صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۱۶

از کمک‌های رانتی تا کشاورزی در میدان میدان

1ـ سازوکار مالی ایران و عراق درگیر بوروکراسی اداری

سیدحمید حسینی دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به توافق انجام ‌گرفته میان بانک مرکزی دو کشور ایران و عراق و وزارت خارجه، در خصوص سازوکار مالی برای پرداخت پول حاصل از صادرات گاز و برق ایران به عراق اظهار کرد: در توافق انجام‌ گرفته مقرر شد تا پول حاصل از صادرات گاز و برق ایران به عراق در یک حساب بانکی در بانک TBI عراق متمرکز شده و با استفاده از این حساب، اقلام مورد نیاز کشور خریداری شود ولی متأسفانه در عمل و در اجرا، این سازوکار دچار مشکل شد و علاوه بر کارشکنی‌هایی که وجود داشته، درگیر بوروکراسی اداری شده است. حسینی در مورد میزان پولی که به‌ازای صادرات گاز و برق کشورمان در حساب TBI عراق قرار دارد گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود 4 تا 5 میلیارد دلار پولی که بخشی از آن پول صادرات برق و گاز کشورمان به عراق است و بخشی دیگر، مبالغی از مطالبات قبلی ایران در عراق را شامل می‌شود در این حساب قرار بگیرد که این رقم حدوداً معادل هزینه ارزی یک‌سوم نیازهای کشور برای تأمین کالاهای اساسی است.

2ـ مذاکره و سازش هیچ مسئله‌ای را حل نمی‌کند

«سردار سلامی» در همایش اساتید بسیجی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه آنچه که امروز به ما ثبات بخشیده دل‌های مستحکم است، گفت: ما امروز می‌دانیم امید بستن به دشمنان برای حل مسائل ما ساده‌اندیشی است و فقط باید به خدا تکیه کنیم، زیرا دشمن هرگز در مذاکره به خواسته‌های ما تن نمی‌دهد. فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: وقتی از منطق مقاومت به مذاکره روی آورید نشانه ضعف است و وقتی دشمن ما را در موضع ضعف ببینید فشار‌ها را بیشتر می‌کند، پس نسخه مذاکره و سازش اصلأ راه ‌حل مشکلات ما نیست و هیچ مسئله‌ای از ما را حل نمی‌کند. وی افزود: وقتی ما ایستادگی می‌کنیم که بدانیم راه حل مسائل ما مقاومت است مقاومتی که به معنای ایستادن و پذیرش فشار نیست بلکه به معنای حرکت به سمت رونق تولید، محرومیت‌زدایی، تلاش شبانه‌روزی و بسیج تمام ظرفیت‌ها و منابع و... است.

3ـ کشاورزی در 50 هزار هکتار «میدان مین»

«محمدجواد صالحی‌نژاد» مدیرعامل «مؤسسه جهاد نصر» گفت: 295 هزار هکتار از اراضی طرح 550 هزار هکتاری برای طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام طبق فرمان مقام معظم رهبری سال گذشته به مرحله بهره‌برداری رسید و این امر باعث شد با وجود خشکسالی‌ها و سیلی که در کشور داشتیم شاهد افزایش عملکرد در تولیدات کشاورزی باشیم. وی افزود: در فاز یک این طرح همچنین 50 هزار هکتار از اراضی که در جنگ تحمیلی در شهرهای دشت عباس، فکه، آبادان و اهواز که در دوران دفاع مقدس مین‌گذاری شده بود، پاک سازی صورت گرفت و به زیر کشت محصولات کشاورزی رفت. گفتنی است با اجرای فاز دو این طرح نیز 2/5 میلیون به تولیدات کشاورزی کشور اضافه می‌شود و برای 300 هزار نفر کارآفرینی و 16 هزار میلیارد تومان درآمدزایی انجام می‌شود.

4ـ اعطای کمک‌های «بلاعوض رانتی» به افراد خاص

کوچکی‌نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بر این است که ۳۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید و بهداشت اختصاص داده شود که بخشی از این موارد اختصاص داده شده که متأسفانه در این اختصاص‌ها رانت‌های وجود داشته است و هر فرد و گروهی توانسته کانالی را در «سازمان هدفمندی یارانه‌ها» و «سازمان برنامه» پیدا کند، توانسته کمک‌های بلاعوض کلانی به میزان ۱۰ و ۱۵ میلیارد تومان دریافت کند. در این کمک‌های بلاعوضی که انجام شده فساد‌هایی وجود دارد که باید قوه ‌قضائیه پیگیر این موضوعات حتماً باشد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات