صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۹۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 13 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها نتوانستند مقاصدشان را از راه فشارها به دست بیاورند. می‌گویند بیایید با ما مذاکره کنید تا پیشرفت کنید. بله! ما پیشرفت می‌کنیم اما بدون شما.(1398/4/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مداحي در تراز هيئت انقلابي
با آغاز مجالس سوگواري سيد و سالار شهيدان آنچه اهميت دارد این است که جهت‌گيري اين جلسات در راستاي اقامه امر سيدالشهداء(ع) و مبتني بر اهداف و آرمان‌هاي نهضت حسيني باشد.
در اين ميان مراسم مداحي و ذکر مصيبت که توسط ذاکران و مداحان اهل بيت(ع) اجرا مي‌شود، يکي از ارکان هيئات مذهبي به حساب مي‌آيد که بايد برنامه آنان در تراز آموزه‌هاي اسلامي بوده و از انحراف به دور باشد، که این امر با توجه به ملاحظاتی ممکن خواهد بود.
1ـ يکي از اين ملاحظات توجه به محتواي کلام و روضه‌هايي است که خوانده مي‌شود. از تريبون مداحي انتظار آن است که در راستاي ارتقاء سطح فرهنگي‌ـ معرفتي جامعه مخاطب تلاش کند و از ارائه هرگونه خرافه و انحراف و مطالب سخيف و کم‌عمق در اين عرصه به دور باشد. لذا حکیم انقلاب ضمن آنکه به مداحان تأکيد دارند که «نبايد بگذاريد منبرِ 10 دقيقه‏‌ای يا 20 دقيقه‏‌ای شما از معارف خالي بماند.» مي‌افزايند: «مداح‏‌ها بدانند چه مي‏‌خوانند و چه مي‌‏گويند»!
2ـ ملاحظه ديگر الفاظ و تعابيري است که وسيله انتقال معنا بوده و يکي از مهم‌ترين ابزار مداحي به حساب مي‌آيند. اين الفاظ بايد مبتني بر اصول و چارچوب و قاعده‌اي انتخاب شود و اين‌گونه نيست که هر لفظي براي انتقال مفاهيم مقدس مناسب باشد.
3ـ اثرگذارترين بخش مداحي، ريتم و آهنگي است که بر الفاظ بار مي‌شود تا کلام را به يک اثر هنري بدل کرده و بر اعماق جان‌ها اثرگذار شود و عواطف و احساسات را برانگيزد و شور و شوق و تحول و حرکت ايجاد کند. لذا ظریف‌ترين بخش کار نيز همين بخش است و به تعبير رهبر معظم انقلاب «هر آهنگ و آوازي به درد شما نمي‏‌خورد.» و موسيقي مناسب است که متناسب با شأن اهل بيت(ع) باشد.
4ـ و سرآخر آنکه، آنچه از محتوا و لفظ و ريتم و موسيقي گفتيم، براي آن است که اهداف هيئت که حرکت در مسير مکتب اهل بيت(ع) است محقق شود. به واقع جهت‌گيري کلي مداحي نيز بايد در جهت اهداف نهضت ائمه(ع) باشد. از جمله اين اهداف؛ اعتلاي کلمه اسلام، تربيت نيروي مؤمن انقلابي، بسط و گسترش اخلاق اسلامي، تقويت نظام اسلامي و آرمان‌های آن و به طور ويژه «حفظ وحدت جامعه اسلامي و پرهيز از اختلاف است. لذا مداحي که با صداي خود اختلافات جامعه اسلامي را افزون مي‌کند، در مسير مکتب اهل بيت(ع) حرکت نمي‌کند و آن مجلس، مجلس مورد رضای اهل‌بیت(ع) نخواهد بود!

 

▼ گزارش روز

مبارزه همه‌جانبه
«سامانه اموال مسئولان فعال شده است» خبری است که رئیس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قوه قضائیه اعلام کرده است، اما این سامانه چیست؟ یکی از وعده‌های آقای رئیسی پس از حضور در رأس قوه قضائیه شفاف‌سازی و ایجاد سازوکارهایی برای نظارت بر اموال و دارایی‌های مسئولان به منظور جلوگیری از رخ دادن هرگونه تخلف و فساد بود، در این راستا طرحی تحت عنوان «سامانه اموال مسئولان» از سوی «مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه» تهیه و اقدامات برای اجرایی‌سازی آن آغاز شد، طبق گفته «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه این طرح در چهار گام تعریف شده است که اکنون گام اول آن یعنی بررسی و ثبت اموال مسئولان نهایی شده و به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
اگرچه متأسفانه تاکنون اطلاعات کمی درباره چگونگی کارکرد این سامانه ارائه شده است و انتظار می‌رود دستگاه قضایی در کنار سرعت عمل و جدیت برای برداشتن گام‌های بعدی و تکمیل‌کننده این سامانه، چگونگی کارکرد و آثار و منافع این سامانه را برای افکار عمومی شرح دهد، اما نکته قابل توجه این است که رونمایی از این سامانه نشان داد، قوه قضائیه نه تنها در برخورد با مفسدان و متخلفان جدی است، بلکه از ایجاد سازوکارهای نظارتی، افزایش شفافیت برای از بین بردن زمینه‌های فساد نیز غفلت نکرده است و برخلاف برخی جریان‌سازی‌ها مبارزه با فساد از سوی این دستگاه به صورت همه‌جانبه در حال پیگیری است که در آینده نه چندان دور نتایج آن نیز بیش از پیش روشن خواهد شد. البته باید توجه داشت این دستگاه به تنهایی توان ریشه‌کن کردن فساد را نخواهد داشت، مجلس و دولت نیز در ایجاد سازوکارهای فسادستیز، اصلاح قوانین و نظارت در پیشگیری از وقوع فساد نقش کلیدی و اساسی دارند.


▼ اخبار ویژه

خداحافظی هفت مدیر ارشد با وزارت ارشاد
شنیده‌ها حاکی از آن است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بازنشستگی هفت مدیر ارشد این وزارتخانه موافقت کرده در صورتی که طبق قانون می‌توانسته در صورت نیاز، به همکاری با آنها ادامه دهد. این مصوبه در دستور کار اجرایی شدن قرار گرفته به این مدیران ابلاغ شده و تا پایان تابستان مدیرانی همچون «خسروی، امیرزاده و دربندی» باید از وزارت ارشاد خداحافظی کنند. این در حالی است که امیرزاده و دربندی مدیران مرکز روابط عمومی وزارتخانه و مدیر مطبوعات داخلی معاونت مطبوعاتی کمی بیش از یک سال است که سکان هدایت پست‌های فعلی را گرفته‌اند و حالا سیدعباس صالحی، بنای خداحافظی با آنها را دارد. گفته می‌شود تلاش‌های فراوانی برای شکستن این مصوبه و ماندن این هفت مدیر ارشد در وزارتخانه آغاز شده است که با توجه به برخی نارضایتی‌ها از عملکرد این مدیران و تصمیم وزیر، بعید است به نتیجه برسد. همچنین احمدی، رئیس دفتر وزیر ارشاد برای رایزنی فرهنگی در اسپانیا انتخاب شده و به زودی این وزارتخانه را ترک خواهد کرد. به نظر می‌رسد عزم وزیر ارشاد برای نوسازی و جوان‌سازی وزارتخانه جدی است.

 

پایگاه خبری «العهد» لبنان به نقل از نویسنده معروف آمریکایی فاش کرد که ولی‌عهد عربستان معتاد به کوکائین و بازی‌های ویدئویی است. «مایکل ولف» با افشای این مطلب در کتاب جدید خود «محاصره ترامپ زیر آتش» نوشت: «رژیم عربستان در قتل جمال خاشقجی و حمایت از گروه‌های تروریستی دست داشت اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از این مسئله چشم‌پوشی کرد.»


▼ اخبار
1ـ جزئیات تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت‌ ‌فضایی ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا، علاوه بر «سازمان فضایی ایران» دو مؤسسه دیگر یعنی «پژوهشگاه فضایی ایران» و «پژوهشگاه هوا و فضا ایران» را هم تحریم کرده است. در اطلاعیه دولت آمریکا ادعا شده که ایران از این سازمان‌ها برای پیشبرد برنامه‌هایی که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، استفاده کرده. پژوهشگاه هوا و فضای ایران بخشی از وزارت علوم و تحقیقات این کشور است در حالی که دو مؤسسه دیگر تحریم شده یعنی سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران هر دو زیر مجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری هستند. مایک پمپئو ادعا کرد آمریکا اجازه نخواهد داد تا برنامه پرتاب موشک به فضای ایران به عنوان پوششی برای توسعه برنامه موشک بالستیک این کشور قرار گیرد. وی تلاش ایران در روز 29 اوت برای آزمایش پرتاب فضایی را یک تهدید جدی خواند. ایالات متحده مدعی شده ایران می‌تواند از فناوری پرتاب موشک به عنوان توسعه توانایی موشک‌های بالستیک خود مجهز به کلاهک هسته‌ای استفاده کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها این ادعا را تکذیب کرده است.


2ـ کارشناسان وزارت اطلاعات درباره متهمان ترورها اختلاف نظر داشتند
«محمود صادقی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس در حساب توئیتری خود نوشت: «وزیر اطلاعات طبق برنامه همراه با بعضی از مدیران و کارشناسان ذی‌ربط با حضور در کمیسیون امنیت ملی به سؤالات اینجانب درباره ترور کارشناسان هسته‌ای پاسخ داد. پرسش و پاسخ‌ها بیش از ۴۰ دقیقه طول کشید.» این عضو فراکسیون امید در ادامه نوشت: «بنا بر اظهار علوی، کارشناسان واجا درباره دخالت متهمان در ترورها اختلاف‌ داشته‌اند که پس از بررسی‌ کارشناسی معاون حفاظت واجا عدم انتساب اتهام به آنها محرز شده است. به‌ گفته‌ او متهمان ۵۳ نفر بوده‌اند و پس از احراز بی‌گناهی آنها ۴ میلیارد تومان بابت جبران خسارت به آنها پرداخت شده است. طبق گفته وزیر، عامل ترور شهید مسعود علی‌محمدی، مجید جمالی‌فشی بوده و ارتکاب ترور توسط او محرز و به همین دلیل او محکوم به اعدام شده و حکم اعدام او اجرا شده است.»


3ـ مذاکره با آمریکا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت
«مصطفی هاشمی‌طبا» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «معتقدم آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه هر بار به‌ صورت کلی بگویند که اختیارات باید افزایش پیدا کند و مشخص نکنند منظورشان از اختیارات چیست، بهتر است بگویند کدام اختیار را برای نیل به چه مقصود و هدفی نیاز دارند. ایشان که حتی از اختیارات خودش هم استفاده نمی‌کند. برای مثال در همین مسئله یارانه‌ها قرار بود دولت به کسانی که توانایی مالی دارند یارانه ندهد اما هنوز این یارانه‌ها پرداخت می‌شوند. 5 سال گذشته و تغییری حاصل نشده... رئیس‌جمهور بهتر است از اختیارات خود استفاده کند و مشکلات را کاهش دهد، بعد به سراغ اختیارات بیشتر برود». هاشمی‌طبا در ادامه افزود: «در شرایط امروز فکر می‌کنم هیچ‌ نتیجه‌ای از مذاکرات احتمالی رئیس‌جمهور و دونالد ترامپ حاصل نخواهد شد.»


4ـ خسارت ۱۶ میلیارد دلاری برگزیت برای انگلیس
آژانس تجارت سازمان ملل متحد در گزارشی نوشت: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا به کاهش دست‌کم ۱۶ میلیارد دلاری انگلیس منجر می‌شود که به منزله کاهش تقریباً ۷ درصدی کل صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا است.» سازمان ملل گفته که این رقم با محاسبات محافظه‌کارانه به دست آمده و رقم واقعی به مراتب از ۱۶ میلیارد دلار بالاتر خواهد بود. این گزارش در شرایطی منتشر شده که پارلمان انگلیس در تلاش برای رأی‌ دادن به طرحی است که از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ اکتبر بدون توافق با اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کند. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس گفته دولت او مصمم است انگلیس را در روز ۳۱ اکتبر، صرف‌نظر از هر اتفاقی که بیفتد از اتحادیه اروپا خارج کند.


▼ اخبار کوتاه
روابط عمومی گمرک ایران اعلام کرد: سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی در 5 ماه سال جاری 60 میلیون و 737 هزار تُن به ارزش 17 میلیارد و 800 میلیون دلار بود. پنج کشور عمده مقصد صادراتی ایران در این مدت به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان بوده‌اند که مبلغی بالغ بر 13 میلیارد و 377 میلیون دلار را به خود اختصاص دادند. سهم واردات کالا به ایران نیز طی پنج ماهه سال ‌جاری به 14 میلیون و 126 هزار تُن به ارزش 17 میلیارد و 739 میلیون دلار رسید.
روزنامه «آفتاب یزد» در اعترافی دیرهنگام نوشت: «اروپا با شعارهایی که می‌دهد نقش پلیس خوب را بازی می‌کند. آنها عملاً با آمریکایی‌ها بیشتر همکاری می‌کنند. آنها به دنبال این هستند که در بلندمدت نتایج خواسته‌های ترامپ را به ایران تحمیل کنند، این یک واقعیت است. نمونه‌اش اقدامات اخیر فرانسه است. با این بازی در صدد هستند تا توان اقتصادی ایران تحلیل برود و زمانی که این توان تحلیل رفت، آنگاه خواسته‌های آمریکا و اروپایی‌ها در بحث مذاکرات و تعهدات جدید شکل می‌گیرد.»
«محمد قوچانی» در یادداشتی در روزنامه سازندگی نوشت: «تاریخ مذاکرات در ایران نشان می‌دهد که پدران تحریم‌ها همین دموکرات‌ها (کارتر و کلینتون) هستند... به همین علت در رأس دولت روحانی این باور جدی وجود دارد که روشن نبود هیلاری کلینتون خیلی بهتر از دونالد ترامپ باشد». عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران افزود: «غرب‌گرایان فکر می‌کنند کلید توسعه ایران در رابطه با غرب است و به محض مذاکره، رابطه برقرار می‌شود و به محض رابطه، پرنده کوچک خوشبختی بر شانه ایران می‌نشیند».
وزیر دفاع یمن (وابسته به دولت نجات ملی) ائتلاف سعودی و اماراتی را به حملات تلافی‌جویانه بیشتر تهدید کرد و گفت که متجاوزان به یمن در آینده، شاهد مرحله سختی خواهند بود. سرتیپ «محمد ناصر العاطفی» با بیان اینکه ائتلاف سعودی و اماراتی در یک قدمی فروپاشی کامل قرار دارد، بر این نکته تأکید کرد: «ما به این ائتلاف قول می‌دهیم هزینه سنگین جنایت‌های زشت خود در حق مردم یمن را بدهد.»
ارتش رژیم صهیونیستی با بیان اینکه حزب‌الله پایگاه تولید موشک‌های نقطه‌زن در منطقه بقاع لبنان احداث کرده، اعلام کرد: این پایگاه طی سالیان اخیر برای تولید ابزارهای جنگی با نظارت ایران ایجاد شده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات