اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۱۷۰۴۲

ناکامی آمریکا در قبال تحریم پتروشیمی ایران

بر اساس تازه‌ترین رتبه‌بندی موسسه ICIS، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس که از سوی دولت آمریکا در لیست تحریم‌ها قرار گرفته است، به رتبه سی و پنجم جهان صعود کرد.
تازه‌ترین گزارش موسسه مستقل مطالعات شیمیایی (ICIS) که سالانه رتبه بندی شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمیایی جهان را بر اساس شاخص‌های هفتگانه شامل فروش، سود عملیاتی، سود خالص، دارایی‌ها، هزینه‌های تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری‌ها و نیروی انسانی، عملکرد شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمیایی بررسی و رتبه‌بندی می‌کند، منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، در تازه‌ترین رده‌بندی این موسسه، هلدینگ خلیج‌فارس با سه پله صعود نسبت به سال گذشته به رتبه سی و پنجم جهان رسید.
بر اساس این گزارش، در سه سال گذشته شرکت آلمانی BASF رتبه اول این رده‌بندی را در اختیار داشت که بر اساس تازه‌ترین رده‌بندی منتشر شده این شرکت جای خود را به «ساینوپک» چین واگذار کرده است. همچنین پس از BASF که در رتبه دوم قرار دارد، شرکت‌های «داوکمیکال» و «سابیک» قرار گرفتند.
گفتنی است، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه (۱۷ خرداد ۹۸/ ۷ ژوئن ۲۰۱۹) تحریم‌های جدیدی علیه بخش پتروشیمی ایران اعلام کرد. این نهاد آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بزرگ‌ترین شرکت هلدینگ پتروشیمی ایران و «شبکه گسترده‌ای از زیرمجموعه‌ها» و عوامل فروش آن را تحت تحریم قرار داده است.
آمریکایی‌ها با بیان اینکه «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس» از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا حمایت مالی کرده، ۳۹ زیرمجموعه این شرکت و نمایندگی‌های فروش آن در خارج از ایران در فهرست سیاه قرار دادند.
با این حال همان روز‌های اعلام این موضوع، خبرگزاری رویترز با استناد به تحلیل برخی مقامات و تحلیل‌گران آمریکایی گزارش داد که تحریم‌های جدید اعمال شده بر بخش پتروشیمی ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تاثیر چندانی نخواهد داشت.
یک تحلیلگر و یک مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود که تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بر بخش صنایع پتروشیمی ایران تنها تأثیر خفیف خواهند داشت چراکه شرکت‌های غیر آمریکایی پیش از این نیز به خاطر تحریم‌هایی که وجود داشتند از تجارت با بخش پتروشیمی ایران
خودداری می‌کردند.
حسین علیمراد، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد که «شرکت‌های خارجی به‌ویژه شرکت‌های آسیایی با در نظر داشتن شرایط و مزیت‌های صنعت پتروشیمی ایران و با وجود همه تبلیغات منفی کنونی پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، همچنان مایل به همکاری هستند، به طوری که مذاکره برای حضور دوباره یک کنسرسیوم سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران انجام شده است»؛ بنابراین به نظر میرسد پس از آنکه ترامپ نتوانست به ادعای صفر کردن فروش نفت ایران جامه عمل بپوشاند، در زمینه تحریم پتروشیمی ایران هم ناتوان بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات