صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 27 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ملت ایران در همین تحریم‌های ظالمانه، مظلوم واقع شده لکن ضعیف نیست، مقتدر است. به فضل الهی، ملت ایران با قوت و اقتدار، خودش را به همه‌ مقاصدی که ترسیم کرده خواهد رساند.(1398/4/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

انتقام از رسانه ملی!
رسانه‌های اصلاح‌طلب و طرفداران دولت پس از پخش سریال «گاندو» در یک برنامه بلندمدت می‌خواهند به هر بهانه‌ای انتقام‌گیری سختی از رسانه ملی داشته باشند. این جریان همیشه برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را که کمترین بوی نقد از آنها بدهد، مورد هجمه‌های سنگینی قرار می‌دهند. در حالی که جمع ساعاتی که آنتن رسانه ملی در اختیار دولت قرار داشته، در مقایسه با دقایقی که در اختیار منتقدان بود، تفاوت فاحش تقسیم آنتن به نفع دولت را نشان می‌داد؛ اما هر انتقادی با برخورد قهرآمیزشان مواجه می‌شود. انتقاد از عملکردها حتی پس از فاش شدن اشتباه و مخرب بودن آنها برای کشور و حتی پس از بازداشت و محاکمه عاملان هم گویا برای این جریان قابل تحمل نیست! در حالی که فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و رسانه‌های‌شان هر روز به بهانه‌های مختلف طیف مقابل خود و حتی نظام را آماج تهمت و دروغ‌پراکنی قرار می‌دهند و هر ساعت یک اتهام جدید را به ادبیات سیاسی خود علیه ارکان نظام و مخالفان و منتقدان خود وارد می‌کنند، از تمسخر کسانی که آنان را نقد می‌کنند گرفته تا به چالش کشیدن شورای نگهبان و قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران. آنها حتی در اصطلاح‌سازی و اسم‌گذاری نیز تبحر خاصی به خرج می‌دهند، از دولت پنهان گرفته تا دلواپسان و... ادعای تحمل مخالف را دارند، ولی با مخالفان خود به بدترین نحو رفتار می‌کنند!
حمله این جریان به رسانه ملی توقف ندارد و مترصد هستند تا کوچک‌ترین خطاها را به بزرگ‌ترین شکل ممکن مطرح کنند تا این رسانه دست به عصاتر در طرح واقعیات و خواست مردم حرکت کند.
اما تضعیف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بیش از هر چیز و هر کسی به ضرر جریان اصلاحات است؛ زیرا تاکنون استفاده‌های این جریان از ظرفیت موقعیت رسانه ملی چه در فرصت برای دفاع از ناکارآمدی‌های‌شان، چه تبلیغات نامزدهای‌شان و چه مناظراتی که ادعاهایی کذب در آن مطرح کردند و به واسطه آن توانستند رأی بیاورند، بیش از هر جریانی بوده است. ناگفته نماند هر رسانه‌ای طبیعتاً خطاهایی دارد، اما حملات اصلاح‌طلبان به جهت‌گیری‌ها، برنامه‌ها و سریال‌های انتقادی و هر کسی که خلاف آنها سخنی می‌گوید، نشان از ادعای پوچ آنان در پذیرش حرف مخالف دارد و این‌گونه رفتارها ناامیدی را برای مردم به ارمغان می‌آورد.


▼ گزارش روز

دفاع بدموقع!
«بدون دسترسی به مضمون رایزنی‌ها و محتوای گفت‌وگوها میان ایران و بریتانیا، نمی‌توان قضاوت کرد که چه بده بستان و چه معامله‌ای ممکن است برای آزادی نفت‌کش ایرانی انجام شده باشد، اما روشن است که مذاکره و رایزنی دیپلماتیک راه را برای آزادی این نفت‌کش هموار کرده است.» این نوشتار عجیب بخشی از یادداشت روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» به قلم «قاسم محبعلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات است!
نوشتاری که این پرسش را مطرح می‌کند که چرا برخی‌ها اصرار دارند هر موفقیتی را به مذاکره ربط دهند؟ در پس این اصرار چشم‌بسته که به هر بهانه با ربط و بی ربط تکرار می‌شود، چه اهدافی وجود دارد؟ آن هم در دورانی که نتیجه گفتمان مذاکره پیش روی ملت ایران قرار دارد و شرایط به گونه‌ای شده است که حتی چهره‌هایی، مانند «عباس عبدی» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به صراحت از ناکارآمدی سیاست مذاکره صرف سخن به میان آورده و می‌گوید: «‌بسیاری از افراد درک درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و سیاست واقع‌گرایانه ندارند و روابط بین‌الملل را به گفت‌وگو و صلح‌خواهی تقلیل می‌دهند، در حالی که روابط بین‌الملل در اصل متکی به قدرت است و بس.»
در روزهایی که نقش گفتمان مقاومت و دستاوردهای آن در مصاف با دشمنان ملت‌های منطقه کاملاً روشن است و ثمره موضع قدرتمندانه کشورمان دربرابر قدرت‌های جهانی کاملاً مشخص و واضح است، ماجرای اسقاط پهپاد آمریکایی و عقب‌نشینی ترامپ، ماجرای شکست خوردن توطئه شوم آمریکایی‌ها در عراق و سوریه و در نمونه آخر ماجرای راهزنی دریایی انگلیس و دست بالای جمهوری اسلامی ایران قابل رؤیت است و سخن گفتن از نقش مذاکره مصداق دفاع بدموقع و نابه‌جایی است که نه تنها کمکی به مقبولیت این گفتمان نخواهد کرد؛ بلکه زمینه را برای روشن‌تر شدن ناکارآمدی‌ بیش از پیش آن فراهم خواهد کرد.


▼ اخبار ویژه

تحریم‌های آمریکا برای ایرانی‌ها بی‌اهمیت است
شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی مدعی شد، دولت آمریکا تصاویر سری در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران در هفته آینده موشکی به فضا پرتاب می‌کند! در این گزارش آمده است: ایران ادعا می‌کند هدف از پرتاب این موشک قرار دادن یک ماهواره صلح‌آمیز در فضاست؛ اما به گفته چندین مقام آمریکایی این اقدام در راستای توسعه برنامه موشکی تهران انجام می‌شود.(!) در همین زمینه؛ «سدریک لیتون» سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و تحلیلگر مسائل نظامی سی‌ان‌ان گفته است: «ایرانی‌ها برنامه‌های موشکی خود را نه تنها راهی برای به دست آوردن فناوری می‌دانند، بلکه از آن به عنوان راهی عملی برای تقویت برخی جنبه‌های مختلف نظامی استفاده می‌کنند. آنها عملاً می‌خواهند بگویند هر مانعی سر راه ما قرار بدهید، مهم نیست... شما ما را تحریم خواهید کرد؛ اما تحریم‌ها کاملاً بی‌اهمیت هستند.»

رصد و پایش تولید محتوای رسانه‌های ضد انقلاب و بیگانه در چند هفته گذشته نشان می‌دهد، در پی توفیقات به دست آمده در حوزه دفاعی، این گروه از رسانه‌ها برای القای اینکه سپاه پاسداران به جای نظام تصمیم‌گیری می‌کند، به تکاپو افتاده‌اند! این رسانه‌ها همچنین در مطالب و یادداشت‌هایی عجیب مدعی شده‌اند، مدیریت مقابله با برجام و سیاست‌های آمریکایی‌ها در دست سپاه است و ظریف و دولت، مجبور به همراهی و حمایت از این اقدامات سپاه هستند! دروغ‌هایی که برای ایجاد اختلاف و فاصله انداختن میان نیروهای کشور و وحدت ملی، طراحی و تکرار می‌شوند.

 

▼ اخبار
1ـ با تبدیل چادر مشکی به چادر رنگی، نشاط را به جامعه برگردانیم!
روزنامه «سازندگی» در یادداشتی با عنوان «راهکار افزایش نشاط» به قلم «جهانبخش خانجانی» عضو حزب کارگزاران و سخنگوی وزارت کشور در دولت اصلاحات نوشت: «جامعه بانشاط به عنوان یکی از بسترهای ضروری برای رشد اجتماعی و تثبیت توسعه شناخته می‌شود. در این بین نشاط در جامعه مقوله‌ای است که باید برای تقویت، حفظ و ایجاد آن تلاش کرد... در بحث پوشش جامعه، ترویج چادرها و روسری‌ها و مقنعه‌ها با رنگ‌های روشن و متین به جای تیره و سیاه فعلی... می‌تواند در این مهم مؤثر باشد. علاوه بر اینکه لباس‌های شاد و متنوع به جای پوشش‌های یکنواخت و کدر که مردم و خصوصاً دانش‌آموزان را وادار به استفاده از آن می‌کنند، باید ترویج شود.» این فعال اصلاح‌طلب مدعی شده است، «باید با تبدیل چادر مشکی زنان به چادر رنگی، نشاط را به جامعه برگردانیم»! گفتنی است، در تابستان سال گذشته شهرداری اصلاح‌طلب تهران در اقدامی تأمل‌برانگیز از بنری با شعار «زنان، چهره شهر را تغییر می‌دهند» رونمایی کرد.


2ـ هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶!
«بهرام پارسایی» سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ خبر داد و گفت: یکی از مواردی که ما در این گزارش به آن رسیدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم، هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ است. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد. وی با بیان اینکه «خودروسازها ۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش‌فروش کردند، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ٢٥ هزارمیلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند»، افزود: «اینکه چرا تاکنون با آنها برخورد نشده جای سؤال دارد؛ اما به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که به راحتی می‌توانستند به جیب مردم دستبرد بزنند، همین به اصطلاح طراحی‌های کارشناسی نشده است که به خاطر آن به منافع کلان رسیدند.»


3ـ ملت ایران منتظر خبرهای بسیار خوبی در آینده نزدیک باشند
«سردار فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه اقتدار سپاه در منطقه تنگه هرمز افزایش داشته است، اظهار داشت: وضعیت سپاه در پاسداری از تنگه ‌هرمز با توجه به اتفاقات اخیر قوی‌تر و بااقتدارتر از گذشته شده و دنیا نیز به این موضوع اذعان دارد. وی خطاب به دشمنان ایران اسلامی، افزود: توصیه ما به دشمنان این است که حتی فکر و اندیشه توطئه و حمله علیه جمهوری اسلامی ایران را به مخیله خود راه ندهند که دچار پشیمانی سختی می‌شوند. سردار فدوی تأکید کرد: وضعیت سپاه در همه عرصه‌های دفاع از انقلاب اسلامی بسیار عالی و رو به ‌جلو است. جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه در همه زمینه‌هایی که مردم در آن دچار مشکل هستند ورود جدی خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: ملت ایران منتظر خبرهای بسیار خوبی در آینده نزدیک باشند.


4ـ اختلاف نظر آمریکایی‌ها بر سر توافق با طالبان
به گزارش «واشنگتن‌پست»، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده در تدارک برگزاری جلسه عالی تصمیم‌گیری در زمینه توافق نهایی با طالبان است، در حالی که منتقدان توافق آمریکا با طالبان در طیف جمهوریخواه سنا آن را به نوعی «تسلیم شدن» و «خیانت به حکومت افغانستان» ارزیابی می‌کنند. «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه آمریکا با انتشار توئیتی ضمن انتقاد شدید از توافق احتمالی کشورش با طالبان، آن را دستورالعمل فاجعه خوانده است. گفتنی است، یک مقام آگاه اعلام کرد، همزمان با پیروزی‌های نظامی طالبان (در افغانستان) که به آنها دست برتر سیاسی را داده، سران طالبان اعلام کرده‌اند هیچ چیزی کمتر از تشکیل دولت تحت تسلط طالبان، که امارات اسلامی را اداره کند، قبول نخواهند کرد.


▼ اخبار کوتاه
«سرلشکر محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه حرکت به سمت خودکفایی و ارتقای دانش و توان صنعت دفاعی در شرایط تحریم، ارزش و جایگاه اقدام ارزشمند نیروهای مسلح در این حوزه را نمایان می‌کند، گفت: این مسیر عزت‌بخش از ساخت تعدادی قطعه ساده آغاز شد و امروز در حال ورود به ساخت موتورهای هواپیماها و بالگردهای روز دنیا است و به فضل الهی در آستانه دستیابی به خودکفایی کامل در این سامانه‌های ارزشمند هستیم.
«مصطفی میرسلیم» از چهره‌های اصولگرا درباره راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تصریح کرد: باید به جای منحرف کردن اذهان عمومی به دلیل ضعف‌هایی که در شش سال گذشته داشته‌اند، صادقانه با مردم روبه‌رو شوند. به نظر من با صداقت بهتر می‌توانند مانع اضمحلال خود شوند تا با فرافکنی و پیش شرط گذاشتن برای شورای نگهبان.
فعالیت‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور سابق آمریکا آغاز شده و وی در حال حاضر حضور فعالی در پویش (کمپین) انتخاباتی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ دارد. اوباما افزون بر دیدار با بایدن، تاکنون چندین دیدار مستقیم در واشنگتن با اعضای اصلی کمپین انتخاباتی معاون اول دوران ریاست‌جمهوری خویش داشته است.
بررسی آمار‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، در یک دهه اخیر به دلیل وجود دو دوره تحریم، درآمد سرانه هر ایرانی از ۶۵۰۰ دلار در سال ۲۰۱۰ به ۵۸۲۰ دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده است؛ چرا که تولید ناخالص داخلی در این مدت تنها 4/0 درصد رشد داشته؛ اما میزان رشد جمعیت ۱۲ درصد بوده است.
«علیرضا رفیعی‌پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه انحصار در واردات نهاده‌ها باید برداشته شود، گفت: جالب است، یک نفر می‌تواند نهاده‌های مورد نیاز را وارد کند؛ اما تشکل‌هایی که در برخی مواقع چندین شرکت زیر مجموعه و هزاران نفر پرسنل دارند، نمی‌توانند وارد کنند؟
«محسن کوهکن» در برنامه «دست خط» از حمایت ناطق‌نوری برای شهردار شدن احمدی‌نژاد سخن گفت. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخشی از صحبت‌هایش گفت: اگر ایستادگی ناطق نبود، احمدی‌نژاد شهردار تهران نمی‌شد.

شماره 910 صبح صادق منتشر شد
در پرونده موضوعی این هفته می‌خوانید؛
نگاهی به پشتوانه عقلانی حجاب و رفتارشناسی مخالفان آن؛
حجاب ایرانی از اندیشکده‌های غربی سردرآورد!
همچنین در این شماره می‌خوانید؛
ماجرای پیام شفاهی فرمانده معظم کل قوا به دلیرمردان نیروی دریایی و هوافضای سپاه/ اعلام جنگ علیه ایران، اعلام جنگ علیه محور مقاومت است/ ننگ بحرین با آب خزر شسته نمی‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات