صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۶۸۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 11 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بعضی می‌گویند «تسلیم بشویم تا موذیگری دشمن ادامه پیدا نکند»، نمی‌دانند هزینه‌ تسلیم شدن به مراتب بیشتر از ایستادگی است، دشمنی آمریکا بیشتر شده و نفرت ملت هم از آمریکا روزبه‌روز بیشتر می‌شود. امروز برنامه‌ دشمن ایجاد شکاف بین نظام و ملت است.(1397/4/9)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

ایستاده در برابر دشمن
«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در نامه‌ای به حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، ولی‌ امر مسلمین با قدردانی از حمایت صریح ایشان از مقاومت فلسطین در دیدار هیئت اعزامی حماس و اعلام آمادگی ایران برای تجهیز مقاومت به آنچه برای انجام وظیفه به آن نیاز دارد، تأکید کرد: «بار دیگر رویکرد تجدیدناپذیر خود را برای حضور در سنگر مقاومتِ پایدار در کنار همه قوای حق و عدالت و آزادگی و پیشران همه آنها جمهوری اسلامی ایران، تا پیروزی نهایی اعلام می‌کنیم.»
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در طول دوران مبارزه با اشغالگران فلسطین در کنار دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین توانسته‌اند در مقابله با اشغالگری و تجاوزات دشمن صهیونیستی ایستادگی کنند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این گروه‌های مقاومت همواره مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فلسطین را مسئله اصلی جهان اسلام دانستند و در این باره به هیچ وجه با رژیم پهلوی مسامحه نکردند. با پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم شاه که همکاری‌های گسترده‌ای با دستگاه اطلاعاتی صهیونیستی داشت همه رؤیاهای غرب و رژیم صهیونیستی در قبال فلسطین به یک‌باره فرو ریخت چرا که ملت ایران با حمایت‌های خود مقاومت فلسطین را بیش از پیش تقویت کرده است.
اما در سال‌های اخیر تروریست‌های تکفیری با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی و پشتیبانی مالی حکام مرتجع منطقه تمام تلاش خود را صرف کردند تا مسئله اصلی جهان اسلام را به فراموشی بسپارند. داعش و جبهه النصره که مدعی اسلام بودند در طول حیات نامبارک خود حتی یک تیر به سمت صهیونیست‌ها شلیک نکردند و حتی مجروحان‌شان در بیمارستان‌های سرزمین‌های اشغالی مداوا شدند.
اما ادامه حمایت ملت ایران با رهبری و هدایت داهیانه امام‌ خامنه‌ای از گروه‌های مقاومت توطئه‌ دشمن در جبهه‌های مختلف از سوریه و عراق تا فلسطین و لبنان شکست خورد و علی‌رغم اینکه برخی مدعیان دروغین اسلام در فکر رابطه با رژیم نامشروع صهیونیستی هستند و منافع جهان اسلام و مسلمانان را زیر پا گذاشته‌اند، ایران اسلامی داعیه‌دار مقاومت اسلامی است و چشم امید مسلمانان مظلوم در اقصی نقاط جهان به آن دوخته شده است.

 

▼ گزارش روز

اکنون زمانش نیست!
فقط چند روز تا پایان فرصت اروپایی‌ها برای تأمین منافع ایران در برجام باقی مانده است، توافقی که ماه‌ها وقت و توان کشور، برای نگارش و امضای آن معطل نگه داشته شد و بخش قابل توجهی از دستاوردهای هسته‌ای به پای آن ریخته شد. عملکرد اروپایی‌ها از فاصله گام دوم تا به امروز و اخبار آشکار و پنهان از این امر حکایت دارد که در روزهای آینده نباید منتظر تغییر و تحول قابل توجهی بود و متأسفانه برجام با همه هزینه‌هایش برای کشور در حال پیوستن به تاریخ است! در این شرایط ویژه، فارغ از همه اختلاف‌نظرها درباره آنچه در فرایند مذاکرات هسته‌ای و اعتماد به کاخ سفید و سران اروپایی رخ داد، باید یک صدای واحد از کشور شنیده شود. ضروری است بحث‌ها درباره خدمت یا خیانت بودن توافق هسته‌ای را به آینده موکول کرده و با وحدت کلمه از طرف مقابل اجرای تعهداتش در برجام را مطالبه کرد.
شگفت‌انگیز است که در چنین شرایطی رئیس دستگاه دیپلماسی کشور! در مصاحبه با روزنامه متعلق به دولت! به جای تقویت همگرایی، سخنانی بر زبان جاری می‌کند که زمینه‌ساز واگرایی است. محمدجواد ظریف در مصاحبه با روزنامه ایران با حمله به منتقدانش که البته این روزها، به ویژه در ماجرای تحریم «ظریف» توسط آمریکا در کنار او ایستاده‌اند، اتهام همراهی و هم‌نظری با سران رژیم صهیونیستی را وارد کرده و می‌گوید: «بعضی وقت‌ها برای من این سؤال مطرح می‌شود چقدر منافع گروهی در داخل کشور می‌تواند با منافع تندروهای اسرائیل و تندروهای آمریکا اتفاقی در همه موارد یکی باشد.(!)» ظریف برخلاف تیتر «تحمل می‌کنم تا دوگانه‌سازی شکل نگیرد» که برای مصاحبه‌اش برگزیده شده است، اضافه می‌کند: «حضراتی در اتاق‌شان نشسته‌اند و زیر کولر شعار می‌دهند. انقلابیون زیرکولرنشین مقداری از انقلابیون واقعی یاد بگیرند.» باید از آقای ظریف و منتقدانی که احتمالاً قصد پاسخ این گفته‌ها را دارند پرسید؛ بهتر نیست در شرایط حساس کنونی توان خود را صرف تأمین منافع کشور کنند و از حاشیه‌سازی بپرهیزند؟!


▼ اخبار ویژه

سناریویی برای تحریف مطالبات مردم!
اصلاح‌طلبان در نشست‌های اخیر خود درباره انتخابات آینده گفته‌اند که ما باید به سمت آزادی‌های اجتماعی، فرهنگی و سبک زندگی با نگاه به راهبردها و شعارهای انتخاباتی‌مان در دهه‌های گذشته حرکت کنیم. بر اساس ارزیابی‌ها، اصلاح‌طلبان در فضای اقتصادی خود را شکست‌خورده می‌دانند و معتقدند مردم در آستانه انتخابات خواهند پرسید جریان شما در حوزه اقتصاد چه کرده است؟ آنها با این استدلال که مردم امیدی به اصولگراها هم ندارند، پیشنهاد کرده‌اند که اصلاح‌طلبان در این دوره مباحث توسعه سیاسی و آزادی اجتماعی و... را مطرح کنند تا مورد اقبال افکار عمومی قرار گیرند. در این نشست‌ها همچنین گفته شده که اصلاح‌طلبان باید با نسل جوان صحبت کنند. چرا که آنها می‌توانند هم موتور محرک جامعه و هم عامل جمع‌آوری رأی برای اصلاح‌طلبان باشند.

«مصطفی کواکبیان» نماینده اصلاح‌طلب مجلس در اظهاراتی قابل تأمل گفته است: «تا زمانی که آمریکا به برجام بازنگشته و شروط ما را اجرایی نکرده ملاقاتی بین آقای روحانی و امثال ترامپ صورت نخواهد گرفت، اما اگر شرایط فراهم شود حتماً انجام این ملاقات با اذن رهبری در راستای منافع ملی بوده و بلامانع خواهد بود.» گفتنی است: «محمد هاشمی» نیز اخیراً سخنان مشابهی را مطرح کرده بود. سخنانی که تکرار آنها این شائبه را به ذهن متبادر می‌کند که گویا برخی به دنبال آماده‌سازی اذهان برای دیدار رؤسای‌جمهور ایران و آمریکا هستند!

 

▼ اخبار
1ـ دوقطبی اصولگرا و اصلاح‌طلب پایان یافته است
«دکتر احمد نادری» رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه دوقطبی اصولگرا و اصلاح‌طلب پایان یافته گفت: تکثر آرا در نظام و چندقطبی شدن امر مقدسی است. اگر این روند مدیریت شود ظرفیتی را برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند که هم پویایی درون سیستم را بالا می‌برد و هم پشتوانه‌ای برای سیاست خارجی از منظر مشروعیت نظام ایجاد می‌کند. وی با بیان اینکه مردم نگاه خواهند کرد که ایده‌های کاندیداها و لیست‌ها و افرادی که خود را در معرض انتخاب قرار دادند برای چند مؤلفه از جمله عملکرد بسیار ضعیف قوه مجریه و قوه مقننه در دوره اخیر چیست، افزود: وحدت آنطور که در چپ و راست، اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات‌های قبل نمود بیشتری داشت در انتخابات پیش رو در هر دو جناح کمتر می‌شود و تکثرگرایی بیشتری را شاهد خواهیم بود. نادری گفت: لیستی که افراد جوان و چهره‌های جوان را در درون خود جای داده باشد و افرادی که تکلیف‌شان را با فساد مشخص کرده باشند و با ناکارآمدی موجود مرزبندی جدی داشته باشند، شانس بیشتری برای پیروزی خواهند داشت.


2ـ تبدیل ایران به هاب تعمیرات ترانسفورماتورها در منطقه خاورمیانه
«آرش آقایی‌فر» عضو سندیکای صنعت برق ایران با تأکید بر اینکه ایران در حال حاضر قدرت اول ساخت و بازسازی ترانسفورماتورهای قدرت و توزیع برق در منطقه است، گفت: ایران به فناوری تولید و بازسازی انواع ترانسفورماتورهای توزیع و قدرت برق دست یافته است به طوری که هم‌اکنون متخصصان ایرانی در دو زمینه ساخت و تعمیرات ترانسفورماتورها در خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته و رتبه نخست را به خود اختصاص دادند. وی تأکید کرد: در حال حاضر 10 شرکت معتبر در زمینه تعمیرات ترانس در داخل کشور فعالیت می‌کنند اما نقطه ضعف این صنعت نداشتن تجربه کافی در زمینه بازاریابی بین‌المللی و مشکلات گمرکی و بانکی است که قطعاً با رفع این مشکلات می‌توان با گرفتن سفارش تعمیرات ترانس از کشورهای دیگر ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کرد.


3ـ وعده پیش‌خرید برای جلوگیری از اقدام ایران
«علی مطهری» در خصوص پیشنهاد امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به ایران اظهار داشت: «رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای پیش‌خرید نفت از ایران را ارائه داده و اینکه گفته می‌شود این مبلغ کمک بلاعوض و وام است، درست نیست.» نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه طبق پیشنهاد فرانسوی‌ها این مبلغ در سه مرحله قرار است پرداخت شود، ادامه داد: «مکرون پیشنهاد داده تا در برابر این مبلغ فعلاً جمهوری اسلامی ایران گام سوم خود را اجرا نکند و احتمالاً از گام اول و دوم خود هم به جایگاه اولیه در برجام بازگردد.» گفتنی است، تجربه وعده‌های قبلی اروپایی‌ها از جمله اینستکس نشان‌دهنده این است که این پیشنهاد نیز با هدف جلوگیری از اقدام ایران انجام می‌شود و امیدی به تحقق آن وجود ندارد.


4ـ عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس فاجعه‌بار بوده است
«صادق زیباکلام» با انتقاد از عملکرد اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه «مردم بازیچه ما نیستند که به آنها بگوییم بیایید در انتخابات مشارکت کنید و 24 میلیون پای صندوق‌های رأی حاضر شوند اما بعداً در برابر آنها پاسخگو نباشیم.» گفت: «عملکرد فراکسیون امید تاکنون ناامیدکننده بوده است. بیش از 100 نفر به عنوان نمایندگان لیست اصلاح‌طلبان انتخاب شدند و آقای خاتمی به آنها مهر تأیید زد اما عملکرد آنها در مجلس فاجعه‌بار بوده است. تیر خلاص را در این زمینه، عملکرد دو ساله حسن روحانی در دوره دوم ریاست‌جمهوری به اصلاح‌طلبان زد. من به عنوان کسی که نقشی قابل توجه در زمینه کشاندن مردم برای حضور پای صندوق‌های رأی و انتخاب حسن روحانی داشتم، اظهار شرمندگی می‌کنم.»


▼ اخبار کوتاه
«محمدبن‌زاید» ولی‌عهد امارات در صفحه شخصی خود در توئیتر، حلول ماه محرم و سال جدید قمری را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که سال جدید قمری، سال صلح و همزیستی باشد. پس از این توئیت، سیل نظرات کاربران عرب‌زبان آغاز شد و از 9 هزار نفری که تاکنون نظر داده‌اند، اکثریت آنها به لعن و نفرین او پرداخته‌اند. بسیاری نیز به نقش مخرب امارات در لیبی و سودان اشاره کرده و خواستار پایان دخالت‌های ابوظبی در کشورهای عربی شده‌اند.
«بهروز هادی ‌زنوز» تحلیلگر اقتصادی در تازه‌ترین نشست بنیاد باران نزدیک به لیدر اصلاحات طی سخنانی با انتقاد از رویکرد و عملکرد اصلاح‌طلبان گفته است: «روی سخنم با شما اصلاح‌طلبان است. شما هیچ برنامه‌ای ندارید. بعضی‌ها نارنجک می‌بندند، وسط می‌پرند و بیانیه صادر می‌کنند. این فایده ندارد. اگر سیاست خارجی نادرست است، خوبِ آن کدام است؟ آقای اصلاح‌طلب، اگر برنامه اقتصادی لازم است، اگر این خوب نیست، خوبش کدام است؟»
«آیت‌الله جنتی» با قدردانی از اقدامات حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در برخورد با مفاسد اقتصادی، اظهار داشت: کاری که رئیس قوه قضائیه می‌کند امیدآفرینی برای مظلومانی است که طعم تلخ ظلم را چشیده‌اند. رئیس مجلس خبرگان همچنین خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: اقدامات‌تان را پیگیری کنید و به مردم گزارش کار بدهید، هرچند مردم فهمیده‌اند که چه می‌کنید اما گزارش تفصیلی بیشتری به ملت دهید.
«محمدرضا باهنر» در ارتباط با نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مسئله کنوانسیون‌های مرتبط با کارگروه FATF گفت: «به این نتیجه رسیده‌ایم که ابتدا بازخورد تعهدات قبلی ایران در مفاد FATF ‌از سوی این نهاد مشخص شود و ما ببینیم آیا تاکنون از اجرای مفاد مشخص شده در این کارگروه منتفع شده‌ایم یا خیر، سپس به تصویب بندهای باقی‌مانده از جمله پالرمو و CFT بپردازیم.»
«سیدپرویز فتاح» رئیس بنیاد مستضعفان، از اهدای بیش از ۸۴ هزار تُن سیمان توسط بنیاد مستضعفان به ۱۴ استان آسیب‌دیده از سیل ابتدای سال ۹۸ خبر داد و گفت: «با توجه به حجم آسیب‌ها و اعلام نیاز مناطق سیل‌زده بیش از ۲۲ هزار تُن سیمان به استان لرستان اهدا شد و استان خوزستان نیز با ۱۹ هزار تُن دومین مقصد ارسال سیمان اهدایی بنیاد مستضعفان بوده است.»

ترنم زندگی
زنان از صمیمیت بیشتر لذت می‌برند و یکی از نیازهای آنها صمیمی بودن با همسر خود است. اجازه دهید همسرتان بدون دغدغه و اضطراب، با آرامش با شما سخن بگوید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات