صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۶۹۸۲

گزارش روز/ چه باید کرد؟

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان: «ایران باید به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردد، در غیر این صورت این ریسک وجود دارد که ما امکان حصول یک خروجی مسالمت‌آمیز برای حل مسئله را از دست بدهیم[...]

یادداشت: «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان: «ایران باید به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردد، در غیر این صورت این ریسک وجود دارد که ما امکان حصول یک خروجی مسالمت‌آمیز برای حل مسئله را از دست بدهیم.»
سخنگوی اتحادیه اروپا: «ما همواره به صراحت اعلام کرده‌ایم تعهد ما به توافق هسته‌ای، به پایبندی کامل ایران [به این توافق] بستگی دارد. ما به ایران توصیه می‌کنیم تمام فعالیت‌های ناهمخوان با تعهداتش ذیل برجام را به عقب بازگردانده و از هر اقدام دیگری که حفظ و اجرای کامل این توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند، خودداری کند.»
اروپا پس از خروج آمریکا از زمان برجام، که بیش از یک سال از آن می‌گذرد، وظیفه‌اش این بود که با طرح سخنان فریبنده و اعلام اینکه در مقابل آمریکا و در کنار ایران است، زمینه‌ساز حفظ توافق هسته‌ای شود و پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای را تضمین کند تا همراه با حفظ تعهدات ایران در برجام، آمریکایی‌ها بتوانند کارزار فشار حداکثری علیه تهران را آغاز و به خیال خود تهران را تسلیم کنند!
اما حالا پس از شکست این سناریو و کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در پاسخ به بدعهدی طرف‌های غربی، شاهد تغییر مواضع پایتخت‌های اروپایی هستیم. آنها که پیش از این از اقتدار اروپا در مقابل آمریکا و توانایی خود برای حفظ برجام و تأمین منافع ایران بدون حضور آمریکا سخن می‌گفتند و حتی مدعی بودند خود نیز با آمریکا درگیرند و قصد عبور از واشنگتن را دارند، حالا از ناتوانی خود در برابر آمریکا سخن به میان می‌آورند! تا بیش از پیش روشن شود همه آنچه اروپایی‌ها می‌گفتند بازی و لفاظی‌ای بیش نبود! در چنین شرایطی پرسش این است که ایران چه باید بکند؟
پاسخ سخت نیست. توافق هسته‌ای فارغ از آنکه چقدر درست یا غلط تدوین و تصویب شد! امروز دیگر عملاً مفهوم خود را از دست داده است و امید بستن به احیای آن بیش از همیشه عبث می‌نماید! اکنون راه صلاح همان است که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب همواره بر آن تأکید کرده‌اند؛ ناامیدی مطلق از خارج مرزها و امید بستن به جوانان و توان داخلی کشور.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات