صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۰۷۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 25 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما مورد ظلم هستیم، مظلومیم، اما ضعیف نیستیم؛ ما مقتدریم. بخش اصلی و مهم قوت ملت ایران به خاطر اعتقاد به حمایت الهی است؛ قالَ لا تَخافا «اِنَّنی مَعَکُما اَسمَعُ وَاَری»؛ خدای متعال با ما است، دارد کمک می‌کند.(1398/4/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

راز پیروزی‌های مقاومت

«انصارالله» یمن با ده فروند پهپاد تهاجمی و طی مسیر حدود هزار کیلومتر و عبور از تمام موانع و تجهیزات پیشرفته آمریکا، خسارتی سنگین به تأسیسات نفتی آرامکو وارد کرد که این موفقیت حاکی از قطب‌بندی جدیدی در عرصه بین‌الملل است. در این زمینه به چند نکته اشاره می‌شود:
1ـ انفعال جبهه ضد مقاومت از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات با پیشرفته‌ترین سلاح‌های نظامی، سیستم‌های اطلاعاتی و سازمان‌های بین‌المللی در مقابل جبهه مقاومت حکایت از محقق شدن وعده‌های الهی دارد. خداوند عزوجل در قرآن وعده داده است: «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم»؛ این وعده الهی به زمان و سرزمین خاصی اشاره ندارد و در هر جای دنیا که نیروهای مؤمن به یاری دین خدا بشتابند، پیروزی حتمی نصیب آنها خواهد شد. ۲‌ـ تحرکات اخیر مقاومت در نوار غزه در زمینه ارسال پهپاد به اراضی اشغالی و بازگشت آن بدون رهگیری به وسیله تجهیزات رژیم صهیونیستی و همچنین هدایت پهپاد مجهز به مواد منفجره از سوی مقاومت فلسطین به سوی اراضی اشغالی و بازگشت آن بدون رهگیری به نوار غزه و مهم‌تر از آنها ساقط کردن پهپاد صهیونیستی نشان می‌دهد مقاومت از مرزها عبور کرده و به کاخ‌های‌شان رسیده و فرار سرکرده صهیونیست‌ها از یک حمله نیروهای مقاومت این را به جهانیان نشان داد. ۳‌ـ موفقیت حزب‌الله در سرنگون کردن پهپادهای رژیم صهیونیستی و حمله به عمق مواضع آنها نشان می‌دهد، حزب‌الله به قدرت برتر تبدیل شده و صهیونیست‌ها می‌دانند هرگونه پاسخی، واکنش متقابل حزب‌الله را در پی خواهد داشت. همین اقدامات سبب می‌شود «یوزی رابین» که به «پدر پدافند موشکی» رژیم صهیونیستی معروف است، با ابراز نگرانی از افزایش توان موشکی حزب‌الله اعلام کند در یک جنگ احتمالی، اولویت باید محافظت از زیرساخت‌های راهبردی و حیاتی باشد.
موقعیت نیروهای مقاومت به مرحله تحمیل و تعیین قواعد نبرد برای دشمن رسیده است و دشمنان از این پس توانایی ایجاد چالش ندارند و زنجیره شکست‌ها و عقب‌نشینی‌های آنها شروع شده است و آنچه وحشت دشمنان را بیشتر کرده، پیروی جبهه مقاومت از حسین زمان، امام خامنه‌ای است؛ همان‌گونه که سیدحسن نصرالله گفت: امام خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران فرمانده خیمه‌گاه مقاومت است و حزب‌الله حسین زمان را تنها نمی‌گذارد.

 

▼ گزارش روز

بازی با رنگ‌ها!

«روزنامه همدلی» این مقدمه را که «رنگ سیاه، نماد ظلمت است، شادی و انبساط خاطر را از بین می‌برد و زمینه خودکشی در افرادی را که در بحرانند، افزایش می‌دهد» به مراسم عزاداری مردم وصل کرده و می‌نویسد: «تزریق این همه سیاهی به جان فضای عمومی و طبل‌کوبی‌های گوشخراش و آلودگی‌های صوتی و سوءاستفاده از نام حسین بزرگ برای مقاصد دنیوی مبتذل، انحراف از پیام بیدارکننده و عزت‌بخش عاشوراست.» این روزنامه اصلاح‌طلب حتی پا را فراتر از این گذاشته و لباس عزای شیفتگان آن حضرت در ماه محرم را به پوشش داعش تشبیه کرد و می‌آورد: «سیاه‌پوش کردن فضای عمومی بدعتی مخرب در دین است.» جملاتی که آن را باید روی دیگر سکه اقدام سال پیش شهرداری تهران در پایتخت در نصب بنرهایی دانست با این جمله که «زنان چهره شهر را تغییر می‌دهند»؛ اقدامی که با هدف تغییر پوشش زنان ایرانی بود! بهانه‌تراشی‌هایی چون روان‌شناسی، ضرورت شادی در جامعه، زیبایی شهر و... در حقیقت با هدف کم رنگ کردن مظاهر دینی و آیینی از سطح جامعه صورت می‌گیرند که به طور مشخص مظاهر دینی، اسلامی و شیعی را هدف قرار داده‌اند؛ اما دلیل این خصومت با این مظاهر چیست؟!
آنها نه نگران روح و روان جامعه هستند، نه از زیبایی‌شناسی چیزی می‌دانند! هدف اصلی مسئله دیگری است، جریان‌هایی که مدت‌هاست به دنبال نهادینه کردن جدایی دین از سیاست و ایجاد جامعه سکولار هستند، به این جمع‌بندی رسیده‌اند که تا وقتی دین و مظاهر آن به صورت یک عمل اجتماعی و جمعی مورد توجه جامعه است و تا زمانی که آیین‌های مذهبی در جامعه ما پر رنگ است، به هدف و مقصد خود نخواهند رسید! از این ‌رو در تلاش هستند با تضعیف نمادهای مذهبی و دینی در سطح جامعه، زمینه را برای گذار از اسلام اجتماعی و سیاسی به اسلام سکولار و تقلیل دین به یک امر فردی فراهم کنند.


▼ اخبار ویژه

اتمام حجت قاضی‌القضات با مسئولان!

«احمد امیرآبادی فراهانی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس با انتشار توئیتی به روایتی از جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا نوشته است: «شنیده‌ام آقای رئیسی در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی اتمام حجت کرده هرکس و در هر کجا هر فسادی سراغ داره مصداقی گزارش بده، رسیدگی کرده و نتیجه را هم به مردم اعلام می‌کنیم و دیگر از این پس ادعای جناحی و سیاسی برخورد کردن را هم نمی‌پذیریم.» گفتنی است، پیش از این نیز برخی رسانه‌ها نوشته بودند آقای رئیسی با انتقاد از این گفته رئیس‌جمهور که در برخورد با مفاسد اقتصادی جناحی عمل می‌شود، در جلسه مذکور توضیحاتی در رد این ادعا ارائه کرده و از دولتمردان و آقای روحانی خواسته است هر پرونده‌ای که فکر می‌کنند با آن برخورد جناحی شده، اعلام کنند تا رسیدگی شود و در انتها نتیجه به اطلاع مردم برسد.

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات گفته است: «اصلاح‌طلبان باید بپذیرند اگر شرکت در انتخابات را مشروط نکنند، نزد جامعه مدنی و مردم به عنوان نامردان و پفیوز‌های سیاسی قلمداد خواهند شد! بنابراین شرایط تاریخی به گونه‌ای است که اصلاح‌طلبان نباید تنور انتخابات را برای جریان مقابل گرم کنند؛ بلکه باید شرایط معقول بگذارند. معتقدم اگر یاران اصلی و اصیل اصلاحات بنشیند شرایطی را برای انتخابات تعریف کنند، می‌توان امیدوار بود که در سرنوشت مجلس تعیین‌کننده خواهند بود؛ اما اگر این‌گونه نباشد، حتماً باید نسبت به پیروزی اصلاح‌طلبان تردید کرد.»

 

▼ اخبار

1ـ اگر 15 میلیارد دلار را قبول کنیم، حق‌مان را در این حد تثبیت کرده‌ایم!

«حجت‌الاسلام‌ مجتبی ذوالنوری» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید دارند «دل به اروپایی‌ها نبندید و امور را موکول به مذاکره نکنید؛ اما مذاکره را ادامه دهید»، گفت: اروپایی‌ها پذیرفته‌اند 15 میلیارد دلار را در سه قسط 5 میلیارد دلاری به صندوق اینستکس واریز کنند، به این معنا که در صورت پیش‌فروش نفت آنها این مبلغ را بردارند، بنا بوده که تمام موانع اقتصادی ما عادی‌سازی شود، اگر ما قبول کنیم حق‌مان را در این حد تثبیت کرده‌ایم. وی افزود: یک سال جمهوری اسلامی تحمل کرد و با اروپایی‌ها مذاکره کرد؛ بعد از یک سال نتیجه کاهش تعهدات ما این بود که اروپایی‌ها سر عقل بیایند. ذوالنوری با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها سعی در حفظ یک برجام بی‌هزینه هستند، عنوان کرد: با زدن پهپاد آمریکایی از سوی ایرانی‌ها، چند موضوع را بررسی کردند؛ اینکه جواب جمهوری اسلامی را بدهند و چند نقطه را بزنند، گزینه دیگر این بود که آیا جمهوری اسلامی ایران پاسخ آمریکا را خواهد داد یا نه، همچنین میزان تلفات ناشی از پاسخ ایران را ارزیابی کردند؛ اینکه ترامپ توئیت زد و ده دقیقه قبل از عملیات دستور توقف عملیات را داد، در حقیقت به دلیل پیش‌بینی‌ رفتار ما بود.

2ـ پایگاه‌ها و شناورهای آمریکایی زیر برد موشک‌های ماست

«سردار حاجی‌زاده» با بیان اینکه ما حتی درباره تجاوز به یک متر از فضای آسمان کشورمان هم حساس هستیم و زدن پهپاد آمریکایی یک هشدار به آنها بود، گفت: لازم است همه بدانند تمامی پایگاه‌های آمریکایی و شناورهای آنها تا فاصله 2 هزار کیلومتری زیر برد موشک‌های ما قرار دارند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین درباره تدابیر کشورمان پس از سرنگونی پهپاد «گلوبال هاوک» درباره پاسخ احتمالی آمریکایی‌ها با بیان اینکه در آن مقطع همه نیروهای ما آماده‌باش بودند، گفت: به طور مشخص پایگاه العدید (پایگاه آمریکایی‌ها در قطر)، پایگاه الظفره (پایگاه آمریکایی‌ها در امارات) و یک ناو آمریکایی در دریای عمان هدف‌گیری شده بود که در صورت واکنش آمریکا، آنها را مورد اصابت قرار می‌دادیم.

3ـ عملیات منحصر به فرد علیه قلب صنعت انرژی پادشاهی!

پس از حمله گسترده پهپادهای یمنی به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی، «بلومبرگ» نوشت: ویژگی‌های نظامی منحصر به فرد این عملیات علیه بزرگ‌ترین تأسیسات نفتی جهان «قلب صنعت انرژی پادشاهی» از آن جهت است که ده پهپاد یمنی در طول ۹۰۰ کیلومتر پرواز با عبور از چتر راداری و موشکی فوق پیشرفته آمریکایی و سعودی مستقر در منطقه، بدون آنکه رهگیری شوند، با موفقیت ‌بخش اعظم تأسیسات نفتی را منهدم کرده‌اند. خسارت وارد شده به تأسیسات نفتی «بقیق و خریص» به اندازه‌ای است که عبدالعزیز‌بن‌سلمان، وزیر نفت سعودی در اظهاراتی کم‌سابقه با اعتراف به این واقعیت از کاهش تولید ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نفت این کشور خبر داده است.

4ـ هند باید خرید نفت از ایران را از سر گیرد

متحدان استراتژیک نخست‌وزیر هند از حزب «بهاراتیا جاناتا» به او مشاوره داده‌اند تا با نادیده گرفتن آمریکا، برای خرید نفت از ایران اقدام کند. از ماه «می» هند به دلیل تحریم‌های جدید ترامپ، از ایران نفت نخریده، در حالی که ایران سومین فروشنده نفت به این کشور بوده و همراه با عراق و عربستان سعودی، دو سوم نفت این کشور را تأمین می‌کرده‌اند. «اشوانی ماهاجان» در توئیتی نوشت: «پس از تصمیم هند در نخریدن نفت از ایران، بندر چابهار را [به نفع چینی‌ها] از دست دادیم؛ چرا که چین تحریم‌های آمریکا را نادیده گرفته و همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد. از دست دادن چابهار، خطای استراتژیک بزرگی برای هند است.»

 

▼ اخبار کوتاه

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، گفت: «رئیس‌جمهور باید وارد دیپلماسی شود. به نظرم این تنها راه برای خروج از این وضعیت است. رئیس‌جمهور نباید از توافقی که ایران به آن پایبند بود، خارج می‌شد.» گفتنی است، با آنکه جنبش انصارالله یمن مسئولیت حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را به عهده گرفته، «شیف» در مصاحبه با «سی‌بی‌اس» ادعا کرده ایران هم در این حملات نقش‌آفرینی کرده است.

پس از نقش‌آفرینی‌های گسترده منافقين و سلطنت‌طلبان در ماجرای دروغ دختر آبی، سخنگوی وزارت خارجه آمريكا نيز نشست خبری خود را همراه با تصاویری بزرگ از «سحر خدایاری» برگزار كرد. «مورگن اورتگاس» كه با لباس آبی در اين نشست حاضر شده بود، اتهاماتی را نيز متوجه جمهوری اسلامی كرد. با توجه به روشن شدن منشأ خارجی جنجال‌های اين ماجرا، حاشيه‌سازی‌ها و شايعه‌پراكنی‌های برخی نمايندگان مجلس يا رسانه‌هایی، چون «خبرآنلاين» در اين زمينه مشكوك به نظر مي‌رسد!

«اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس‌جمهور گفت: در چند وقت اخیر و با ورود آقای رئیسی به قوه قضائیه مقابله با فساد جان ‌گرفته است و نقطه امیدواری اینجاست که مقاماتی که مرتکب فساد درون سیستم شده‌اند، در حال شناسایی هستند. ایشان مبارزه با فساد را از لایه‌های بالای قوه قضائیه آغاز کردند که با این شیوه می‌توان تا حدودی جلوی رانت‌خواری را گرفت. باید در هر قوه فردی، مانند آقای رئیسی حضور داشته باشد که با فساد برخورد کند.

بنابر اخبار رسیده عزاداران «سیاهکل» در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی مانع سوءاستفاده یک کاندیدا از مراسم عزاداری سالار شهیدان شدند. همچنین گفته می‌شود، در هنگام مداحی یکی از كاندیدای مجلس در «لاهیجان» عزاداران با سردی و اکراه، وی را همراهی کرده‌اند. گفتنی است، این‌گونه بهره‌برداری‌های سیاسی، واکنش‌های تندی را از سوی برخی مداحان اهل بیت(ع) در پی داشته است.

روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: «آنچه باعث عصبانیت آمریکا می‌شود، تأثیر ایران بر اعراب مشرق زمین یا نفوذ ایران در دولت‌های عربی و به ویژه سوریه، عراق، یمن و لبنان نیست، بلکه عواقب این نفوذ برای اسرائیل، دغدغه اصلی آمریکاست. قدرت نظامی و تکنولوژیک ایران، استقلال در تصمیم‌گیری و حفظ حق حاکمیت، عواملی است که مانع از توسعه هیمنه اسرائیل بر منطقه می‌شود.»

 

 ترنم زندگی

کار بیشتر در محل کار نمی‌تواند سبب شادی کردن همسر شود؛ بلکه با گذاشتن وقت بیشتر در منزل می‌توانید موجب شادی همه شوید.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات