صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۶۳۳۸

سوال از وزیر خارجه آمریکا

Image result for ‫کاریکاتور سفر پمپئو به تهران‬‎
 
 
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا عصر یکشنبه در یادداشت توئیتری خود با انتشار قطعه ای از مصاحبه خود با شبکه خبری بلومبرگ که خواستار سفر به تهران شده بود، نوشت: اخیرا پیشنهاد دادم به تهران سفر و به طور مستقیم با مردم ایران صحبت کنم.
این اظهار نظر پمپئو از چند منظر قابل بررسی است:
اول: ایجاد جنگ روانی و سخنرانی حق به جانب مهمترین خصیصه دولت امروز دولتمردان آمریکا است. بیانیه ها و اظهارنظرات مختلف مقامات رسمی آمریکا نشان می دهد قدرت آنها در اعمال زور بسیار کاهش یافته است لذا به جنگ روانی روی آوردند. در گذشته و در راستای اتخاذ سیاست جنگ روانی ترامپ اظهار نظر مختلفی داشت: «کاری که ایران باید بکند این است که با من تماس بگیرند.»، «می‌توانیم توافق کنیم و به یک توافق منصفانه دست پیدا کنیم.»، «ما فقط می‌خواهیم که آن‌ها سلاح هسته‌ای نداشته باشند»، «چیز زیادی از آن‌ها نمی‌خواهیم»، «چشم به راه روزی هستم که به ایران کمک کنم.»، «می‌خواهم آن‌ها قوی و فوق‌العاده باشند و اقتصاد فوق‌العاده‌ای داشته باشند.» بنابراین اظهارات فعلی پمپئو تنها بخش کوچکی از سیاست گذشته آنها در خصوص ایجاد جنگ روانی علیه ملت ایران است تا با این نوع موضع گیری ها خود را طرفدار صلح و ایران را در نقطه مقابل قرار دهند و برای کشور مشکلات داخلی ایجاد کند.
دوم: با توجه به اقدامات آمریکا در ایران و منطقه اگر پمپئو عاقل بود، نمی بایست چنین موضوعی را مطرح می کرد. اگر او جلوی دوربین قرار گیرد و یک خبرنگار متوسط ایرانی از او مصاحبه بگیرد آنقدر سوالات و موضوعات مختلفی در خصوص سیاست های غلط آمریکا در قبال ایران وجود دارد که قطعا او توان پاسخ گویی به این مسائل را ندارد. از جمله:
1- چرا آمریکا كودتاي 28 مرداد را علیه ملت ایران انجام داد؟ اين كودتا موجب سرنگوني دكتر مصدق و برتخت نشستن دوباره محمد رضا شاه شد.
2- چرا مستشاران آمريكايي، سازمان اطلاعات و امنيت كشور(ساواك) را در ایران به وجود آوردند تا شكنجه هايي نظير كشيدن ناخن، دستگاه آپولو، سوزاندن بدن، شوك الكتريكي، تخت خواب فلزي تنها بخش کوچکی از اقدامات وحشیانه این سازمان باشد؟
3- چرا آمریکا رژيم بعث عراق را براي تجاوز به خاك ايران تحریک کردند و در طول جنگ اطلاعات جاسوسي از ايران را هر هفته سه یک بار به استخبارات عراق می فرستاد؟
4- چرا در حمایت از رژیم بعث عراق به صورت مستقیم وارد جنگ نظامی با ایران شد؟
5- چرا هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کردند تا تمامی 290 سرنشین آن که شامل 46 مسافر غیر ایرانی و 66 کودک بودند کشته شوند.
6- قطعا مردم ایران می خواهند بدانند که پمپئو چه پاسخی در خصوص اظهار نظر هیلاری کلینتون دارد که گفت: من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود؟
7- آیا او اطلاعی از تلفات انسانی وارد شده بر مردم در عراق، سوریه، یمن و فلسطین را در اختیار دارد؟
8- چرا آمریکا دارو را بر ایرانیان تحریم کرده است؟
9- وقتی آمریکایی ها به برجام پای بند نبودند چگونه می توان به آنها اعتماد کرد و دوباره با آنها وارد مذاکره شد؟
گرچه پمپئو ساده لوحانه احساس می کند با آمدن به ایران و صحبت با مردم ایران می تواند دستاورد مهمی برای ترامپ در رقابت های انتخاباتی به ارمغان اورد. اما واقعیت آن است که عدم توان او و هر مقام مسئول دیگر در پاسخگویی و توجیه سیاست های ظالمانه آمریکا علیه ایران و مردم منطقه باعث افزایش چالش های انتخاباتی ترامپ می گردد.
 
نویسنده: فرهاد کوچک زاده
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات