کهگیلویه و بویراحمد >>  عمومی >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۹۶۸

گام سوم و خط قرمزهایی که رعایت نشد!

پایگاه بصیرت / سید احسان گلشنی
همواره دلواپسان داخلی برجام مطرح می کردند، این جمله که «برجام، تصمیم نظام و مورد تأیید رهبری است» یک دروغ محض و ظلم و فریب بزرگ به ملت ایران است، ولی با این حال اصطلاح دلواپسی بارها مورد نقد و تمسخر دولت قرار گرفت تا این که در این برهه از تاریخ برجام، یکی دیگر از امتیازهای داده شده در برجام که در واقع عبور از خط قرمزهای ترسیمی از سوی رهبری نظام بود آشکار شد! مقام معظم رهبری پذیرش برجام را به ۹ شرط مهم و ده‌ها هشدار قابل تأمل مشروط کردند. این نامه‌ی ۹ بندی به عنوان سند مغایرت برجام با تصمیم نظام است. چرا که تقریباً چیزی از این شروط در توافقنامه برجام مورد توجه قرار نگرفت!
امروز که گام سوم کاهش تعهدات اعلام شده است، عدول دولت از یکی دیگر از شرط‌های رهبری مشخص شد؛ شرط ادامه تحقیق و توسعه.
شرط هفتم نامه رهبری این بود:
«سازمان انرژی اتمی، تحقیق و توسعه درابعاد مختلف را در مقام اجرا به‌ گونه‌ای ساماندهی کند که در پایان دوره ۸ ساله هیچ کمبود فناوری برای ایجاد غنی‌سازی مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.»
ایشان پیش از نامه نیز این شرط را مکرر بیان فرموده بودند:
«ادامه کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز در زمان محدودیت در همین مدّتِ محدودیّت هم که ما قبول می کنیم، کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز باید ادامه‌ پیدا کند که این هم از جمله‌ خطوط‌ قرمزى است که مسئولین محترم روى آن تکیه کردند؛ گفتند ما حاضر نیستیم از تحقیق و توسعه دست برداریم؛ حق با این‌هاست. در طول این سال هاى محدودیّت هم بایست تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد. آن‌ها حرف دیگرى می زنند؛ آن‌ها می گویند شما ده سال، دوازده سال یا بیشتر هیچ کارى نکنید، بعد از آن شروع کنید به تولید، شروع کنید به ساخت! که این حرف، زور مضاعفى است، حرف غلط مضاعفى‌است.» ۱۳۹۴/۰۴/۰۲

طبق گام سوم، سازمان انرژی اتمی باید هر آنچه کشور در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای نیاز دارد، اقدام کند. این نشان می‌دهد دولت محدودیت تحقیق و توسعه را در این مدت و در متن برجام پذیرفته‌ است.
بنابر این در گام سوم، دولت تنها دست به کاهش تعهداتی زده است که با عدم رعایت خطوط قرمز کشور در برجام تعهد کرده بود؛ نه تعهدات قانونی و مورد قبول نظام!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات