صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۳۴

از موفقیت ایران تا علت شکست اصلاح‌طلبان

1ـ موفقیت ایران ارباب کاخ سفید را نگران کرده است
وبگاه خبری «العربی الجدید» در یادداشتی با عنوان «واشنگتن و ممکن نشدن تسلیم ایران» با تأکید بر اینکه جبهه داخلی مستحکم و تمدن عمیق، موجب شکست تهدیدهای آمریکا برای تسلیم کردن جمهوری اسلامی ایران است، نوشت: «واشنگتن غالباً سیاست‌های مخرب (فتنه‌انگیزی) را اتخاذ می‌کند تا باعث فروپاشی و عدم تعادل در موازنه‌های ایران شود؛ اما ایران از وضعیتی منحصر به فرد برخوردار است. موفقیت ایران در دانستن اینکه باید در کجا بایستد یا چه موضعی بگیرد و موفقیت آن در روابط و ائتلاف‌هایش، ارباب کاخ سفید، یعنی دونالد ترامپ را نگران کرده و موازنه‌های سیاست، برنامه‌ریزی و سازماندهی بین متحدان آن به هم ریخته است؛ حتی بین شاهزادگان عرب هم اختلاف است. امارات ناگهان از یمن عقب‌نشینی می‌کند و متحد سعودی خود را در این کارزار تنها می‌گذارد. تحولات جدید در عرصه یمن هم که همه محاسبات آنهایی را که به منظور سلطه بر یمن آمده بودند به هم ریخت.»


2ـ کاندیداتوری آقای روحانی برای دولت دوازدهم اشتباه بود!
«عباس آخوندی» وزیر سابق مسکن، راه و شهرسازی، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته است: «فکر می‌کنم که گروه‌های سیاسی ما از سال ۱۳۹۵ باید تحلیل درستی از شرایط می‌داشتند و متوجه می‌شدند که دولت بعد از برجام ایده‌ای برای حل‌و‌فصل سایر امور ایران ندارد. گروه‌های سیاسی به این موضوع نپرداختند که البته علت آن نیز روشن است. حامیان دولت تصور می‌کردند اگر وارد بحث دولت یک‌ دوره‌ای شوند، منجر به شکست در دوره بعدی می‌شود. در واقع این سؤال را مطرح می‌کردند که «آیا با این کار می‌توانیم موقعیت مسلطی پیدا کنیم یا نه؟»، از نظر من حفظ موقعیت مسلط اهمیتی نداشت. تعهد به حل مسئله‌های ایران بر مبنای یک رویکرد مشخص مهم‌تر از حفظ موقعیت در قدرت بود. این اشتباه استراتژیک گروه‌های سیاسی متمایل به اصلاحات بود. از نظر من کاندیداتوری آقای روحانی برای دولت دوازدهم اشتباه بود؛ اما به هر حال حمایت شد.»


3ـ هزینه و درآمد خانوارهای ایرانی چقدر است؟
طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار ایرانی که در سال ۱۳۹۷ از سوی مرکز آمار اجرا شد، نشان می‌دهد که متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری حدود ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ حدود 19/3 درصد افزایش داشته است. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری، حدود ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به هزینه‌های غیرخوراکی اختصاص دارد. از میان هزینه‌های خوراکی و دخانی نیز بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به گوشت و در میان هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٥ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی است. همچنین متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار روستایی به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد که نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود 15/5 افزایش داشته است.


4ـ عادي‌شدن فسادها و ناكارآمدي‌ها سبب شکست اصلاح‌طلبان شد
«فائزه هاشمی» در یادداشتی با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر قدرت در مجلس، دولت و شوراهای شهر دست اصلاح‌طلبان بوده است، درباره علت شکست آنها نوشت: «اما آنچه بايد مي‌شد، اتفاق نيفتاد. هزار و يك دليل وجود دارد كه چرا اصلاح‌طلبان سرخوش از پيروزي نصف و نيمه، آنچنان كه بايد و شايد عملكرد مثبتي نداشتند؛ اما باز هم نمي‌توان ناديده گرفت كه در همين جريان نيز باند‌بازي‌ها، خودي و غيرخودي كردن، عدم شايسته‌سالاري و عدم چرخش نخبگان، بي‌تفاوتي نسبت به خطاها و فسادها يا به عبارت ديگر، عادي‌شدن فسادها و خطاها و ناكارآمدي‌ها و... كه در چند سال اخير نمايان شد، عواملي است كه نتيجه آن شرايط فعلي است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات