اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۸۱

هشدار نسبت به تکرار تجربه تلخ دولت اصلاحات در صنعت نفت

یک کارشناس صنعت نفت با‌اشاره به پیچیدگی فعالیت تولید نفت و گاز، دلایل عدم امکان جدا شدن این دو بخش از یکدیگر را تشریح کرد.
علیرضا دانشی در مخالفت با جدا شدن بخش گاز از نفت، تصریح کرد: اول اینکه باید دید روی اساسنامه شرکت ملی گاز، کار مطالعاتی صورت گرفته است یا خیر که قطعا کار مطالعاتی صورت نگرفته است. کار تولید از مخزن نیازمند یک سری متخصص است که شرکت ملی گاز قطعا یک متخصص فنی برای توسعه بالادست ندارد.
وی در پاسخ به این سؤال که وقتی شرکت بالادست به شرکت گاز منتقل می‌شود با تمام نیروهایش منتقل خواهد شد و مشکلی از بابت نیرو وجود ندارد، گفت: شرکت نفت مناطق مرکزی بخشی از کارش تقسیم شده است در مخازن نفتی. اگر مناطق مرکزی به شرکت گاز منتقل شود تکلیف مخازن نفتیش چه می‌شود؟ آیا مانند گذشته باز می‌گردد به مناطق نفتخیز جنوب؟ یا اینکه دوباره قرار است یک سازمان جدیدی ایجاد شود که مانند شرایط فعلی شرکت نفت مناطق مرکزی فعالیتش را ادامه دهد.
این کارشناس صنعت نفت ادامه داد: مخازن نفتی گره خورده است با مخازن گازی و این گونه نیست که این مخازن از هم جدا شده باشند. همین الان در برخی از مخازن نفتی گاز تزریق می‌کنیم. هرچند که الان به دلایلی مانند فشار‌هایی که از سوی برخی از بخش‌ها اعمال می‌شود تزریق گاز به مخازن نفتی برای صیانت از نفت این مخازن نسبت به گذشته کاهش یافته است و الان گاز به اندازه مناسب به این مخازن تزریق نمی‌شود. با این شرایط چگونه قرار است یک شرکت که هم وظیفه تولید گاز و هم وظیفه تولید نفت دارد را تفکیک کرد.
دانشی تصریح کرد: برخی از مخازن گازی ما دقیقا در مخازن نفتی قراردارند مانند مخزن اهواز، آغاجاری، مارون، بنابراین توسعه مخازن گازی این میادین باید در منطقه‌ای باشد که مخازن نفتی درآنجا وجود و توسعه داده شده‌اند؛ بنابراین تداخل فعالیت ایجاد می‌شود، با این موارد چه کار خواهند کرد؟
وی با‌اشاره به اینکه این کار بروکراسی را افزایش می‌دهد گفت: الان ما در تولید نفت با مشکلاتی مواجه هستیم که عمده آن باز می‌گردد به شرایط میادینی که تولیدکننده گاز هم هستند و این مخازن پرفشارند و نیاز به متخصصان خبره دارد، با این شرایط چگونه می‌توان تولید گاز و نفت را از هم جدا کرد.
این کارشناس صنعت نفت ادامه داد: برخی از مخازن گازی ما نیز دارای کلاهک گازی هستند با این مخازن چه کار می‌خواهند انجام دهند مانند رگ سفید، بی‌بی حکیمه، گچساران و ... که دارای کلاهک گازی بزرگ هستند.
دانشی افزود: قرار براین بود که برخی از تاسیسات واگذار شود و نه بخش بالادست. متاسفانه مجلس بدون آنکه نظرات کارشناسی را دریافت کند، کارش را انجام می‌دهد و پاسخگو هم نیست. حتی کمیسیون انرژی مجلس نظر ما را نسبت به این موضوع جویا نشد در حالی که شرکت مناطق نفتخیز شرکتی قدر در تولید نفت در ایران و خاورمیانه است.
وی ادامه داد: تفکیک بخش نفت و گاز از هم، هزینه‌ها را چندین برابر می‌کند این هزینه‌ها از کجا قرار است تامین شود؟
این کارشناس صنعت نفت خاطرنشان کرد: برخی ید طولایی در از هم پاشیدن صنعت نفت دارند که در دولت اصلاحات آمدند شرکت مناطق نفتخیز جنوب را به چندین بخش تقسیم کردند و فشار زیادی به بودجه کشور وارد آوردند و اکنون نیز می‌خواهند این کار را تکرار کنند.
دانشی ادامه داد: به نظرم برخی‌ها خانه بنشینند و کار نکنند و در عوض پول بگیرند منافعش به کشور خیلی بیشتر از آن است که بیایند و خراب کاری کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات