صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۶۸۷۰

از فاجعه تا پایان دوقطبی

1ـ دوقطبی اصولگرا و اصلاح‌طلب پایان یافته است
«دکتر احمد نادری» رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه دوقطبی اصولگرا و اصلاح‌طلب پایان یافته گفت: تکثر آرا در نظام و چندقطبی شدن امر مقدسی است. اگر این روند مدیریت شود ظرفیتی را برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند که هم پویایی درون سیستم را بالا می‌برد و هم پشتوانه‌ای برای سیاست خارجی از منظر مشروعیت نظام ایجاد می‌کند. وی با بیان اینکه مردم نگاه خواهند کرد که ایده‌های کاندیداها و لیست‌ها و افرادی که خود را در معرض انتخاب قرار دادند برای چند مؤلفه از جمله عملکرد بسیار ضعیف قوه مجریه و قوه مقننه در دوره اخیر چیست، افزود: وحدت آنطور که در چپ و راست، اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات‌های قبل نمود بیشتری داشت در انتخابات پیش رو در هر دو جناح کمتر می‌شود و تکثرگرایی بیشتری را شاهد خواهیم بود. نادری گفت: لیستی که افراد جوان و چهره‌های جوان را در درون خود جای داده باشد و افرادی که تکلیف‌شان را با فساد مشخص کرده باشند و با ناکارآمدی موجود مرزبندی جدی داشته باشند، شانس بیشتری برای پیروزی خواهند داشت.


2ـ تبدیل ایران به هاب تعمیرات ترانسفورماتورها در منطقه خاورمیانه
«آرش آقایی‌فر» عضو سندیکای صنعت برق ایران با تأکید بر اینکه ایران در حال حاضر قدرت اول ساخت و بازسازی ترانسفورماتورهای قدرت و توزیع برق در منطقه است، گفت: ایران به فناوری تولید و بازسازی انواع ترانسفورماتورهای توزیع و قدرت برق دست یافته است به طوری که هم‌اکنون متخصصان ایرانی در دو زمینه ساخت و تعمیرات ترانسفورماتورها در خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته و رتبه نخست را به خود اختصاص دادند. وی تأکید کرد: در حال حاضر 10 شرکت معتبر در زمینه تعمیرات ترانس در داخل کشور فعالیت می‌کنند اما نقطه ضعف این صنعت نداشتن تجربه کافی در زمینه بازاریابی بین‌المللی و مشکلات گمرکی و بانکی است که قطعاً با رفع این مشکلات می‌توان با گرفتن سفارش تعمیرات ترانس از کشورهای دیگر ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کرد.


3ـ وعده پیش‌خرید برای جلوگیری از اقدام ایران
«علی مطهری» در خصوص پیشنهاد امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به ایران اظهار داشت: «رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای پیش‌خرید نفت از ایران را ارائه داده و اینکه گفته می‌شود این مبلغ کمک بلاعوض و وام است، درست نیست.» نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه طبق پیشنهاد فرانسوی‌ها این مبلغ در سه مرحله قرار است پرداخت شود، ادامه داد: «مکرون پیشنهاد داده تا در برابر این مبلغ فعلاً جمهوری اسلامی ایران گام سوم خود را اجرا نکند و احتمالاً از گام اول و دوم خود هم به جایگاه اولیه در برجام بازگردد.» گفتنی است، تجربه وعده‌های قبلی اروپایی‌ها از جمله اینستکس نشان‌دهنده این است که این پیشنهاد نیز با هدف جلوگیری از اقدام ایران انجام می‌شود و امیدی به تحقق آن وجود ندارد.


4ـ عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس فاجعه‌بار بوده است
«صادق زیباکلام» با انتقاد از عملکرد اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه «مردم بازیچه ما نیستند که به آنها بگوییم بیایید در انتخابات مشارکت کنید و 24 میلیون پای صندوق‌های رأی حاضر شوند اما بعداً در برابر آنها پاسخگو نباشیم.» گفت: «عملکرد فراکسیون امید تاکنون ناامیدکننده بوده است. بیش از 100 نفر به عنوان نمایندگان لیست اصلاح‌طلبان انتخاب شدند و آقای خاتمی به آنها مهر تأیید زد اما عملکرد آنها در مجلس فاجعه‌بار بوده است. تیر خلاص را در این زمینه، عملکرد دو ساله حسن روحانی در دوره دوم ریاست‌جمهوری به اصلاح‌طلبان زد. من به عنوان کسی که نقشی قابل توجه در زمینه کشاندن مردم برای حضور پای صندوق‌های رأی و انتخاب حسن روحانی داشتم، اظهار شرمندگی می‌کنم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات