صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۶۸۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 12 شهریور

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): منافع ملّی آن ‌وقتی منافع ملّی هستند که با هویّت ملّی ملّت ایران، با هویّت انقلابیِ ملّت ایران در تعارض نباشند والّا آنجایی که ما چیزی را به‌ عنوان منافع ملّی در نظر می‌گیریم لکن هویّت ملّی را پایمال می‌کنیم، قطعاً اشتباه کرده‌ایم، این منافع ملّی نیست.(1396/3/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

نظام اسلامی مصمم است

خروج آمریکا از برجام با سناریوسازی‌های متعدد غرب علیه کشورمان همراه بود. از رفتار سه کشور اروپایی حاضر در برجام به خوبی می‌توان فهمید که آمریکا با این کشورها برای نگه داشتن ایران در برجام همکاری نزدیک داشته است. بنابراین در دوران بعد از خروج آمریکا از برجام، غرب سناریوی جدیدی را علیه ایران طراحی کرد. اعمال فشار حداکثری در حوزه تحریم‌ها و منزوی کردن ایران در عرصه‌های بین‌المللی توسط آمریکا و گرفتن وقت کافی از ایران برای شرطی نگه داشتن اقتصاد ایران و عدم فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی توسط اروپا دوم بخش راهبرد غرب در برابر ایران بوده و هست. پس از یک سال «صبر استراتژیک» جمهوری اسلامی ایران در برابر غرب و روشن شدن این واقعیت برای افکار عمومی جهان که ایران تمام تلاش خود را برای حفظ توافق انجام داده و علی‌رغم بدعهدی طرف مقابل متعهدانه عمل کرده است اکنون تصمیم نظام اسلامی مبنی بر کاهش تعهدات برجامی ایران که به صورت مرحله‌ای در حال اجرایی شدن است، اقدامی اساسی است و ادامه کاهش تعهدات پاسخی قاطع به سیاست استعمار گونه آمریکا و اروپاست.
جلوگیری از اجرای برجام به صورت یک‌طرفه، مستلزم اجرای آن به میزان پای بندی تروئیکای اروپایی است. از این‌رو صحبت از توافق بر سر ادامه اجرای برجام، تکرار خطای یک سال اخیر مبنی بر منتظر ماندن پای وعده سه کشور اروپایی است. اکنون نظام اسلامی نسبت به کاهش تعهدات برجامی خود همچون دو گام نخست مصمم است. وعده پیش خرید نفت توسط فرانسه و شخص مکرون تنها برای جلوگیری از اجرایی کردن گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران صورت می‌گیرد و این بار نیز اروپا در عمل همچون گذشته توان اجرایی کردن وعده‌های خود را نخواهد داشت.
تردیدی نیست که اگر سناریوهای غرب که خارج از چارچوب برجام در منطقه غرب آسیا طراحی گردید، دچار شکست اساسی نمی‌شد در وضعیت کنونی اروپایی‌ها به جای دست و پا زدن برای نگه داشتن برجام، به خروج از برجام می‌اندیشیدند. شکست آمریکا در حل بحران یمن، افغانستان، سوریه، لبنان و... و روز افزون شدن قدرت منطقه‌ای کشورمان، کشورهای اروپایی و آمریکا را در وضعیتی به مراتب ضعیف‌تر از نظام اسلامی قرار داده است و آنها در تلاش‌اند از طریق برجام جلوی شکست‌های بیشتر را بگیرند.

 

▼ گزارش روز

کاربرد وارونه

«منافع ملی» کلیدواژه با اهمیت و دقیقی است که متأسفانه در روزهای اخیر برخی از جریان‌ها و افراد در تلاش هستند از آن در مسیری استفاده‌کننده که نتیجه و خروجی‌اش علیه منافع ملی و مصالح ملت ایران خواهد بود! «محمد هاشمی» در مصاحبه با روزنامه «آرمان» می‌گوید: «من معتقدم منافع ملی بر هر چیزی ارجحیت دارد. یعنی اگر منافع ملی ایجاب کند رئیس‌جمهور حتماً باید به دیدار رئیس‌جمهور آمریکا برود و از منافع ملت ایران محافظت کند. اگر تأمین منفعت مردم ایران در دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ باشد، حتماً باید این اتفاق بیفتد»، «مصطفی کواکبیان» در این باره می‌گوید: «اگر شرایط فراهم شود انجام ملاقات آقای روحانی با ترامپ با اذن رهبری در راستای منافع ملی بوده و بلامانع خواهد بود.» موضوعی که سخنگوی دولت نیز روز گذشته با ادبیات دیگری بر آن تأکید کرده و گفته است رئیس‌جمهور در راستای تأمین منافع ملی از هیچ دیداری دریغ نمی‌کند. موضوعی که احتمالاً با عبارتی متفاوت از زبان افراد دیگری نیز تکرار خواهد شد.
این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که تجربه تاریخی ملت ایران نشان داده هرگونه مذاکره با رهبران کاخ سفید سم مهلک و ورود به توافقی که یک طرف آن ایالات متحده آمریکا باشد خسارت محض و تهدیدکننده منافع ملی ماست! واقعیت این است که دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا نه منافع ملی ایران، بلکه منافع انتخاباتی دونالد ترامپ را تأمین خواهد کرد.
تجربه تاریخی ملت ایران به وضوح نشان می‌دهد، تنها راهی که می‌تواند از منافع ملی ایرانیان صیانت و مسیر توسعه و آبادانی را در مقابل ملت ایران قرار دهد ایستادگی و مقاومت است، چنانکه در ماه‌های اخیر و با آغاز گام‌های کشورمان برای کاهش تعهدات هسته‌ای و پیگیری سیاست «تعهد در برابر تعهد»، شاهد آن هستیم که معادلات در حال تغییر است و اروپایی‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا مانع از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان شده و زمینه را برای تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران فراهم کنند، مسئله‌ای که با برداشتن قاطع و محکم گام سوم از سوی تهران در روزهای آینده آثار و نتایج آن بیش از پیش ‌نمایان خواهد شد.

 

▼ اخبار ویژه

افشاگری درباره حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران!

«یاهو نیوز» با طرح این موضوع که همچنان درباره چگونگی عملیات خرابکاری توسط بد افزار «استاکس نت» سؤالات زیادی مطرح است به نقل از منابع مطلع خود فاش کرد که چهار کشور فرانسه، آلمان، هلند و انگلیس برای حمله ویروس استاکس نت به تأسیسات هسته‌ای ایران با آمریکا و رژیم صهیونیستی همکاری کردند. گفتنی است ویروس استاکس نت در نمونه اول آن، به منظور خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران در سال 2007 به کار گرفته شد و به طور مؤثر آغازگر جنگ سایبری و دیجیتالی در قرن 21 بود. این عملیات مخفی که تحت عنوان عملیات «بازهای المپیک» مشهور است، نه برای نابود کردن برنامه هسته‌ای ایران، بلکه برای اخلال در آن برای مدتی جهت خرید زمان تحریم‌ها و دیپلماسی انجام شد.

«امیر خجسته»، عضو هیئت تحقیق و تفحص از گمرکات گفت: «هیئتی از کمیسیون اصل 90 از گمرک خوزستان بازدید کرده و در جریان وجود ۵ هزار و ۲۰۰ تن شکر آلوده در گمرک قرار گرفت که هشت سال در گمرکات مانده بودند.» وی افزود: «گمرکات رها شده هستند و کالاهایی که با پول بیت‌المال وارد شده، آنقدر در گمرکات نگه داشته می‌شوند تا فاسد و آلوده شوند. وزارت کشاورزی و صمت نباید اجازه رسوب کالاهای اساسی در گمرکات را بدهند.» وی ادامه داد: «طبق قانون، کالاهای اساسی دو ماه و کالاهای غیر اساسی چهار ماه بیشتر نباید در گمرکات بمانند.»

 

▼ اخبار

1ـ کاهش محبوبیت ترامپ در بین آمریکایی‌ها

بر اساس نتایج نظرسنجی مؤسسه «کوئینیپیاک» میزان نارضایتی عمومی از ترامپ، به ۵۶ درصد رسیده است. این میزان، در نظرسنجی‌های قبلی بین ۵۲ تا ۵۴ درصد بوده است. به عبارت بهتر، ۵۶ درصد از شهروندان آمریکایی اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، مطلقاً آرای خود را به سود ترامپ به گردش در نخواهند آورد. نتایج نظرسنجی‌های ایالتی نیز نشان می‌دهد که ترامپ در ایالات خاکستری و پاندولی مانند اوهایو، پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان و فلوریدا نیز از رقبای دموکرات خود عقب‌افتاده است. حتی در برخی ایالات متعلق به حزب جمهوریخواه (ایالات قرمز) مانند تگزاس نیز محبوبیت ترامپ به زیر ۵۰ درصد رسیده است. از سوی دیگر روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: «رئیس‌جمهور آمریکا احساس می‌کند که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰، تضمین شده نیست و با وجود تلاش‌هایش برای محقق کردن اهدافی در دو پرونده کره شمالی و ایران، نتایج ثابت می‌کند که هرج و مرج شدید در سیاست‌های او، در نهایت، منجر به شکستش در انتخابات پیش‌رو خواهد شد.»

2ـ موفقیت در یک رقابت نابرابر

«محمود بهمنی» رئیس مؤسسه تحقیقاتی شیلات کشور گفت: فاز نخست اصلاح‌نژاد تخم ماهی چشم‌زده در کشور پس از 36 ماه تلاش اجرایی شد و تولید این ماهی در استان‌های آذربایجان غربی، مازندران و یاسوج به بخش خصوصی داده شده و انجام فاز دوم با حمایت بخش خصوصی و 10 میلیارد تومان اعتبار آغاز خواهد شد. بر اساس آمار سازمان دامپزشکی در سال گذشته 250 میلیون قطعه تخم ماهی چشم‌زده وارد کشور شده، اما آمار گمرک رقم دیگری اعلام کرده که 3300 کیلوگرم معادل 500 میلیون قطعه به ارزش 5 میلیون و 700 هزار دلار بوده است. گفتنی است در حال حاضر 400 میلیون قطعه نیاز کشور است و بخش خصوصی 250 میلیون قطعه ‌آن را به رغم فراهم نبودن شرایط و رقابت نابرابر با واردکنندگان تولید می‌کنند که اگر از تولیدکنندگان حمایتی شود، قطعاً خودکفایی به زودی محقق می‌شود.

3ـ نتانیاهو چاره‌ای جز ریسک نداشت!

روزنامه الاخبار با طرح این سؤال که چرا بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با وجود اینکه نسبت به قدرت نظامی حزب‌الله برای پاسخگویی به تجاوزات این رژیم واقف است، اما درگیری در جنوب لبنان را آغاز و با پهپادها به این منطقه حمله کرد، نوشت: «نتانیاهو افزایش اقدامات نظامی و امنیتی کوچک یا بزرگ و اقدام علیه لبنان را در تقویت جایگاه خود در صندوق‌های رأی و انتخاب مجدد وی مؤثر می‌داند و در این راستا دست به این اقدام زده است. البته او خود می‌داند چه بسا این رویکرد آنها باعث شود تا رأی‌دهندگان ضد نتانیاهو شوند چرا که هرگونه حمله می‌تواند واکنش شدید حزب‌الله و شروع یک درگیری گسترده را در پی داشته باشد که اصلاً به نفع نتانیاهو نیست. اما وضعیت میان رأی‌دهندگان اسرائیلی چاره‌ای جز دست زدن به چنین ریسکی برای او باقی نگذاشته است.»

4ـ سنگ‌اندازی داخلی یا بد عهدی آمریکا!

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا معتقدید اگر قراردادهای قوی با اروپا و حتی آمریکا داشتیم، سرنوشت برجام فرق می‌کرد؟ گفت: «قطعاً این درست است. ما اگر در آن موعد زمانی بعد از برجام برخی بهانه‌گیری‌ها و سنگ‌اندازی‌های داخلی را نداشتیم و توانسته بودیم قراردادهای بزرگ با اروپا و حتی شرکت‌های آمریکایی منعقد کنیم، حتی موضع ترامپ نسبت به برجام متفاوت می‌شد.» گفتنی است برخلاف اظهارنظر این نماینده، علت اصلی خروج ترامپ از برجام، نه عملکرد منتقدان دولت بلکه اطمینان واشنگتن از عدم خروج ایران و اجرای محدودیت‌های برجامی توسط دولت آقای روحانی بود.

 

▼ اخبار کوتاه

میزان بدهی‌های خارجی ایران در پایان خرداد ماه سال ۹۸ به هشت میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار رسید که نسبت به پایان سال ۹۷ حدود هفت درصد کاهش نشان می‌دهد. تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، میزان بدهی خارجی کشور از هشت میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار در پایان خرداد ماه امسال، ۶ میلیارد و ۹۶۹ میلیون دلار آن مربوط به بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۷۰۸ میلیون دلار از این میزان متعلق به بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

«خالد بن أحمد بن محمد آل خلیفه»، وزیر خارجه رژیم بحرین در واکنش به اقدام تلافی‌جویانه حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی، دولت لبنان را به کوتاهی در انجام مسئولیت‌هایش در قبال شهروندان متهم کرد. وی در اظهاراتی جالب توجه مدعی شد، دولت لبنان نظاره گر نبردها در مرزهای خود است و ملت خود را به خطر انداخته و این به معنای کوتاهی بزرگ در انجام مسئولیت‌هاست!

«روزنامه سازندگی» نوشت: «در سال ۹۷، متوسط درآمد هر خانوار شهری با رشد حقیقی منفی 6/9 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده و برای هر خانوار روستایی، این رشد منفی 6/12 درصد بوده است که نشان‌دهنده کاهش قابل توجه رفاه اقتصادی کشور طی یک سال است... در یک سال و نیم گذشته، شکاف طبقاتی بیشتر و رفاه اجتماعی کمتر شد.»

«محمدجواد آذری‌جهرمی» وزیر ارتباطات گفت: در حال حاضر فیلترشکن به راحتی فروخته می‌شود، برخوردی با این تجارت نمی‌شود و پشتش هم معلوم است چه کسی است. وی افزود: می‌گویند قانون نداریم که فیلترشکن فروشی جرم است. ما شاهد تجارت چند صد میلیاردی در این حوزه هستیم.

«عبدالله دوم» پادشاه اردن در تماس تلفنی خود با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در خصوص راه‌های تقویت روابط دوجانبه رایزنی کرد. به تازگی اردن از تعیین سفیر جدید خود در قطر پس از گذشت بیش از دو سال از کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با دوحه خبر داده بود.

شبکه ۵ تلویزیونی فرانسه گزارش داد: «حسن روحانی به همتای فرانسوی خود هشدار داد که اروپایی‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند و اگر نتواند این تعهدات را انجام دهد، ایران به فاصله گرفتن‌های خود از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ادامه خواهد داد.»

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره بازار خودرو، گفت: تیم جدیدی که در ایران خودرو مستقر شده جوان و سالم است، امیدواریم تحول موردنظر مردم و دولت اجرایی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات