صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۳۹۸
سياه‌نمايي مطلق رسانه‌هاي دشمن در بعد عدالت

تبيين بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي‌

پایگاه بصیرت / حسن خدادي

اين جمله كليدي رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالي) يعني «گسترش عدالت در جامعه هر چند نه در تبليغات نارساي مسئولان انعكاس يافته و نه زبان بدخواهان خارجي و داخلي به آن اعتراف كرده است ولي هست، و حسنه‌اي براي مديران جهادي و با اخلاص نزد خدا و خلق است» در بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي، دليل مهمي است كه پانزدهمين يادداشت از تحليل‌هاي اين بيانيه به موضوع عدالت‌خواهي در جمهوري اسلامي ايران اختصاص يابد. در جمله مذكور، منظور از بدخواهان داخلي و خارجي رسانه‌هايي هستند كه با سياه‌نمايي تام و با رويكرد سياه‌ و سفيد، به دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي حمله مي‌كنند. يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي كه در چهل سال گذشته آماج حملات اين رسانه‌ها قرار گرفته است، عدالت‌خواهي و تلاش‌هاي بسيار براي تحقق آن در جمهوري اسلامي ايران است. در اين يادداشت، چگونگي تلاش رسانه‌هاي ضدانقلاب براي مقابله با دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در حوزه عدالت و اهداف و پيامدهاي آن بررسي مي‌شود. در واقع پرسش اصلي اين يادداشت اين است كه رسانه‌هاي معاند به چه روش و با چه هدفي سعي در سياه‌نمايي چهار دهه عملكرد عدالت‌خواهانه جمهوري اسلامي ايران دارند؟

اين پرسش اساسي را مي‌توان با وام‌گيري از انديشه‌ها و ديدگاه‌هاي رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالي) پاسخ داد. ايشان با رويكردي واقع‌بينانه و انديشمندانه در ديدار با كاركنان قوه قضائيه مي‌فرمايند: «امروز قوه زير شديدترين فشارهاي تبليغي و رسانه‌اي است! هم از ناحيه‌ دشمناني كه در خارج هستند، هم از ناحيه‌ غافلاني كه در داخل هستند؛ حالا تعبير غافل بكنيم كه با حُسن ظن همراه باشد. فرض بفرماييد حالا يك قاتل بي‌رحمي مي‌آيد چند جوان حافظ امنيت را به قتل مي‌رساند. بعد قوه‌ قضائيه در يك فرايند قانوني در ظرف چند ماه به جرم او رسيدگي مي‌كند و او را محكوم مي‌كند و حكم را اجرا مي‌كند؛ يعني يك كار كاملاً عادلانه و منصفانه و صحيح. تبليغاتي كه دشمن مي‌كند، درست عكس آن چيزي است كه بايد اتفاق بيفتد؛ يعني اين قاتل بي‌رحم را به ‌عنوان مظلوم معرفي مي‌كند. قوه‌ قضائيه‌ دلسوز علاقه‌مند احقاق حق‌كننده‌ حقوق مظلومان را ظالم و مثلاً فرض كنيد كه متجاوز معرفي مي‌كند؛ يعني تبليغات الآن اين‌جوري است. تبليغ بر ضد هم بيشتر اثر مي‌گذارد. معمولاً اين‌جوري است؛ يعني غالباً تهمت و شايعه و حرف مفت بيشتر جا باز مي‌كند تا بخواهد انسان آن را جبران بكند و درست كند و تصحيح كند و اصلاح كند و حرف راست را به جاي آن [جايگزين] بكند. خب، اين را چه‌ جوري مي‌خواهيد حل كنيد؟ در مقابل اين، كار تبليغي لازم است.»(بيانات در تاريخ 4 تير 97)

بنابراين با عطف به بيانات معظم‌له، به نظر مي‌رسد مهم‌ترين روش رسانه‌هاي معاند وارونه جلوه دادن واقعيت و تبديل سفيد به سياه و سياه به سفيد است. شهيد ساختن از جلاد و بالعكس روشي است كه اين رسانه‌ها در پيش‌ گرفته‌اند. مفاهيمي مانند تروريسم، حقوق بشر و... در اين رسانه‌ها بر اساس منافع دشمنان انقلاب اسلامي و به ويژه آمريكا تعريف مي‌شوند. هر گروه تروريستي اگر در تقابل با ايران قرار بگيرد، عنوان تروريستي از آن ساقط مي‌شود و هر گروه و جريان ضد تروريستي كه مانع از تحقق اهداف و منافع آمريكا در ايران و منطقه باشد، تروريست معرفي مي‌شود.

وجود رسانه‌هاي در اختيار و دسترسي گسترده به شبكه‌هاي جهاني و صهيونيستي در كنار رسانه‌هاي معاند داخلي تا حدود زيادي كار آنها را سهل و پاسخ به آنها را سخت كرده است. آنها با در اختيار داشتن چنين رسانه‌هاي گسترده‌اي، هرگونه صدا و تصويري كه بخواهد عملكرد جمهوري اسلامي ايران را به‌ خوبي نمايش دهد، بايكوت مي‌كنند و در نتيجه مقابله با آنها نيازمند تلاش و همياري مضاعف رسانه‌اي و تبليغي جريان‌هاي گوناگون مقاومت است.

در كنار حملات گسترده به قوه قضائيه كه در بيانات رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالي) به ‌خوبي ارائه شده است، تلاش براي نشان دادن بي‌عدالتي در جمهوري اسلامي ايران به ديگر حوزه‌ها نيز سرايت پيدا كرده است. آنها با نمايش غيرواقعي از وضعيت زندگي در برخي مناطق مرزي يا حاشيه شهرهاي كلان (كه در همه كشورهاي دنيا همواره چنين مناطق و نقاطي وجود دارد و البته همواره از سوي جمهوري اسلامي ايران به ‌عنوان حامي مستضعفان تقبيح شده است) سعي در نشان دادن تبعيض و بي‌عدالتي به مركز و پيرامون دارند؛ غافل از اينكه تبعيض و بي‌عدالتي ميان مركز و حاشيه شهرها و مركز و نقاط مرزي و پيراموني مسئله‌اي است كه به طور كامل در دوران سياه پهلوي پايه‌ريزي شد و انقلاب اسلامي ايران از بدو شروع با تلاش‌هاي جهاد سازندگي و بعدها قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء سعي در كاهش شكاف‌هايي داشته است كه در آن دوران سياه نهادينه‌ شده بود. هرچند اين تلاش‌ها تا رسيدن به عدالت مطلق فاصله زيادي دارد؛ اما رسانه‌هاي معاند با ناجوانمردي نه‌ تنها اين تلاش‌ها را ناديده مي‌گيرند كه با سياه‌نمايي كامل سعي در وارونه جلوه دادن واقعيت دارند.

نكته پاياني اين يادداشت اين است كه هدف همه اين اقدامات رسانه‌هاي معاند تحقير يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي، يعني عدالت‌خواهي است. طلب عدالت و تلاش براي تحقق آن نه ‌تنها از آرمان‌هاي مهم انقلاب اسلامي بوده، بلكه از عوامل و انگيزه‌هاي اصلي انقلابيوني است كه عدالت را از اركان مهم و پايه‌هاي اصلي انقلاب خود مي‌دانستند؛ بنابراين دشمن با هدف قرار دادن عدالت نه ‌تنها در پي ناكارآمد جلوه دادن جمهوري اسلامي است، بلكه قصد دارد ماهيت و تكيه‌گاه انقلاب اسلامي يعني عدالت را نيز زير سؤال ببرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات