کنیم.» این در حالی است که عارف و جهانگیری از نیروهای مطرح اصلاح‌طلب در انتخابات بودند که به نفع حسن روحانی از صحنه انتخابات کنار رفتند.


4ـ ایران گام بعدی کاهش تعهدات را برخواهد داشت!
«سرگئی ریابکوف» نماینده ارشد روسیه در کمیسیون مشترک برجام در مصاحبه با خبرگزاری «اینترفکس» تأکید کرد، ایران قصد دارد دور تازه کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام را آغاز کند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: شرکت‌کنندگان در نشست وین توافق کردند تلاش‌های لازم را برای بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی(در چارچوب برجام) به کار گیرند. وی با بیان اینکه درباره شرایط مربوط به توقیف کشتی حامل نفت ایران در جبل‌الطارق نیز بحث و گفت‌وگو شد، اضافه کرد: ایران و بریتانیا نتوانستند به درک مشترکی در این زمینه دست یابند. ریابکوف همچنین بر لزوم تکمیل پروژه‌های اراک، فردو و دیگر پروژه‌های قید شده در برجام علی‌رغم تحریم‌های آمریکا تأکید کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات