صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۳۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 4 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در موضوع فرهنگ با حمله‌ همه‌جانبه و جبهه‌ وسیع بیگانگان مواجه هستیم و همه‌ مسئولانی که با مسائل فرهنگ مرتبط هستند، باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.(1398/5/30)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مکر مکرون!
ترامپ برای موفقیت در انتخابات 2020 ناچار است، هر طور شده ایران را دوباره به پای میز مذاکرات بکشاند. برای این منظور بار دیگر نقشه و طرح جدیدی را با میدان‌داری مکرون برنامه‌ریزی کرده است تا از یک سو فرانسه را تنها خواهان مذاکره بداند و از سوی دیگر امتیازات بیشتری از ایران بگیرد.
این در حالی است که آمریکا و اروپا از ابتدا اهداف مشترکی در برابر ایران داشتند و تأکید بر اختلاف بر سر ایران، نمایشی برای ماندن ایران در برجام و محدود کردن عواید ایران از این توافق هسته‌ای بوده است. در این راستا، مکرون در دیداری که خرداد ماه با ترامپ در کاخ سفید داشت، اعتراف کرد آمریکا و اروپا درباره ایران اشتراک راهبردی دارند و ضروری است مذاکرات جدیدی با ایران آغاز شود.
از سوی دیگر، ترامپ تا به حال دو بار تأکید کرده که نه فرانسه و نه هیچ کشور دیگر مجاز به مذاکره از سوی آمریکا نیستند و میانجی‌گری فرانسه را رد کرده است. او در حالی می‌گوید به هیچ کشوری نیابت مذاکره نمی‌دهد که پیش از این ژاپن را به عنوان میانجی برای مذاکره با ایران روانه تهران کرده بود؛ بنابراین در این تکذیب او که هیچ کشوری آمریکا را نمایندگی نمی‌کند، مخالفت با اعطای نمایندگی مذاکره مطرح نیست، بلکه انگیزه‌های دیگری در کار است. به عبارتی دیگر متوسل شدن ترامپ به فرانسه و اروپایی‌ها دلیل روشنی بر این امر است که تلاش‌های ترامپ برای حفظ آبرو و سربلند بیرون آمدن از تقابل کنونی با راهبرد مؤثر مقاومت فعال ملت ایران، راه به جایی نبرده و همه آنها اعم از تهدید و ارعاب و لشکرکشی به شکست انجامیده است. ترامپ نیز سعی دارد با ارائه پیشنهادهایی از زبان اروپایی‌ها ایران را به اتمام این راهبرد دعوت کند.
در واقع فرانسه‌ای که پلیس بد و سخت‌گیر مذاکرات (حتی سخت‌گیرتر از دولت اوباما) در سال 1392 بود، اکنون نقش پلیس خوب و دلال ترامپ را ایفا می‌کند و ترامپ با بی‌محلی و بی‌اعتنایی‌ سعی می‌کند باز هم موضع دولت را در مذاکرات ضعیف‌ کند.
در پایان باید به سران کشورهای اروپایی و آمریکایی متذکر شد که بازی پلیس خوب و بد دیگر کهنه شده است و حنای آنها در نظر مردم ایران رنگی ندارد. مردم ایران نیز به خوبی درک کرده‌اند که مقاومت تنها راه مقابله با زیاده‌خواهی این کشورهاست.

 

▼ گزارش روز

خودکشی از ترس مرگ
بهترین تعبیر برای توصیف حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های نیروهای مردمی عراق، حمله به نیروهای مقاومت در سوریه، تجاوز پهپاد رژیم غاصب صهیونیستی به حریم هوایی لبنان و حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطقی در شمال نوار غزه، خودکشی از ترس مرگ است! سران تل‌آویو در حالی که حضور نیروهای مقاومت را پشت مرزهای خود احساس می‌کنند و به هر سوی منطقه که می‌نگرند حضور مقتدرانه محور مقاومت، افزایش تنفر از رژیم صهیونیستی و عقب‌نشینی دوستان آشکار و پنهان خود را در برابر محور مقاومت مشاهده می‌کنند، راهی جز تنش‌آفرینی برای تمدید بقای خود نمی‌بینند! غافل از اینکه چنین اقداماتی نه تنها رژیم منحوس صهیونیستی را نجات نخواهد داد، بلکه مرگ این غده سرطانی را نزدیک‌تر خواهد کرد؛ زیرا این اقدامات تجاوزگرانه، همان‌گونه که سیدحسن نصرالله نیز وعده داده است، بی‌پاسخ نخواهد ماند و صهیونیست‌ها باید هر لحظه منتظر باشند نیروهای مقاومت چون کابوس بر سر آنان فرود آیند. سران تل‌آویو در واقع با چنین اقدامات احمقانه‌ای، فرصت را برای محور مقاومت فراهم کرده‌اند تا ضربات سخت و جبران‌ناپذیری را به این رژیم وارد و پایان این رژیم غاصب را نزدیک و نزدیک‌تر کنند.
صهیونیست‌ها با همراهی ویژه سران کاخ سفید، به خیال خام خود به دنبال اختلاف در محور مقاومت هستند. همان‌طور که «بنیامین نتانیاهو» به دروغ اعلام کرده است که دلیل این تجاوزها حمله به منافع ایران است تا شاید به این واسطه بتواند از نفوذ روز افزون منطقه‌ای جمهوری اسلامی جلوگیری کند و وحدت محور مقاومت را نشانه رود؛ اما در عمل مشاهده می‌کنیم علمای عراق در واکنش به این حملات، خواستار خروج آمریکا از این کشور شدند و سوریه، لبنان و نیروهای مقاومت فلسطین از افزایش همراهی و همگرایی در مواجهه با صهیونیست‌ها سخن می‌گویند.


▼ اخبار ویژه

اعتراف وزیر خزانه‌داری آمریکا به قدرت ایران
«استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، در سفر محرمانه‌ای به بغداد و دیدار با مقامات اقتصادی این کشور گفت که آمریکا درباره همکاری شرکت‌های ایرانی و عراقی برای دور زدن تحریم‌ها اطلاعات کاملی دارد. وی همچنین اذعان کرده است: ما ایران را تحریم کردیم؛ اما این کشور با ظرفیت بالای اقتصادی و ارتباطات خود در سطح جهان و توانمندی‌های خود توانسته سر پا بماند و تبادلات اقتصادی خود را مدیریت کند. وزیر خزانه‌داری آمریکا از عراقی‌ها پرسیده که اگر شما را تحریم کنیم شما چطور خود را نجات می‌دهید؛ راهکارهای‌تان را بگویید!

بر اساس نتایج گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد بیکاری در سال 1397، تعداد بیکاران 3 میلیون و 300 هزار نفر است! نکته قابل تأمل این است که حدود 1 میلیون و 900 هزار نفر از این جمعیت کسانی بوده‌اند که شغلی داشته‌اند؛ اما شغل خود را از دست داده‌اند. بر اساس این گزارش موقتی بودن شغل، 22 درصد، پایین بودن درآمد، 16 درصد و اخراج و تعدیل، 16 درصد بوده است.

عربستان در نامه‌ای به مقامات آمریکایی اعلام کرده است که به دلیل حضور سپاه پاسداران در منطقه خلیج‌فارس، سعودی از نظر ژئوپلیتیکی، قدرتی در تنگه هرمز ندارد و قدرت خود را از دست داده است. آمریکایی‌ها در پاسخ از آل‌سعود خواسته‌اند امنیت تنگه باب‌المندب در دریای سرخ را تأمین کند.

 

▼ اخبار
1ـ موفقیت ایران ارباب کاخ سفید را نگران کرده است
وبگاه خبری «العربی الجدید» در یادداشتی با عنوان «واشنگتن و ممکن نشدن تسلیم ایران» با تأکید بر اینکه جبهه داخلی مستحکم و تمدن عمیق، موجب شکست تهدیدهای آمریکا برای تسلیم کردن جمهوری اسلامی ایران است، نوشت: «واشنگتن غالباً سیاست‌های مخرب (فتنه‌انگیزی) را اتخاذ می‌کند تا باعث فروپاشی و عدم تعادل در موازنه‌های ایران شود؛ اما ایران از وضعیتی منحصر به فرد برخوردار است. موفقیت ایران در دانستن اینکه باید در کجا بایستد یا چه موضعی بگیرد و موفقیت آن در روابط و ائتلاف‌هایش، ارباب کاخ سفید، یعنی دونالد ترامپ را نگران کرده و موازنه‌های سیاست، برنامه‌ریزی و سازماندهی بین متحدان آن به هم ریخته است؛ حتی بین شاهزادگان عرب هم اختلاف است. امارات ناگهان از یمن عقب‌نشینی می‌کند و متحد سعودی خود را در این کارزار تنها می‌گذارد. تحولات جدید در عرصه یمن هم که همه محاسبات آنهایی را که به منظور سلطه بر یمن آمده بودند به هم ریخت.»


2ـ کاندیداتوری آقای روحانی برای دولت دوازدهم اشتباه بود!
«عباس آخوندی» وزیر سابق مسکن، راه و شهرسازی، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته است: «فکر می‌کنم که گروه‌های سیاسی ما از سال ۱۳۹۵ باید تحلیل درستی از شرایط می‌داشتند و متوجه می‌شدند که دولت بعد از برجام ایده‌ای برای حل‌و‌فصل سایر امور ایران ندارد. گروه‌های سیاسی به این موضوع نپرداختند که البته علت آن نیز روشن است. حامیان دولت تصور می‌کردند اگر وارد بحث دولت یک‌ دوره‌ای شوند، منجر به شکست در دوره بعدی می‌شود. در واقع این سؤال را مطرح می‌کردند که «آیا با این کار می‌توانیم موقعیت مسلطی پیدا کنیم یا نه؟»، از نظر من حفظ موقعیت مسلط اهمیتی نداشت. تعهد به حل مسئله‌های ایران بر مبنای یک رویکرد مشخص مهم‌تر از حفظ موقعیت در قدرت بود. این اشتباه استراتژیک گروه‌های سیاسی متمایل به اصلاحات بود. از نظر من کاندیداتوری آقای روحانی برای دولت دوازدهم اشتباه بود؛ اما به هر حال حمایت شد.»


3ـ هزینه و درآمد خانوارهای ایرانی چقدر است؟
طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار ایرانی که در سال ۱۳۹۷ از سوی مرکز آمار اجرا شد، نشان می‌دهد که متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری حدود ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ حدود 19/3 درصد افزایش داشته است. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری، حدود ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به هزینه‌های غیرخوراکی اختصاص دارد. از میان هزینه‌های خوراکی و دخانی نیز بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به گوشت و در میان هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٥ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی است. همچنین متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار روستایی به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد که نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود 15/5 افزایش داشته است.


4ـ عادي‌شدن فسادها و ناكارآمدي‌ها سبب شکست اصلاح‌طلبان شد
«فائزه هاشمی» در یادداشتی با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر قدرت در مجلس، دولت و شوراهای شهر دست اصلاح‌طلبان بوده است، درباره علت شکست آنها نوشت: «اما آنچه بايد مي‌شد، اتفاق نيفتاد. هزار و يك دليل وجود دارد كه چرا اصلاح‌طلبان سرخوش از پيروزي نصف و نيمه، آنچنان كه بايد و شايد عملكرد مثبتي نداشتند؛ اما باز هم نمي‌توان ناديده گرفت كه در همين جريان نيز باند‌بازي‌ها، خودي و غيرخودي كردن، عدم شايسته‌سالاري و عدم چرخش نخبگان، بي‌تفاوتي نسبت به خطاها و فسادها يا به عبارت ديگر، عادي‌شدن فسادها و خطاها و ناكارآمدي‌ها و... كه در چند سال اخير نمايان شد، عواملي است كه نتيجه آن شرايط فعلي است.»

 

▼ اخبار کوتاه
از سال 2006 به بعد، اداره مالیات آمریکا توانسته به کمک افشاگران، 5 میلیارد دلار فرار مالیاتی را کشف کند و از محل زنده کردن این پول 811 میلیون دلار به افشاگران پاداش بدهد. گفتنی است علاوه بر شناسایی مالیات، در کشورهای پیشرفته برای مبارزه با فساد همین روش در پیش گرفته شده است. متأسفانه این روش نه تنها در ایران وجود ندارد، بلکه آگاهی لازم از نتایج آن نیز حداقل است. حدود 40 درصد مفاسد در دنیا با این روش کشف می‌شوند.
«علی مطهری» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با تأکید بر اینکه «مسئله حجاب احتیاج به قانون ندارد» گفت: «وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی، معنایش آن است که احکام اسلامی باید در کشورمان اجرایی شود. باید عزمی بر اجرای قانون حجاب و عفاف وجود داشته باشد؛ چرا که وقتی مردم احساس کنند دولت نسبت به اجرای این قانون حساس است، آن را رعایت کرده و در این زمینه کوتاهی نخواهند کرد.»
خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلماتی اروپایی گزارش داد که رهبران گروه 7، در زمینه متقاعد کردن دونالد ترامپ برای اعطای دوباره معافیت‌های نفتی درباره تحریم‌های ایران نتوانستند کاری از پیش ببرند. گفتنی است، پیش‌تر امانوئل مکرون و دونالد ترامپ در این باره گفت‌وگو کرده بودند و کاخ الیزه نیز اعلام کرده بود دو طرف درباره ایران اختلاف نظر داشتند.
«جمال ریان» مجری فلسطینی الجزیره، در واکنش به یادداشت «عبدالحمید الغبین» تحلیلگر سعودی در روزنامه «اسرائیل هیوم» که خواستار ایجاد کشور فلسطین در اردن شده بود واکنش نشان داد و گفت: «مکه باید به «هاشمی‌ها»، کسانی که نسل‌شان به پیامبر اکرم(ص) می‌رسد، بازگردانده شود.»
ژاپن در سال جاری با افزایش 21/9 میلیارد دلاری طلب از آمریکا، لقب بزرگ‌ترین طلبکار این کشور را به دست آورد. اکنون بدهی آمریکا به ژاپن بالغ بر 1 تریلیون و ۱۲۲ میلیارد دلار است. گفتنی است افزایش 2/1 میلیارد دلاری بدهی‌های آمریکا به ژاپن در ماه ژوئن، چین را به جایگاه دوم فرستاد.
«لوان جاگاریان» سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار فدراسیون روسیه در ایران، با اعلام اینکه به زودی شبکه‌های بانکی ایران و روسیه به یکدیگر متصل خواهند شد گفت: «از این طریق انتقال پول بین دو کشور به راحتی انجام خواهد شد.»

 

ترنم زندگی
افزایش هوش کودک به دو چیز وابسته است؛ بازی و ارتباط پدر و مادر با یکدیگر و با کودک. در این میان، چه بسا انواع کلاس‌ها به اسم افزایش هوش تأثیری عکس داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات