صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۶۵۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 20 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تبادل دانسته‌ها و داشته‌ها میان مردم کشورها و مناطق دور از هم و تعمیم آگاهی‌ها و تجربه‌ها و خبرگیری از وضع و حال یکدیگر و زدودن بدفهمی‌ها و نزدیک کردن دل‌ها و انباشتن توان‌ها برای مقابله با دشمنان مشترک، دستاورد حیاتی و بسی بزرگ حج است.(1398/5/19) ***روز عرفه موسم استغفار و عید سعید قربان جشن تقرب عاشقان حق مبارک باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

حج عبادی‌ـ سیاسی

اگر تورقی در مجموعه پیام‌های رهبر معظم انقلاب به کنگره عظیم حج که به صورت سالانه از سوی ایشان در وهله اول خطاب به حجاج و زائران بیت‌الله‌الحرام و در مرتبه بعد برای عموم مسلمانان عالم صادر می‌شود، داشته باشیم و با تأمل نگاه کنیم، دو رویکرد کلی، مشترک و دائمی در آنها می‌یابیم؛
یک‌ـ تکریم حج به مثابه فریضه‌ای عبادی؛ به درستی حج نسیم روح‌انگیز الهی در کالبد جسم و روح خسته انسان این زمانه و هر زمان است و مغناطیس کعبه ذرات انسانی را از جای جای کره خاکی به خود می‌خواند و در جذبه خود بنیه تداوم حرکت الهی انسان را تقویت می‌کند. امام خامنه‌ای در پیام امسال‌شان در این باره فرمودند: «موسم حج در هر سال، میعاد رحمت پروردگار بر امّت اسلامی است. فراخوان قرآنیِ «وَ اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَج»، دعوت همگان در طول تاریخ بر سر این سفره‌ رحمت است تا هم دل و جان خداجوی و هم نگاه و اندیشه‌ خردورز آنان از برکات آن بهره‌مند گردد و هر سال درس‌ها و آموخته‌های حج، به وسیله‌ جماعاتی از مردم به سراسر جهان اسلام برسد.»
دو‌ـ تعظیم حج به منزله نمایش اتحاد و قدرت سیاسی؛ بدون تردید حج بزرگ‌ترین مجتمع انسانی است که هر سال تکرار می‌شود و یقیناً ترسیم ابعاد عبادی آن بدون توجه به فلسفه اجتماعی و غایت سیاسی که با هزار اسف در فهم برخی کج‌اندیشان و مغرضان موج می‌زند، عبث و ناقص خواهد بود. از این رو، برائت فصل مشعشع کتاب سترگ حج است و حج نماد قدرت مسلمانان و نمایش وحدت، انسجام و برادری برای فریاد بر سر هر چه ظلم و ظالم، زور و زورگو و سلطه و سلطه‌گری است. حج تجمعی برای خردورزی و کشف طریق برای حل مشکلات جهان اسلام و مسلمانان، بلکه انسان‌های گرفتار عالم است و امروز در رأس همه مسائل دنیای اسلام و انسان فلسطین مظلوم و مقاوم قرار دارد که باید از همه ظرفیت‌ها برای افشا و خنثی‌سازی جنایتی به نام «معامله قرن» که در ائتلاف شیطان برای نابودی حقوق فلسطینی‌ها تدارک دیده شده، استفاده کرد. این ظرفیت چه زیبا در کلام رهبر عزیز ترسیم شده است: «ترفند معامله‌ قرن که به ‌وسیله‌ آمریکای ظالم و همراهان خائنش زمینه‌سازی می‌شود، جنایتی در حقّ جامعه بشری و نه ‌فقط ملّت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعّال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا می‌خوانیم.»

 

▼ گزارش روز

تغییر نگاهی که نیازمند همت است

سردار ایوب سلیمانی، درباره عملکرد پلیس در برخورد با سلبریتی‌های بی‌حجاب و مروج بدحجابی در جامعه گفته است: «در مقابله و برخورد با جرم مشهود در جامعه‌ـ چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی که در معرض دید عموم است‌ـ برای پلیس فرد مهم نیست؛ بلکه فعل مهم است و اینکه فرد مشهور باشد یا مسئول یا مرجع گروهی خاص یا آدمی عادی باشد، هیچ فرقی نمی‌کند.» واقعیت ماجرا این است که بخش قابل توجهی از ترویج بد پوششی در جامعه را که اکنون شاهد آن هستیم، باید زاییده برخورد متفاوت دستگاه‌ها و نیروهای مسئول، با چهره‌ها در قیاس با افراد عادی جامعه و همچنین رفتار فرهنگی و رسانه‌ای کشور در مواجهه با سلبریتی‌ها دانست! وقتی رسانه ملی و... سلبریتی‌هایی را که سبک زندگی و پوشش آنها کاملاً متضاد و مغایر با فرهنگ اسلامی و ایرانی است، قهرمان و افراد موفق جا می‌زند و مدام آنتن زنده تلویزیون در اختیار این افراد قرار گرفته و ساعت‌های پربیننده رسانه‌ ملی به مدح و ثنای این چهره‌ها می‌گذرد، مشخص است که پوشش و نوع زندگی این افراد در جامعه و به ویژه برای قشر نوجوان به یک الگو و معیار تبدیل می‌شود! وقتی الگوهای این‌چنینی برای جامعه ساختید و اجازه دادید هر نوع پوشش و سبک زندگی را تبلیغ کند، دیگر نمی‌توانید گله کنید که چرا پوشش در سطح جامعه در حال تغییر است! اگر قرار است تلاش‌ها برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی بیش از پیش موفق بوده و در زندگی نسل‌های جوان و در سطح جامعه خود را نشان دهد، باید این روند معیوب متوقف شود! گفته‌های جانشین فرمانده ناجا را می‌توان نشانه‌ای از عزم نیروی انتظامی برای این مهم دانست و امیدوار به تغییر این رویه بود. البته نباید فراموش کرد که نهادهای فرهنگی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد، صداوسیما و... که متولی حوزه فرهنگ و هنر هستند، باید در حوزه مأموریتی خود چارچوب‌های التزام اهالی هنر به قوانین را شفاف‌تر بیان کرده و با جدیت آن را اجرا کنند‌.

 

▼ خبر ویژه

جزئیاتی از سفر هیئت فلسطینی به تهران

روزنامه «الاخبار» با انتشار گزارشی ابعاد مهم سفر یک هیئت بلندپایه حماس به تهران را بررسی کرد و نوشت: پیش از این دیدار محرمانه، هیئت فلسطینی یک نامه از «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس به آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تحویل دادند که چهار محور داشت. نخست، خطرات «معامله قرن» برای منطقه و راهبرد حماس برای مقابله با آن؛ دوم، تصور حماس از نحوه ایستادگی کشورهای منطقه در برابر این طرح؛ سوم، خوانش حماس از تنش منطقه‌ای و سازوکار مقابله با آن؛ چهارم، تشکر از ایران برای حمایت از جریان مقاومت. به گزارش «الاخبار» پس از اینکه کار عکاسان به پایان رسید و خبرنگاران خارج شدند، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه به این جمع اضافه شد. هیئت حماس درباره تغییرات در ساختار نظامی این جنبش و موانع پیش روی آن و سلاح مورد نیاز خود سخن گفت. حضار بر اهمیت اتحاد محور مقاومت تأکید و اعلام کردند، اگر حمله‌ای علیه یکی از طرف‌های محور مقاومت انجام شود، دیگر جبهه‌های مقاومت، به یاری آن خواهند شتافت. یکی از کسانی که در جریان جزئیات این دیدار قرار داشت، اعلام کرد، نکته قابل توجه این بود که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تأکید کردند حماس «در قلب جنبش فلسطین قرار دارد و فلسطین نیز در قلب جنبش جهان اسلام». هیئت حماس هم اعلام کرد، این اظهارات سبب شد نقش حماس در ضمن محور مقاومت تثبیت شود.

 

▼ اخبار

1ـ دولت به جای نگاه تولیدی نگاه توزیعی به اقتصاد دارد

«هادی قوامی» نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اقتصاد کشور رانتی است، گفت: اگر فضای کسب‌وکار مناسب باشد و درآمد نفت برای ایجاد زیرساخت‌ها هزینه شود، تقویت بخش خصوصی را در پی دارد و درآمد دولت به جای نفت به بخش خصوصی متکی می‌شود. وی افزود: بر اساس این دولت با حمایت از بخش خصوصی موجب بزرگ شدن و افزایش چشمگیر کارآفرینان جامعه خواهد شد. در واقع، درآمد حاصل از فروش نفت نباید برای هزینه‌های جاری صرف شود؛ بلکه باید هزینه ایجاد زیرساخت‌ها و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش تولید شود. قوامی در ادامه گفت: اگر هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی افزایش و سود آنها کاهش یابد، نباید انتظار ایجاد کارآفرینی داشته باشیم. وی افزود: دولتمردان کشور به جای نگاه تولیدی، نگاه توزیعی به اقتصاد کشور داشته‌اند. باید ضمن جلوگیری از خام‌فروشی، کالاها به درستی به بازارهای بین‌المللی صادر شود؛ زیرا از فله‌ای صادر کردن چیزی نصیب کشور نمی‌شود.

2ـ فرافکنی علیه نهادهای قانونی برای توجیه ناکارآمدی!

«محسن رهامی» فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که مدتی است بر برگزاری جلسات اصلاح‌طلبان با اعضای شورای نگهبان و مقامات رده بالای نظام تأکید دارد، با اعلام اینکه با اعضای شورای نگهبان جلسات متعددی را در روزهای اخیر داشته است، گفت: «من قبل از این خدمت آقای مؤمن که خدا رحمت‌شان کند هم عرض کردم که مسئولیت خیلی از مشکلات کشور که حل نشده با شماست. گفتند چرا؟ گفتم خود جناب‌عالی از اول در شورای نگهبان بودید و برخورد شورای نگهبان باعث شده که مجلس از برخی افراد دست اول محروم شود!» اظهارات رهامی و دوستان او علیه شورای نگهبان در حالی است که در هیچ کشوری، مشکلات ناشی از ناکارآمدی دولت و شهرداری و پارلمان و... را به پای قانون اساسی و نهادهای ناظری مانند وزارت کشور یا دادگاه قانون اساسی نمی‌نویسند!

3ـ ابلاغ آیین‌نامه استخراج بیت‌کوین

آیین‌نامه استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌ شده از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد و از این پس تعرفه برق استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما محاسبه خواهد شد. قرار است از این پس اعطای مجوز استخراج رمز ارز بر عهده وزارت صمت باشد و با توجه به نیاز این کسب‌وکارها به برق و پهنای باند مناسب، باید تأییدیه‌های لازم از وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت شود. با قانونی شدن استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌ شده، به نظر می‌رسد وزارت نیرو باید اقدامات خود را برای شناسایی ماینرهای نصب شده بیشتر کند تا تعرفه برق استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه محاسبه شود.

4ـ امارات به دنبال بازبینی سیاست خارجی‌اش در قبال ایران

خبرگزاری «آناتولی» گزارش داده است تصمیم برای تغییر موضع امارات در جلسه‌ای با حضور «محمدبن‌زاید» ولی‌عهد آن کشور و «محمدبن‌راشد آل مکتوم» امیر دبی گرفته شده است. در این جلسه، امیر دبی با انتقاد صریح از سیاست‌های ابوظبی می‌گوید: «ما باید سیاست خارجی خود را کاملاً بازبینی کنیم. ما روزانه صدها میلیون دلار خرج می‌کنیم. بسیار خب، در عوض چه چیزی عایدمان شد؟» وی ادامه می‌دهد: «باید سیاست تهاجمی خود را هر چه زودتر کنار بگذاریم. شما به ایالات متحده امید بستید که به ایران حمله کند، اما ترامپ حتی بعد از آنکه پهپادش ساقط شده، از گفت‌وگو با ایران حرف می‌زند! اگر جنگی با ایران آغاز شود با فرود اولین موشک ایران در امارات متحده عربی همه سرمایه‌گذاران خارجی، حتی کارگران آسیایی هم از امارات فرار می‌کنند!»

 

▼ اخبار کوتاه

در حالیکه یکی از روزنامه‌های نیجریه‌ای، مدعی صدور حکم آزادی برای شیخ‌‌ابراهیم زکزاکی، رهبر جریان حرکت اسلامی نیجریه شده است. دختر شیخ زکزاکی اعلام کرد: «شیخ همچنان تحت نظارت خواهد بود و تا همین الآن هم حکومت نیجریه اجازه سفر به هند را نداده است. اصلاً هم نگفته‌اند که شیخ زکزاکی آزاد می‌شود، بلکه گفته‌اند به محض درمان و ترخیص از بیمارستان، باید به نیجریه بازگردد. بعد از آن پرونده‌شان دوباره در دادگاه‌های نیجریه بررسی و محاکمه می‌شوند.»

«محسن صالحی‌نیا» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بخش اعظمی از صنایع کوچک کشور در شهرک‌های صنعتی با دو طیف مستقر هستند، تعداد واحد‌هایی که در حال بهره‌برداری‌اند، ۴۳ هزار و ۶۵۰ واحد است که از این تعداد حدود ۷۷ درصد فعال هستند و زمینه اشتغال ۷۱۰ هزار نفر فراهم است. همچنین، 22/5 درصد واحد‌های غیر فعال، با زمینه اشتغال ۱۸۰ هزار نفر در شهرک‌ها قرار دارند.

«سیدجواد سلیمانی» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با حکم بازپرس شعبه پنجم دادسرای کارکنان دولت از اسفند ماه سال گذشته به مدت شش ماه ممنوع‌الخروج شده است. به تازگی «اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه نیز با تشریح جزئیات بازداشت مدیران ارشد سایپا گفته بود: پرونده تشکیل شده و افرادی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. این پرونده ۲۵ متهم دارد که شش نفر بازداشت هستند.

چندی پیش سپاه استان کرمانشاه نمایشگاه فروش لوازم ایرانی از جمله لوازم خانگی برگزار کرد که با استقبال خوب کارکنان و بازنشستگان سپاه همراه شد. گفتنی است، در وضعیت فعلی این گونه اقدامات روش‌های مناسبی برای تأمین نیاز مجموعه و خانواده‌های کارکنان است؛ لذا برخی مراکز سپاه در استان‌های دیگر نیز چنین نمایشگاه‌هایی را برگزار کرده‌اند.

«قاسم احمدی‌لاشکی» نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره گزینه احتمالی این پست، اظهار داشت: آن‌طور که بنده اطلاع دارم قرار است یک خانم به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود.

 

شماره 909 صبح صادق منتشر شد

در سرمقاله این شماره می‌خوانید؛ «منطق یک دیدار و حمایت»
به همراه گزارشی از روند مبارزه با فساد و مفسدان؛ عزم نظام جدی است؛ اصلاحات و چالش راهبرد واحد؛ قصری شیرین برای استحکام بنیان خانواده و روایت همسرانه از پاسدار شهید مدافع وطن؛
پروند موضوعی «حذف صفر» نیز آمده است؛
بررسی دیدگاه‌های موافق و مخالف درباره اصلاح پول ملی؛ اولویت یا پرستیژ.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات