صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۶۳۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 13 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها نتوانستند مقاصدشان را از راه فشارها به دست بیاورند. می‌گویند بیایید با ما مذاکره کنید تا پیشرفت کنید. بله! ما پیشرفت می‌کنیم اما بدون شما.(1398/4/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

ظرافت در تحلیل تحریم ظریف
تحریم آقای ظریف از سوی آمریکا و تحلیل‌های پیرامونی آن همچنان سوژه روز جامعه نخبگی و رسانه‌ای و به تبع آنها مردم کوچه و بازار است. صنوف مختلف مردمی، رسانه‌ای و جریان‌های سیاسی هر یک با دیدگاه خاص خود به تحلیل چرایی آن و چگونگی مواجهه با آمریکا می‌پردازند. همانند غالب موضوعات سیاسی، در تحلیل این موضوع نیز دو دیدگاه خُرد و واکنشی دو جریان عمده کشور در نقد سیاست‌ورزی یکدیگر دیده می‌شود؛ دیدگاهی که ضمن تقبیح اساس اعتماد به آمریکا، این تحریم و شکست مذاکرات و تعلیق برجام را محصول اعتماد از سوی جریانی می‌داند که دلداده مذاکره و نزدیکی به غرب است و نظرگاه دوم که در واکنش به دیدگاه پیشین صورت‌بندی می‌شود، اتفاقاً زمینه شکست مذاکره و تحریم دیپلماسی را در رفتار و نحوه موضع‌گیری مخالفان دولت و آنچه دیدگاه دلواپسان می‌نامد، جست‌وجو می‌کند. این در حالی است که ایراد اصولی این نوشته به دو دیدگاه گذشته در خُردنگری آنها به سیاست کلان است و آن، دعوایی به بزرگی تضاد ایدئولوژیک بین اسلام و لیبرال دموکراسی غربی با قدمتی چهل ساله از بدو انقلاب اسلامی تا الآن است که به مرور به ساحت منافع راهبردی در منطقه و صحنه بین‌الملل هم کشیده و عمق بیشتری یافته است.
بر اساس این، تحریم وزیر امور خارجه‌ای که با وجود پاره‌ای نقدها و نظرها درباره رویکردهای تاکتیکی‌اش، عملکردی قابل قبول در حوزه دیپلماسی و پیش بردن سیاست‌های کشور و دفاع از راهبردهای انقلابی داشته، دیر یا زود با شکست‌های آمریکا متصور بود. پس توپ در زمین آمریکاست و نباید تحلیل تحریم وزیر خارجه کشورمان مایه اختلاف داخلی بیهوده‌ای شود که دشمن می‌خواهد.
تحریم ظریف در وهله اول، نشانه عجز، سرگردانی و زمختی سیاست اعمال فشار حداکثری و عصبانیت حاصل از شکست تقاضاهای آمریکا از ایران و شخص وزیر به صورت علنی و نهانی برای مذاکره است و در وهله دوم، آشکارسازی دقیق برای سیاست‌ها و رفتارهای دوگانه و ریاکارانه رئیس‌جمهوری است که همزمان با درخواست مذاکره، متولی مذاکره و دیپلماسی را تحریم می‌کند و در آخر، نشانه‌ای از درستی راه مقاومت و ضرورت تداوم دیپلماسی مبتنی بر ایستادگی در برابر آمریکاست.
فهم مزایای تحریم ظریف در نگاه کلان و تبدیل آن به عاملی برای وحدت ملی سیاست ظریف جمهوری اسلامی است که در مصاف بزرگ با غرب مشت دشمن را باز می‌کند.

 

▼ گزارش روز

آمریکایی‌ها از تاریخ درس نمی‌گیرند!
وقتی دونالد ترامپ حکم خروج آمریکا از برجام را امضا کرد و از آغاز فشار حداکثری به ایران خبر ‌داد! نمی‌دانست یک سال بعد چنین شرایط بغرنجی را در برابر ایران تجربه کند! رئیس‌جمهور آمریکا در این رؤیا به سر می‌برد که با خروج از برجام هم فشارها را افزایش می‌دهد و هم محدودیت‌های هسته‌ای ایران را با کمک اروپایی حفظ می‌کند، هرگز به ذهنش خطور نمی‌کرد یک سال بعد تهران هم گام‌های خود را برای کاهش محدودیت‌های هسته‌ای آغاز می‌کند و عزم خود را برای پایان دادن به اجرای یکجانبه برجام به نمایش می‌گذارد و هم فشارهای آمریکا اثر خود را از دست داده و هم اقتصاد ایران در مسیر ثبات قرار می‌گیرد.
ترامپ بی‌تردید در خیالاتش هم نمی‌گنجید که همه تلاشش برای تحت فشار قرار دادن ایران با طرح موضوع حمله نظامی و جنگ روانی فرستادن ناو جنگی به منطقه، به لنگر انداختن ناو «آبراهام لینکلن» در خارج از خلیج‌فارس از ترس واکنش ایران و سرنگون شدن پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته «گلوبال هاوک» به محض ورود به حریم هوایی ایران منتهی شود! و تلاشش برای ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج‌فارس چنین فاجعه‌بار شکست بخورد! اما یک پیش‌بینی آمریکا کاملاً منطبق با واقعیت بود و آن، همراهی کشورهای اروپا در پیش بردن سیاست‌های ضد ایرانی‌اش بود. اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا با لفاظی‌ها و وقت‌کشی‌های خود به مدت یک سال سیاست حفظ محدودیت‌ها همراه با افزایش فشار را پیش بردند و حالا هم که ایران به صبر استراتژیک خود پایان داده، «مذاکره برای مذاکره و اقدامات خبیثانه» را در پیش گرفته‌اند تا با خرید زمان بیشتر و با آمد و شد‌های دیپلماتیک ترامپ را به اهدافش نزدیک کنند! اما زهی خیال باطل.
گویا آمریکایی‌ها و دوستان اروپایی‌اش از تاریخ درس نمی‌گیرند و یادشان نمی‌ماند که ایران جنگ هشت ساله و فتنه هشت ماهه را پشت سر گذاشت، از پاسخ‌های قدرتمندانه به راهزنی دریایی انگلیسی‌ها درس نمی‌گیرند و اصرار دارند شکست‌های خود در مقابل ملت ایران را مدام تکرار کنند!


▼ اخبار ویژه

جلسه قالیباف و احمدی‌نژاد کذب نیست
در روزهای اخیر اخباری مبنی بر دیدار محمدباقر قالیباف با محمود احمدی‌نژاد در رسانه‌ها منتشر شد. یکی از نزدیکان قالیباف در توئیتی نوشت، این دیدار در اواخر فروردین و برای عیادت از احمدی‌نژاد بوده است، اما یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، که نخواست نامش فاش شود، درباره این دیدار به رسانه‌ها گفته است: آقای قالیباف به منزل آقای احمدی‎نژاد رفتند و ایشان را ملاقات کردند. دلیلش را نمی‎دانم، اما اینکه علت این ملاقات، بیماری آقای احمدی‌نژاد اعلام شده، صحت ندارد و چنین موضوعی کذب است. این منبع آگاه در ادامه می‎گوید: اصل این جلسه که اعلام شده‎ است، خبر کذبی نیست و صحت دارد، اما خبر‌ها درباره محتوای جلسه مورد تأیید نیست.


واگذاری ملك ۳۹۶ ميلياردی به رفيق فرح پهلوی!
به تازگی در اقدامی حيرت‌انگيز يكی از مرغوب‌ترين و ارزشمندترين املاك قلب شهر تهران به متراژ ۷۲۰ متر واقع در محله يوسف‌آباد از سوی شهرداری تهران به رفيق فرح ديبا واگذار شده است. «الف‌ـ د» از دوستان صمیمی فرح ديبا بوده كه به علت تعاملات صميمانه خود با خاندان پهلوی و سازمان اطلاعات رژيم طاغوت پس از انقلاب در خارج از كشور زندگی كرده و حالا در سال‌های پایانی عمر خود به طرز مشكوكی به كشور دعوت و ضمن تأسيس بنیادی به نام خود، موردتوجه و حمايت حيرت‌انگيز و ناباورانه شهرداری تهران قرار گرفته است.

 

▼ اخبار
1ـ خلیج فارس گورستان نیروهای خارجی خواهد شد!
روزنامه «القدس العربی» با اشاره به شکست طرح ترامپ برای ایجاد ائتلاف امنیتی در خلیج‌فارس نوشت: پس از اینکه کشورهایی مانند چین و هند تصمیم گرفتند از سیاست‌های غرب دوری کنند و کشورهایی، مانند ژاپن و کره جنوبی نیز به صراحت از همراهی با آمریکا سر باز زدند، اتحادیه اروپا نیز در قبال سیاست آمریکا در این باره، محتاطانه رفتار نمود و ناتو هم موضع بی‌طرفی اتخاذ کرد تا طرح‌های مختلف درباره تشکیل این ائتلاف موفق نشد. این روزنامه در ادامه نوشت: به جز انگلیس که یک رزم‌ناو به خلیج‌فارس اعزام کرد، هیچ کشور اروپایی کشتی جنگی به این منطقه نفرستاد و حتی کشورهایی مانند اسپانیا، رزم‌ناوهای خود را از منطقه خارج کردند؛ چرا که اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند کشتی‌های جنگی آنان، نمی‌توانند در برابر قدرت موشک‌ها و کماندوهای ایران مقاومت کنند و در صورت بروز هر درگیری در منطقه، خلیج‌فارس گورستان نیروهای اروپایی خواهد بود.


2ـ آمریکا با شعار تأمین امنیت مردم افغانستان را بمباران می‌کند
«حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان با اشاره به 18 سال حضور نظامیان خارجی در افغانستان خاطرنشان کرد: همیشه با سیاست‌های آمریکا مخالف بوده‌ام، چون شعار و عمل این کشور با هم فرق داشته است. وی گفت: آمریکایی‌ها با شعار برقراری امنیت و زندگی بهتر به افغانستان آمدند؛ اما نتیجه حضور آنها جز بمباران خانه‌های مردم، ناامنی و نابود شدن زندگی مردم عادی چیز دیگری نبود. کرزی در ادامه گفت: آمریکا هدفش را امنیت، بهبود وضعیت زندگی مردم و ثبات مردم‌سالاری در افغانستان اعلام کرده بود؛ اما هیچ یک از این اهداف محقق نشد؛ از این رو مردم افغانستان برای بار اول در تاریخ کشورمان به حضور نیروهای خارجی نظامی روی خوش نشان دادند؛ چرا که اکثریت مردم بعد از سال‌ها اشغال و خونریزی دنبال رهایی بودند. روزهای اول خوب بود، اما بعداً دیدید که کار برعکس شد!


3ـ عزم امارات برای ترمیم روابط با تهران
روزنامه «العربی الجدید» با اشاره به اینکه پس از تنش سیاسی شدیدی که به دنبال جنگ سوریه و یمن در روابط تهران و ابوظبی ایجاد شد، اکنون نزدیکی میان ایران و امارات وارد مرحله تازه‌ای شده و به نظر می‌رسد در مسیر تحولات مثبت قرار گرفته است، نوشت: «آمادگی امارات برای همکاری با ایران در زمینه اقتصادی، در شرایط فعلی اعمال تحریم‌های آمریکا، اهمیت زیادی برای تهران داشته و تهران آن را شاخصی برای جدی دانستن تغییر سیاست‌های این کشور عربی در منطقه می‌داند. در این راستا گزارش‌ها حاکی است، امارات با درک این مسئله در تلاش برای ارسال پالس مثبت در این زمینه است و خبرها نشان می‌دهد امارات زمینه را برای استفاده از بندرهای اماراتی، در راستای صادرات نفت و همچنین شرایط انتقال ارز و همکاری مالی، بانکی و مرزی بین دو طرف فراهم کرده است.»


4ـ افزایش دو برابری مبادلات تجاری ایران و آذربایجان
«رضا رحمانی» وزیر اقتصاد در دیدار با وزیر اقتصاد آذربایجان با بیان اینکه هیچ مانع و محدودیتی برای گسترش همکاری‌ها وجود ندارد، خاطر نشان کرد: توافقات انجام شده در صنایع خودروسازی و تولیدات قطعات خودرو، تولید دارو، ایجاد منطقه مشترک صنعتی و... با اهتمام جدی طرفین می‌تواند هر چه سریع‌تر عملیاتی شود. وزیر اقتصاد کشور آذربایجان نیز در این دیدار با اشاره به افزایش 2/2 برابری حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان، گفت: ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی دو طرف مورد استقبال ما نیز هست و در این خصوص تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندیم. وی اعلام کرد: ایرانی‌ها هم اکنون ۱۳۷۱ واحد صنعتی در کشور آذربایجان راه‌اندازی کرده و این واحدها فعال هستند.


▼ اخبار کوتاه
اداره آمار آمریکا اعلام کرد صادرات نفت خام این کشور در ماه ژوئن 260 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به رکورد ماهیانه 3/16 میلیون بشکه در روز رسید. کره جنوبی با خرید روزانه 605 هزار بشکه به اولین خریدار تبدیل شد. کانادا با 311 هزار بشکه نفت و چین با حدود 292 هزار بشکه نفت در روز در رتبه‌های بعدی هستند. دیگر خریداران بزرگ نفت آمریکا، هند با 290 هزار بشکه نفت در روز و هلند با 274 هزار بشکه نفت در روز هستند.
معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به تحریم‌های تازه واشنگتن علیه مسکو گفت: «اقدام تازه آمریکا هیچ ربطی به روابط ندارد؛ بلکه مستقیماً به شرایط سیاسی داخل آمریکا و رقابت‌های انتخاباتی 2020 مربوط است.» «سرگئی ریابکوف» در ادامه افزود: روسیه موفق شده بخشی از اقتصاد خود، از جمله بخش کشاورزی را به واسطه این تحریم‌ها مؤثرتر کند و با کنار گذاشتن دلار به عنوان ابزار پرداخت در تبادلات اقتصاد با ثبات‌تری ایجاد کند.
«عبدالله ناصری» عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در بخشی از یک مصاحبه درباره سیاست اعلامی اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی گفته است: سیاست جریان اصلاحات نه به تحریم و نه به مشارکت تحت هر شرایطی است؛ یعنی نه تنها اصلاح‌طلبان به تحریم انتخابات تمایلی ندارند، بلکه از سوی دیگر حضور در عرصه انتخابات تحت هر شرایطی را هم قبول نخواهند کرد.
اداره کل اطلاعات استان خراسان جنوبی اعلام کرد: سرپل مرتبط با شبکه‌های ضدانقلاب که در راستای تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران در استان‌های البرز و خراسان جنوبی فعالیت می‌کرد، صبح امروز با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در بیرجند دستگیر شد. بر اساس اطلاعات اولیه وی از اعضای شاخص یکی از فرق ضاله است.
«عباس معمارنژاد» معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد درباره نامه‌ای که به مدیران عامل بانک‌های دولتی مبنی بر رعایت نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات داشته است، گفت: در حال حاضر، سپرد‌ه‌های بلندمدت در بانک‌ها نداریم و حداکثر زمان سپرده بانکی یک ساله است که با نرخ سود 15 درصد محاسبه می‌شود.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات