صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۳۸۳

از تصمیم روابط تا افزایش مبادلات

1ـ خلیج فارس گورستان نیروهای خارجی خواهد شد!
روزنامه «القدس العربی» با اشاره به شکست طرح ترامپ برای ایجاد ائتلاف امنیتی در خلیج‌فارس نوشت: پس از اینکه کشورهایی مانند چین و هند تصمیم گرفتند از سیاست‌های غرب دوری کنند و کشورهایی، مانند ژاپن و کره جنوبی نیز به صراحت از همراهی با آمریکا سر باز زدند، اتحادیه اروپا نیز در قبال سیاست آمریکا در این باره، محتاطانه رفتار نمود و ناتو هم موضع بی‌طرفی اتخاذ کرد تا طرح‌های مختلف درباره تشکیل این ائتلاف موفق نشد. این روزنامه در ادامه نوشت: به جز انگلیس که یک رزم‌ناو به خلیج‌فارس اعزام کرد، هیچ کشور اروپایی کشتی جنگی به این منطقه نفرستاد و حتی کشورهایی مانند اسپانیا، رزم‌ناوهای خود را از منطقه خارج کردند؛ چرا که اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند کشتی‌های جنگی آنان، نمی‌توانند در برابر قدرت موشک‌ها و کماندوهای ایران مقاومت کنند و در صورت بروز هر درگیری در منطقه، خلیج‌فارس گورستان نیروهای اروپایی خواهد بود.


2ـ آمریکا با شعار تأمین امنیت مردم افغانستان را بمباران می‌کند
«حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان با اشاره به 18 سال حضور نظامیان خارجی در افغانستان خاطرنشان کرد: همیشه با سیاست‌های آمریکا مخالف بوده‌ام، چون شعار و عمل این کشور با هم فرق داشته است. وی گفت: آمریکایی‌ها با شعار برقراری امنیت و زندگی بهتر به افغانستان آمدند؛ اما نتیجه حضور آنها جز بمباران خانه‌های مردم، ناامنی و نابود شدن زندگی مردم عادی چیز دیگری نبود. کرزی در ادامه گفت: آمریکا هدفش را امنیت، بهبود وضعیت زندگی مردم و ثبات مردم‌سالاری در افغانستان اعلام کرده بود؛ اما هیچ یک از این اهداف محقق نشد؛ از این رو مردم افغانستان برای بار اول در تاریخ کشورمان به حضور نیروهای خارجی نظامی روی خوش نشان دادند؛ چرا که اکثریت مردم بعد از سال‌ها اشغال و خونریزی دنبال رهایی بودند. روزهای اول خوب بود، اما بعداً دیدید که کار برعکس شد!


3ـ عزم امارات برای ترمیم روابط با تهران
روزنامه «العربی الجدید» با اشاره به اینکه پس از تنش سیاسی شدیدی که به دنبال جنگ سوریه و یمن در روابط تهران و ابوظبی ایجاد شد، اکنون نزدیکی میان ایران و امارات وارد مرحله تازه‌ای شده و به نظر می‌رسد در مسیر تحولات مثبت قرار گرفته است، نوشت: «آمادگی امارات برای همکاری با ایران در زمینه اقتصادی، در شرایط فعلی اعمال تحریم‌های آمریکا، اهمیت زیادی برای تهران داشته و تهران آن را شاخصی برای جدی دانستن تغییر سیاست‌های این کشور عربی در منطقه می‌داند. در این راستا گزارش‌ها حاکی است، امارات با درک این مسئله در تلاش برای ارسال پالس مثبت در این زمینه است و خبرها نشان می‌دهد امارات زمینه را برای استفاده از بندرهای اماراتی، در راستای صادرات نفت و همچنین شرایط انتقال ارز و همکاری مالی، بانکی و مرزی بین دو طرف فراهم کرده است.»


4ـ افزایش دو برابری مبادلات تجاری ایران و آذربایجان
«رضا رحمانی» وزیر اقتصاد در دیدار با وزیر اقتصاد آذربایجان با بیان اینکه هیچ مانع و محدودیتی برای گسترش همکاری‌ها وجود ندارد، خاطر نشان کرد: توافقات انجام شده در صنایع خودروسازی و تولیدات قطعات خودرو، تولید دارو، ایجاد منطقه مشترک صنعتی و... با اهتمام جدی طرفین می‌تواند هر چه سریع‌تر عملیاتی شود. وزیر اقتصاد کشور آذربایجان نیز در این دیدار با اشاره به افزایش 2/2 برابری حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان، گفت: ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی دو طرف مورد استقبال ما نیز هست و در این خصوص تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندیم. وی اعلام کرد: ایرانی‌ها هم اکنون ۱۳۷۱ واحد صنعتی در کشور آذربایجان راه‌اندازی کرده و این واحدها فعال هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات