صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۶۸۵۸

آموزه‌هاي محرم

بسياري از شخصيت‌هاي تأثيرگذار در تاريخ با الهام از آموزه‌هاي قيام حسين‌بن‌علي اقدام كردند. روند تحولات تاريخي انقلاب اسلامي يكي از بارزترين نمونه‌هاي متأثر از قيام عاشوراي حسيني نهضت امام خميني بود كه منجر به پيروزي انقلاب اسلامي شد
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی / سيدمهدي حسيني

آموزه‌هاي محرم

در آستانه ماه محرم و سالگرد قيام امام حسين(ع) عليه ظلم و ستم و استبدادگري و حوادث خونين ماه محرم سال 61 هجري كه در تاريخ بشريت ثبت شده قرار داريم. بسياري از شخصيت‌هاي تأثيرگذار در تاريخ با الهام از آموزه‌هاي قيام حسين‌بن‌علي اقدام كردند. روند تحولات تاريخي انقلاب اسلامي يكي از بارزترين نمونه‌هاي متأثر از قيام عاشوراي حسيني نهضت امام خميني بود كه منجر به پيروزي انقلاب اسلامي، بنيانگذاري نظام جمهوري اسلامي و مقاومت دوران هشت سال دفاع مقدس شد. امام خميني(ره) كه از سال 1342 رهبري جريان انقلاب اسلامي را عهده‌دار بودند، اعتقاد داشتند كه مراسم عزاداري براي سيدالشهدا يكي از مهم‌ترين مسائل روز سياسي‌ـ فرهنگي است. ايشان در اين رابطه فرمودند: «حرف سيدالشهدا حرف روز است، هميشه حرف روز است، اصلاً حرف روز را سيدالشهدا آورده است دست ما داده؛ ولي سيدالشهدا را اين‌ گريه‌ها حفظ كرده است، مكتبش را اين مصيبت‌ها و داد و قال‌ها حفظ كرده. اين سينه‌زني‌ها و اين دستجات و عرض كنم اينها را حفظ كرده. اگر فقط مقدس بود و در اتاق و در خانه‌ها مي‌نشست و براي خودش زيارت عاشورا مي‌خواند و تسبيح مي‌گرداند، نمانده بود. [هر] چيزي هياهو مي‌خواهد هر مكتبي. هياهو بايد پايش سينه بزني. هر مكتبي تا پايش سينه‌زن نباشد، تا پايش گريه نباشد، تا پايش تو سر و سينه زدن نباشد حفط نمي‌شود.»

قيام 17 شهريور 1357 كه در اين ايام سالروز آن است، يكي از مهم‌ترين حوادث منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي به شمار مي‌رود كه طي آن رژيم شاه سرآسيمه به كشتار وسيع مردم پرداخت. وقتي اين حادثه خونين در ميدان شهداي تهران رخ داد، بسياري از سران مدعي مبارزه به ويژه ملي‌گراها يا احزاب چپ و بسياري از سران جريان مذهبي پس از كار بردن خشونت به دست رژيم شاه از مواضع خود عقب‌نشيني كردند، از اين ماجرا تحليل درستي ارائه ندادند و همگي به سكوت گذراندند و جماعتي از مردم احساس شكست كردند و گاهي تحليل مي‌كردند كساني كه شهيد شدند افرادي خودسر بودند. روحيه خيلي بد در روند پيشرفت انقلاب تأثير مي‌گذاشت؛ اما همين كه 18 شهريور پيام انقلابي امام خميني(ره) به گوش رسيد، سرعت و شتاب انقلاب چندين برابر شد؛ به ويژه آنجا كه مرقوم فرمودند: «چهره ايران امروز گلگون است و دلاوري و نشاط در تمام اماكن به چشم مي‌خورد. آري اين‌ چنين است راه اميرمؤمنان علي و سرور شهيدان امام حسين. اين كاش «خميني» در ميان شما بود و در كنار شما در جبهه دفاع براي خدا كشته مي‌شد. ملت ايران! مطمئن باشيد دير يا زود پيروزي از آن شماست.» در اين پيام كه از سرور شهيدان نام برده شد، روحيه انقلابي ديگري در توده‌هاي مردم دميده و سرعت تحولات انقلاب روز به روز بيشتر شد تا به ماه محرم سال 1357 اتصال يافت و نويد پيروزي‌ انقلاب قطعي شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات