تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۰۸۳

پشت پرده فضاسازی آمریکا علیه ایران در قضیه حمله به آرامکو چیست؟

آمریکا عربستان سعودی را صدها میلیارد دلار دوشیده است و قرار بوده از این کشور محافظت کند. اما امروز می بینیم که علی رغم آن همه هزینه و انواع و اقسام سامانه ها و جنگ افزارها، چند پهپاد ارزان قیمت، عربستان سعودی را فلج کرده اند. در چنین شرایطی مسئولان سعودی و افکار عمومی از خود می پرسند، نتیجه آن همه هزینه همراه با توهین، چه شد و چیست؟
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / ایمان ایرانی
پشت پرده فضاسازی آمریکا علیه ایران در قضیه حمله به آرامکو چیست؟حمله پهپادی دو روز پیش انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی اگر چه اولین حمله از این نوع نیست اما اهداف، ابعاد و میزان خسارت های وارده به شکلی است که می توان گفت جنگ یمن پس از این حمله وارد مرحله تازه ای شده است. در این حملات پالایشگاه بقیق و پس از آن میدان نفتی حقل خریص مورد اصابت قرار گرفته و خسارات شدیدی دیدند.
منابع مطلع می گویند نزدیک به 6 میلیون بشکه از تولید نفت عربستان از مدار خارج شده و این مسئله شوک بزرگی به اقتصاد جهانی وارد کرد که دامنه آن از قیمت انرژی گذشته و بازار طلا، بورس ها و ارزش پول ملی برخی کشورها را هم از خود متاثر کرد.
بی بی سی در گزارشی درباره اثرات اقتصادی این حملات گزارش داده است؛ «در معاملات اولیه امروز (دوشنبه 25 شهریور) بازار نفت، قیمت هر بشکه نفت برنت برای معاملات آتی با ۲۰ درصد افزایش به ۷۱ دلار و ۹۵ سنت رسید.این میزان جهش قیمت نفت بالاترین رکوردی است که از سال ۱۹۹۱ میلادی تا کنون ثبت شده است.
قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت برای معاملات آتی هم با ۱۵/۵ درصد افزایش به ۶۳ دلار و ۳۴ سنت رسید که در مقیاس روزانه، این رشد قیمت در ۲۱ سال اخیر بی‌سابقه بوده است...قیمت طلا هم در معاملات امروز با افزایش مواجه شد، هر اونس طلا با یک درصد افزایش، صبح امروز در معاملات آنی ( SPOT GOLD) به بالای ۱۵۰۳ دلار رسید؛ قیمت طلا معمولا در زمان بی‌ثباتی سیاسی یا اقتصادی به دلیل محل سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر از دید سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد.»
این حملات با واکنش های بسیاری مواجه شد. اما در میان همه واکنش ها، مواضع آمریکایی ها از همه جالب تر است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا عصر دیروز در توییتی نوشت: «خطوط عرضه نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته. دلایلی برای این باور هست که می دانیم کار چه کسی بوده، ما بسته به تایید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آنها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد!»
پمپئو وزیر خارجه آمریکا مستقیما انگشت اتهام را به سوی ایران دراز کرده و مدعی شده است ایران تا به حال صد حمله به عربستان انجام داده و هیچ نشانه‌ای نیست که حمله دیروز از خاک یمن انجام شده باشد!
همزمان رسانه های آمریکای نیز به میدان آمده و در حال فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. یک مقام ناشناس آمریکایی به رویترز گفته است: «شکی نیست که ایران مسئول این حمله است. هر طور که ماجرا را می شکافید، گریزی از این (تعبیر) نیست. نامزد دیگری وجود ندارد. شواهد هیچ جهت دیگری جز مسئولیت ایران را نشان نمی دهد.» خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از مقام های ارشد دولت آمریکا که نامشان فاش نشد گزارش داد که ارزیابی اطلاعاتی، از جمله تصاویر ماهواره ای، موید این نظر است که ایران مسئول حملات روز شنبه بود.
اینها تنها گوشه ای از جریان رسانه ای و عملیات روانی آمریکایی ها علیه ایران در این موضوع است. البته این نخستین بار نیست که آمریکا و عربستان بطور مستقیم ایران را مورد تهمت قرار می دهند. مهم ترین سوالی که پیش می آید، علت و هدف این هیاهوهاست. آیا به راستی آمریکایی ها قصد تجاوز به ایران را دارند و با این جنجال ها دنبال زمینه چینی هستند؟
دو نکته احتمال فوق را رد می کند. اول از همه آنکه آمریکا اگر اهل درگیری با ایران بود و چنین جراتی داشتند، وقتی پهپاد دویست و چند میلیون دلاری آنها با شلیک موشک ساقط و آبرویشان رفت، کار می کردند و دست به اقدامی می زدند. اما آنها که بهتر از هرکسی می دانستند تجاوز و تعرض به ایران چه عواقبی دارد، کنار کشیدند و دست به حماقت نزدند. لذا مواضع ترامپی که از حیثیت آمریکا و ارتش آن جرات دفاع ندارد، چیزی جز بلوف نیست.
نکته دوم آنکه بهرحال آمریکا عربستان سعودی را صدها میلیارد دلار دوشیده است و قرار بوده از این کشور محافظت کند. اما امروز می بینیم که علی رغم آن همه هزینه و انواع و اقسام سامانه ها و جنگ افزارها، چند پهپاد ارزان قیمت، عربستان سعودی را فلج کرده اند. در چنین شرایطی مسئولان سعودی و افکار عمومی از خود می پرسند، نتیجه آن همه هزینه همراه با توهین، چه شد و چیست؟
برگردیم به سوال نخست؛ چرا آمریکایی ها و همینطور آل سعود، ایران را در این ماجرا و اتفاقات مشابه متهم می کنند؟ پاسخ اصلی را باید در سرنوشت جنگ یمن که چهار سال و نیم از آن می گذرد جست. این جنگ با عملیاتی با عنوان «طوفان قاطعیت» آغاز شد و قرار بود یک پیروزی سریع و قاطع را برای ریاض رقم بزند. اما «طوفان قاطعیت» به «باتلاق خفت» تبدیل شده است و کار به جایی ریسده که انصارالله تهدید می کند اگر عربستان دست از تجاوز نکشد، ریاض را هم تصرف خواهد کرد!
در واقع آمریکا و عربستان با چنین اتهاماتی به دنبال آن هستند که اندکی از خفت و خواری نتیجه این جنگ بکاهند. ثروتمندترین کشور منطقه و بزرگ ترین قدرت نظامی دنیا قادر نیستند از پس یک گروه شبه نظامی برآیند! پس باید طرف حساب خود را طرف قدری همچون جمهوری اسلامی معرفی کنند تا بگویند بله! اگر زمینگیر شده ایم و شکست خورده ایم، از ایران خورده ایم، نه انصارالله یمن.
می گویند پیش از حمله به یمن جمع بندی جبهه غربی، عبری، عربی آن بود که برخورد با محور مقاومت را باید از ضعیف ترین حلقه آن یعنی یمن، آغاز کرد و سپس سراغ حلقه های بعدی رفت. اینک همان به خیال آنها ضعیف ترین حلقه مقاومت، دو جین از گردن کلفت های منطقه و فرامنطقه را زمینگیر کرده و با یک عملیات خود اقتصاد جهان را به لرزه انداخته است. این صحنه نابرابر را تنها می توان با ایمان به این وعده صادق حضرت حق فهمید که؛ «كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّهِ  وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرينَ» ، چه بسیار گروه‌های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‌های عظیمی پیروز شدند! و خداوند، با صابران و استقامت‌کنندگان است. (سوره مبارکه بقره/ آیه 249)
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
1
درودبرملت مظلوم ومقاوم یمن.. مرگ بر جنایت کاران جنگی.آل سعود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات