صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۶۴۴۵

از تجویز مذاکره تا دست ردّ استرالیا

1ـ جنگ با ایران منافع آمریکا را از بین می‌برد
پایگاه «واشنگتن اگزماینر» نوشت: «در زمینه سیاست آمریکا در خاورمیانه و به ویژه درباره عربستان سعودی، واشنگتن به شکل اسفناکی کمتر از حد انتظارات عمل کرده است. دولت ترامپ یا به دلیل بی‌تجربگی یا به دلیل تمرکز بر تقابل با ایران یا هر دو، همچنان با تمایل به تحقق اهداف ریاض، به اشتباه خود در تشخیص منافع محدود آمریکا در منطقه پافشاری می‌کند. آمریکا از مشارکت در جنگ هوایی عربستان سعودی علیه یمن چیزی به دست نمی‌آورد... همچنین با فروش تسلیحات به ریاض که برخی از آنها به طور غیرقانونی در اختیار گروه‌های افراطی طرف جنگ با آمریکا قرار می‌گیرند نیز آمریکا به منفعتی دست نمی‌یابد. جنگ با ایران نیز منافع آمریکا را از بین می‌برد؛ پس از دو دهه عملیات نظامی در خاورمیانه که جز کاهش سرمایه و ارزش جایگاه راهبردی، پیامدی برای ایالات متحده نداشته است بدترین چیز برای آمریکایی‌ها جنگی دیگر خواهد بود.»


2ـ دست ردّ استرالیا به مشارکت با آمریکا در خلیج‌فارس
وبگاه «اینترپرتر» در گزارشی به درخواست اخیر دولت آمریکا از استرالیا برای مشارکت در طرح امنیتی خلیج‌فارس اشاره کرده و می‌نویسد: «این از آن دست درخواست‌هایی است که استرالیا مایل به پذیرش آن نیست. تصمیم یک طرفه واشنگتن مبنی بر خروج از برجام و درخواست توافقی بهتر بدون اینکه چارچوبی برای توافق بهتر ترسیم شود، تناقضی بود که حتی از طرف نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن نیز حمایتی را در بر نداشت.» این وبگاه در ادامه درباره دلیل ردّ این پیشنهاد توضیح می‌دهد: «در راستای منافع حاکمیتی استرالیا، پاسخ به یک سؤال تصمیم‌گیری را ساده می‌کند. هزینه نه گفتن چقدر است؟ بسیاری از مردم استرالیا نگران این هستند که استرالیا قرار است درگیر موضوعی شود که اساساً ناشی از تمایل دونالد ترامپ برای برچیدن میراث گذشتگانش است تا اینکه متکی بر اصول اساسی باشد.»


3ـ بازار متشکل ارزی با تأخیر افتتاح می‌شود
با وجود اینکه قرار بود بازار متشکل ارزی روز شنبه و در آستانه عید قربان افتتاح شود، اما بانک مرکزی تصمیم گرفته است افتتاح این بازار برای مدتی به تعویق بیفتد. تاکنون 35 صرافی و دو بانک مراحل حضور در بازار متشکل ارزی را طی کرده‌اند و با توجه به اینکه هدف بانک مرکزی آغاز به کار بازار با 120 صرافی و 6 تا 7 بانک است‌، بازار پس از تحقق این نسبت، به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد. گفتنی است، تاکنون 120 صراف عضو بازار شده‌اند، اما هنوز فرایند تکمیل پرونده و اجرای عملیات آزمایشی معامله ارز در بازار متشکل ارزی را طی نکرده‌اند. بانک مرکزی امیدوار است با ایجاد بازار متشکل ارزی بتواند ثبات را در بازار ارز ایجاد کند؛ افزایش شفافیت، کشف نرخ و امنیت در انجام و تسویه معاملات از دیگر اهداف این بازار به شمار می‌رود.


4ـ تجویز مذاکره با تحریم‌کنندگان ملت ایران
«نعمت احمدی» از فعالان و تریبون‌داران جریان اصلاحات در روزنامه «اعتماد» نوشت: «مدتي قبل آقاي دونالد ترامپ در قضاوتي غير‌واقعي نسبت به اوضاع داخلي ايران و وضع اقتصادي ما، سخناني نزديك به اين مضمون داشت كه از وقتي من رئیس‌جمهور آمريكا شدم، اوضاع ايران كاملاً فرق كرده است و در همه شهرها شورش است و تكه‌اي نان پيدا نمي‌شود. وقتي راه گفت‌وگو يا راه رفت‌و‌آمد ديپلمات‌هاي دو كشور بسته باشد، معاندين و مخالفين كانال ارتباط با دشمنان كشور خواهند شد...». جای تأمل است که یک چهره اصلاح‌طلب مذاکره با دولتی را تجویز می‌کند که تا این حد برداشت غیرواقعی از کشورمان دارد و سیاست‌های خصمانه‌اش، به ویژه در اعمال تحریم‌ها بر کسی پوشیده نیست!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات