صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۶۵۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 23 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): سعودی‌ها و اماراتی‌ها و حامیان آنها مرتکب جنایات بزرگی در یمن شده‌اند و قطعاً به نتیجه نخواهند رسید، آنها به ‌دنبال تجزیه یمن هستند که باید با قدرت در مقابل این توطئه ایستاد و از یمنِ یکپارچه، متحد و با تمامیت ارضی حمایت کرد.(1398/5/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

اعتبارزدايي از ليدر!
اختلاف در اردوگاه اصلاح‌طلبان به اوج خود رسيده است؛ به گونه‌ای که در کلام و بيان افراد مؤثري در اين اردوگاه قابل مشاهده است. در ماه‌هاي اخير، «غلامحسین کرباسچي» دبيرکل حزب سازندگي سخناني را بر زبان مي‌آورد که به شدت موجب بر هم ريختگي برخي فعالان سياسي اصلاح‌طلب است. پيش از اين مواضع وي در ماجراي دستگيري «محمدعلي نجفي» به جرم قتل همسرش موجب تنش شد و اکنون مصاحبه وي با روزنامه «کارگزاران» پيرامون نقش سيدمحمد خاتمي خيلي‌ها را آشفته کرده است!
وي در اين مصاحبه با اشاره به برخي صحبت‌هاي اخير عباس عبدي، حسين مرعشي و احمد زيد‌آبادي درباره نياز جريان اصلاحات به رهبري جديد گفت: «آقاي خاتمي مورد احترام همه بوده و هستند؛ اما آيا به واقع آقاي خاتمي اصلاحات را رهبري مي‌کنند؟ اينکه زماني در جريان انتخابات يا در مسئله و حوزه ديگري ايشان اظهار نظري کنند و همه به نظر ايشان احترام بگذارند، به معناي رهبري نيست. رهبري يعني ورود به مسائل، مديريت و ساماندهي آنها.»
اين اظهارات را برخي اعتبارزدايي از خاتمي و برخي عبور اين حزب از اصلاح‌طلبي و خروج از جبهه اصلاح‌طلبان تفسير کرده‌اند؛ از این رو در واکنش به اين اظهارات امثال صادق زيباکلام با انتشار توئیتی نوشتند: «خروج سازندگي از جبهه اصلاحات را با همه تلخيش مي‌توانم درک کنم. اين فقط کرباسچي و مرعشي نيستند که بي‌برنامگي، بي‌هدفي، بي‌ارادگي، بي‌مسئوليتي و بي‌عملي رهبري اصلاحات بالاخص جناب خاتمي آنها را بالمره نااميد و به آخر خط رسانيده است. اما بايستي از اين عزيزان پرسيد که آيا خروج از اصلاحات راه درستي است؟»
چنين برداشت‌هايي بلافاصله اعضاي حزب سازندگي را به تقلا انداخت تا براي رفع ابهام به پاسخگويي روي آورند؛ برای نمونه، «محمد قوچاني» در مصاحبه‌اي با «ايرنا» مدعي شد اتفاقاً مصاحبه آقاي کرباسچي دعوت خاتمي به رهبري اصلاحات است، نه عبور از رهبري اصلاحات!
اين مجادلات کلامي اين واقعيت را آشکار می‌کند که اصلاح‌طلبان براي ورود به انتخابات با چالش‌هايي جدي مواجه هستند که حاصل آن واگرايي و تشتت در فهرست‌های انتخاباتي خواهد بود. همچنين مي‌توان گفت، گويا محوريت خاتمي در اردوگاه اصلاح‌طلبان به روزهاي پاياني خود نزديک شده است و بايد در انتظار چينش جديد اين اردوگاه بود.

 

▼ گزارش روز

بازگشت به نقطه اول
روزنامه «اعتماد» از جمله روزنامه‌های حامی برجام و مذاکره با ایالات متحده آمریکا که پس از خروج دونالد ترامپ از برجام امید ویژه‌ای به تروئیکای اروپا برای حفظ توافق جامع هسته‌ای بسته بودند، در اعترافی البته دیرهنگام نوشت: «مجموعه تحرکات (اتحادیه) اروپا در قبال برجام از زمان خروج آمریکا از این توافق، این موضوع را به اثبات رسانده که با وجود انگیزه برای حفظ برجام، اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی‌ـ خواسته یا ناخواسته‌ـ ناتوان در حفظ این توافق بوده و عملاً حاضر به پرداخت هزینه لازم برای حیات‌بخشی مجدد به برجام نبوده‌اند. نباید دیگر منتظر وقوع تحولی جدی در روابط دوجانبه اقتصادی یا تلاش اروپا برای انتفاع ایران از مزایای اقتصادی برجام در قالب اینستکس یا دیگر سازوکارهای مالی ویژه بود. این گزاره فی‌نفسه می‌تواند نقطه پایانی بر برجام و بهبود روابط با (اتحادیه) اروپا قلمداد شود.»
اما اگر فکر می‌کنید این رسانه‌ها بر اساس این اعترافات، به اتکا بر قدرت درونی تأکید خواهند کرد و پایان دل بستن به خارج مرزها را تجویز می‌کنند، سخت در اشتباهید! در کمال تعجب روزنامه «آرمان» به قلم «هرمیداس باوند» بار دیگر مذاکره با آمریکایی‌ها را تجویز می‌کند! این روزنامه با تأکید بر اینکه واشنگتن همه تلاش خود را گذاشته تا با ایران به یک تفاهم‌نامه مهم برسد، به نظام توصیه می‌کند «معمولاً آن کسانی که در سیاست خارجی خردمندانه تصمیم می‌گیرند راه دیپلماسی را نمی‌بندند، بلکه سعی می‌کنند راه مذاکره و دیپلماسی را باز نگه دارند. بعد از آن در مذاکرات احتمالی سعی می‌شود به یک سازش نسبی نائل آیند.»
این در حالی است که تجربه توافق جامع هسته‌ای و عملکرد آمریکا و اروپا نشان می‌دهد هر گونه اعتماد و مذاکره مجدد با طرف‌های غربی به تعبیر رهبر معظم انقلاب «فریب» و«سم مضاعف» است؛ سمی که می‌تواند توانایی‌های کشور در حوزه‌های گوناگون را با تهدید جدی روبه‌رو کند!

 

▼ اخبار ویژه

تجاوز به ایران کابوس بزرگ آمریکایی‌ها خواهد شد!
وبگاه ضد ایرانی «نشنال اینترست» با هشدار به دونالد ترامپ درباره هرگونه درگیری احتمالی با جمهوری اسلامی ایران، نوشت: ایران توانایی جنگ نامتقارن فوق‌العاده قوی در چندین منطقه را دارد. حملات سایبری، تاکتیک قایق‌های کوچک، زیردریایی‌های دیزل، نیروهای ویژه و موشک‌های کروز سطح به سطح، همه دارایی‌های سطح بالای ایران هستند که در استفاده از آنها در منطقه خاورمیانه بسیار کار آزموده‌اند. این پایگاه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: همه توانایی‌هایی که گفته شد در کنار بهره‌گیری ایران از شبکه متحدان سیاسی و نظامی در خاورمیانه، حمله به ایران را به کابوس طولانی و پر هزینه مالی و جانی برای آمریکا و متحدانش تبدیل خواهد کرد.

 

منابع آگاه فاش کردند، برخی اعضای لابی سعودی در آمریکا در نامه‌ای محرمانه خطاب به «ملک سلمان» پادشاه رژیم آل‌سعود و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا درباره بحران ناشی از اقدامات و تصمیمات محمدبن‌سلمان هشدار دادند. در این نامه که حتی به امضای برخی افراد صاحب نفوذ سعودی در نهادهای سیاسی آمریکا رسیده، آمده است قدرت لابی سعودی نسبت به دوران حضور «باراک اوباما» در قدرت کاهش یافته است.

 

▼ اخبار
1ـ عربستان آماده پذیرش شکست در برابر ایران می‌شود
روزنامه «القدس العربی» در یادداشتی با عنوان «ریاض در حال کوتاه آمدن در برابر ایران است»، نوشت: عربستان به دو مسئله اطمینان داشت؛ نخست اینکه این کشور تسلیحاتی پیشرفته در اختیار دارد و این امر می‌تواند برتری نظامی آن را تضمین کند. دوم اینکه آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران حمله نظامی خواهد داشت! اما اوضاع اساساً متفاوت با برداشت‌های «محمدبن‌سلمان» پیش رفت؛ به گونه‌ای که ریاض خود را در شرایط بی‌سابقه‌ای دید. ظهور ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، به واقعیتی ژئوپلیتیک در خلیج‌فارس تبدیل شده است و اتخاذ هر تصمیم راهبردی در منطقه بدون در نظر گرفتن ایران امری دشوار به نظر می‌رسد. همچنین رویارویی تهران با برنامه‌ها و نقشه‌های آمریکا و انگلیس، عربستان سعودی را مجاب کرده است در سکوت، سیاست عقب‌نشینی در برابر ایران را آغاز کند. رسانه‌های سعودی دیگر سیاست حمله به ایران را اجرا نمی‌کنند؛ بلکه برای فراهم کردن مقدمات آغاز گفت‌وگو با مقامات ایران سیاست محتاطانه‌ای را در پیش گرفته‌اند.


2ـ استانداردهای FATF درباره پولشویی در آمریکا رعایت نمی‌شود
با وجود اینکه حامیان اجرای کامل برنامه FATF مدعی رعایت الزامات این نهاد بین‌الدولی در سراسر کشورهای دنیا هستند؛ اما اعتراف مقامات آمریکایی نشان می‌دهد این کشور ضعف‌های جدی در رعایت استانداردهای FATF درباره پولشویی دارد. در جلسه‌ سنای آمریکا که با موضوع تأمین مالی غیرقانونی و شرکت‌های پوششی در تاریخ 31 اردیبهشت ‌ماه 98 برگزار شد، «دونتائونو» مدیر بخش جرایم مالی FBI با اشاره به نقاط ضعف آمریکا از منظر استانداردهای FATF و عدم شفافیت مالی این کشور گفت: «گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اخیراً نبود قانون شفافیت مالکیت را به عنوان نقطه ضعف عمده در اقدامات ایالات متحده علیه تأمین مالی غیرقانونی قلمداد کرده است. همکاران خارجی ما گام‌هایی را برای رسیدگی به این مسئله در قلمروی خود برداشته‌اند، در حالی که عدم شفافیت در آمریکا جنایت‌کاران را جذب می‌کند که از نظام مالی ما سوءاستفاده کنند.»


3ـ باید از تجربه لیست امید درس جدی بگیریم!
«محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید مجلس گفته است: در شیوه اداره فراکسیون امید مطالبی بیان می‌شود که بوی دیکتاتوری از آن به مشام می‌رسد. باید تأکید کنم اصلاحات جریان قائم به فرد نیست و ذات‌مان برنمی‌تابد تا یک نفر دست به عمامه‌اش بزند همه چشم بگویند. در فراکسیون امید، یک مکانیسم کارشناسی در سطح هیئت رئیسه، شورای مرکزی و مجمع وجود دارد که دوستان به آن عمل می‌کنند. همان دوستانی که عامل تصمیم سال ۹۲ شدند، امروز مدعی و طلبکارند. با این حال ما از روند اصلاح‌طلبی در مجلس دفاع می‌کنیم. راهبرد ما در انتخابات پیش رو ارائه یک لیست کاملاً اصلاح‌طلبانه است. دنبال لیست تأثیرگذار هستیم، اما ممکن است با توجه به شرایط به سمتی برویم که اقلیت تأثیرگذار باشیم؛ زیرا معتقدم ضربه‌ای که از لیست امید خوردیم، باید یک درس جدی برای جریان اصلاحات باشد.


4ـ جهان مدیون مقاومت است
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان به مناسبت سیزدهمین سالروز پیروزی مقاومت اسلامی لبنان در جنگ 33 روزه برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی در گفت‌وگو با وبگاه خبری «العهد» لبنان تأکید کرد: ملت لبنان و مقاومت اسلامی این حقیقت را به جهانیان ثابت کردند که شکست رژیم صهیونیستی ممکن است و این رژیم نمی‌تواند هر وقت بخواهد در منطقه جنگ راه بیندازد و خون ملت‌های منطقه را بریزد. ملت‌های منطقه و دنیا مدیون مقاومت ملت لبنان، مقاومت اسلامی و حزب‌الله هستند که در برابر استکبار رژیم صهیونیستی ایستادند و با تروریسم تکفیری داعش مقابله کرده و علیه این خطر تروریستی‌ـ تکفیری که بلایی برای دنیا بود، مقاومت کردند.


▼ اخبار کوتاه
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی نوشت: بسیاری از نظامیانی که جدیداً به یگان‌های ارتش صهیونیستی در نزدیکی مرز غزه معرفی شده‌اند، از بیماری‌های روحی همچون افسردگی رنج می‌برند و قادر به ادامه حضور در ارتش نیستند. این سربازان جدید متولد 2001 هستند؛ یعنی همان سالی که گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس شروع به شلیک موشک به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین کردند. بنابراین این نظامیان 18 سال است که با تنش‌های پی‌درپی با غزه مواجه هستند.
«احمد توکلی» در توئیتی به شایعه مربوط به جدال لفظی‌اش با آقای آملی‌لاریجانی در جلسه مجمع تشخیص واکنش نشان داد و نوشت: در جلسه چهارشنبه مجمع تشخیص، اختلاف نظری در نحوه اداره جلسه بین بنده و آقای رئیس پیش آمد که امری داخلی است. سایت دروغ‌پردازی به اقتضای ذاتش، اباطیلی بافته که ارزش پاسخ هم ندارد. این توضیح لازم بود تا سایت‌های آبرومند در این دروغ‌پردازی‌ها همراه نشوند.
«احمد الرمیحی» مدیر دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه قطر در توئیتی در واکنش به اظهارات «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات که مدعی نقش شرافتمندانه و شجاعانه کشورش در یمن شده بود، نوشت: نقش امارات در یمن، کثیف، تروریستی و مشابه نقشی است که در مصر و لیبی ایفا کرد. وی خطاب به قرقاش گفت: تاریخ برای افشای رد پای تروریستی شما در این کشورها کفایت می‌کند.
منابع خبری نیجریه‌ای اعلام کردند: شیخ‌ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه به ‌همراه همسرش از فرودگاه بین‌المللی آبوجا (پایتخت نیجریه) به‌منظور پیگیری روند درمان خود عازم دهلی‌نو، پایتخت هند شد. گفتنی است، هفته گذشته دادگاه عالی ایالت کادونای نیجریه مجوزی برای سفر شیخ زکزاکی و همسرش به هند برای پیگیری روند درمان صادر کرد.
«غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده برادر رئیس‌جمهور گفت: دادگاه بدوی رأی را صادر و در تجدید نظر در نوبت است تا رأی نهایی را صادر کند. وی همچنین درباره پرونده برادر معاون اول رئیس‌جمهور گفت: این پرونده در مرحله دادسراست و قرار شده روند رسیدگی به آن تسریع شود و به زودی در دادسرا تصمیم نهایی گرفته می‌شود.
«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد، اشغال کرانه باختری بازی با آتش است. وی در پاسخ به انتشار اخباری در زمینه احتمال سیطره رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری به عنوان هدیه انتخاباتی ترامپ به نتانیاهو تأکید کرد، هر قراری که به حقوق مشروع فلسطینیان تعدی کند، مردود است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات