اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۹۲۷

گره اقتصاد؛ گره زدن اداره کشور به پیشنهادهای اروپا

رهبر انقلاب: من به این سه کشور هم اعتماد ندارم و می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید قراردادی ببندید، تضمین واقعی و عملی بگیرید والا فردا این ها هم همان کار امروز آمریکا را به شیوه دیگری خواهند کرد.
در حالی که همچنان دور جدید مذاکرات بازگشت طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی در حال انجام است و پلیس بد دیروز، میانجی به ظاهر خوب امروز شده است و در آخرین پیشنهاد وسوسه کننده خود، خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران پیشنهاد داده است، تا در ازای آن، جمهوری اسلامی دست از تحدید تعهدات برجامی و اجرای مرحله سوم کاهش تعهداتش بردارد، رئیس بانک مرکزی می‌گوید: بانک مرکزی برنامه تأمین ارز خود را بدون در نظر گرفتن پیشنهادات اروپا تنظیم کرده است و با تمهیدات انجام گرفته، روند تخصیص و تأمین ارز برای واردات کالا‌های اساسی و سایر نیاز‌های ضروری کشور و نیز مدیریت بازار ارز را طبق برنامه، پیش می‌برد.
این همان سیاست راهبردی است که مقام معظم رهبری سال گذشته ترسیم کردند و خواستار حرکت دولت در آن مسیر شدند؛ مقام معظم رهبری در ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۹۷ با اشاره مقدماتی به بدعهدی‌های امریکا، توصیه‌هایی که در جریان مذاکرات برجامی به دولتمردان کشورمان داشتند، اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: همان موقع به این مسئولان می‌گفتم «انرژی هسته‌ای بهانه است اگر این را کوتاه بیایید آمریکایی‌ها بهانه دیگری می‌گیرند» آن‌ها می‌گفتند «اینجوری نیست»، اما حالا دیدید که همین‌جوری است و آنچه می‌گفتیم تحقق یافت.
رهبر انقلاب اسلامی در فراز بسیار مهم دیگری از سخنانشان به برخی حرف‌ها درباره ادامه دادن برجام با سه کشور اروپایی اشاره کردند و افزودند: من به این سه کشور هم اعتماد ندارم و می‌گویم به این‌ها هم اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید قراردادی ببندید، تضمین واقعی و عملی بگیرید والا فردا این‌ها هم همان کار امروز آمریکا را به شیوه دیگری خواهند کرد.
ایشان خاطرنشان کردند: این‌ها گاهی در حال لبخند، خنجر را در سینه طرف مقابل فرو می‌برند و با تعریف و تمجید ظاهری و این که ما می‌دانیم شما قرارداد را به هم نمی‌زنید، اهداف خود را دنبال می‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامی درباره کار با اروپایی‌ها افزودند: این مسئله بسیار حساس است، اگر توانستید تضمین قطعی و قابل اعتماد بگیرید که البته بسیار بعید است، اشکالی ندارد و حرکت را ادامه دهید، و گرنه نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد.
حال امروز که بیش از یک سال از این سخنان حکیمانه رهبری در تبیین چهره طرف اروپایی می‌گذرد و تجربه چندین ساله مذاکره و چانه زنی دیپلماتیک با اروپا- اگر مذاکرات دوره برجامی را نیز به دوره مذاکره با کشور‌های اروپایی اضافه کنیم و سابقه مذاکرات هسته‌ای را به حساب نیاوریم، حدود ۶ سالی می‌شود که ایران به صورت جدی و فشرده با کشور‌های اروپایی مذاکره می‌کند- چهره واقعی آن رو شده است و در پشت تمامی وعده‌ها و طرح‌های پرطمطراق غربی، در عمل تقریباً هیچ نصیب ایران شده است.
به نظر می‌رسد با نوع بازی‌ای که اروپا تا کنون با ایران در پیش گرفته است و با توجه به بی اعتمادی برآمده از سابقه مراودات رسمی با آن، اعتماد و تکیه بر اروپا به امید حل معضلات و مشکلات اقتصادی کشور امری بیهوده و غیر عاقلانه باشد و از این حیث، سیاستگذاری بازار پولی و مالی کشور بدون توجه به وعده‌های اروپایی از سوی رئیس محترم بانک مرکزی جای تقدیر و قدردانی دارد. دکتر همتی در دوره مدیریت خود بر بانک مرکزی نشان داده است که توان مدیریت و کنترل نوسانات بازار ارز را به خوبی بلد است و سیاستی مستقل از موضوعاتی با آینده مبهم همچون مذاکرات با کشور‌های اروپایی برای سر و سامان دادن بازار ارز در پیش گرفته است که این نسخه با تکیه بر توان و مدیریت بومی تا کنون اثر مثبت خود را بر آرامش نسبی بازار ارز گذاشته است
امید می‌رود سایر دستگاه‌های دولتی نیز همچون دکتر همتی به نتایج موضوع مذاکره با کشور‌های اروپایی خوش بین نباشند تا خدای ناکرده کشور مجدداً معطل مذاکرات طول و دراز دیپلماتیک برای برون رفت از مشکلات پیش رو نباشد. همچنین دستگاه دیپلماسی کشورمان نباید به جای مطالبه تعهدات برجامی طرف‌های اروپایی در مذاکرات، در بازی جدید مکرون بیفتد. آن چیزی که مبرهن است، این طرف اروپایی است که بدلیل عدم اجرای تعهدات برجامی اش در موضع اتهام قرار دارد و طرح پیشنهاد میانجی گرانه از سوی طرف‌های اروپایی محلی از اعراب ندارد و به نظر می‌رسد دلیل عمده طرح ادعا‌های پیشنهادی جدید که از آن گرفتن امتیاز‌های بیشتر از ایران برداشت می‌شود، معتبر نبودن گام‌های برداشته شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی باشد و اگر برای گام‌های دو ماهه ایران حد یقفی اعلام نشود و یا گام سوم نیز همچون دو گام قبلی برای طرف مقابل تهدید جدی محسوب نشود، با احساس این که دولت ایران به نتایج مذاکره با غرب دل بسته و چاره‌ای جز این پیش روی خود ندارد، مطالبات امتیازگیری از سوی غربی‌ها در مذاکرات بعدی با وقاحت بیشتری دنبال خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات