صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۹۸

از فرافکنی تا بسته پیشنهادی

1ـ تلافی چین علیه اقدامات غلط آمریکا

«ژائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد، در صورتی که واشنگتن اقدامات غلط خود را تصحیح نکند،‌ پکن آماده تلافی است. وی افزود: چین از اول سپتامبر و 15 دسامبر به ترتیب تعرفه‌های 5 درصدی و 10 درصدی بر 75 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی اعمال خواهد کرد. لیست کالاهایی که چین قصد دارد بر روی آنها تعرفه اعمال کند، شامل محصولات کشاورزی، نفت خام، هواپیماهای کوچک و خودرو می‌شود. در مقابل رئیس‌جمهور آمریکا از کسری تجاری این کشور در روابط با چین و اتحادیه اروپا گلایه دارد و مدعی است، پکن از طریق دستکاری ارزش پول و سرقت اطلاعات شرکت‌های آمریکایی، میزان صادرات خود به آمریکا را افزایش می‌دهد. وی از شرکت‌های آمریکایی در چین خواسته است تا به خاک خود برگردند. گفتنی است، در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا که در سال ۲۰۱۷ تدوین شد، برای اولین بار چین در کنار روسیه به منزله یک رقیب راهبردی برای ایالات متحده توصیف شده است.

2ـ فرافکنی به جای پاسخگویی در هفته دولت!

روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» همزمان با آغاز هفته دولت، در یادداشتی با عنوان «روحانی و سابقه کارشکنی‌ها» به قلم «نجف‌قلی حبیبی» نوشت: «در دولت اول آقای روحانی تمهیدات و رویکردهای خوبی در زمینه کنترل نقدینگی و تورم به عمل آمد و کارها داشت پیش می‌رفت. متأسفانه تحت فشار همین کسانی که امروز می‌گویند دولت آقای روحانی از بیشترین اختیارات برخوردار است، فضا تغییر کرد و از آن کنترل خارج شد. کسانی که دنبال سوداندوزی برای خود بودند، از باز شدن فضا بیشترین سوءاستفاده را کردند و دیدیم که چه بلایی بر سر دلار، سکه و مسکن آوردند. بر اثر این سوءاستفاده‌هاست که امروز بسیاری از مردم برای تأمین مسکن اجاره‌ای هم دچار مشکل هستند.» پس از شش سال از عمر دولت اعتدال، فرافکنی درباره ناکارآمدی دولت و مقصر دانستن منتقدان و نیروهای خارج از آن به نظر ساده‌ترین راهی است که حامیان آن پیدا کرده‌اند!

3ـ برای دفاع از خود به کسی وابسته نمی‌شویم

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سرنگونی پهپاد آمریکایی که وارد حریم هوایی ایران شده بود، تصریح کرد: پهپاد پیشرفته آمریکایی را با سلاح ایرانی زدیم؛ برای اینکه بدانند ما برای دفاع از خود به کسی وابسته نمی‌شویم. «محمدجواد ظریف» همچنین تأکید کرد: کشورهایی در منطقه داریم که چندین برابر ما برای تسلیحات هزینه می‌کنند، چندین برابر ما برای خرید سلاح‌های پیشرفته سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما همه آنها می‌دانند که این سلاح‌ها در روز مبادا به هیچ کارشان نمی‌آید؛ خود غربی‌ها هم این را می‌دانند. وی افزود: وقتی غربی‌ها با ما در مورد سلاح‌های ایران صحبت می‌کنند، به آنها می‌گوییم که چرا درباره سلاح‌های دیگر کشورها در منطقه صحبت نمی‌کنید. آنها می‌گویند به خاطر اینکه آنها حتی نمی‌توانند از این سلاح‌هایی که خریداری کرده‌اند استفاده کنند، ولی شما دارید سلاح‌های مورد نیازتان را خودتان می‌سازید.

4ـ جزئیات بسته پیشنهادی فرانسه به ایران

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «بسته پیشنهادی فرانسه» نوشت: «بعد از ناکام ماندن طرح «فریز در برابر فریز» که در خلال گفت‌وگوهای اخیر مقامات ایرانی و فرانسوی مطرح شد، این‌بار پاریس گزینه دیگری (مذاکره با ایران) را روی میز گذاشته است؛ ایده کمک مالی فرانسه به تهران مشروط به فراهم شدن مقدمات گفت‌وگو پیرامون سه موضوع چالش‌برانگیز که به روایت روزنامه «دولت» عبارت است از: «بند غروب» برجام که محدوده زمانی 10 ساله توافق هسته‌ای را مشخص کرده است، فعالیت‌های موشکی کشورمان و مسائل منطقه غرب آسیا. پاریس همچنین خواستار آن شده که تهران در صورت پذیرفتن این پیشنهاد در زمینه اجرای برجام خویشتن‌داری کرده و شرایط تعهدات برجامی‌اش را به نقطه آغاز بازگرداند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات