صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۹۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 2 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دولت در این دو سال باقیمانده، از حواشی و مسائل فرعی فاصله بگیرد و مسائل اصلی را در اولویت کاری خود قرار دهد.(1398/5/30)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

بازی خطرناک!

یکی از مختصات جریان مقاومت در مقطع کنونی تبدیل آن به یک شبکه به هم پیوسته و حساس در برابر تهدیدات پیش‌روست. یعنی اگر تهدیدی علیه بخشی از محور مقاومت عملیاتی شود، دیگر اضلاع آن درصدد عکس‌العمل برمی‌آیند؛ صحنه و میدان تحولات سوریه و مشارکت همه اضلاعی که نسبتی بین خود با محور مقاومت تعریف کرده‌اند، نشانه‌ای واضح از این واقعیت است که تفکر و جغرافیای مقاومت در منطقه از خصوصیاتی نظیر حساسیت به تهدید و ورزیدگی و هوشمندی در واکنش برخوردار است. پیشتر سیدحسن نصرالله با تشریح این راهبرد، بیان کرده بود حمله به ایران، اعلان جنگ علیه محور مقاومت است.
در هفته‌های گذشته رژیم صهیونیستی آن‌گونه که سران‌شان اعتراف کرده‌اند، پایگاه‌های حشدالشعبی عراق را مورد حمله پهپادی قرار داده‌اند و نتانیاهو به صراحت گفته است، ایران در عراق، یمن، سوریه و لبنان پایگاه نظامی احداث می‌کند و ما نیز در عراق و بسیاری دیگر از اماکن از جمله خاک سوریه، علیه آنها اقدام می‌کنیم! البته شواهد روشن دیگری نیز وجود دارد که تأیید می‌کند، بازیگر اصلی حمله به مقرهای نظامی عراق، آمریکاست.
پس از این حملات، حزب‌الله عراق در واکنش به حادثه اخیر پایگاه هوایی بلد این کشور تأکید کرد، در صورت تکرار حادثه مشابه اقدام عملی انجام خواهد داد؛ «نوری مالکی» رئیس ائتلاف دولت قانونی عراق نیز اعلام کرد، اگر رژیم صهیونیستی به هدف قرار دادن عراق ادامه دهد، این کشور به میدان جنگی تبدیل خواهد شد که بیش از یک کشور، از جمله ایران در آن شرکت خواهند کرد.
در این میان، ظاهراً رژیم صهیونیستی قصد ندارد از حوادث و تاریخ عبرت بگیرد؛ حماقت آنها در حدی است که حتی حاضر نیستند از خود بپرسند، آغاز کدام جنگ و ورود به کدامین معرکه برای آنها دستاورد و موفقیت داشته است. آیا می‌توان تصور کرد که رژیم صهیونیستی و آمریکا از سرزمین عراق و امنیت این کشور که برای همه اضلاع مقاومت و به خصوص جمهوری اسلامی ایران اهمیت راهبردی دارد، جان سالم به در ببرد و تاوان جنایت‌هایش را نپردازد؟ واقعیت آن است که در محور مقاومت منطقه‌ای، با وجود تفاوت‌های جغرافیایی و برخی نقاط متمایز سیاسی، یک روح دمیده شده و تحولات این جریان از یک معنای راهبردی تبعیت می‌کند. با این اوصاف رژیم صهیونیستی اگر بخواهد به این گونه جنایت‌هایش ادامه دهد، قطعاً باید منتظر پاسخ کوبنده مقاومت باشد که تل‌آویو و حیفا را ناامن خواهد کرد.

 

▼ گزارش روز

نقش جدید رئیس فراکسیون امید!

اصلاح‌طلبان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر این شرایط تا انتخابات امتداد داشته باشد، با اختلافی معنادار بازنده انتخابات خواهند بود؛ چرا که افکار عمومی از عملکرد دولت مورد حمایت آنها ناراضی‌اند و نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و شورا‌های یکدست اصلاح‌طلب در کلان شهرها به هیچ عنوان نتوانسته‌اند خواسته‌های مردم را برآورده کنند! آنها به شدت نگران پیامد شکست در اسفند ماه هستند؛ چنانکه «ابراهیم اصغرزاده» می‌گوید: «وقتی دولت، ناکارآمد باشد و مردم در خیابان آن را لعنت کنند، هر چقدر هم ما در رسانه‌های اصلاح‌طلب عکس روحانی را در ماه ببینیم، توده‌های مردم باور نخواهند کرد و اگر با طناب یک دولت ضعیف به سمت صندوق رأی برویم و مردم را تشویق کنیم پای صندوق بیایند، چه بیایند و لیست‌مان شکست بخورد و چه نیایند، در هر دو حال فاتحه اصلاح‌طلبی خوانده شده است؛ آن هم با صندوق رأی! اینکه اصلاح‌طلبان با صندوق رأی زمین‌گیر شوند، فاجعه است.» از این رو تصمیم‌سازان اصلاحات، چاره را در نمایش اختلافات درونی یافته‌اند! موضوعی که «چهره کم‌حرف» این جریان به صراحت از آن سخن گفته و اعلام می‌کند: «امروز همان دوستانی که عامل تصمیم سال ۱۳۹۲ (اجبار عارف به انصراف به نفع روحانی) بودند طلبکار شده‌اند. راهبرد ما در انتخابات پیش‌رو، ارائه یک لیست «کاملاً اصلاح‌طلبانه» است. دنبال لیست تأثیرگذار هستیم؛ اما ممکن است با توجه به شرایط به سمتی برویم که اقلیت تأثیرگذار باشیم؛ زیرا معتقدم ضربه‌ای که از لیست امید خوردیم باید یک درس جدی برای جریان اصلاحات باشد.» جملاتی که دلیل ناکارآمدی‌ها را نه اصلاح‌طلبان که ائتلاف‌ معرفی می‌کند! و انگشت اتهام را به جای «جریان اصلاحات» به سوی افرادی نشانه می‌‌رود که به واسطه پیروزی اصلاح‌طلبان به دولت، مجلس و شوراهای شهر راه یافتند! اما نکته جالب این است که پس از عارف، حجاریان وارد این بازی شد و بگوید: «ما اگر صد نماینده به مجلس بفرستیم؛ ولی لیدر نداشته باشند، به هر طرفی می‌لغزند و هزینه ایجاد می‌کنند. «فراکسیون امید» به چنین وضعیتی دچار شد.» تا مشخص شود نقش عارف در این بازی نه لیدر، سخنگو یا سر لیست، بلکه یک بازنده است!

 

▼ اخبار ویژه

دردسری بزرگ برای رژیم صهیونیستی

پایگاه خبری «آویا پروم» که اخبار صنایع دفاعی و تسلیحاتی را منتشر می‌کند، با انعکاس خبر ساخت سامانه پدافند موشکی باور ۳۷۳ در ایران، توان و قدرت آن را تشریح کرد و نوشت: این سامانه می‌تواند اهداف متخاصم هوایی را در ارتفاع بالا مورد حمله قرار دهد و برد مؤثر این سامانه به ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد. این رسانه روسی اضافه کرد: «این سامانه در آینده دردسری بزرگ برای اسرائیل خواهد بود؛ چرا که ایران رسماً کار طراحی و تولید آن را به پایان رسانده است و گمان می‌رود سوریه از مشتریان آن است، در این صورت این کشور به آسانی مانع حملات هواپیماهای جنگی اسرائیل در خاک خود می‌شود.»

پیشنهاد تأمل‌برانگیز برای مذاکره با آمریکا!

«الیاس حضرتی» عضو فراکسیون امید مجلس به تازگی در گفت‌وگویی پیشنهاد داده است یک تیم 100 نفره برای مذاکره با آمریکا و اروپایی‌‌ها تشکیل شود! وی گفته است، این گروه در سفر به آمریکا و اروپا با نمایندگان، شخصیت‌های برجسته، روزنامه‌نگاران، احزاب، شخصیت‌های روشنفکر، صاحبان صنایع و کارخانجات آمریکا، گفت‌وگوهایی داشته باشند. شورای عالی امنیت ملی به وی تذکر داده است این پیشنهاد خلاف مصوبه این شورا مبنی بر منع مذاکره با آمریکاست. حضرتی نسبت به این تذکر واکنش نشان داده و آن را مغایر با آزادی بیان دانسته است!

 

▼ اخبار

1ـ تلافی چین علیه اقدامات غلط آمریکا

«ژائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد، در صورتی که واشنگتن اقدامات غلط خود را تصحیح نکند،‌ پکن آماده تلافی است. وی افزود: چین از اول سپتامبر و 15 دسامبر به ترتیب تعرفه‌های 5 درصدی و 10 درصدی بر 75 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی اعمال خواهد کرد. لیست کالاهایی که چین قصد دارد بر روی آنها تعرفه اعمال کند، شامل محصولات کشاورزی، نفت خام، هواپیماهای کوچک و خودرو می‌شود. در مقابل رئیس‌جمهور آمریکا از کسری تجاری این کشور در روابط با چین و اتحادیه اروپا گلایه دارد و مدعی است، پکن از طریق دستکاری ارزش پول و سرقت اطلاعات شرکت‌های آمریکایی، میزان صادرات خود به آمریکا را افزایش می‌دهد. وی از شرکت‌های آمریکایی در چین خواسته است تا به خاک خود برگردند. گفتنی است، در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا که در سال ۲۰۱۷ تدوین شد، برای اولین بار چین در کنار روسیه به منزله یک رقیب راهبردی برای ایالات متحده توصیف شده است.

2ـ فرافکنی به جای پاسخگویی در هفته دولت!

روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» همزمان با آغاز هفته دولت، در یادداشتی با عنوان «روحانی و سابقه کارشکنی‌ها» به قلم «نجف‌قلی حبیبی» نوشت: «در دولت اول آقای روحانی تمهیدات و رویکردهای خوبی در زمینه کنترل نقدینگی و تورم به عمل آمد و کارها داشت پیش می‌رفت. متأسفانه تحت فشار همین کسانی که امروز می‌گویند دولت آقای روحانی از بیشترین اختیارات برخوردار است، فضا تغییر کرد و از آن کنترل خارج شد. کسانی که دنبال سوداندوزی برای خود بودند، از باز شدن فضا بیشترین سوءاستفاده را کردند و دیدیم که چه بلایی بر سر دلار، سکه و مسکن آوردند. بر اثر این سوءاستفاده‌هاست که امروز بسیاری از مردم برای تأمین مسکن اجاره‌ای هم دچار مشکل هستند.» پس از شش سال از عمر دولت اعتدال، فرافکنی درباره ناکارآمدی دولت و مقصر دانستن منتقدان و نیروهای خارج از آن به نظر ساده‌ترین راهی است که حامیان آن پیدا کرده‌اند!

3ـ برای دفاع از خود به کسی وابسته نمی‌شویم

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سرنگونی پهپاد آمریکایی که وارد حریم هوایی ایران شده بود، تصریح کرد: پهپاد پیشرفته آمریکایی را با سلاح ایرانی زدیم؛ برای اینکه بدانند ما برای دفاع از خود به کسی وابسته نمی‌شویم. «محمدجواد ظریف» همچنین تأکید کرد: کشورهایی در منطقه داریم که چندین برابر ما برای تسلیحات هزینه می‌کنند، چندین برابر ما برای خرید سلاح‌های پیشرفته سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما همه آنها می‌دانند که این سلاح‌ها در روز مبادا به هیچ کارشان نمی‌آید؛ خود غربی‌ها هم این را می‌دانند. وی افزود: وقتی غربی‌ها با ما در مورد سلاح‌های ایران صحبت می‌کنند، به آنها می‌گوییم که چرا درباره سلاح‌های دیگر کشورها در منطقه صحبت نمی‌کنید. آنها می‌گویند به خاطر اینکه آنها حتی نمی‌توانند از این سلاح‌هایی که خریداری کرده‌اند استفاده کنند، ولی شما دارید سلاح‌های مورد نیازتان را خودتان می‌سازید.

4ـ جزئیات بسته پیشنهادی فرانسه به ایران

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «بسته پیشنهادی فرانسه» نوشت: «بعد از ناکام ماندن طرح «فریز در برابر فریز» که در خلال گفت‌وگوهای اخیر مقامات ایرانی و فرانسوی مطرح شد، این‌بار پاریس گزینه دیگری (مذاکره با ایران) را روی میز گذاشته است؛ ایده کمک مالی فرانسه به تهران مشروط به فراهم شدن مقدمات گفت‌وگو پیرامون سه موضوع چالش‌برانگیز که به روایت روزنامه «دولت» عبارت است از: «بند غروب» برجام که محدوده زمانی 10 ساله توافق هسته‌ای را مشخص کرده است، فعالیت‌های موشکی کشورمان و مسائل منطقه غرب آسیا. پاریس همچنین خواستار آن شده که تهران در صورت پذیرفتن این پیشنهاد در زمینه اجرای برجام خویشتن‌داری کرده و شرایط تعهدات برجامی‌اش را به نقطه آغاز بازگرداند.

 

▼ اخبار کوتاه

اوپک در ماه جولای سال 2019 تنها 30 درصد نفت مورد نیاز بازار را تأمین کرد؛ در حالی که طی یک دهه گذشته سهم اوپک از بازار بالای 34 درصد بوده و در سال 2012 به 35 درصد رسیده بود. با وجود آنکه اوپک عرضه نفت خود به بازار جهانی را کاهش داده، شاهد آن هستیم که قیمت نفت از 75 دلار در هر بشکه در ماه آوریل به زیر 60 دلار رسیده است که دلایل آن کاهش رشد اقتصاد جهانی و نگرانی‌ها نسبت به عواقب جنگ تجاری چین و آمریکا و خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست.

بر اساس آخرین آمار از وضعیت فعالیت بنگاه‌های مشکل‌دار، ۱۳۰ هزار و ۴۰۰ کارگر در کل کشور حقوق معوق دارند که این کارگران در ۱۱۹۳ بنگاه کشور مشغول به کار هستند. بررسی آمار به تفکیک هر استان نیز نشان می‌دهد، که بنگاه‌های اقتصادی استان تهران با حقوق معوق ۱۷ هزار و ۲۷۱ کارگر در صدر قرار دارند.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با شبکه صهیونیستی «کان» اعلام کرد: فرانسه دیگر امیدی به معامله قرن دونالد ترامپ ندارد. نمی‌توان توافقی را به طرف‌هایی تحمیل کرد که خواهان مذاکره نیستند. مکرون افزود: هم‌اکنون به دنبال راه‌حل‌های دیگری برای حل این مسئله هستیم.

«محمدرضا عارف» با انتقاد به استفاده نکردن از جوانان در دولت گفت: «به نظرم ناکارآمدی‌ها، سیاست‌گذاری‌های غلط و فساد، بسیار بیشتر از تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و زندگی مردم اثر سوء داشته است. ناکارآمدی و فساد زمینه اثرگذاری تحریم‌ها در نظام مدیریت اقتصادی کشور را فراهم کرد.»

«عمر ایوب خان» وزیر نفت و نیروی پاکستان در دیدار با «مهدی هنردوست» سفیر ایران در اسلام‌آباد گفت: پاکستان به دنبال افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی با ایران است؛ چرا که ظرفیت زیادی برای همکاری بین دو کشور در حوزه انرژی وجود دارد و این مسیر می‌تواند به نفع هر دو کشور باشد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در نشست شورای امنیت این کشور به وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و دیگر ارگان‌های مرتبط دستور داد سطح تهدیدات ناشی از آزمایش موشک جدید کروز در آمریکا ارزیابی شده و اقدامات کاملی برای پاسخ‌گویی متقارن به آن انجام شود.

مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم مرداد ماه سال جاری را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد، نرخ تورم ۱۲ ماهه به 42/2 درصد افزایش یافته و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با کاهشی 6/4 درصدی به 41/6 درصد رسیده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات