صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 3 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تولیدکنندگان، رزمندگان جنگ اقتصادی با دشمنان هستند و باید با این چشم به آنها نگاه کرد. این نگاه ویژه، رکن اصلی در اقتصاد مقاومتی است.(1398/5/30)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مردود مبارزه با فساد نباشیم!

از بزرگترین درس‌ها و عبرت‌های تاریخی جوامع و حکومت‌های بشری فارغ از ایدئولوژی، جهان‌بینی و چگونگی شکل آنها، ضرورت مبارزه و مقابله جدی با فساد بوده است؛ چرا که آزمایشگاه تاریخ آئینه‌سان سرنوشت محتوم و غمبار حکومت‌ها و حاکمان آلوده به فساد را در منظر دیده‌های عبرت بین قرارداده است و آن، سایش مشروعیت و افول مقبولیت نظام سیاسی در اثر فساد و نبود اراده برای مبارزه و ریشه‌کنی آن بوده است. فرقی نمی‌کند آن نظام سیاسی دینی باشد یا لائیک و سکولار، الهی باشد یا مردمی؛ سرنوشت جوامع یاغی و حاکمان طاغی و باغی چیزی جزء شکست و مذلت نبوده است. از این منظر، عزمی که امروز در مسئولان و مردم و رسانه‌ها برای مقابله با اژدهای هفت سر فساد در جامعه ایجاد شده، مقدس است و به شدت نیازمند همراهی و تقویت همگان می‌باشد. مسلماً، کسانی که در وسط میدان عملیات علیه فساد و شبکه پیچیده و هزار لایه آن هستند، به تزریق روحیه تا رسیدن به نتیجه بیشتر محتاجند. جراحی این دمل چرکین تحمیلی به نظام اسلامی که اساساً با هدف مبارزه با فساد سیستماتیک رژیم استبدادی گذشته به وجود آمده و فرسنگ‌ها از حیث هویتی با آن بیگانه و بلکه خود ماهیتاً فسادستیز است، امروز اولویت کشور و خواسته مشترک همه افراد و جریان‌های سیاسی چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصولگراست؛ زیرا فساد همان رخنه و سوراخی است که اگر دیده نشود، ترمیم و اصلاح نگردد و با ایجادکننده آن مقابله جدی نشود، می‌تواند کشتی حکومت و اجتماع را با خطر غرق شدن مواجه سازد. با این نگاه، در انتخابات پیش‌رو نیز از مهم‌ترین معیارهای انتخاب مردم، دیدگاه و برنامه کاندیداها برای مقابله و مبارزه بی‌امان با فساد در انواع و اقسام آن خواهد بود. این موضوع از آن دست موضوعاتی است که می‌تواند وحدت و انسجام ملی ایجاد کند و همراهی و همگامی همه آحاد مردم، احزاب، رسانه‌ها، همه نهادها و قوای کشوری و لشکری را می‌طلبد. اگر ضعف در قوانین هست، باید مجلس با فوریت در صدد استحکام مسیر مبارزه آغاز شده باشد؛ اگر رخنه‌ها و نفوذگاه‌هایی در بزرگترین قوه اجرائیه کشور وجود دارد که دارد، به فوریت شناسایی و مسدود و پیشگیری شود و در نهایت، اگر به مرحله برخورد رسید، دستگاه قضایی کشور قاطعانه و عادلانه برخورد نماید. امروز مردم به عملکرد مسئولان در این موضوع نمره می‌دهند مراقب باشیم مردود نشویم.

 

▼ گزارش روز

اولین شکار!

«پدافند هوایی تمام ایرانی باور 373» رونمایی شد، رونمایی از این سامانه فوق پیشرفته که می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را شناسایی و ۶۰ هدف را ردگیری و با ۶ هدف به طور همزمان درگیر شود، اگرچه برای ما ایرانیان مایه افتخار و البته امری طبیعی و مطابق با انتظار است، اما دشمنان ملت ایران را سخت بر آشفته می‌کند! آنها که تمام توان خود را برای متوقف ساختن کشورمان به کار گرفته‌اند و از هیچ تحریم و تهدید صرف نظر نمی‌کنند، حالا در عمل شاهدند، ایران به جای عقب‌نشینی و پذیرش خواست‌های آنان حرکت مضاعف در مسیر پیشرفت در حال حرکت است. قبل از جمهوری اسلامی، فقط آمریکا، روسیه و چین توان ساخت مجموعه کامل پدافند موشکی دوربرد شامل رادارها، لانچر، موشک و مرکز فرماندهی را داشته‌اند و حتی کشورهای اروپایی هم در این زمینه موفق نبوده‌اند و پر واضح است که برای آمریکایی‌ها قبول این مسئله سخت است که پس از چهار دهه تلاش‌شان برای محدودسازی تهران، ایران اسلامی چهارمین کشوری باشد که توانایی ساخت پدافندی را داشته باشد که می‌تواند با اهدافی در فاصله ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع ۲۷ کیلومتری از سطح زمین درگیر شود. آنها که از هیچ تلاشی برای جلوگیری از فروش سامانه پدافند هوایی اس300 به ایران فروگذار نکرده بودند حالا مشخص است که رونمایی ایران از سامانه باور 373 که به مراتب از اس300 پیشرفته تر است چقدر برای سران کاخ سفید سخت و تلخ است! تا اولین شکار «باور 373» آرزوها و خیال خام دشمنان ایران برای متوقف کردن ایران باشد.
اما سر این پیش‌رفت‌ها علی‌رغم خواست و سنگ‌اندازی دشمنان ملت ایران چیست؟ پاسخ مشخص است، قطع امید از بیرون مرزها و تکیه بر توان داخلی کشور! باور جوانان ایران و اعتماد به متخصصان کشور، راهی که اگر تبدیل به الگوی مدیریت کشور شود می‌تواند ایران را در تمامی عرصه‌ها با وجود همه دشمنی‌ها و کارشکنی‌ها به پیش ببرد.

 

▼ اخبار ویژه

انتشار جزئیاتی از جانشین ابوبکر بغداد

سایت «بغداد الیوم» اطلاعات و جزئیاتی را از «عبدالله قرداش»، افسر سابق اطلاعات صدام که بر اساس گزارشات روزنامه تایمز انگلیس ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش او را به عنوان جانشین خود تعیین کرده است، منتشر کرد. صادق الحسینی، رئیس کمیته امنیتی در شورای دیالی گفت: این کمیته اطلاعات زیادی درباره قرداش و اینکه چگونه عضو داعش شده، در اختیار دارد. قرداش پست‌های زیادی در طول پنج سال گذشته در داعش بر عهده داشته است تا اینکه به یکی از مهم‌ترین معاونان نظامی ابوبکر بغدادی تبدیل شد. مأموریت اصلی این افسر اطلاعات سابق صدام ممانعت از دودستگی و ازهم‌فروپاشی داعش است. مأموریت دوم قرداش همچنین از بین بردن اختلافات میان این گروه به ویژه میان فرماندهان عرب و خارجی داعش است.

روایت خبرنگار آمریکایی از ماجرای هاله نور!

«مایک ایوانس» روزنامه‌نگار آمریکایی طرفدار رژیم صهیونیستی با نگارش مطلبی در روزنامه «جروزالم پست» اسرائیل، خاطره‌ای از مصاحبه خود با احمدی‌نژاد (در نیویورک) در دوران ریاست‌جمهوری او نقل کرده و نوشته است: «احمدی‌نژاد به من گفت: در جریان سخنرانی در سازمان ملل نوری به مدت ۲۸ دقیقه او را در حصار خود گرفته بود و هیچ یک از حاضران در سالن حتی پلک نمی‌زدند. او همچنین به من گفت: دلیل اینکه ایرانی‌ها ۶۲ سال عمر می‌کنند و صهیونیست‌ها ۸۲ سال به خاطر این است که اسرائیل موش‌هایی آلوده به سم را به مزارع ما می‌فرستد تا محصولات کشاورزی ایرانیان را مسموم کنند. من گفتم آیا شوخی می‌کنید؟ گفت: به هیچ وجه. اگر پروتکل‌های بزرگان صهیونیست را بخوانید خودتان می‌فهمید.»

 

▼ اخبار

1ـ سازوکار مالی ایران و عراق درگیر بوروکراسی اداری

سیدحمید حسینی دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به توافق انجام ‌گرفته میان بانک مرکزی دو کشور ایران و عراق و وزارت خارجه، در خصوص سازوکار مالی برای پرداخت پول حاصل از صادرات گاز و برق ایران به عراق اظهار کرد: در توافق انجام‌ گرفته مقرر شد تا پول حاصل از صادرات گاز و برق ایران به عراق در یک حساب بانکی در بانک TBI عراق متمرکز شده و با استفاده از این حساب، اقلام مورد نیاز کشور خریداری شود ولی متأسفانه در عمل و در اجرا، این سازوکار دچار مشکل شد و علاوه بر کارشکنی‌هایی که وجود داشته، درگیر بوروکراسی اداری شده است. حسینی در مورد میزان پولی که به‌ازای صادرات گاز و برق کشورمان در حساب TBI عراق قرار دارد گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود 4 تا 5 میلیارد دلار پولی که بخشی از آن پول صادرات برق و گاز کشورمان به عراق است و بخشی دیگر، مبالغی از مطالبات قبلی ایران در عراق را شامل می‌شود در این حساب قرار بگیرد که این رقم حدوداً معادل هزینه ارزی یک‌سوم نیازهای کشور برای تأمین کالاهای اساسی است.

2ـ مذاکره و سازش هیچ مسئله‌ای را حل نمی‌کند

«سردار سلامی» در همایش اساتید بسیجی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه آنچه که امروز به ما ثبات بخشیده دل‌های مستحکم است، گفت: ما امروز می‌دانیم امید بستن به دشمنان برای حل مسائل ما ساده‌اندیشی است و فقط باید به خدا تکیه کنیم، زیرا دشمن هرگز در مذاکره به خواسته‌های ما تن نمی‌دهد. فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: وقتی از منطق مقاومت به مذاکره روی آورید نشانه ضعف است و وقتی دشمن ما را در موضع ضعف ببینید فشار‌ها را بیشتر می‌کند، پس نسخه مذاکره و سازش اصلأ راه ‌حل مشکلات ما نیست و هیچ مسئله‌ای از ما را حل نمی‌کند. وی افزود: وقتی ما ایستادگی می‌کنیم که بدانیم راه حل مسائل ما مقاومت است مقاومتی که به معنای ایستادن و پذیرش فشار نیست بلکه به معنای حرکت به سمت رونق تولید، محرومیت‌زدایی، تلاش شبانه‌روزی و بسیج تمام ظرفیت‌ها و منابع و... است.

3ـ کشاورزی در 50 هزار هکتار «میدان مین»

«محمدجواد صالحی‌نژاد» مدیرعامل «مؤسسه جهاد نصر» گفت: 295 هزار هکتار از اراضی طرح 550 هزار هکتاری برای طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام طبق فرمان مقام معظم رهبری سال گذشته به مرحله بهره‌برداری رسید و این امر باعث شد با وجود خشکسالی‌ها و سیلی که در کشور داشتیم شاهد افزایش عملکرد در تولیدات کشاورزی باشیم. وی افزود: در فاز یک این طرح همچنین 50 هزار هکتار از اراضی که در جنگ تحمیلی در شهرهای دشت عباس، فکه، آبادان و اهواز که در دوران دفاع مقدس مین‌گذاری شده بود، پاک سازی صورت گرفت و به زیر کشت محصولات کشاورزی رفت. گفتنی است با اجرای فاز دو این طرح نیز 2/5 میلیون به تولیدات کشاورزی کشور اضافه می‌شود و برای 300 هزار نفر کارآفرینی و 16 هزار میلیارد تومان درآمدزایی انجام می‌شود.

4ـ اعطای کمک‌های «بلاعوض رانتی» به افراد خاص

کوچکی‌نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بر این است که ۳۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید و بهداشت اختصاص داده شود که بخشی از این موارد اختصاص داده شده که متأسفانه در این اختصاص‌ها رانت‌های وجود داشته است و هر فرد و گروهی توانسته کانالی را در «سازمان هدفمندی یارانه‌ها» و «سازمان برنامه» پیدا کند، توانسته کمک‌های بلاعوض کلانی به میزان ۱۰ و ۱۵ میلیارد تومان دریافت کند. در این کمک‌های بلاعوضی که انجام شده فساد‌هایی وجود دارد که باید قوه ‌قضائیه پیگیر این موضوعات حتماً باشد.

 

▼ اخبار کوتاه

سیدجواد حسینی‌کیا عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بیش از 90 درصد چادر مشکی موجود در کشور وارداتی است حال آنکه می‌توان با راه‌اندازی کارخانه‌‌هایی در داخل، علاوه بر تأمین چادر مشکی مورد نیاز، اشتغالزایی نیز ایجاد کرد. وی افزود: باید مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفت تا خطوط تولید چادر مشکی در کشور فعال شود، به نظر می‌رسد دولت نسبت به این ظرفیت بی‌تفاوت بوده و اقدام کارآمدی برای رونق تولید چادر مشکی در داخل انجام نمی‌دهد.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با بسیج اصناف گفت: با توجه به ظرفیت بسیار بالای بسیج و تجربه مؤثر حضور بسیج در عرصه‌های مختلف، ما در مکاتبه با بسیج اصناف، درخواست کردیم که بسیج اصناف در موضوع نظارت بر بازار ورود کرده و از توان خود برای نظارت استفاده کند که خوشبختانه آنها نیز بدون منت اعلام آمادگی کردند و از این ظرفیت برای کنترل هرچه بیشتر بازار استفاده خواهیم کرد.

خبرگزاری سانای سوریه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور با چندین هدف متخاصم در حریم هوایی دمشق مقابله و اکثر آنها را سرنگون کرد. منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در دمشق خبر داده و برخی خبرنگاران نیز هدف قرار گرفته شدن فرودگاه المزه دمشق را تأیید کردند. خبرنگار سانا اعلام کرد که پدافند هوایی سوریه تمامی موشک‌ها را پیش از آنکه به اهداف خود برسند سرنگون کرده است.

فاطمه صالحی فرزند سرلشکر صالحی فرمانده سابق کل ارتش خبر بازداشت خود را تکذیب کرد و گفت: اینگونه شایعات با مقاصد سیاسی مطرح می‌شود. وی با بیان اینکه، قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی ندارد، افزود: با نزدیک شدن به ایام انتخابات، برخی برای گمراه کردن افکار عمومی به چنین شایعاتی متوسل می‌شوند.

ولی‌محمد احمدزی فرمانده نیرو‌های ارتش در شمال افغانستان اعلام کرد نیرو‌های گروه تروریستی داعش در ولایت‌های شمالی این کشور در حال سازماندهی و ایجاد تشکیلات هستند. این اظهارات در حالی مطرح شده است که چندی قبل مقامات دولتی افغان، داعش را تهدید بالقوه برای امنیت افغانستان اعلام کردند.

 

شماره 911 صبح صادق منتشر شد

در پرونده این شماره می‌خوانید؛

نگاهی به عملکرد شش ساله دولت اعتدال؛ زنگ‌ها برای که به صدا آمد!

همچنین در این شماره آمده است؛ باور ما می‌توانیم/ نسخه مذاکره راه حل مشکلات نیست/ افزایش سرمایه اجتماعی در سایه قاطعیت دستگاه قضایی.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات