صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۶۸۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 10 شهریور

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): نظام جمهوری اسلامی یکی از محصولات آن نهضت، امام حسین(ع) است، ما نتایج محرم را در زندگی خود می‌بینیم. حکومت و حاکمیت و اعلای کلمه‌ اسلام و ایجاد امید به برکت اسلام در دل مستضعفان عالم، آثار محرم است.(1368/5/11) * فرارسیدن ماه محرم‌الحرام و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان را تسلیت می‌گوییم *

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

سلام بر محرم...

باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
از منظر «مرحوم حاج ملاعلی آقا واعظ‌‌تبریزی» ترکیب‌بند مشهور «محتشم» اگر محتشم شعرها شده، به واسطه یُمن توجّه امیرالمؤمنین(ع) و سرودن مصرع ابتدایی آن از سوی ایشان و بذل عنایت امام زمان(عج) در ادامه آن بوده است.
شورش و غوغایی که قیام بزرگ امام حسین(ع) ایجاد کرده، تمام نشدنی و تا قیامت مانا خواهد بود؛ چرا که واجد و حامل پیام سترگی است؛ «برای حفظ دین باید فداکاری کرد و در راه قرآن از همه چیز گذشت».
آری «عاشورا یک حادثه نیست، یک فرهنگ است»؛ فرهنگی که منظومه‌ای از خوبی‌ها و زیبایی‌ها را در خود جا داده و به ثمن «اشک»، که زبانِ دل و پاسدار خون شهید است و «گریه»، که فریاد مظلومیّت و بصیرت عبرت‌آموز است، جرعه جرعه در کام جان و روان عاشقانش می‌ریزد و پله پله شیفتگانش را تا خدا عروج می‌دهد و «کربلا» در این میان فراتر از قطعه‌ای زمین، حرم حق است و مثالى است «براى این ‏که در مقابل عظمت دشمن، انسان نباید دچار تردید شود.»
به درستی سید اهل قلم، شهید آوینی در کتاب «فتح خون»، عاشورا را تحولی می‌داند که قادر است به عنوان منبعی تمام‌نشدنی در هر دوره و زمانه‌ای، وضعیتی جدید در برابر آدمی قرار دهد و نجات‌دهنده‌ او از جهان تنگ و روزمرگی‌های کوچک و ننگ‌آور او باشد. روایت محرم می‌تواند احساس حیرت‌انگیز وجود و حضور در جهان را به خواننده‌اش یادآوری کند. از این منظر، درون‌مایه عاشورا عشق است و عشق زبان جهانی دارد و جذبه مغناطیس آن رباینده انسان است با هر زبان و آئین و حسین مظهر و ارباب عشق است که یک جهان عاشق راه اوست. اوج مباحثه و مناظره پرفسور فرانسوی «هانری کربن» با علامه بزرگوار طباطبایی در مورد ادیان، آنجایی است که کربن خود به مبلغ شیعه تبدیل می‌شود. وی در پاسخ به سؤال علامه که شما زمانی که هنگامه رفتن به کلیسا و یک‌شنبه نیست ولی دلتان می‌خواهد با خدای خودتان راز و نیاز کنید چه می‌کنید؟ می‌گوید این نقد شما را قبول دارم ولی من خودم زیارت عاشورای شما را می‌خوانم! از نظر من، شیعه بالنده‌ترین آئین و پویاترین مذهب است؛ چون توقف و بن‌بست ندارد و آینده روشنی را پیش‌روی بشر ترسیم می‌کند.

 

▼ گزارش روز

وحشت در سرزمین‌های اشغالی!

«تجاوزگری اسرائیل به لبنان پاسخ داده خواهد شد. لبنان از یک‌شنبه گذشته تاکنون در مرحله جدید و اوضاع خاصی به سر می‌برد و دشمن اسرائیلی نیز در حالت آماده‌باش در منطقه قرار دارد. پاسخ مقاومت این بار مانند عملیات‌های قبلی منحصر به مزارع شبعا نمی‌شود، بلکه ممکن است در هر جایی صورت بگیرد.» این جملات، پاسخ دبیر کل حزب‌الله به تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم هوایی لبنان، نقض آشکار حقوق بین‌الملل و هدف قرار دادن یک مرکز فرهنگی حزب‌الله در منطقه ضاحیه این کشور است. اما چرا صهیونیست‌ها که از قدرت حزب‌الله لبنان آگاهند و بارها طعم شکست از مقاومت را چشیده و می‌دانند حزب‌الله کوچک‌ترین حملات را نیز بی‌پاسخ نمی‌گذارد دست به چنین اقدامی زدند؟
از آنجایی که نتانیاهو چند وقت پیش شکست سنگینی در انتخابات سرزمین‌های اشغالی متحمل شده و به دنبال راهکاری برای برون‌رفت از وضعیت پیش آمده بود، چاره‌ای جز انجام چنین ریسک نداشت،‌ نتانیاهو دست به این اقدام جنون‌آمیز زد تا شاید با امنیتی کردن شرایط امتداد یافتن حضور خود در قدرت را تضمین کند. تصور نتانیاهو این بود که با مورد هدف قرار دادن محور مقاومت، می‌تواند از آن به عنوان برگ برنده در انتخابات پیش‌روی پارلمان رونمایی کند. ولی با تهدید حزب‌الله و ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابل حزب‌الله موجی از وحشت و ترس، سرزمین‌های اشغالی را در برگرفته است. نگرانی و هراس صهیونیست‌ها از انتقام حزب‌الله لبنان روز به روز بیشتر می‌شود و تازه‌ترین نشانه این وحشت لغو برگزاری رزمایشی است که ارتش این رژیم برای این هفته برنامه‌ریزی کرده بود و گزارش‌ها حاکی است که سربازان صهیونیست از ترس حزب‌الله چندین کیلومتر از مرز لبنان فاصله گرفته‌اند. نگرانی و ترس نتانیاهو از مقاومت آنجایی نمایان‌تر می‌شود که وی دست به دامان چندین کشور از جمله آمریکا شده است که مانع از پاسخ حزب‌الله لبنان به تجاوزگری‌های این رژیم باشند. اتفاقاتی که کاملاً به ضرر نتانیاهو خواهد بود.

 

▼ اخبار ویژه

کاش جوان بودم و برای رهبری کار می‌کردم!

یکی از علما که از بستگان «امام موسی صدر» بوده و به استجابت دعا مشهور است، اخیراً دیداری با رهبر معظم انقلاب داشته است. این عالم 96 ساله که از مرحوم «آیت‌الله سیدحسن اصفهانی» و «آیت‌الله خویی» اجازه اجتهاد دریافت کرده، ادیب و دارای روحیه انقلابی است. در این دیدار، رهبر فرزانه انقلاب درباره امام موسی صدر، شهید نواب صفوی و برخی از موضوعات دیگر با وی سخن گفته‌اند. این عالم دینی در جریان این دیدار خطاب به «حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی» مسئول دفتر مقام معظم رهبری گفته که قدر خودتان را بدانید که در کجا خدمت می‌کنید. وی همچنین پس از این دیدار گفته است هرکسی،‌ حتی مخالفان وقتی با آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای دیدار کند تحت تأثیر تواضع، علم و تقوای ایشان قرار می‌گیرد. من دلم می‌خواست جوان بودم و برای ایشان کار می‌کردم.

یک عضو حزب اتحاد ملت ایران ضمن تأیید مهاجرت فرزند رئیس دولت اصلاحات به خارج از کشور گفت: «عماد»، فرزند رئیس دولت اصلاحات از چند روز پیش برای ادامه تحصیل به همراه خانواده به خارج از کشور رفته است. گفتنی است «سیدعمادالدین خاتمی» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران است که در کتابخانه ملی نیز مشغول فعالیت بود در حالی کشور را ترک کرده که لیلا خاتمی دختر رئیس دولت اصلاحات نیز از سال‌ها پیش در ایالات متحده آمریکا اقامت دارد.

 

▼ اخبار

1ـ اصلاح‌طلبان به فکر صندوق‌های مناطق کوچک

«محمود صادقی» عضو فراکسیون امید مجلس پیشنهاد جدی گرفتن صندوق‌های مناطق کوچک در انتخابات آتی را به اصلاح‌طلبان داده و گفته است: «مجموعه تشکل‌های اصلاح‌طلب باید بتوانند با یکدیگر همکاری و همبستگی و هم‌افزایی مناسبی داشته باشند. به‌ خصوص توان‌شان را در حوزه‌های انتخابی کوچک به ‌کار گیرند و این‌طور نباشد که تمام هم‌و‌غم‌شان را روی تهران و چند شهر بزرگ بگذارند. به‌ هر حال در مجلس رأی نماینده‌ای که مثلاً 10 تا 20 هزار رأی از یک حوزه انتخابی می‌گیرد با رأی نماینده‌ای که در تهران یک میلیون رأی می‌آورد، برابر است. بنابراین هر کرسی اهمیت دارد و به‌ همین دلیل در دورافتاده‌ترین حوزه‌های ‌انتخابی هم باید برای کسب این کرسی‌ها برنامه داشته باشیم.»

2ـ اگر منافع ملی ایجاب کند روحانی باید به دیدار ترامپ برود!

«محمد هاشمی‌رفسنجانی» عضو سابق شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «من معتقدم منافع ملی بر هر چیزی ارجحیت دارد. یعنی اگر منافع ملی ایجاب کند رئیس‌جمهور حتماً باید به دیدار رئیس‌جمهور آمریکا برود و از منافع ملت ایران محافظت کند... منافع ملی چیزی نیست که به خاطر منافع شخصی یا جناحی کنار گذاشته شود و اگر تأمین منفعت مردم ایران در دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ باشد، حتماً باید این اتفاق بیفتد... نظام ما می‌خواهد با همه کشورهای جهان تعامل سازنده داشته باشد». مشخص نیست تعریف منافع ملی در نظر اصلاح‌طلبان چیست و گویا آنها فراموش کرده‌اند برجام نتیجه مذاکره با آمریکاست!

3ـ ریاست‌های ترامپ باعث گسسته شدن ایالات متحده می‌شود

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس»، ترامپ را رئیس‌جمهوری غیر عادی توصیف کرد و هشدار داد که سیاست‌های کنونی رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است باعث گسسته شدن کشور شود. ماتیس گفت: «از زمانی که از سمت خود کناره‌گیری کرده تا کنون با رئیس‌جمهور آمریکا صحبتی نداشته است.» گفتنی است او در ماه دسامبر و پس از اختلاف با ترامپ درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از سمت خود کناره‌گیری کرد و ترامپ نیز «پاتریک شاناهان» را به عنوان سرپرست وزارت دفاع معرفی کرد، اگر چه شاناهان نیز اندکی بعد قبول پست وزارت دفاع را رد کرد و «مارک اسپر» به عنوان وزیر دفاع آمریکا معرفی شد.

4ـ امام موسی صدر و دو همراهش زنده و در لیبی هستند

«صلاح فحص» رئیس دفتر «جنبش امل» گفت: «تلاش‌ها و اقدامات انجام شده برای روشن شدن پرونده «امام موسی صدر» کافی نبوده و به نوعی کوتاهی شده است. برقراری روابط رسمی میان لیبی و لبنان را نمی‌پذیریم مگر اینکه مسئله امام موسی صدر حل شود و ایشان و دو همراهش به سوی ما بازگردند. ارتباطی میان رژیم صهیونیستی و ربوده شدن امام موسی صدر وجود دارد، اسرائیل در این زمینه نقش دارد، زیرا امام موسی صدر دشمن اسرائیل و بنیانگذار مقاومت است. همچنان معتقدیم که امام موسی و دو همراهش در لیبی و زنده هستند و خلاف این مسئله اثبات نشده است.»

5ـ ما نفت را به همه مشتریان خواهیم فروخت

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی در توئیتر با اشاره به تهدید آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران نوشت: «آمریکا ما را از تجهیزات دفاعی محروم کرد ما اقدام به ساخت موشک‌ها کردیم و پس از آن آمریکا شکایت کرد. آمریکا ما را از دستیابی به سوخت هسته‌ای منع کرد ما آن را ساختیم و پس از آن آمریکا شکایت کردم.» محمدجواد ظریف در ادامه نوشت: «در حال حاضر آمریکا درگیر دزدی دریایی و تهدید برای جلوگیری از فروش نفت ایران به مشتریان سنتی است. پمپئو نق زدن را متوقف کن: ما نفت را به همه و هرکدام از مشتریان خواهیم فروخت.»

 

▼ اخبار کوتاه

«سیدحسن نصرالله» با بیان اینکه نتانیاهو عملاً تجاوز به عراق، سوریه و لبنان را بر عهده گرفت، اظهار داشت: «ما معمولاً در مزارع شبعا به حملات اسرائیل واکنش نشان می‌دادیم و اکنون باید بگویم که واکنش ما در لبنان خواهد بود. چرا که اجماعی ملی بر سر محکومیت تجاوز به لبنان وجود دارد.» دبیرکل حزب‌الله به پیش‌داوری‌ها در رسانه‌ها و تحلیلگران درباره ماهیت واکنش به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: «این پیش‌داوری‌ها پایه و اساسی ندارد و جز شماری اندک، هیچ کس از نحوه واکنش ما اطلاعی ندارد و این مسئله دشمن را در سردرگمی باقی نگه می‌دارد.»

نگرانی و هراس صهیونیست‌ها از انتقام حزب‌الله در حالی روز به روز بیشتر می‌شود که ارتش این رژیم در تازه‌ترین اقدام خود رزمایش بزرگی را که برای این هفته برنامه‌ریزی کرده بود، لغو کرد. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نه تنها رزمایش سراسری در فلسطین اشغالی را لغو کرده بلکه نیروهای زمینی، هوایی و دریایی این رژیم در حال آماده‌ شدن برای وقوع هر نوع درگیری در مناطق شمالی مخصوصاً منطقه الجلیل در جنوب مرزهای لبنان هستند.

مجله آمریکایی «نشنال اینترست» ضمن ارائه تحلیلی درباره اثرپذیری عمیق ایرانیان از حماسه عاشورا با اشاره به اینکه ایرانیان تسلیم نخواهند شد و دولت ترامپ باید با تدبیر عمل کرده و به سیاست «فشار حداکثری» خود پایان دهد، خطاب به دولتمردان کاخ سفید نوشت: ترامپ که خود را به یزید مدرن تبدیل کرده است، باید تجربه «صدام» را به یاد داشته باشد که تقریباً چهل سال پیش به ایران حمله کرد؛ وی باید هوشیار باشد تا به سرنوشت او گرفتار نشود.

به دلیل تحریک ترامپ درباره افغانستان، کاخ سفید و شخص ترامپ تصمیم گرفته است تا جان بولتون را از دخالت درباره موضوع افغانستان منع کند. بدین ترتیب از بولتون برای اتخاذ تصمیمات کلان در حوزه افغانستان دعوت نمی‌شود. واشنگتن پست به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد بولتون خواستار حضور گسترده آمریکا در افغانستان بوده و با تلاش ترامپ برای مذاکره با کره شمالی مخالفت کرده و ترامپ را به درگیری با ایران تشویق کرده است.

 

شماره 912 صبح صادق به همراه پرونده موضوعی «هیئت انقلابی» منتشر شد

در این شماره می‌خوانید؛

تأملی بر بازی پارادوکسیکال کاخ الیزه؛ گام سوم را محکم بر می‌داریم/ مبارزه با فساد را سیاسی نکنید/ سرمایه‌داری و دموکراسی در بحران/ جورچین آسیب‌های اجتماعی و نمره مسئولان.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات