صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 9 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هر كس حركت قانونى و منطقى ضد فساد را تضعيف كند، از فساد حمايت و به آن كمك كرده است؛ دچار نوعى استبداد و استكبار شده است؛ يعنى سركشى در مقابل قانون.(1380/9/25)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

دوباره شعار مذاکره!
چرا مذاکره با آمریکا، به ویژه در شرایط کنونی، نتیجه‌ای ندارد؟ کافی است در این پرسش تأمل کنیم که چرا ترامپ از برجام خارج شد؟ ترامپ با خروج از برجام، بازگرداندن تحریم‌های گذشته و وضع تحریم‌های جدید و در نهایت اجرای راهبرد فشار حداکثری می‌خواست ایران را دوباره پای میز مذاکره بکشاند؛ اما این بار بر اساس آنچه به طور مکرر آمریکایی‌ها بیان کرده‌اند، موضوع مذاکره توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران و تعهداتی است که ایران مانند صنعت هسته‌ای باید در بخش موشکی خود بپذیرد. جدای از اینکه رئیس‌جمهور کنونی آمریکا سعی دارد ضمن برقراری تماس یا مذاکره محدود با ایران و گرفتن چند عکس یادگاری، عملاً ایران را به کارتی برای نشان دادن توان دیپلماسی خود و بازی در رقابت‌های انتخاباتی2020 آمریکا تبدیل کند، از منظر آمریکایی‌ها همین حالا، هم دستور کار و موضوع مذاکره مشخص است و هم نتایج مذاکره و امتیازاتی که باید از ایران بستانند.
البته نباید نقش دیپلماسی و تلاش‌های دیپلمات‌های کشورمان را نادیده گرفت؛ اما در سال‌های اخیر به تجربه آموخته‌ایم که پیوند حل مسائل اقتصادی کشور به برجام و خارج از کشور، خطایی راهبردی و پرمخاطره است. هنگامی که اقتصاد و معیشت مردم به برجام وابسته می‌شود، صاحبان کار و سرمایه در داخل چند ماه منتظر امضا شدن یا نشدن برجام می‌مانند و پس از آن هم منتظر اجرا شدن یا اجرا نشدن آن هستند. سپس منتظر می‌مانند که ببینند آیا آمریکا در برجام می‌ماند یا نمی‌ماند. حال نیز با طرح مجدد مذاکره، مردم و فعالان اقتصاد کشور در انتظار اقدامات اروپا و آمریکا نگه داشته می‌شوند. در نهایت اینکه با شرطی کردن بخش اقتصادی، جامعه همیشه معطل خارجی‌هاست. مسیر اصلاح اقتصاد کشور از راه مذاکره با اروپا و آمریکا نمی‌گذرد. بیان روز گذشته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه عملیاتی شدن کانال مالی زمان‌بر است و نیز پیش کشیدن مذاکرات غیر هسته‌ای با ایران، نشانه‌ای دیگر بر ضرورت جدا کردن راه اقتصاد کشور از وعده‌های اروپایی است. گفتنی است مشکلات اقتصادی با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و همسایه‌ها قابل حل است و نسخه‌های غربی نه در زمینه اقتصاد و نه در عرصه‌های دیگر حلال مسائل و دشواری‌های کشور نیستند.

 

▼ گزارش روز

کلید مشکلات در داخل است!
«تحریم، تغییری در رفتار ایران ایجاد نمی‌کند. ایران نیازی به مذاکره نمی‌بیند(ندارد). فشار حداکثری خودمان را منزوی کرد. متأسفانه رئیس‌جمهور ترامپ در منزوی کردن آمریکا موفق‌تر بوده تا ایران. تاریخ به ما می‌گوید ایران را نمی‌توان با تحریم به تغییر رفتار وادار کرد.» اینها تنها بخشی از یادداشت «دنیس راس» مشاور اوباما در روزنامه واشنگتن‌پست است. برخی از کارشناسان حوزه آمریکا نیز در اظهاراتی اعلام کردند: صحبت کردن از مذاکره، بازی در زمین ترامپ است. دولت ترامپ چون تحت فشار است، به دنبال فرصتی برای اثبات سیاست خود است و این زمانی درست می‌شود که ما درباره مذاکره هر روز حرف بزنیم. اعترافات و دیدگاه‌های کارشناس آمریکایی به خوبی نشان می‌دهد این ترامپ است که به مذاکره مجدد جمهوری اسلامی ایران نیازمند است. به عبارتی دیگر صحبت از مذاکره با آمریکا نه تنها هیچ‌گونه نفعی برای کشورمان ندارد، بلکه همچون برگ برنده‌ای خواهد بود که به انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا کمک شایانی خواهد کرد. آخرین نظرسنجی از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 نشان می‌دهد میزان محبوبیت ترامپ به شدت کاهش یافته است. شکست وی در جنگ تجاری با چین، ناکامی وی در جایگزین کردن ایده جدید به جای برجام، به‌کارگیری سیاست واگرایی با اتحادیه اروپا، سوق دادن این اتحادیه به دامن روسیه و کاهش شدید درآمد کشاورزان در داخل آمریکا، از جمله چالش‌های پیش روی ترامپ است که مذاکره با ایران می‌تواند فضای منفی ناشی از این ناکامی‌ها را تا حدودی اصلاح کند. از سوی دیگر صحبت از مذاکره مجدد با دشمنی که آشکارا از تلاش خود برای از بین بردن جمهوری اسلامی سخن می‌راند، به هیچ وجه برای مردم و مسئولان قابل قبول نخواهد بود. در چنین شرایطی این پرسش‌ها مطرح می‌شود که علت مطرح شدن مذاکره مجدد با آمریکا بر چه اساسی است؟ چه کسانی برای دیدار با مقامات دیگر کشورها (آمریکا) به رئیس‌جمهور کشورمان مشاوره می‌دهند؟! به نظر می‌رسد علی‌رغم بی نتیجه بودن مذاکره با غرب پس از گذشت شش سال، همچنان برخی به جای اصلاح ضعف‌ها و تقویت کارآمدی در داخل به دنبال سراب غرب هستند، اما واقعیت این است که با این رویکرد هیچ‌گاه سیراب نخواهند شد.


▼ اخبار ویژه

باج جدید سعودی‌ها به آمریکا!
آخرین خبرها حاکی از این است که پس از قدرت‌نمایی ایران در آب‌های خلیج‌فارس و توقیف نفت‌کش انگلیسی، عربستان سعودی به تکاپو افتاده تا بتواند در آب‌های خلیج‌فارس عرض اندام کند و خودی نشان دهد. به گزارش نشریه آمریکایی «نشنال اینترست»، به نقل از شبکه (عربی 24)، عربستان سعودی تصمیم گرفته چهار ناو جنگی LCS را به همراه تجهیزات مورد نیاز این ناوها از آمریکا خریداری کند؛ اما نکته جالب این است که نیروی دریایی آمریکا به دلیل هزینه سنگین، غیرقابل اعتماد و ضعیف بودن قدرت درگیری ناو LCS از این ناوها استفاده نمی‌کند و عربستان بابت این قرارداد باید شش میلیارد دلار تقدیم آمریکا کند!

«وئام وهاب» وزیر سابق لبنانی در مصاحبه با المیادین افشا کرد که آمریکا به حزب‌الله پیام داده است اگر به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در ارسال پهپاد انفجاری به ضاحیه بیروت واکنش نشان ندهد، آمریکا نیز تحریم‌های جدید علیه حزب‌الله را اعمال نخواهد کرد. وی افزود: «مقاومت لبنان عدم واکنش به اسرائیل را در مقابل عدم اعمال تحریم‌های جدید آمریکا رد و تأکید کرده که واکنش به تجاوز اسرائیل حتمی خواهد بود.» وهاب در ادامه اعلام کرد که آمریکایی‌ها از موضع «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان درباره تجاوز رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی لبنان شگفت‌زده شده‌اند.

 

▼ اخبار
1ـ سرنگونی پهپاد آمریکایی سایه جنگ را برطرف کرد
«سردار امیرعلی حاجی‌زاده» گفت: «وقتی که هواپیمای ایرباس ما با ۲۹۰ نفر مسافر مورد اصابت آمریکا قرار گرفت، رئیس‌جمهور آمریکا عذرخواهی نکرد و حتی بعدها به فرمانده آن ناو مدال هم داد؛ اما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی آمریکایی‌ها که قرار است جایگزین هواپیمای «یو ۲» بشود و سالیان سال در ارتش آمریکا خدمت کند، توسط رزمندگان نیروی هوافضای سپاه سرنگون می‌شود، آمریکایی‌ها نه تنها اقدامی علیه ما نمی‌کنند، بلکه از ما به خاطر نزدن هواپیمای «پی ۸» تشکر هم می‌کنند.» فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تأکید بر اینکه این اتفاق به خاطر تبعیت از ولایت ‌و اجرای فرامین رهبری افتاده است، تصریح کرد: «زمانی سایه جنگ برطرف شد که پهپاد آمریکایی سرنگون شد. ما این اطمینان را داشتیم که اگر اولین موشک یا بمب آمریکایی‌ها به سرزمین ما اصابت کند، پایگاهای آنها در قطر و امارات و ناو آنها در دریای عمان را که از قبل هدف‌گیری کرده بودیم بزنیم.»


2ـ ایران مراقب نیرنگ اروپا باشد!
سردبیر روزنامه «رأی الیوم» در یادداشتی نوشت: «اروپا برای ایران دام پهن کرده است و می‌خواهد فریبکاری درباره عراق و فلسطین را برای ایران هم اجرا کند. تلاش اروپا برای ترتیب دادن مذاکرات میان ایران و دولت ترامپ بدون چراغ سبز آمریکا نیست؛ البته این تلاش‌ها برای منافع ایران نیست، بلکه در درجه اول برای منافع آمریکاست.» وی افزود: «رهبر انقلاب اسلامی ایران وقتی در نیات آمریکا در پایبندی به هرگونه توافق هسته‌ای ابراز تردید کرد، حق داشت.» عبدالباری عطوان تأکید کرد: «به محض نشستن بر سر میز مذاکره، خواسته‌ها و شروط سخت آمریکا شروع خواهد شد، در این صورت خروج ایران از مذاکرات هیچ ارزشی نخواهد داشت؛ زیرا هدف آمریکا و اروپا تنها نشستن بر سر میز مذاکره است نه حصول نتایج. حتی اگر امتیازاتی هم به هیئت مذاکره‌کننده ایرانی داده شود، صوری و ظاهری خواهد بود و ضمانت اجرایی نخواهد داشت.»


3ـ همه نیروهای خیرخواه و ملی باید از حشدالشعبی دفاع کنند
«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق تأکید کرد: «وقتی حکومت در معرض خطری قرار می‌گیرد، همه نیروهای سیاسی و اجتماعی باید به دفاع از حکومت برخیزند و اختلافات را کنار گذارند.» وی با بیان اینکه از عمق تلاش‌هایی که می‌خواهند عراق را به میدان جنگ و نه مرکز ثبات تبدیل کنند آگاهیم، گفت: «به همه تلاشگران در این راه می‌گوییم که عراق در مسیر تأمین منافع ملی خود و حاکمیت و استقلال خود و قدرت و عزت ملتش پیش خواهد رفت.» حکیم با اشاره به اینکه تحقیقات و اطلاعات قطعی نشان‌دهنده حمله خارجی به مواضع حشدالشعبی است، تأکید کرد: «همه نیروهای خیرخواه و ملی باید در برابر این موضوع با شجاعت و قاطعیت در کنار حکومت بایستند تا ابهت و حاکمیت آن تقویت شود و بتواند در تشخیص مشکل و حل آن تصمیم درست را بگیرد و آن را اجرا کند.»


4ـ اعضای برجام باید خواسته ما را برای فروش نفت برآورده کنند
«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار داشت: «آقای مکرون پیش قدم شده و ابتکاری را شروع کرده است. در این راستا تماس‌های تلفنی مکرری بین دکتر روحانی و رئیس‌جمهور فرانسه برقرار شد و فرستادگانی نیز اعزام شدند و فرانسه و ایران طرح‌هایی ارائه کردند.» وی افزود: «خواست ایران مشخص است. اگر اروپایی‌ها و بقیه اعضای توافق می‌خواهند ایران به اجرای کامل برجام برگردد، باید خواسته ما را در زمینه فروش نفت برآورده کنند. در اجلاس گروه هفت، مکرون با ترامپ دیدار و صحبت کرد. انعطاف‌هایی در طرف آمریکایی برای صدور مجوز فروش نفت ایران مشاهده شده است.»


▼ اخبار کوتاه
«عصام شریف» عضو شورای یمنی (پارلمان وابسته به دولت عبد ربه منصور هادی) در مصاحبه با یک شبکه سعودی گفت: «دیگر وقت آن رسیده است که به دنیا اعتراف کنیم این ائتلاف سعودی در یمن شکست خورده است و آن تفکری که این ائتلاف به خاطر آن به یمن آمد (لشکرکشی کرد)، فاقد اعتبار و ارزش است و دروغ بزرگی است، آنچه آنها انجام دادند برای حفظ منابع خود است و مقابله با تروریست و تروریسم دروغی بیش نیست.» وی همچنین افزوده است: «نه ایرانی در یمن وجود دارد و نه نقشه ایرانی. امروز این امارات است که کشور ما را اشغال کرده و مردم ما را بمباران می‌کند.»
«عزت‌الله ضرغامی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی با اشاره به طرح برخی مسائل خلاف واقع از دخالت رهبر معظم انقلاب در اداره کشور از سوی برخی اصلاح‌طلبان برای توجیه برخی نقاط ضعف در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: «مقام معظم رهبری در انتصاب هیچ مسئولی دخالت نمی‌کنند و دولت‌ها فقط برای پیشبرد اهداف نظام، در دو سه پست بسیار مهم و حساس هماهنگی‌هایی را انجام می‌دهند.»
«الیاس کرام» خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در منطقه اشغالی جولان در مصاحبه با این شبکه، درباره شکایت رژیم صهیونیستی به شورای امنیت علیه سوریه گفت: «اسرائیل با این شکایت می‌خواهد حمله خود به سوریه و تعرض‌های مکرر خود به عراق را توجیه کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به طور ضمنی به این موضوع اشاره کرد که این رژیم در حملات به عراق دست دارد و تلاش می‌کند به این حملات مشروعیت بدهد.»
«محمود صادقی» عضو فراکسیون امید مجلس و از چهره‌های اصلاح‌طلب، در صفحه توئیتر خود نوشته است: «آقای رئیس‌جمهور! درست می‌فرمایید با بگیر و ببند، فساد از بین نمی‌رود؛ اما تعلل‌های شما نیز زمینه‌ساز بگیر و ببندهاست. نمونه‌اش هلال احمر، با وجود گزارش‌های بازرسی ریاست‌جمهوری، حراست هلال، ‏واجا، سازمان بازرسی و... آنقدر دست دست می‌کنید تا نهادهای دیگر مداخله کنند.»
«اندیشکده دریایی آمریکا» نوشت: «واشنگتن طبق قانون دریا‌ها نمی‌تواند نفت‌کش ایرانی «گریس‌ـ ‌۱» که نامش را به «آدریان‌ دریا» تغییر داده است توقیف کند؛ زیرا طبق قوانین دریا، ایالات متحده آمریکا در دوران صلح اختیار توقیف کشتی یک کشور دیگر را در دریا‌های آزاد یا در آب‌های کشور دیگر ندارد. کشور‌ها صرفاً می‌توانند قوانین خودشان را در آب‌های خودشان اجرا کنند.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات