صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۴۲۸

از مقابله مرموز تا خالی کردن خزانه

1ـ اشتباه وارداتی یا مقابله مرموز با تولید داخلی

«احد کرمانی» عضو انجمن صنایع نساجی با اشاره به واردات 180 هزار تن نخ ریسندگی به کشور، گفت: توزیع نخ‌های وارداتی در بازار در حال انجام است و با این واردات، کارخانه‌های ریسندگی دچار تعطیلی خواهند شد. وی ادامه داد: 95 کارخانه ریسندگی در کشور وجود دارد که 30 درصد آنها تعطیل شده‌اند و بقیه نیز با ظرفیت متوسط 70 درصدی در حال فعالیت هستند. کرمانی با بیان اینکه نیاز کشور به نخ ریسندگی در طول سال بیشتر از 200 هزار تن نیست، گفت: هر چقدر نخ از سوی تولیدکننده‌های داخلی به تولید برسد در انبارها خواهد ماند و خریدار ندارد. وی با اشاره به اینکه نخ‌های وارداتی عمدتاً پنبه‌ای هستند، اظهار داشت: این نخ‌ها تولید هند، چین و ازبکستان هستند که بابت هر کیلو از آن 2/5 تا 3 دلار پرداخت شده است. کرمانی در پایان تأکید کرد: تنها جوابی که به ما دادند، این بود که احتمالاً اشتباهی در واردات این نخ‌ها رخ داده است.

2ـ آمریکا به دنبال خالی کردن خزانه سعودی

گویا خالی کردن خزانه عربستان به دست آمریکا تنها به فروش سلاح‌های مدرن منحصر نبوده و واشنگتن با فروش سلاح‌های از رده خارج شده نیز سعی دارد دلارهای نفتی سعودی را به آمریکا انتقال دهد. چنانکه «دیلی‌بیست» طی گزارشی نوشته، نیروی دریایی عربستان از سال ۲۰۰۸ برنامه‌ریزی کرده تا ۲۰ میلیارد دلار در پروژه گسترش نیروی دریایی خود سرمایه‌گذاری کند. طبق این گزارش، ریاض در حال حاضر سه ناو محافظ، چهار ناوچه هزار تُنی کلاس بدر و ۹ قایق گشت‌زنی ۵۰۰ تنی را در عملیات خود به کار می‌گیرد که ساخت همه آنها به جز سه ناو محافظ به دهه ۱۹۸۰ میلادی باز می‌گردد! قابل اطمینان نبودن، هزینه‌های بالا، عدم برخورداری از قدرت شلیک و عدم قابلیت این شناور در تطابق با واحدها عملاً کارایی این شناورها را زیر سؤال برده و با وجود هزینه بالایی که برای آنها پرداخت شده، نمی‌تواند اهداف ریاض را تأمین کند.

3ـ هر طرحی برای امنیت خلیج‌فارس باید با تأیید ایران باشد

«دنیس اتلر» استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی آمریکایی در پاسخ به پرسشی درباره تلاش‌ آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در منطقه و مخالفت کشورها با اشاره به هدفی که آمریکا از این طرح دنبال می‌کند، گفت: ایالات متحده می‌خواهد نیروی امنیتی خود را که متشکل از نیروهای آمریکایی و متحدان اروپایی‌اش است، به ‌طور یکجانبه به خلیج‌فارس تحمیل کند؛ اما حتی وفادارترین همپیمان ایالات متحده یعنی انگلیس هم به پیشنهاد آمریکا پاسخ مثبت نداده است. این استاد آمریکایی تصریح کرد: هرگونه طرح امنیتی در خلیج‌فارس باید از سوی همه طرف‌های مربوطه، از جمله ایران مورد تأیید قرار گیرد و سازمان ملل آن را اداره کند.

4ـ جبران کسری بودجه انگلیس در جنگ یمن!

روزنامه «گاردین» نوشت: یمن هر روز با بمب‌ها و جنگنده‌های انگلیسی با خلبانانی که تحت آموزش انگلیس قرار گرفته‌اند و همچنین صدها پیمانکار انگلیسی که در عربستان وظیفه نگهداری و آماده‌سازی آنها را بر عهده دارند، هدف قرار می‌گیرد. بیش از ۶ هزار پیمانکار انگلیسی و حتی نیروهای هوایی پادشاهی بریتانیا در اتاق‌های عملیات عربستان سعودی مستقر شده‌اند که وظیفه آنها ارائه خدمات و آموزش به خلبانان سعودی در زمینه‌های کنترل و توزیع بمب‌ها و تأثیر آب و هوا بر آنها و مدیریت رادارها و سیستم‌های هوایی است؛ چرا که کسری بودجه جاری انگلیس به وسیله عربستان سعودی تأمین می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات