صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۴۴۴

واشنگتن‌پست: ترامپ در حال نابود کردن آمریکا است

«واشنگتن‌پست» بااشاره به ماجرای تیراندازی خونین در «تگزاس» و «اوهایو»، به گسترش نژادپرستی در جامعه و اقدامات نژادپرستانه رئیس‌جمهور آمریکا تاخت و نوشت: «ترامپ در حال نابود کردن آمریکاست.»

واشنگتن‌پست: ترامپ در حال نابود کردن آمریکا استروز شنبه به فاصله تنها چند ساعت در تگزاس و اوهایو دو نژادپرست سفیدپوست و هوادار دوآتشه ترامپ، مردم بی‌گناه را به رگبار گلوله بستند. در شهر «ال پاسو» در تگزاس، ۲۰ نفر ظرف ۲۰ دقیقه کشته و ۲۶ نفر دیگر زخمی شدند و در «دیتون» اوهایو نیز ۹ نفر در کسری از ثانیه جان باخته و ۱۶ نفر زخمی شدند.
 با گذشت یک روز از این جنایت واکنش‌ها در سطحی گسترده و از سوی سیاستمداران، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آمریکا و جهان به این جنایت ادامه دارد و همه دنبال مقصر می‌گردند. دموکرات‌ها انگشت اتهام را به سمت ترامپ نشانه رفته و تمایلات نژادپرستانه وی را مسبب این جنایت‌ها می‌دانند. اما در نقطه مقابل دونالد ترامپ علت تیراندازی‌های روز شنبه را بیماری روانی خوانده و مدعی شده نفرت در این کشور جایگاهی ندارد! ترامپ همچنین در اقدام نمایشی دیگر به مناسبت این حوادث خونین، دستور داده پرچم‌های آمریکا نیمه برافراشته شوند!
«ویلیام جردن»، دیپلمات سابق آمریکایی اما در سخنانی، اظهارات نژادپرستانه ترامپ را عامل اصلی این جنایت خوانده و گفته این شخص رئیس‌جمهور است که، طرفداران برتری نژاد سفید که به بیماری روانی مبتلا هستند را به اقدامات نژادپرستانه ترغیب کرده است.
روزنامه «واشنگتن پست» هم به انتقاد از سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ پرداخته و حمایت او از ترویج خشونت در آمریکا را به باد انتقاد گرفته: «آقای ترامپ! شما باید لفاظی‌های تحریک‌کننده و نژادپرستانه خود را به‌طور کامل متوقف کنید. شما در حال ‌اشاعه تنفر هستید. در صبح روز حمله در ال پاسو، شما دو بار سخنان کیتی هاپکینز علیه مسلمانان را در توئیتر منتشر کردید. ماه گذشته، شما به اعضای رنگین پوست کنگره گفتید به همان جایی بازگردند که از آنجا آمده‌اند. در ماه مه در یک تجمع انتخاباتی در فلوریدا، شما بااشاره به مهاجران غیرقانونی اعلام کردید: «چگونه جلوی این افراد را می‌گیرید؟ برخی فریاد زدند: به سویشان تیراندازی کنید.. »در پایان این گزارش هم آمده: «آقای رئیس‌جمهور! شما در حال هدایت آمریکا به سوی نابودی هستید، مگر آنکه برای مهار خشونت‌ها با اسلحه و همچنین خودداری از بیان سخنان تنفرآمیز، اقدامی جدی کنید.»
ترامپ توئیت‌های نژادپرستانه‌اش را پاک کرد
بعد از این دو جنایت هولناک شمار زیادی از کاربران در توئیتر نیز هشتگ «تروریست‌های ترامپ» را ترند کردند و هزاران نفر، نفرت‌پراکنی‌ و ترویج خشونت از سوی او را محکوم کردند. «دونالد ترامپ» نیز برای فرار از سرزنش‌ها، تمامی توئیت‌های نژادپرستانه خود را که پیش‌تر منتشر کرده بود پاک کرد.
دیروز همچنین  تصویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که نشان از برخورد کاملا نژادپرستانه پلیس با مجرمین سیاه و سفید دارد. رسانه‌ها تصاویر «اریک گارنر »مرد سیاه‌پوستی که به ظن فروش غیرقانونی چند نخ سیگار هنگام بازداشت توسط پلیس خفه شد و جان خود را از دست داد را با دستگیری «پاتریک کروسیوس» سفیدپوست نژادپرستی که در تگزاس ده‌ها شهروند لاتین را در شهر «ال پاسو» به رگبار بست و هنگام بازداشت با برخورد آرام پلیس آمریکا روبه‌رو شد با هم مقایسه کردند. این برخورد دوگانه پلیس موجب عصبانیت بسیاری از کاربران فضای مجازی شد.
اگر مسلمان بود!
«نیویورک تایمز» نیز با ‌اشاره به این جنایت سرمقاله‌ای با این مضمون منتشر کرد: «اگر یکی از عوامل دو تیراندازی این هفته از ایدئولوژی اسلام رادیکال تبعیت می‌کرد، منابع دولت آمریکا و متحدان بین‌المللی آن بدون لحظه‌ای تاخیر بسیج می‌شدند. قدرت فوق‌العاده کشور خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کرد تا جلوی دسترسی تروریست‌های آتی به تسلیحات، پول و مکانی برای‌اشاعه ایدئولوژی آنها را بگیرد. این جنبش با حضور جاسوس‌ها و خبرچین‌ها تکمیل می‌شد. حامیان مالی آنها با تحریم مواجه می‌شدند. مکان‌های تجمع تحت نظارت قرار می‌گرفت. آن کسانی که کمک یا تسهیلاتی در اختیار تروریست‌ها می‌گذاشتند، تحت پیگرد قرار می‌گرفتند. برنامه‌هایی برای رادیکال‌زدایی پیروان سابق ایجاد می‌شد و...» «گاردین» نیز در مطلبی نوشت، به جز سه کشتار مهم ۱۰ روز گذشته در شهرهای ال پاسو، دیتون و گیلروی آمریکا، در هشت سال گذشته دست‌کم ۱۶ حمله تروریستی سطح بالا با انگیزه‌های نژادپرستی و اعتقاد به برتری‌ سفیدپوستان و تئوری‌های توطئه راست‌های افراطی، در جهان اتفاق افتاده که بیش از ۱۷۵ کشته بر جای گذاشته‌اند.
گفتنی است این جنایت هولناک در رسانه‌های غیر آمریکایی نیز بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت. بسیاری از دموکرات‌ها نیز طبق روال همیشه با وقوع این جنایت، دوباره بحث تصویب قانون برای کنترل سلاح در آمریکا را مطرح کردند، بحثی که همیشه با وقوع چنین جنایاتی داغ می‌شود اما هرگز زورش به لابی‌های قدرتمند اسلحه نمی‌رسد!
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات