صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۲۳

بن‌بست نداریم

«بن‌بست نداریم» یکی از گزاره‌های بسیار مهم و راهبردی رهبر حکیم و راه بلد انقلاب اسلامی ‌در بیانات سال‌های اخیر خطاب به مردم و کارگزاران نظام است. بیاناتی چون: 
«تولید،‌ عملی است و امکانات آن در کشور وجود دارد؛ اما مسئولان سه قوه باید وظایف خود را انجام دهند تا تولید رونق پیدا کند و ما در این بخش بن‌بست نداریم و راهی نیست که نتوانیم حرکت کنیم و باید به خودمان تحرک ببخشیم.» (بیانات 1 فروردین 1396)؛ «در اداره اقتصاد کشور بن‌بست نداریم.» (بیانات در دیدار با هیئت دولت، 7 شهریور 1397)؛ «ما فشار اقتصادی داریم؛ اما بن‌بست نداریم.» (بیانات 12 مهر 1397)؛ «هیچ بن‌بست و مشکل غیر قابل حلی در کشور وجود ندارد.» (بیانات 19 مهر 1397)؛ «در کشور بن‌بست نداریم.» (14 خرداد 1398)
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت در هفته گذشته، ‌با اشاره به ظرفیت‌های کشور و تحرک‌ها در سال جاری در زمینه‌های تولید صنعتی،‌ کشاورزی، ‌انرژی، ‌پتروشیمی و لوازم خانگی و مبارک دانستن این وضعیت فرمودند: «این واقعیت نشان می‌دهد کسانی که از بن‌بست در کشور حرف می‌زنند،‌ کاملاً اشتباه می‌کنند.»
تأکیدهای پی‌ در پی رهبر معظم انقلاب بر این نکته راهبردی،‌ بیشتر از آن جهت است که دشمنان در جنگ نرم با استفاده از ابزار رسانه و الگوی عملیات روانی تصویرسازی غلط از جامعه ایران و شرایط کشور،‌ به دنبال القای نوعی نگاه بدبینانه به وضعیت و در بن‌بست قرار گرفتن جمهوری اسلامی هستند. در این تصویرسازی غلط و منفی از شرایط کشور دشمن تلاش می‌کند با تمرکز بر ناامیدسازی و بدبین‌سازی، ‌تنها راه نجات کشور از بن‌بست کنونی را ‌روی‌آوردن به غرب و گشودن باب مذاکره در حوزه‌های گوناگون ‌معرفی کند. نگاهی به مواضع و عملکرد برخی مسئولان، جریان‌های سیاسی و رسانه‌های داخلی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد دشمنان تا حدودی توانسته‌اند در انجام این عملیات روانی در بستر جنگ نرم موفق باشند. کسانی که در سال‌های اخیر، ‌پیشرفت و حل مشکلات مردم را ‌تنها از طریق مذاکره با آمریکا میسر دانسته و از همین روی، توجیه‌گر ضرورت مذاکره با آمریکا بوده‌اند، ‌در واقع اساس استدلال‌شان در بن‌بست بودن کشور است. نکته مهم اینکه آمریکایی‌ها به همراه متحدان اروپایی و صهیونیستی خود،‌ بر این باورند که تنها راه جلوگیری از پیشرفت‌های واقعی ایران و مهار قدرت جمهوری اسلامی،‌ مجبور کردن رهبران جمهوری اسلامی به پذیرش مذاکره است. آنان بر این اعتقاد هستند که از طریق سیاست و راهبرد‌ «فشار‌ـ مذاکره» می‌توان در هر حوزه‌ای از طریق مذاکره، جمهوری اسلامی را‌ به امید کاهش فشارها وادار به قبول مجموعه‌ای از محدودیت‌ها کرد. به عبارت دیگر، آمریکایی‌ها به همراه متحدان خود ‌تصور می‌کنند که می‌توان الگوی برجام را از طریق فشار به تمامی حوزه‌های راهبردی قدرت‌آفرین برای جمهوری اسلامی تعمیم داد. نتیجه این فشارها از یک طرف و عملیات روانی دشمن از طرف دیگر، موجب شد تا عده‌ای تصور کنند کشور در بن‌بست قرار دارد و تنها راه شکست این بن‌بست مذاکره با آمریکاست. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارهای گوناگون با مردم و مسئولان،‌ با ذکر دلایل متقن و بیان استدلال‌های مبتنی بر واقعیات‌، بر این نکته تأکید دارند که کشور در بن‌بست قرار ندارد. معظم‌له بارها اعلام فرموده‌اند که‌ هیچ مشکلی در کشور نداریم که کلید حل آن در خارج کشور باشد. 
بررسی مجموعه دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته نسبت به مسائل اقتصادی کشور و مشکلات این حوزه‌ نشان می‌دهد از منظر معظم‌له، مشکل اصلی در حوزه اقتصاد، مشکل مدیریتی است. بر همین اساس، ایشان همواره بر اصلاح نگرش‌ها و نگاه‌ها و ذهنیت‌ها تأکید داشته‌اند. واقعیات چهل سال گذشته هم نشان می‌دهد‌ در هر حوزه و عرصه‌ای که ‌نگاه انقلابی و مدیریت جهادی حاکم بوده کشور پیشرفت کرده و مشکلات حل شده است. متأسفانه کسانی که نگاه انقلابی و مدیریت جهادی ندارند سعی می‌کنند ضعف و ناتوانی خود را در حل مشکلات کشور با القای در بن‌بست بودن کشور بپوشانند. بدیهی است در چنین شرایطی، باید با شناخت درست واقعیات کشور و تبیین و تشریح آن برای مردم،‌ مانع رشد تصور غلط «بن‌بست‌پنداری» در کشور شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات