خراسان رضوی >>  عمومی >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۶۴۸۲
به مناسبت سالروز شهادت امام محمدباقر (ع):

سفارش امام به آمادگی شیعیان برای طلوع خورشید ولایت عظمی

بدانید که پاداش هر کس از شما که در انتظار این امر (ظهور قائم آل محمد صلی الله علیه و آله) باشد، مانند پاداش روزه دار شب زنده دار است
پایگاه بصیرت / موسی سلیمانی
امام محمد باقر علیه السلام پس از رسیدن به رهبری جامعه اسلامی، اقدامات مهمی را برای تثبیت امامت خویش و گسترش تشیع در سطح جهان در پیش گرفتند؛
۱- مبارزه سیاسی با طاغوت زمان و شکل دادن جریان سیاسی در تقابل با جریان‌های حکومتی و معطوف به قدرت. این مبارزه سیاسی، باعث محدویت‌ها و فراخوانی حضرت از مدینه به شام توسط هشام بن عبدالملک و زندانی شدن ایشان شد.
۲- تربیت و حفظ شاگردان: کار فرهنگی و سیاسی بدون کادرسازی و کار تشکیلاتی ممکن نیست. حضرت باقر علیه السلام اولاً در تربیت شاگردان کوشیدند. ثانیاً حتی الامکان تلاش داشتند این گنجینه‌های علمی را حفظ کنند.
داستان جابر یزید جعفی از شاگردان بسیار ممتاز و حافظ ۹۰ هزار حدیث معروف است. جابر هیجده سال در مدینه در حوزه درس امام باقر (ع) شرکت کرد و بعد با آن حضرت خداحافظی کرد و به سوی کوفه روانه شد. طاغوت وقت که در صدد آزار به امام باقر (ع) و شاگردانش بود، در کمین جابر قرار داشت تا او را به قتل برساند. حضرت به جابر فرمودند: خود را به دیوانگی بزن تا از چنگال طاغوت وقت در امان بمانی.
۳- تبیین راهبرد شیعه
گروهی از شیعیان می‌خواستند از حجاز به عراق بروند، در مدینه به حضور امام باقر (ع) رسیدند و تقاضا کردند تا آن حضرت، آن‌ها را نصیحت کند، امام باقر (ع) در ضمن سفارش هایی، راهبرد شیعیان را این گونه بیان کردند:
الف- سفارش به مواسات و کمک
- باید توانمندان شما به ناتوانان کمک کنند.
- باید ثروتمندانتان به مستمندان کمک نمایند.
ب. رازداری مذهبی
- راز و امر (امامت) ما را آشکار نسازید.
- وقتی که حدیثی از ما به شما رسید، توجه و دقت کنید که اگر یک یا دو دلیل از قرآن، برایش جستید، آن را بپذیرید و گرنه نسبت به آن توقف کنید، سپس در فرصت مناسب، از ما بپرسید تا صحت آن بر شما روشن گردد.
ج. آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی
آمادگی و کوشش برای رساندن حرکت شیعه به آرمان بزرگش یعنی طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحناه فداه) از راهبرد‌های ائمه اطهار علیهم السلام است.
امام باقر در ادامه سفارش به شیعیان، می‌فرمایند:
بدانید که پاداش هر کس از شما که در انتظار این امر (ظهور قائم آل محمد صلی الله علیه و آله) باشد، مانند پاداش روزه دار شب زنده دار است و کسی که به قائم ما برسد و در رکاب او با دشمن بجنگد و دشمن ما را بکشد، پاداش بیست شهید را دارد و کسی که در این مسیر کشته شود، پاداش بیست و پنج شهید را دارد. "
این آمادگی در زمان غیبت کبری هم از راهبرد‌های مهم شیعه است.
مقام معظم رهبری به این راهبرد در بیانیه گام دوم اشاره کرده اند:
" دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید. "
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات