صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 5 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مذاکره سَم است. تا وقتی آمریکا همینی است که الآن هست، مذاکره‌ ما و آمریکا سَم است و با این دولت کنونی[آمریکا]، یک سَم مضاعف است. منظور آمریکایی‌ها از مذاکره، معامله بر سر نقاط قوت است و هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری نمی‌رود با این دولت کنونی آمریکا مذاکره کند.(1398/2/24)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

راهبرد دولت چیست؟
سخنان رئیس‌جمهور دیروز درباره اینکه «اگر بدانم دیدار با کسی به آبادانی کشور ختم می‌شود، از این کار دریغ نخواهم کرد!» دستمایه‌ای شد تا مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در نشست خبری خود هنگام دیدار سران کشورهای جی7 اعلام کند که رئیس‌جمهور ایران در راستای منافع کشورش آماده دیدار با هر رهبر سیاسی جهان است. اما آقای روحانی امروز در سخنانی گفت: «اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد این کار امکان پذیر نیست مگر آنکه روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد.»
صحبت‌های امروز رئیس‌جمهور که موضع قاطع و همیشگی مسئولان کشور بوده، واضح‌تر از آن است که نیاز به تحلیل داشته باشد، اما طرح مجدد مذاکره که بهانه سخنان دیروز آقای روحانی در فضای رسانه‌ای بازتاب زیادی داشت، یادآور دو نکته اساسی است:
1ـ پس از شکست برجام و تأمین نشدن منافع جمهوری اسلامی ایران در توافق هسته‌ای، همچنین با بررسی صحبت‌های رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در ماه‌های اخیر، راهبرد مقاومت در برابر زیاده‌خواهی غرب را برگزید؛ اما برخی موضع‌گیری‌ها وحتی اقدامات دیپلماتیک نشان‌دهنده این است برخی جریان‌های داخلی که نزدیک به دولت هم هستند، برای حل مشکلات اقتصادی کشور هیچ‌گونه راهبردی ندارد و همچنان چشمشان به دنبال عامل خارجی است!
2ـ پس از آرامش بازار ارز در چند ماه اخیر، صحبت از مذاکره ممکن است اقتصاد کشورمان را دوباره شرطی کند و بازار آرامش نسبی خود را از دست دهد و سبب امیدواری بیشتر دشمن شود. همچنین به اعتقاد برخی، مطرح شدن مجدد مذاکره با هدف به حاشیه بردن مشکلات اقتصادی کشور صورت می‌گیرد که دولت با در پیش گرفتن چنین تاکتیکی درصدد خواهد بود از پاسخگویی در برابر عملکرد شش سال گذشته خود فرار کند.
فضای موجود در کشور پس از موفقیت‌های راهبرد مقاومت در برابر زیاده‌خواهی غرب در اسقاط پهپاد آمریکایی، توقیف کشتی متخلف انگلیسی و کاستن تعهد برجامی ایران، نه تنها اجازه مذاکره با غرب را نخواهد داد بلکه پرسش و مطالبه از دستاورد مذاکره و برجام را جدی‌تر مطرح خواهد کرد!


▼ گزارش روز

مشکلات اینگونه حل نمی‌شود!
از سفر اول وزیر امور خاجه کشورمان به فرانسه تا زمان تنظیم گزارش پیش رو، ناگهان بمباران خبری و سیل اظهارنظرها درباره احتمال مذاکرات جدید میان ایران و ایالات متحده مطرح شد! از اظهارات ترامپ و مکرون در نشست مشترک درباره احتمال دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور کشورمان گرفته تا مواضع مرکل و تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با حسن روحانی که مکرون مدعی است در این تماس از روحانی درخواست کرده تا آماده دیدار با رئیس کاخ سفید شود!
فراتر از همه این خبرها، آنچه روز گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرد، سخنان تلویحی روحانی در مورد مذاکره و ملاقات برای حل مشکلات کشور بود. فارغ از اینکه آیا این موضع رئیس‌جمهور به اخبار منتشر شده درباره احتمال مذاکره مجدد میان ایران و آمریکا ارتباط دارد یا این هم‌زمانی تصادفی بوده است، نگاه و منطق و نگرشی بر این جمله حاکم است! جمله‌ای که به مخاطب می‌گوید می‌توان با یک نشست و با یک جلسه، مشکلات کشور را حل و منافع ملی را تأمین کرد! در حالی که منافع ملی، امنیت و پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی به دیدار با هیچ مقام خارجی وابسته نیست، بلکه کار و تلاش دولت منافع ملی را تأمین و مشکلات را حل می‌کند. به عبارت دیگر آنچه می‌تواند مشکلات را از بین ببرد نه دیدار با سران کاخ سفید یا دولت‌های اروپایی، بلکه ملاقات با جوانان ایرانی و توجه به تولید ملی و اقتصاد مقاومتی است. همچنین آنچه می‌تواند زمینه‌ساز رشد و شکوفایی اقتصادی کشور شود اهمیت و توجه به تولیدکننده و صنعتگر داخلی است. مبارزه بی‌امان و بدون رودربایستی دولت با فساد نیز در حل این مشکل مؤثر است. تجربه چهل ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مذاکره و گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای نشان‌دهنده این واقعیت است که کلید حل مشکلات کشور در داخل کشور و در گرو رونق دادن به تولید ملی و بهبود فضای کسب‌وکار است نه دل بستن به وعده‌های دروغین دشمنان!


▼ اخبار ویژه

در حال رسیدگی به اعتراضات کارگری هستیم
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اعتراضات کارگری در کشور کم نیست و ما در حال رسیدگی به آنها هستیم، تصریح کرد: «شنیدن اعتراض از زبان کسانی که مشکل دارند، وظیفه ماست. دغدغه کارگران قابل درک است و باید دستگاه‌های مسئول مشکلات را حل کنند؛ منتها گاهی کسی در پوشش مسائل کارگری، اهداف دیگری را دنبال می‌کند که ما این قبیل اقدامات را نباید به حساب کارگران بگذاریم.» حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه کارگری که واقعاً به دلیل مشکلات کارگری اعتراض می‌کند، باید مورد تقدیر قرار بگیرد، افزود: «خود کارگران باید مقابل کسانی که فضای اعتراضات کارگری را آلوده می‌کنند، بایستند.»


اعتراف به غلبه گفتمان جوانگرایی و مقاومت
در جلسات اخیر اصلاح‌‌طلبان درباره برتری نگاه رهبری در بحث جوانگرایی و ایستادگی و مقاومت، اظهار نگرانی شده است. اصلاح‌طلبان اذعان کرده‌اند که رهبر انقلاب با طرح شعار جوانگرایی پرچم جوانگرایی را از آنها گرفته است؛ «ما در حالی مدعی جوانگرایی بودیم که پیرترین دولت بعد از انقلاب اسلامی را داشتیم. انتصاب‌های رهبری نور امیدی در دل جوان‌ها ایجاد کرده و باعث تقویت سرمایه اجتماعی نظام شده است». اصلاح‌طلبان اعتراف کرده‌اند که طرح گفتمان مقاومت از سوی رهبر معظم انقلاب، به ویژه سرنگونی پهپاد آمریکایی و توقیف کشتی انگلیسی سبب تقویت عزت و اقتدار نظام اسلامی در میان مردم شده است.

 

▼ اخبار
1ـ شگرد تکراری اصلاح‌طلبان
«صادق زیباکلام» نظریه‌پرداز جریان اصلاحات، در یادداشتی در روزنامه «آرمان» با عنوان «مبارزه با فساد یا مانور سیاسی؟» نوشت: «نگارنده نه مدیرعامل بازداشت شده ایران‌خودرو و نه دو نماینده بازداشت شده مجلس را می‌شناسد؛ اما پرسش این است که آیا جرم مدیرعامل ایران‌خودرو و نمایندگان بازداشتی جنبه حقوقی و کیفری دارد یا به علت دیگری بازداشت شده‌اند؟ اگر حالت اول باشد که حرفی نیست و برخورد درستی با آنها صورت گرفته است؛ اما اگر حالت دوم باشد در آن صورت شائبه سیاسی‌کاری برجسته می‌شود. حتی آقای لاریجانی، رئیس مجلس نیز نه با این شدت، اما با ادبیات خاص خود می‌پرسد که این افراد به چه جرم و دلیلی بازداشت شده‌اند؟» القای سیاسی‌کاری، شائبه و نشانی غلط دادن به افکار عمومی به منظور از بین بردن اثر اقدامات مثبت و انقلابی در بخش‌های گوناگون کشور، یکی از شگردهای همیشگی طیف اصلاحات بوده است؛ شائبه‌هایی که تبدیل انتخابات مهم و بی‌نظیر 88 به فتنه‌ 88 تنها یکی از مصادیق آن به شمار می‌آید.


2ـ دولت نباید بزرگ شود
«مسعود پزشکیان» نایب‌رئیس مجلس، درباره تشکیل وزارت بازرگانی گفت: «مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستم و معتقدم که دولت نباید بزرگ شود.» وی تأکید کرد: «ما موظفیم که طبق قانون، طرح‌ها و لوایح را بر اساس نوبت بررسی‌شان در دستور کار صحن علنی قرار دهیم.» نایب‌رئیس مجلس تصریح کرد: «از سوی دیگر مشکل ما ایجاد ساختار نیست، بلکه مشکل اصلی عدم تفویض اختیار و قدرت به مدیران پایین دستی است و تا زمانی که به آنان اختیار ندهیم و همه اختیارات را در تهران متمرکز کنیم، همین آش و همین کاسه است.» پزشکیان خاطرنشان کرد: «برای حل مشکلات کشور نباید به دنبال تشکیل وزارتخانه جدید باشیم، بلکه باید اختیارات از پایتخت به استان‌ها و از استان‌ها به شهرستان‌ها واگذار شود و سپس برای هر یک از این بخش‌ها وظایف خاصی تعریف شود و از آنان بخواهیم که درباره عملکردشان پاسخگو باشند.»


3ـ نتانیاهو باید دنبال پناهگاه باشد
«عبدالباری عطوان» در تحلیلی از سخنان سیدحسن نصرالله، با بیان اینکه منطقه ما این روز‌ها در اوضاع استثنایی قرار دارد، گفت: «سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان همچون صاعقه بود؛ سخنرانی تاریخی و به معنای واقعی کلمه مهم است. من معتقدم نصرالله شخصیت عجیبی دارد و بامداد یکی از این روز‌ها که از خواب بلند می‌شویم، اخبار خاصی را از منطقه خواهیم شنید.» وی افزود: «سخنان سیدحسن نصرالله می‌تواند به این معنا باشد که حشدالشعبی عراق، حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ائتلافی واحد به تجاوزات دشمن صهیونیستی پاسخ خواهند داد، کما اینکه حماس و جهاد در بیانیه‌های اخیر خود بر پاسخ قاطع به تجاوزات اسرائیل تأکید کرده‌اند که ما وارد مرحله جدیدی شده‌ایم و نتانیاهو باید به دنبال جایی برای پنهان شدن باشد.»


4ـ اختلاف آمریکا و اروپا بر سر روسیه!
«دونالد ترامپ» پیش از برگزاری نشست گروه 7 در پاریس اعلام کرد که خواهان بازگشت روسیه به این گروه و تشکیل مجدد گروه 8 است. «امانوئل مکرون» در سخنانی که به نوعی پاسخ سخنان ترامپ بود، اعلام کرد شرط بازگشت روسیه به گروه 7، حل بحران اوکراین و عقب‌نشینی از ادعای مالکیت بر شبه جزیره کریمه است. به گفته منابع آگاه، مکرون در دیدار با ترامپ در جریان برگزاری اجلاس گروه 7، از اقدام آمریکا در دعوت از روسیه برای بازگشت به گروه 7 انتقاد کرده است؛ با این حال رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا ضمن دفاع از موضع خود، بر لزوم بازگشت روسیه و تشکیل دوباره گروه 8 تأکید کرده و مسئله اوکراین را موضوعی ساده و بی‌اهمیت خوانده است.

 

▼ اخبار کوتاه
افزایش نقدینگی به رقم 2000 هزار میلیارد تومان بیانگر این است که در یک سال منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری، میزان نقدینگی ۴۴۹ هزار میلیارد تومان رشد کرده است؛ بنابراین نقدینگی طی این مدت، ماهانه ۳۷ هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان و روزانه 1 هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان رشد داشته است؛ با این حساب نقدینگی در هر ساعت ۵۱ میلیارد و ۹۶۸ میلیون تومان، در هر دقیقه ۸۶۶ میلیون تومان و در هر ثانیه ۱۴ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان افزایش یافته است.
به گزارش اداره دولتی آمار روسیه، این کشور در ماه ژوئن 2019 (خردادماه) روزانه 10/48 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است که 6/77 درصد بیش از میزان تولید عربستان در این ماه است. عربستان در ماه ژوئن 2019 روزانه 9/81 میلیون بشکه نفت تولید کرده است. 4/72 میلیون بشکه نفت در روز نیز تولید عراق بوده است. بر اساس این آمار، در مجموع اعضای اوپک در این ماه 29/83 میلیون بشکه نفت تولید کرده‌اند.
بر اساس اطلاعات آخرین عملیات مطالعات اکتشافی و لرزه‌نگاری در حوزه اکتشافی دزفول شمالی واقع در میدان‌های منصوری، چشمه‌خوش، مارون در حوزه‌های غرب و شرق و شرق سوسنگرد، گزارش‌ها حاکی از اکتشاف ذخایر جدید نفتی است. بر این اساس، این ذخایر در سازند ایلام و گورپی کشف شده‌اند حجم ذخایر و نوع نفت نیز در بررسی‌های بعدی از سوی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران منتشر خواهد شد.
«احمد توکلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در توئیتی نوشت: «با وجود اتهامات سنگین دو ‎نماینده بازداشت شده، حمایت ضمنی هیئت نظارت ‎مجلس بر رفتار نمایندگان از ‎محمد عزیزی و ‎فریدون احمدی تعجب‌برانگیز است. از نایب‌رئیس این هیئت کتباً و رسماً خواستم به مردم توضیح دهد چرا تخلفات آن‌ دو را خلاف وظایف نمایندگی ندانسته است؟»
«فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه دولت برای بخش مسکن تدابیری اندیشیده است که عرضه مسکن زیاد شود، گفت: «بخشی از این تدبیر مولدسازی دارایی‌های دولت است که بخشی از املاک و اموال مازاد دولت برای عرضه مسکن ارزان واگذار می‌شود که در آینده نزدیک این مسئله از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام می‌شود.»
در حساب توئیتری منتسب به فرمانده نیروی قدس سپاه به نقل از سردار سلیمانی آمده است: «قطعاً این عملیات‌ دیوانه‌وار، آخرین دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی خواهد بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات